Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

18-vuotias nuori täällä kysyy: Kuinka ihmiset pärjäsivät ennen mm. ilman älylaitteita, Youtubea, Instagramia, Whatsappia ja Snapchattia?

Vierailija
12.10.2019 |

Siis miten te ootte viettäneet aikaanne ja päiviänne ennen noiden tulemista? On teillä varmaan ollut aivan hemmetin tylsää päivästä toiseen!

Käytän itse kaikkia noita joka päivä!

Kommentit (173)

Vierailija
1/173 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teksti TV ja videot.

Vierailija
2/173 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No setä kertoo: silloin käytiin kavereita tapaamassa ihan livenä ja tehtiin yhdessä kaikkea hauskaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/173 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin urheiltiin! Teininä 80-luvun loppupuolella hiihdin, suunnistin, pelasin jääpalloa, harrastin judoa ja kesäisin jalkapalloa. Ei ollut hetkeäkään tylsää. Kirjastosta haettiin kirjoja jota luettiin.

Mun mielestä ennen oli paljon paremmin asiat ja ihmiset piti KOHDATA eli ihan kasvotusten vuorovaikuttaa. Nykyajan some on hulluutta.

Vierailija
4/173 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellisesti sanottuna, pärjättiin paremmin.

Miten itse pärjäät ilman niitä asioita, jotka keksitään 20 vuoden päästä?

Miltä susta tuntuu joutua matkustamaan pitkiäkin aikoja eri paikkoihin, kun tulevaisuudessa sinne vaan teleporttaudutaan?

Vierailija
5/173 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miltä susta tuntuu joutua matkustamaan pitkiäkin aikoja eri paikkoihin, kun tulevaisuudessa sinne vaan teleporttaudutaan?

Vai teleporttaudutaan? :D Heh heh, ei ainakaan meidän elinaikanamme edes, saati että sitten jo 20 vuoden päästä.

Vierailija
6/173 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kivaa. Ei samanlaisia ulkonäköpaineita kuin nykyään, kavereita nähtiin livenä ja bileissä keskusteltiin naamatusten, ei räplätty luureja. Oi noita aikoja <3

Vierailija
7/173 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin kirjoja. Siinä se oikeastaan oli. Ainoa hupi oli koulunkäynti ja kirjasto.

Vierailija
8/173 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et oo tosissas? :D Sulla on tylsä elämä jos mitään muuta et keksi. 18-vuotiaana esim. opiskelin, oleskelin ulkona kavereiden kanssa, kävin baarissa tanssimassa ja juopottelemassa, hengailin rannalla, harrastin seksiä, luin, kuuntelin musiikkia jne.

Vierailija
9/173 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli nuorena niin rasittavia kavereita, joiden kanssa en kuitenkaan halunnut katkaista välejä kokonaan, että olen todella kiitollinen, ettei ihan vielä meillä ollut esim. kännyköitä, koska tekstaria ei voi pakoilla. Tai sähköpostia tai fb-viestiä tai mitä vaan. Pystyi vaan sanomaan, että ai olit soittanut (lankapuhelimeen) juu, en ollu kotona. Tänä päivänä ei onnistuis. Ja kaikki näkis, kun nämä temperamenttiset kaverit poistais itsensä kavereista vaan lisätäkseen itsensä myöhemmin takasin. Toki olis hyviäkin puolia, saisi heti tietää poikkeuksista lukujärjestykseen tms.

Vierailija
10/173 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsottiii telkkaria (youtube), katseltiin pokkarikamerakuvia kaverin ruotsinlaivareissulta (instagram) ja juostiin kaverin oven alle huutamaan ja pyytämään sitä ulos potkimaan palloa (whatsup) ja juoruiltiin koulun jälkeenkavereiden kanssa koulun pihassa (snapchat).

Vierailija
11/173 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy myöntää, ystävien tavoittaminen teininä oli esim. ihan ylivoimaista.

Toisaalta, näin 43-vuotiaana sinkkuna, kun tavoite on uusi parisuhde, en pysty ymmärtämään miten ilman TInderiä tms. pystyy nykyään solmimaan suhteita. "Mee johonkin harrastukseen", "käy baarissa" ei vain toimi. TIistaina seuraavat treffit, toiveikas olen:)

Vierailija
12/173 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urheiltiin tosiaan tosi paljon, itsekin kilpaurheilin parissa eri lajissa, treenasin ja olin tallilla kaiken vapaa-ajan. 

Pelasin ekoilla konsoleilla, luin, olin kavereiden kanssa.

Ei oikein ehtinyt tylsistyä.

Vierailija
13/173 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin. Ehkäpä paremmin kuin nykyään. Ei nimittäin tarvinnut koko ajan napsia kuvia tai videoita. Jos vaikka kävi ravintolassa niin saattoi keskittyä ruokaan, juomaan ja seuralaiseen, sen sijaan että päivittäisi someen mitä tapahtuu. 

Sitten oli sellainen asia kuin kirja, niitä tuli luettua aika paljon.

Youtube on kieltämättä kiva olemassa, mutta Instagramia en tajua ollenkaan. Siis töllistellä kuvia, joista valtaosassa on aiheena kuvaaja itse. Ei kiinnosta pätkän vertaa. Ennen vanhaankin kun kävi vähän tuntemattomammilla ihmisillä kylässä niin saattoi kyllä käydä niin että pakotettiin katselemaan läpi niiden valokuva-albumi, etenkin jos olivat hiljattain olleet jossain matkoilla. Se oli ehkä hitusen mielenkiintoisempaa kuin Instagram, mutta ei paljon.

Vierailija
14/173 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä noista mitään tänä päivänäkään..

N27

Vierailija
15/173 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai teleporttaudutaan? :D Heh heh, ei ainakaan meidän elinaikanamme edes, saati että sitten jo 20 vuoden päästä.

No en mä nyt tarkoittanut, että jo 20 v päästä näin tapahtuisi, mutta laitoin sen vaan esimerkiks. Mielestäni kysymys on tyhmä, koska maailma muuttuu koko ajan ja aivan samoin ap joutuu vastamaan samanlaiseen kysymykseen seuraavan sukupolven kasvettua hänen ikäänsä.

Vierailija
16/173 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin, kiitos kysymästä. Kavereita tavattiin naamatusten ja oli 80-luvulla pelikoneetkin (Commodore64, NES) jo keksitty. Niiden parissa vietettiin aikaa kaveriporukalla. Ei ollu tylsää, eikä "ruutuajasta" kitisty samaan malliin kuin nyt.

t:1982 syntyny

Vierailija
17/173 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin. Katsottiin tv:tä, soitettiin lankapuhelimella kavereille, käytiin ulkona, elokuvissa, uimassa, ulkoiltiin, luettiin tai sitten vaan oltiin tekemättä mitään. Nykyaikana on lähinnä ongelma, että ihmiset eivät kestä yhtään "tylsää" hetkeä, ei jakseta edes vessassa käydä ilman puhelinta. Ennen oli ihan normaalia, että koko ajan ei tarvinnut tapahtua jotain.

Vierailija
18/173 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan katsottiin telkkaria, kuunneltiin radiota tai levyjä tai kasetteja, luettiin kirjoja ja lehtiä, urheiltiin, pelattiin, käytiin kylässä, harrastettiin kaikenlaista.

Kännyköiden puuttuminen kyllä aiheutti muunlaisia ongelmia. Kuvittele vaikka tilanne, että olet sopinut kaverin kanssa tapaamisen kaupungille, mutta bussi olikin pahasti myöhässä tai tuli joku muu ongelma, etkä päässytkään paikalle oikeaan aikaan. Saatoit itse vaikka sairastua kesken päivän ja tapaaminen oli sovittu koulu/opiskelupäivän päätteeksi, joten et voinut soittaa kaverisi kotiin, koska hän ei ollut päivän aikana kotona. Ainoa mahdollisuus selvittää tilannetta oli, että kaupungilla odottava soitti yleisestä puhelimesta (sitä varten piti olla kolikoita tai puhelinkortti, mikä oli sekin hankalaa) sinun kotiisi. Jos vastasit puhelimeen, et ilmeisestikään ollut tulossa tapaamiseen, jos et vastannut, olit EHKÄ kohta tulossa. Jos kotona oli joku muu paikalla, pystyit kenties itse soittamaan kotiisi ja pyytää vanhempiasi, sisaruksiasi tai elämänkumppaniasi jättämään kaveria varten viestin olevasi tulossa tai ettet ole tulossa. Jos perheessä tapahtui jotain vakavampaa, joku oli vaikka vakavasti loukkaantunut onnettomuudessa tai saanut sairauskohtauksen, etkä ollut oppilaitoksessa, töissä tai nimeltä mainitun kaverin luona vaan kaupungilla, sait tapahtuneesta tiedon vasta sitten, kun olit takaisin kotona.

Viihtyvyysongelmat olivat minusta olemattoman pieni juttu kaikkeen muuhun hankaluuteen nähden...

Vierailija
19/173 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli kivaa. Ei samanlaisia ulkonäköpaineita kuin nykyään, kavereita nähtiin livenä ja bileissä keskusteltiin naamatusten, ei räplätty luureja. Oi noita aikoja <3

Ihan samalla tavalla niitä ulkonäköpaineita oli silloinkin.

Vierailija
20/173 |
12.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain paljon enemmän aikaan esim. opinnoissa, kun ei ollut sellaista aikavarasta kuin Youtube. Jotenkin sitä vain aina unohtuu kuuntelemaan musaa ja katselemaan kaikenlaisia videioita. No, onhan se tavallaan sivistävääkin joskus, esim. katsella videoita ihan eri puolilta maailmaa, ja kieltämättä olen oppinut kieliä sen avulla ihan toisin kuin joskus kouluaikoinani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yksi