Janita, 24, on pluskokoinen personal trainer: ”Ulkonäkö ei kerro ammattitaidostani”
https://www.iltalehti.fi/keho/a/e61d9040-10f0-4dd0-bb73-89a6d52fb270
Mitä mieltä olette tästä? Pitääkö PT:n olla kovassa tikissä pitääkseen ammattiuskottavuutensa?
Kommentit (121)
Millainen traineri Stallonella on Rocky-leffoissa? Ehkä se fyysinen olemus ei ole kaikkein tärkein asia sitten kuitenkaan... :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ottaisin itselleni PT:n meriittien mukaan en ulkonäön.
Mitä pt:n meriitit ovat ja mistä ne näkee?
Edelliset asiakkaat kokemuksineen?
No mistä helkatista semmoiset kaivaa esiin. Eikö pt:llä ole vaitiolovelvollisuus asiakkaistaan?
Vierailija kirjoitti:
Millainen traineri Stallonella on Rocky-leffoissa? Ehkä se fyysinen olemus ei ole kaikkein tärkein asia sitten kuitenkaan... :D
Sly on treenannut ainakin Franco Columbun kanssa joka on pro-tason bodari.
En kuuntele kyllä pullukoilta neuvoja hyvään kuntoon, sori.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ottaisin itselleni PT:n meriittien mukaan en ulkonäön.
Mitä pt:n meriitit ovat ja mistä ne näkee?
Edelliset asiakkaat kokemuksineen?
No mistä helkatista semmoiset kaivaa esiin. Eikö pt:llä ole vaitiolovelvollisuus asiakkaistaan?
Itse ainakin valitsin personal trainerin...
...kuka työskentelee salilla, joka oli saanut hyvää palautetta facebookissa/instagramissa ja vaikutti omasta mielestänikin hyvältä, viihtyisältä ja siistiltä.
...kuka oli myös itse saanut hyvää palautetta esim. facebookissa nykyisiltä ja entisiltä asiakkailta.
...kellä oli kunnon koulutukset alla (netistä selvisi, että on käynyt sekä 3 vuoden liikunta-alan koulutuksen että pt-koulutuksen + lisäkoulutusta mm. ravitsemukseen - itse kun en välttämättä luota siihen, että se pelkkä pt-koulutus riittää tuomaan pätevyyden, koska ainakin osaan niistä pääsee melkeinpä kuka vaan, kunhan maksaa vaadittavan summan).
...kellä oli työkokemusta jo jonkinverran (netistä selvisi tämäkin, että oli tehnyt pt:n hommia ensin kuntosaliketjulla muutamia vuosia ja sen jälkeen muutaman vuoden yrittäjänä salilla, jonka itse oli perustanut kollegansa kanssa).
...kenen kanssa synkkasi henkilökemiat yhteen ensimmäisellä, ilmaisella testikäynnillä ja lisäksi hän vaikutti ammattitaitoiselta ja motivoituneelta.
Vinkkinä siis, että netti/some on nykyään aika hyvä apu tällaisissa asioissa :D
Vierailija kirjoitti:
Ei minulle olisi juurikaan väliä. Mitäs se minulle kuuluu, millainen itsekuri ja motivaatio pt:llä itsellään on. Ei se ole mitenkään riippuvaista hänen osaamisestaan. Pt:n asiakkailla on kuitenkin niin monenlaisia tarpeita. Se, että suunnittelet jollekulle toiselle laihdutus- tai kisadieetin, ei tietenkään tarvitse tarkoittaa, että noudatat itsekin näitä kaikkia juuri sillä hetkellä. Vähän sama, jos arkkitehdin pitäisi suunnitella itselleen samanlaisia taloja kuin työkseen tekee. Tai maskeeraajalla pitäisi olla joka päivä töissä joku teatterimeikki.
Joku tuolla aiemmin vertasi meikkaajan suttuiseen meikkiin. Minä vertaisin pikemminkin meikkaajaan, joka ei itse meikkaa.
Tavallaan joo, mutta PT:n kohdalla asia on silti vähän eri. PTn tarkoitus on usein auttaa löytämään terveellinen elämäntapa, kannustaa ja motivoida siihen. Lähtökohtaisesti jokaisen pitäisi tavoitella terveitä elämäntapoja, siis normaalipainoa ja aktiivisuutta kunnollisella ruokavaliolla. Se nyt vaan olisi kaikille ihmisille järkevintä, koska siten pysyy terveimpänä. Meikkaaminen on turhaa, terveys ei.
Lisäksi PTtä kaivataan yleensä nimenomaan motivaattoriksi. Moni tietää itsekin teoriassa miten laihtuisi, mutta motivaatio on vaikeaa löytää ja elämäntapoja vaikea muuttaa yksin. Tässä kohtaa PT tulee apuun. Mutta jos PT ei edes itse viitsi noudattaa terveitä elämäntapoja, se ei kannusta minuakaan viitsimään. Jos tietää kuinka pitäisi toimia muttei silti toimi niin, se kertoo itsekurin tai elämänhallinnan puutteesta. Miten tälläinen ihminen osaisi auttaa minua motivoitumaan, kun hän ei saa edes itseään motivoitua?
Noh, toki jos on niin lihava että tuo henkilö on siinä rinnalla "tikissä", niin silloin tuo henkilö voi olla sopiva auttajaksi. Mutta itselleni, tuota henkilöä hoikemmalle ihmiselle... ei vaan toimi.
Ootko ikinä nähny läskii kultamitali kaulas?
Jari Kurrin neuvot kelpaa kyllä yllättävän monelle ja hän on kuitenkin joillekin jumal asemassa.
Mielestäni ihan perus läski joka joskus aikanaan potki vähän palloa
Tuo on paljon kuumempi kuin perus salikisut.
Kateelliset saa sanoa mitä vain=)
saattas olla hieman outoa mennä AA-kerhon viikottaiseen kokoukseen jos puheenjohtaja ois aina ympärikännissä.
Se on vähän niin, että jos myy jotakin niin siihen pitäisi uskoa itsekin, jotta saa asiakkaan uskomaan.
Vierailija kirjoitti:
saattas olla hieman outoa mennä AA-kerhon viikottaiseen kokoukseen jos puheenjohtaja ois aina ympärikännissä.
No joo, mutta harvemmin AA-kerhon puheenjohtajaa saa itse valita. Pt:n saa. Ei kukaan pakota ottamaan pt:ksi lihavaa ihmistä, joten jos hän ei asiakkaita saa, niin sitten se on itseltään pois.
Mieluummin ylipainoinen valmentaja kuin valmentaja jolla on roid gut. Bodaaja/valmentaja jolla on roid gut ei tiedä naturaalitreenauksesta mitään.
En haluaisi lihavaa personal traineria. Haluan teeenata esim. Juoksutekniikkaa ja sellaisesta ei varmaan lihava tiedä hölkäsen pöläystä koska juoksu ei ole lihavien laji.
Mutta varmasti on asiakkaita tälle kun 140kg mammat haluaa pullean pt:n etteivät tunne alemmuuskompleksia.
Vierailija kirjoitti:
Ei minulle olisi juurikaan väliä. Mitäs se minulle kuuluu, millainen itsekuri ja motivaatio pt:llä itsellään on. Ei se ole mitenkään riippuvaista hänen osaamisestaan. Pt:n asiakkailla on kuitenkin niin monenlaisia tarpeita. Se, että suunnittelet jollekulle toiselle laihdutus- tai kisadieetin, ei tietenkään tarvitse tarkoittaa, että noudatat itsekin näitä kaikkia juuri sillä hetkellä. Vähän sama, jos arkkitehdin pitäisi suunnitella itselleen samanlaisia taloja kuin työkseen tekee. Tai maskeeraajalla pitäisi olla joka päivä töissä joku teatterimeikki.
Joku tuolla aiemmin vertasi meikkaajan suttuiseen meikkiin. Minä vertaisin pikemminkin meikkaajaan, joka ei itse meikkaa.
Meinaatkos että miespuolisenkin meikkitaiteilijan pitäisi meikata itse ollakseen uskottava?
Itse ainakin jos salilla kävisin, niin ottaisin tuon Janitan oikein mielelläni PT:ksi. Ainakin sen tuhat kertaa mieluummin kuin jonkun itseään täynnä olevan kuivankesän oravan, joka suurella todennäköisyydellä vain hihittelisi tekemiselleni ja kuvailisi hassuja videoita kömpelöstä Naispelosta tukehtumassa penkkipunnerrustankoon maastokuvio-shortseissaan,
Terveisin Naispelko26
Kaipa tuokin haluaa olla just IN.. eli PT tai fitness mut motivaatio riittää tasan niihin donitseihin..
vuos ja toi ei enää tee tota hommaa..
Kävin vilkaisemassa hänen Instagramia. Ilmeisesti hänen ylipainossa on kyse jostain sairaudesta. Näin ymmärsin yhdestä kuvatekstistä.
Vierailija kirjoitti:
Kävin vilkaisemassa hänen Instagramia. Ilmeisesti hänen ylipainossa on kyse jostain sairaudesta. Näin ymmärsin yhdestä kuvatekstistä.
Tottakai. Ainahan se on joku sairaus, kukaan tunkki ei ikinä syö liikaa.
En usko sekuntiakaan.
Ulkonäkö ja koko ei tietenkään kerro PT:n ammattitaidosta, mutta miksi ei itse ole testannut näitä metodejaan toimivaksi? Tää menee samaan kastiin kuin "Älkää tehkö niin kuin minä teen, vaan kuinka minä käsken"
Sama kuin itse lihansyöjänä lähtisin vegaaniliiton puheenjohtajaksi. Eihän se kerro mun ammattitaidosta mitään vaikka lihaa syönkin.
Nuori ihminen, liikunta-alan koulutus ja painoa kahden ihmisen verran. En palkkaisi PT:ksi enkä mihinkään muuhunkaan hommaan.