Janita, 24, on pluskokoinen personal trainer: ”Ulkonäkö ei kerro ammattitaidostani”
https://www.iltalehti.fi/keho/a/e61d9040-10f0-4dd0-bb73-89a6d52fb270
Mitä mieltä olette tästä? Pitääkö PT:n olla kovassa tikissä pitääkseen ammattiuskottavuutensa?
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse olla, mutta tämä juttu taas näyttää sen, miten monet lihavat kutsuvat itseään plus kokoisiksi. Hän on "plus-kokoinen pt". Hän ei kyllä ole plus-kokoinen vaan lihava.
Että ärsyttää, kun monet lihavat vouhkaavat olevansa vain plus kokoisia (muistan yhden bloggaajan, joka painoi yli 200kg ja keikisteli hotellin aulassa ottamassa bikinikuvia ja loukkaantui, kun häntä pyydettiin lopettamaan kun muut asiakkaat häiriintyivät. Tituleerasi itseään plus kokoiseksi malliksi.) tai kehopositiivisia. Ja olen itsekin lihava, mutten tosiaan väitä olevan mitään muuta ja laihdutan koko ajan.
Tuiki tavallinen keskivartalolihava on tänä päivänä kauniimmin muotoiltu plus-kokoinen.
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä vähän sitä mieltä että tuollaisissa ammateissa se oma ulkonäkö on samalla käyntikortti.
Luottaisiko asiakas kosmetologiin jonka naama on epäpuhdas ja meikit hutiloitu, tai suuhygienistiin jonka hengitys haisee kuolemalle etc.
En luottaisi, mutta vertaus ei ole ihan kohdallaan, koska ylipainoinenkin voi tosiaan olla hyvässä kunnossa. Sen sijaan jos olisi vaikka ylipainoinen lääkäri joka alkaisi neuvomaan syömisiä, olisin hyvin ennakkoluuloinen.
Kunhan osaa ohjata liikkeitä hyvin, antaa vinkkejä lenkin kestoon tms ja jaksaa tsempata hyvin, sekä olisi mukava tyyppi, niin henkilön painolla ei olisi minulle väliä. Ruokavalioneuvoja taas hieman joutuisi kuuntelemaan kritiikillä. Että onko ne liian rankkoja, jos hänellä ei itsellään ole onnistunut niiden kanssa.
Minusta esim. lihava lääkäri ei ole uskottava antamaan ohjeita elämäntavoista tai kampaaja jolla olisi törkeä harakanpesä päässään, ei kyllä koskisi minun hiuksiini.
Ikävä kyllä ulkonäkö kertoo ammattitaidostasi. Se kertoo myös niiden personal trainereiden ammattitaidosta, jos joku on "treenannut" itselleen haitallisen notkoselän. Pt:lle ulkonäkö on käyntikortti eli mitä asiakas voi odottaa ostamaltaan palvelulta. Itse valitsen pt:n lähinnä sen mukaan, että on osattu treenata kaikkia lihasryhmiä tasapuolisesti ja kroppa on paremmassa kunnossa kuin omani, jotta on jotain mihin pyrkiä. Tietysti bulkkikaudella voi olla enemmän rasvaa ympärillä,mutta senkin näkee onko kysymyksessä kausittainen vai pysyvä tila.
En palkkaisi. Mielestäni ylipaino olisi osoitus siitä, että kyseisen PT:n ohjeet eivät toimi käytännössä.
"Pt:lle ulkonäkö on käyntikortti eli mitä asiakas voi odottaa ostamaltaan palvelulta."
Hyvin kiteytetty.
En palkkaisi. Mielestäni pt kuuluu olla hyvässä ja motivoivassa kunnossa, sellainen jollaiseksi itsekin haluaa päästä. Jos kerta hänkin pystyy, niin kyllä minäkin -ajatusmaailmalla. Tuntuisi omituiselta itse S-kokoisena naisena olla XL-kokoisen naisen treenattavana. Onneksi rahansa saa laittaa mihin haluaa.
Minä myönnän, että suhtautuisin epäilevästi ylipainoiseen lajivalmentajaan ainakin kestävyyslajien puolella. Toki PT ei suoraan ole sama asia kun lajivalmentaja, mutta jotenkin mieltäisin ylipainoisen valmentajan liian teoriapainotteiseksi ohjaajaksi. Tosin eipä esim. Jylhän Reijokaan ihan pieni mies ole, joten voi olla, että omat ennakkoluulot vaikuttaa tässä enemmän.
Mikäli PT on vaan tsemppari siihen liikkumiseen ylipäänsä, niin ehkä siinä painolla ei ole niin merkitystä, mutta itselleni "pelkkä" tsemppari ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse olla kovassa tikissä. Ei ole mitään merkitystä. Monet huippuluokan urheiluvalmentajat ovat ihan plösöjä fyysisesti.
Huippuluokan urheiluvalmentajilla on yleensä se oma (menestyksekäs) urheilu-ura taustalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En luottaisi lihavaan personal traineriin. Vaikka olisikin teoriaoppinut, olisi vaikea luottaa ohjeisiin, jos pt ei itse niitä noudattaisi. En uskoisi, että hän osaisi ohjata minua parempiin tuloksiin esim. lihasten kasvatuksen tai rasvan poistamisen tavoittamiseksi.
Tuolla logiikalla siis esim. kaikkien päihdeongelmaisten kanssa työskentelevien pitäisi olla päihdeongelmaisia, psykiatrisia potilaita hoitavien psykiatrisesti sairaita yms. Ok.
Ei vaan tuolla sinun logiikallasi pt:n pitäisi olla entinen lihava, joka on laihtunut ja tervehtynyt.
En palkkaisi liian laihaakaan treenaria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En luottaisi lihavaan personal traineriin. Vaikka olisikin teoriaoppinut, olisi vaikea luottaa ohjeisiin, jos pt ei itse niitä noudattaisi. En uskoisi, että hän osaisi ohjata minua parempiin tuloksiin esim. lihasten kasvatuksen tai rasvan poistamisen tavoittamiseksi.
Tuolla logiikalla siis esim. kaikkien päihdeongelmaisten kanssa työskentelevien pitäisi olla päihdeongelmaisia, psykiatrisia potilaita hoitavien psykiatrisesti sairaita yms. Ok.
Itseasiassa hyvin monet päihdetyöntekijät ovat entisiä päihdeongelmaisia. Minusta se on hyvä juttu, oma kokemus antaa paremman pohjan auttamiselle.
Psykiatreja en tunne kuin kaksi, toinen sekakäyttäjä ja toinen muuyen vain kilipää.
Pointtina se, että jos tämä PT olisi tiputtanut kilonsa ja olis timmi ja normaalipainoinen, uskottavuus olisi ihan eri luokkaa kun nyt. En palkkaisi.
Vierailija kirjoitti:
PT:n pitää näyttää siltä mikä on oman treenaamisen tavoite. Siksi en valitse esimerkiksi isoja möhköjä vaan sellaisen ajokoiramaisen tyypin. Ainakin hänellä on omakohtaista kokemusta siitä miten tullaan sellaiseksi kuin tavoitteeni on. XL-kokoinen on ehdottomasti ulkona tästä kisasta.
Samanlainen treenaus eri ihmisillä vie ihan erilaisiin tuloksiin. Sun ajokoira ja möhkö voivat olla treenaamiseltaan täysin identtisiä
Riippuu mihin tarvitsee pt:n apua ja neuvoja.
Ylipainoiselle joka aloittaa liikuntaa vähän pullukampi saattaa olla helpommin lähestyttävä.
Bikini fitness kisoihin treenaavan on taas varmasti vaikea uskoa ohjeistusta.
Noin nii kuin ääripäät esimerkkinä.
Mutta kyllä valmentajan oma ulkonäkö on myös käyntikortti.
Mä ottaisin itselleni PT:n meriittien mukaan en ulkonäön.
Ulkonäkö ei useinkaan kerro kaikkea. Itsellä esimerkiksi lähipiirissä ihmisiä, jotka ulkoisesti tosi tikissä kunnossa, mutta pelkkä muuttaminen ja muuttokuorman kantaminen on fyysisesti heille vaikea saavutus. Tunnen myös useamman, jotka ulkoisesti aika pyöreitä, mutta harrastavat kaikkea fyysisesti haastavaa esimerkiksi triathlonia, patikoivat kilometrin tolkulla haastavassa maastossa tai nostavat helposti salilla isojakin painoja.
Valitsin kyllä omani osittain myös ulkoisen olemuksen perusteella: hyväkuntoinen, treenattu, lihaksikas tyyppi, mutta ei mikään fitness-urheilija tai punttihirmu. En uskoisi, että itse pulleasta pt:stä on mulle hyötyä. En myös menisi kampaajalle, jonka tukka hapsottaa ja on liian erikoinen.
Vierailija kirjoitti:
Ulkonäkö ei useinkaan kerro kaikkea. Itsellä esimerkiksi lähipiirissä ihmisiä, jotka ulkoisesti tosi tikissä kunnossa, mutta pelkkä muuttaminen ja muuttokuorman kantaminen on fyysisesti heille vaikea saavutus. Tunnen myös useamman, jotka ulkoisesti aika pyöreitä, mutta harrastavat kaikkea fyysisesti haastavaa esimerkiksi triathlonia, patikoivat kilometrin tolkulla haastavassa maastossa tai nostavat helposti salilla isojakin painoja.
Niin minullakin on kaveri, joka osaa soittaa pianoa todella taitavasti, mutta kitaraa ei ollenkaan. Siinä kehittyy mitä harjoittelee
Tai sitten toimittaja käyttää tuota sanaa?