Janita, 24, on pluskokoinen personal trainer: ”Ulkonäkö ei kerro ammattitaidostani”
https://www.iltalehti.fi/keho/a/e61d9040-10f0-4dd0-bb73-89a6d52fb270
Mitä mieltä olette tästä? Pitääkö PT:n olla kovassa tikissä pitääkseen ammattiuskottavuutensa?
Kommentit (121)
Itselläni on käynnissä elämäntaparemontti, jossa oleellinen osa on painonpudotus. Olen palkannut tuekseni personal trainerin. Täytyy rehellisesti myöntää, että veisi hieman uskottavuutta mikäli pt itse olisi selkeästi ylipainoinen. Ei tarvitse olla missään fitness-kunnossa, mutta näyttää kuitenkin siltä, että elää suunnilleen sen mukaisesti mitä opettaa myös toisille. Tuskin olisin ylipainoista pt:tä siis edes valinnut. Vähän sama koskisi esim. ravitsemusterapeuttia. Alottaessani tämän elämäntaparemontin, sain omalääkäriltäni lähetteen muutamalle ravitsemusterapeutin käynnille. Koen, että uskottavuus ja vakuuttavuus olisi saanut kolauksen, jos hän olisi ollut selkeästi ylipainoinen, vaikka toki tiedostan, että ylipainoinenkin ihminen voi tietää vaikka kuinka paljon ravitsemuksesta, terveydestä yms. En itsekään tullut lihavaksi siksi, että olisin jotenkin tyhmä tai etten olisi tiennyt suurinpiirtein miten syödään terveellisesti, miten tärkeää on liikkua säännöllisesti, miten täytyy kuluttaa enemmän kuin syö jne. Pääosin masennukseen sairastuminen ja siihen liittyvä tunnesyöminen minut lihottivat. Siitä huolimatta uskon, että ihmisen on helpompi vakuuttua ja uskoa kunnolla ohjetta ihmiseltä, jonka hän uskoo/tietää noudattavan omaa ohjettaan - se voi olla jopa osittain tiedostamatonta, että näin on, mutta toisaalta se on hyvin inhimillistä ja luonnollista ja käy psykologisesti järkeen.
N29
Onhan suurinosa lääkäreistä ja terveydenhoitajistakin ihmisiä joilla on ylipainoa, huonot hampaat ja vetelevät reseptilääkkeitä.
Ne ketkä ei osaa, ne opettaa.
Kyllä voisin osallistua hänen valmennukseen.
Itsekin olen ylipainoinen, mutta haaveilin ravitsemusterapeutin urasta. Olin kuitenkin liian nössö enkä kehdannut edes hakea sinne ylipainoni takia, luin ravitsemustiedettä sitten vaan sivuaineena.
Teoriassa siis osaan kyllä paljon ja elänkin niiden oppien mukaan, mutta ahmintahäiriön takia olen ylipainoinen. En tiedä miksi olen tämän sairauden antanut liikaa rajoittaa elämääni, ei olisi pitänyt .
Kävin katsomassa IG kuvia ja myönnän että siinä kohtaa kun hän tekee jooga venytystä naurahdin. Minä! Koulukiusattu! Jotenkin en ikinä ostaisi häneltä mitään kurssia. Uskottavuus menee. Vaikka postaa kuvia miten terveellisesti syö, totuus on todellakin erilainen!!!
Noilla hinnoilla ostaa kotiin jotain muuta kun porkkanaa.
Tukeva, suorastaan lihava PT? Ehkä joku voi uskoa mutta en laittaisi rahaa hänen ohjaukseen.
"Liikunta-alalle tarvitaan lisää tavallisen kokoisia ihmisiä, Janita Viitanen rohkaisee."
Tavallinen=ylipainoinen? Onko muka normaalipainoinen jo epätavallista?
Pitää olla hyvässä kunnossa. En voi ottaa tosissaan "tee kuten sanon, älä kuten teen" -ihmisen puheita.
Ei siis tarvitse olla mikään fitnesskisaaja lavakunnossa, mutta kuitenkin selkeästi hyväkuntoinen.
Itseasiassa ottaisin. Pluskokoinen pt ymmärtää varmasti sen, että urheilu ei ole kaikille kivaa ja pelkän rahkan ja porkkanan puputtaminen ei ole kaikille intohimo. Perus rasvaprosentti 0 - personal trainereista itselleni tulee aina jotenkin tuomitsevat vibat, ainakin heistä, joita tunnen oikeassa elämässä.
Kävin katsomassa tuon IG, ihan HIRVEE LÄSKI no vaikka tuossa porraskävelykuvassa. Selkeesti tarvii ite PTn.
Eihän tuo jaksa tehdä mitään ehkä kerran portaat ylös. En pystyisi nauramatta katsomaan jos tulisi neuvomaan jotain liikettä esim. burpee :-)
Minulle ei tarvitsisi olla tikissä. Ei ole enää tässä iässä mitään harhaluuloa, että on olemassa yhtä nappulaa, jota painamalla lihomaan taipuva ihminen muuttuisi hoikkuuteen ja lihaksekkuuteen taipuvaksi. "Elintapojen muutos" ei ole mikään yksi hetki ihmisen elämässä, se on koko elämän rakentaminen niiden uusien tapojen ympärille, eikä siitä todennäköisesti tule automaattista, vaan joka ikinen päivä pitää priorisoida ne hoikkaa ja urheilullista elävää tukevat valinnat kaikkeen muuhun. Ruuhkavuosina voi olla, että hoikkana oleminen on ainoa harrastus, mikä ihmisellä voi olla.
Tiedän kyllä, koska olen saanut itseni tikkiin useamman kerran. Heti kun elämäntaparemontti putoaa johonkin muuhun prioriteettiasteeseen kuin ykköseksi, alan lihoa. Jos minä olen tällainen, PT:kin voi olla. Minusta on turhan rajoa, jos joku joutuu luopumaan työstään esim. lasten saamisen ja perhe-elämän ja niihin liittyvän väliaikaisen plösähtämisen takia.
Ja juu, on paljon myös sellaisia ihmisiä, jotka ovat luonnostaan hoikkia ja urheilullisen tyyppisiä, eikä heistä näy päälle jos tiukkaan treeniin ja etenkin siihen viiden punnitun aterian päivärytmiin ei ole resursseja. Onnea vaan heille paljon, olen kyllä kateellinen. Pitää kuitenkin pelata niillä korteilla, jotka kädessä ovat. Mieluummin valitsisinkin itselleni tukevamman PT:n joka ainakin tietää millaista kamppailua käyn.
Vierailija kirjoitti:
"Liikunta-alalle tarvitaan lisää tavallisen kokoisia ihmisiä, Janita Viitanen rohkaisee."
Tavallinen=ylipainoinen? Onko muka normaalipainoinen jo epätavallista?
Muutamassa vuodessa Läskikapina ja kehopositiivisuus sai aikaan sen, että painoindeksiltään sairaalloisen ylipainoinen on tavallinen. Pitäisi saada joku järki tähän.
En palkkaisi lihavaa PT:tä.
Miten hän tietää esim motivoinnista ja henkisten haasteiden voittamisesta, jos itsekään ei selkeästi pysty siihen?
Moni palkkaa PT:n parantaakseen suorituskykyään, johon liittyy myös henkisten esteiden (motivaation kasvattaminen, pitkäjännitteisyys, itsekuri, laiskuuden voittaminen, herkuttelun katkaiseminen, laihdutus jne) poistaminen.
Jos PT ei pysty laihtumaan, mitä järkeä on palkata hänet alentaakseni rasvaprosenttiani? Tai jos tarvitsen tukea motivaation kasvattamiseen?
Ihminen, joka itse on oivaltanut miten onnistua laihdutuksessa, kehon kiinteytyksessä jne. On paras opettaja. Omien virheiden ja niiden voittamisen kautta on paras asiantuntijuus. Lihava PT ei ole päässyt maaliin saakka. Voittajat kasvattajat voittajia, häviäjät häviäjiä, se on maailman laki.
Vierailija kirjoitti:
Mä ottaisin itselleni PT:n meriittien mukaan en ulkonäön.
Mitä pt:n meriitit ovat ja mistä ne näkee?
Hän puhuu paljon joustavuudesta. Tarkoitetaanko hän housujen resoria? Ruokavaliosta lipsumista?
......
Tuo ON LÄSKI!! Ei mikään positiivinen kuva todellakaan!!!
.....
PT:lle on tärkeintä hyvät ihmissuhdetaidot loppujen lopuksi ja toki lisäksi tietämys siitä miten kannattaa treenata. Ravintovinkkien antamisessa voi olla kyllä imago-ongelma, jos itse on selvästi ylipainoinen. Jos PT on huipputreenattu, niin voi sekin olla joillekin ihmiselle vaikeasti lähestyttävä ihminen, vähän ylipainoinen PT voi tuntua inhimillisemmältä.
En ole ikinä nähnyt kuntosalilla lihavaa naista ja tiukassa kunnossa olevaa naispuolista traineriä yhdessä. Voisin kuvitella, että jos on tuhdissa kunnossa, niin suunnilleen samaa kokoluokkaa olevan trainerin kanssa saattaisi olla miellyttävämpää harjoitella. Ammattitaitohan sen ratkaisee. Suoritustekniikat ja niin edespäin. Lihavalta en kuitenkaan menisi alitajuntaisesti menisi kysymään ravintoon liittyviä neuvoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ottaisin itselleni PT:n meriittien mukaan en ulkonäön.
Mitä pt:n meriitit ovat ja mistä ne näkee?
Edelliset asiakkaat kokemuksineen?
Ei minulle olisi juurikaan väliä. Mitäs se minulle kuuluu, millainen itsekuri ja motivaatio pt:llä itsellään on. Ei se ole mitenkään riippuvaista hänen osaamisestaan. Pt:n asiakkailla on kuitenkin niin monenlaisia tarpeita. Se, että suunnittelet jollekulle toiselle laihdutus- tai kisadieetin, ei tietenkään tarvitse tarkoittaa, että noudatat itsekin näitä kaikkia juuri sillä hetkellä. Vähän sama, jos arkkitehdin pitäisi suunnitella itselleen samanlaisia taloja kuin työkseen tekee. Tai maskeeraajalla pitäisi olla joka päivä töissä joku teatterimeikki.
Joku tuolla aiemmin vertasi meikkaajan suttuiseen meikkiin. Minä vertaisin pikemminkin meikkaajaan, joka ei itse meikkaa.
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä nähnyt kuntosalilla lihavaa naista ja tiukassa kunnossa olevaa naispuolista traineriä yhdessä. Voisin kuvitella, että jos on tuhdissa kunnossa, niin suunnilleen samaa kokoluokkaa olevan trainerin kanssa saattaisi olla miellyttävämpää harjoitella. Ammattitaitohan sen ratkaisee. Suoritustekniikat ja niin edespäin. Lihavalta en kuitenkaan menisi alitajuntaisesti menisi kysymään ravintoon liittyviä neuvoja.
Tervetuloa sitten meidän salille. Meillä on asiakkaat isoja ja pt timmi sitkeä laiha nainen. Itse en hänen palvelujaan käytä koska en treenaa kuin nainen enkä tavoittele sitä ulkonäköä. Olen lihaksikkaampi kuin hän. Miesten seura motivoi ja saan tehoja irti noin 15-20% enemmän heidän seurassaan. Tavoitteet määrittää missä seurassa motivoituu. Jos oma tavoitteeni olisi olla 120kg tyytyjä niin minulle kelpaisi rapakuntoiselle näyttävä sporttisesti pukeutunut pt joka juttelee minulle kivoja ja ajattelee tunteitani.
Ylipaino ei ole tavallista ja normaalia, se on terveydelle vaarallista ja vaikeuttaa elämää. Järki käteen nyt tämä kehopositiivisuus-höpötyksen kanssa
Mulla on "tavallinen" pt: 50v mies, joka liikkuu paljon ja monipuolisesti ja kannustaa syömään monipuolisesti ja terveellisesti sekä treenamaan niin, että se tuntuu hyvältä.
T. - 10 kg ja hyvä motivaatio yhteisistä treeneistä
Oon uutisen joskus lukenut, en tiedä onko tässä samaisessa jutussa siitä juttua, mutta hän on itse sanonut, että hänellä olisi eniten tarjottavaa omanlaisille ihmisille - ei sellaisille, jotka ovat jo valmiiksi aika tikissä. Jos itse olisin lihava, niin minulla olisi pienempi kynnys mennä pt:lle, joka on myös isokokoinen. Tottakai se tarkoittaa sitä, että pt:n pitää jaksaa tehdä liikkeet. Olen itse todella huonokuntoinen laiha, yli 25 vuotta vanhempi ylipainoinen anoppi jaksaa tehdä enemmän kuin minä. Joten ei ole aina koosta kiinni. Jos kysyntää tuolle pt:lle on niin miksei. Eiköhän pari lihavaa pt:ä mahdu mukaan. Eikö pt:n kuitenkin saa valita, ettei mikään pakko ole hälle mennä?