Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syntyvyys nousisi jos perheillä olisi varaa kotiäitiyteen tai -isyyteen ja jos suorittaminen ei olisi elämän ykkösasia

Vierailija
14.10.2019 |

Jos olisi ok olla "vain" kotiäiti eikä se olisi väheksyttävää kuten feministinen uranais-ihanne on opettanut ja opettaa. Toki isäkin voi yhtä hyvin olla koti-isänä, mutta eihän perheillä ole varaa siihen että toinen vanhemmista olisi kotona.

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä neljä lasta ja olen ollut pitkään kotiäitinä, koska miehellä on tosi hyvät tulot, joista jää joka kuukausi säästöönkin. Ei meillä voisi olla neljää lasta, jos tilanne ei olisi tämä. Ei jaksettaisi, mutta nyt elämä on leppoisaa. En ole koskaan ollut mikään kunnianhimoinen ihminen, joten minua ei haittaa vaikka en urallani etenisi yhtään ja olen onnellinen mieheni puolesta, että hän saa toteuttaa myös unelmiaan.

Toki tästä ratkaisusta en mielellään puhu, koska ennakkoluulot ovat ihan uskomattomia ja olen tietysti laiska ja miehen elätti ja mies saa määrätä kaikesta, koska maksaa ja olen siis alistettukin. Se ei todellakaan ole totta, kaikki rahat on yhteisiä eikä miestäni edes kiinnosta mihin rahaa kuluu, koska sitä jää joka kuukausi kuitenkin yli ja ne rahat sijoitetaan.

Me ollaan onnellisia näin.

Olette onnellisia noin tasan niin kauan kun mies ei lähde lätkimään tai rakastu johonkuhun toiseen. Milläs sitten iitsesi elätät? Kuka keryttää sinulle eläkettä ja omaisuutta vanhuuden varalle?

Vierailija
42/68 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisikohan lisäsyynä USA:n kotiäitikulttuuriin olla se että avioliitossa naisen selusta on eron varalta turvattu? Kun mies tekee uraa niin nainenkin hyötyy siitä ja mies ei voi niin vain jättää perhettään ellei halua maksaa järkyttävän suuria elatusmaksuja ex-vaimolleen jopa loppuelämän ajan.

Suomessa naiset eivät voi vain jättäytyä miehen armon varaan kun miehet niin monesti jättävät kotileikin kesken kun lapsia syntyy. Suomessa miehillä ei ole mitään velvollisuutta tai halua elättää vaimoaan.

Sen takia täällä harvalla naisella on varaa jättää työura taakseen lasten takia.

Tämä! Jätin suomen kun ei tuntunut löytyvän vastuuntuntoista sitoutumisvalmista miestä, jolle lapsien hankkiminen (ja elättäminen) ehdottoman tärkeää.

Nyt on pieni vauva ja aion jäädä kotiäidiksi. Tarkoituksena on saada näitä lisää. Enkä jää rahallisesti tyhjän päälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En olisi tehnyt yhtään lasta enempää, vaikka olisi ollut varaa jäädä kotiäidiksi. Päinvastoin, halusin töihin, kun lapsi oli 1,5 vuotias ja meninkin osa-aikaisesti, vaikka ei olisi ollut pakko. Ihan kamala ajatus jäädä vuosiksi kotiin lasten kanssa.

Etkö tykkää lapsestasi?

Tämä ei liity asiaan mitenkään. Pikkulapsi aika ei kaikille ole se elämän täyttymys. -eri

Vierailija
44/68 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mä olen kotiäiti, en suorita mitään, vaan elän täyttä elämää viiden lapseni ja yrittäjä-mieheni kanssa. Tulemme toimeen vaikka tulot on aika pienet, asumme omakotitalossa taajaman ulkopuolella ja lapset käy monessa harrastuksessa, osa maksuttomia, osa maksullisia. Meillä on kaksi autoa ja matkustelemme kotimaassa muutaman kerran vuodessa. En näe tässä mitään ongelmaa.

Miten tämä kotona loisimisen vaikuttaa eläkekertymääsi? Kun mies päättää lähteä neljä viisikympoisenä , niin miten ajattelit elättää itsesi?

Ei kaikki kotiäidit sentään ole tyhmiä, vaan turvaavat myös eläkeensä, jos puoliso ottaa eron.

Moni työssäkäyvä nainen maksaa puolet perheen kuluista perhevapaan aikana, kun hoitaa yhteistä lasta kotona, käyttää siihen jopa säästönsä tai ottaa pankkilainaa. Tämä täältä luettua. Ja sitä voidaan jo kutsua tyhmyydeksi.

Mun naapurin rouva oli kotiäiti vuosikymmeniä. Kaikki omaisuus oli molempien nimissä. Mies maksoi vap.eht. eläkevakuutuksen ja kun ero tuli 2000-luvun alussa, mies maksoi osan omasta työeläkkeestä, kun oli aikoinaan käräjäoikeudessa vahvistettu ja kun mies kuoli, nyt rouva saa osan eläkkeensä kuolinpesästä, niin kauan kuin elää.

On todella suurta tyhmyyttä naiselta, jos ei turvaa tulevaisuuttaan, kun hoitaa perheen lapsia ja kotia, kun siihen on monia keinoja.

Vierailija
45/68 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on siinä, että opetetaan, että itse ei pidä ottaa vastuuta mistään ja odotetaan, että yhteiskunta hyysää, koska itse ei kyetä hallitsemaan edes omaa elämää.

"Yhteiskunta vaatii" on ehkä kulunein selitys ikinä, ei yhteiskunta mitään vaadi, itse äidit kuvittelevat (ja sitä kautta opettavat nuorille) että vaaditaan ihan hirveästi jotain, vaikka todellisuudessa vaatimukset on pieniä siihen nähden, mitä ne on olleet ja yhteiskunnan tukiverkko kantaa.

Meillä miehen kanssa molemmilla tulot alle mediaani ja siitä huolimatta on varaa 4 lapseen (lapsilisät saadaan, ei muita yhteiskunnan tukia) omakotitaloon, 2 uudehkoon autoon ja pariin lomamatkaan vuodessa, eikä tee edes tiukkaa.

Kaikki me emme voi elää jossain perähikiällä koska työt ovat muualla.

Vierailija
46/68 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa, miksei kaikki naiset vois vaan olla loppuelämäänsä kotona pyyhkimässä ensin lasten ja sitten vanhusten takapuolia. Mikä tässä elämässä on muka kiinnostavampaa kuin mari-petterin sormiruokien kuvaaminen instaan? Ai miksi syntyvyys laskee? Eikö tää ollutkaan kaikkien unelma..?

Vierailija
47/68 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En olisi tehnyt yhtään lasta enempää, vaikka olisi ollut varaa jäädä kotiäidiksi. Päinvastoin, halusin töihin, kun lapsi oli 1,5 vuotias ja meninkin osa-aikaisesti, vaikka ei olisi ollut pakko. Ihan kamala ajatus jäädä vuosiksi kotiin lasten kanssa.

Etkö tykkää lapsestasi?

Tämä töihin menevien ja töihin haluavien äitien syyllistäminen on yksi suurimmista syistä miksi Suomessa on niin ikävä ilmapiiri ja miksi lapsia ei haluta enempää. Ja ei, naiset eivät halua hoitaa myöskään niitä suvun vanhuksia. Eikä meidän suvussa myöskään ne vanhukset halua tulla omaisten hoitamiksi. Se on nöyryyttävää että joku läheinen joutuu pyyhkimään sinun takapuolta ja kylvettämään. Ihmiset haluaa pitää nämä ihmissuhteet loppuun asti tasaveroisina.

No ei todellakaan ole mitään töihin haluavia äitejä syyllistävää ilmapiiriä!!! Päinvastoin, lastaan pidempään kotona hoitavat ovat ”yhteiskunnan loisia” jotka ”makoilevat kotona”, johan se on tässäkin ketjussa nähty.

Vierailija
48/68 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin on ja lisäksi heillä olisi enemmän aikaa huolehtia sukunsa vanhuksista.

Työssä käyvän eläkkeen voisi jakaa lakisääteisesti ja palkan myös.

Kotiäitimaissa Euroopassa syntyy paljon vähemmän lapsia kuin maissa, joissa äidit käyvät töissä.

Japanissa alhainen syntyvyys johtuu siitä, ettei naiset pysty yhdistämään työuraa ja perhettä. Lapsen syntymä vaatii käytännössä kotiäitiyttä ja nykynaiset ei sitä halua.

Eniten lapsia Eu:ssa syntyy Ranskassa, jossa on käytössä perheverotus henkilökohtaisen verotuksen sijaan. Yhdysvalloissa syntyvyys on paljon Eu-maita korkeampi ja siellä kotiäitikulttuuri kukoistaa.

Jenkeissä on yleisesti kk äitiysloma ja sen jälkeen suurin osa äideistä palaa töihin. Vähemmistöä on se porukka joka jää kotiin hoitamaan lapsia pitkäksi aikaa. Pitää olla todella hyvät tulot toisella vanhemmalla jos tämä mahdollista. Ranskassakin äidit palaavat töihin huomattavasti aiemmin kuin Suomessa, lapset menevät usein jo vauvana päivähoitoon. Ehkä tästä voikin vetää sen johtopäätöksen, että syntyvyys on korkeampi siellä missä äidit palaavat aikaisemmin työelämään??!

Vierailija
49/68 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 kk Äitiysloma siis. Korjaus. T. Edellinen

Vierailija
50/68 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä neljä lasta ja olen ollut pitkään kotiäitinä, koska miehellä on tosi hyvät tulot, joista jää joka kuukausi säästöönkin. Ei meillä voisi olla neljää lasta, jos tilanne ei olisi tämä. Ei jaksettaisi, mutta nyt elämä on leppoisaa. En ole koskaan ollut mikään kunnianhimoinen ihminen, joten minua ei haittaa vaikka en urallani etenisi yhtään ja olen onnellinen mieheni puolesta, että hän saa toteuttaa myös unelmiaan.

Toki tästä ratkaisusta en mielellään puhu, koska ennakkoluulot ovat ihan uskomattomia ja olen tietysti laiska ja miehen elätti ja mies saa määrätä kaikesta, koska maksaa ja olen siis alistettukin. Se ei todellakaan ole totta, kaikki rahat on yhteisiä eikä miestäni edes kiinnosta mihin rahaa kuluu, koska sitä jää joka kuukausi kuitenkin yli ja ne rahat sijoitetaan.

Me ollaan onnellisia näin.

Olette onnellisia noin tasan niin kauan kun mies ei lähde lätkimään tai rakastu johonkuhun toiseen. Milläs sitten iitsesi elätät? Kuka keryttää sinulle eläkettä ja omaisuutta vanhuuden varalle?

Kuten kerroin niin me olemme kyllä varautuneet myös huonoihin aikoihin, sillä meille on kertynyt jo hyvänkokoinen omaisuus.

Tässähän tämä negatiivinen asenne taas tulee esiin ja meidän valintaa kritisoidaan, vaikka minä en koskaan ole arvostellut työssäkäyviä äitejä. Minusta jokainen saa tehdä omat ratkaisunsa miten haluaa ja pidän meitä onnekkaina, koska meillä on taloudellisesti tähän mahdollisuus.

Vierailija
51/68 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös juuri eilisessä lehdessä ollut juttu, että taloudellinen epävarmuus , työttömyys ja pätkätyöt ovat suurin syy, miksi syntyvyys vähenee. Lisääntymisikäiset näkevät tulevaisuuden epävarmana. Aina ennen on voitu luottaa siihen että tulevaisuus on ainakin taloudellisessa mielessä parempi. Vähiten lapsia tekevät työttömät ja pienituloiset miehet ja naiset.

Vierailija
52/68 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotiäitimaissa Euroopassa syntyy paljon vähemmän lapsia kuin maissa, joissa äidit käyvät töissä.

Japanissa alhainen syntyvyys johtuu siitä, ettei naiset pysty yhdistämään työuraa ja perhettä. Lapsen syntymä vaatii käytännössä kotiäitiyttä ja nykynaiset ei sitä halua.

Eniten lapsia Eu:ssa syntyy Ranskassa, jossa on käytössä perheverotus henkilökohtaisen verotuksen sijaan. Yhdysvalloissa syntyvyys on paljon Eu-maita korkeampi ja siellä kotiäitikulttuuri kukoistaa.

Jenkeissä on yleisesti kk äitiysloma ja sen jälkeen suurin osa äideistä palaa töihin. Vähemmistöä on se porukka joka jää kotiin hoitamaan lapsia pitkäksi aikaa. Pitää olla todella hyvät tulot toisella vanhemmalla jos tämä mahdollista. Ranskassakin äidit palaavat töihin huomattavasti aiemmin kuin Suomessa, lapset menevät usein jo vauvana päivähoitoon. Ehkä tästä voikin vetää sen johtopäätöksen, että syntyvyys on korkeampi siellä missä äidit palaavat aikaisemmin työelämään??!

Ei suurin osa todellakaan palaa Jenkeissä heti töihin ja kaikissa yhteiskuntaluokissa on kotiäitejä.

Ranskassa vain todella harvat äidit tekevät 40h/viikko työaikaa.

Vierailija
53/68 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verna Aho ei ole luuseriäiti vaikka on nuori, kouluttamaton kotiäiti. Mutta jos tavallinen av-mamma tekee saman elämänratkaisun jonkun duunarimiehen kanssa, sitä pidetään surkimuksena kun ei ole koulutusta eikä ole itsenäinen uraohjus. (Onhan siinä riskejä, en mä sitä kiellä.) Mutta näin on elämänarvot tässä maassa aseteltu. On niin ahdistava ilmapiiri ja ihmiset niin kireälle vedetty ettei kukaan halua tehdä täällä lapsia.

Vierailija
54/68 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei suurin osa todellakaan palaa Jenkeissä heti töihin ja kaikissa yhteiskuntaluokissa on kotiäitejä.

Ranskassa vain todella harvat äidit tekevät 40h/viikko työaikaa.

Tässä nyt ensimmäisenä vastaan tullut tutkimus Jenkkien kotiäitiydestä https://www.pewsocialtrends.org/2014/04/08/after-decades-of-decline-a-r…

Vuonna 2012 oli 29% äideistä kotona. Ja tähän sisältyi työttömät, pitkäaikaissairaat ym jotka eivät muista syistä olleet töissä. Eli ehdottomasti suurin osa äideistä oli töissä. Ja lisäksi tutkimuksen mukaan kotiäidit olivat selvästi huonommin koulutettuja ja alempi tuloisia kuin töihin palanneet äidit.

Vierailija
55/68 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvita edes kotiäitiyttä tai isyyttä kun hoitovapaakin on mahdoton.

Omalla tyttärellä 1,5 v pieni ja haaveilevat toisesta lapsesta. Samaan aikaan pitäisi hankkia 1. omistusasunto, ainakin kolmio.

Kumman valitsee? Lapsen vuokrakaksioon vai ainokaisen kanssa kolmioon? Käytännössä molempien saaminen on aika mahdotonta eikä 35 v voi odottaa vuosia lapsenteon kanssa

Vierailija
56/68 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö tykkää lapsestasi?

Tämä töihin menevien ja töihin haluavien äitien syyllistäminen on yksi suurimmista syistä miksi Suomessa on niin ikävä ilmapiiri ja miksi lapsia ei haluta enempää. Ja ei, naiset eivät halua hoitaa myöskään niitä suvun vanhuksia. Eikä meidän suvussa myöskään ne vanhukset halua tulla omaisten hoitamiksi. Se on nöyryyttävää että joku läheinen joutuu pyyhkimään sinun takapuolta ja kylvettämään. Ihmiset haluaa pitää nämä ihmissuhteet loppuun asti tasaveroisina.

Äitejä syyllistetään tekivät he sitten minkä ratkaisun tahansa. Minä saan ihan samaa sontaa niskaani koko ajan, koska olen kotiäiti. Ei mikään koskaan kelpaa.

Olet surkea jos menet töihin ja ”hylkäät” lapsesi, mutta ihan yhtä surkea olet jos jäät kotiin miehen elätiksi etkä olekaan kiinnostunut tekemään uraa kuten nykyaikaisen naisen täytyy haluta.

Vierailija
57/68 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliselle viestin 56 kirjoittajalle: sama fiilis minulla myös.

Olen täysin 100% sinkkuäiti eli lapsen isä ei ole elämässämme ollut raskauden jälkeen läsnä.

Kotiäitiydestäni en saa myönteistä palautetta keneltäkään, paitsi tyttäreltäni.

Maisterintutkintoni kuulemma on ”vanhentunut” ja ”mennyt hukkaan” muutaman kommentoijan mielestä.

Nyt, kun olen päätoiminen yrittäjä ja sivutoiminen opiskelija, saan kannustavia näkemyksiä lähipiiriltä ja tuntemattomiltakin.

Olenko mielestänne yhä kotiäiti? Hoidan yritystoimintaa ja opintoja siis lähinnä kotoa. Tyttäreni on kotihoidossa mutta käy avoimen päiväkodin kerhoa pari kertaa viikossa.

Nytkö olen enemmän ”arvokas” yhteiskunnalle kun olen ennakkoveroa maksava yrittäjä ja opiskelija, mutta silti kotiäiti?

Ps. Kyllä. Olen väsynyt äiti monen vuoden huonojen unien jälkeen ja kun en saa tyttöä yöhoitoon minnekään.

Pps. Te, ketkä ette ole 100% ajasta totaaliyksinhuoltajia, älkää PLEASE käyttäkö itsestänne yksinhuoltajatermiä tai kertoko että teitä vuoroviikkovanhempia tai miehen matkatyön takia vaimoja väsyttää.

Vierailija
58/68 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella mielelläni olisin kotiäiti. Tämä oravanpyörä päiväkodilta junalle ja töihin ka kauppaan ja päiväkodille tekee hulluksi. On pimeää aamulla ja illalla. Päiväkotiopettajat näkevät lapseni enemmän hereillä kuin mä.

Vierailija
59/68 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://havenlife.com/blog/cities-with-most-stay-at-home-moms/ < Osassa osavaltioissa/kaupungeissa kuten esimerkiksi texasissa yli puolet on parhaimmillaan kotona lapsen/lasten kanssa. 

Vierailija
60/68 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://havenlife.com/blog/cities-with-most-stay-at-home-moms/ < Osassa osavaltioissa/kaupungeissa kuten esimerkiksi texasissa yli puolet on parhaimmillaan kotona lapsen/lasten kanssa. 

Mitä vähemmän koulutettuja, sitä todennäköisemmin. Sama koski ulkomaalaisia.

Emi köyhien asia.