Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko diagnosoitu Asperger pärjätä yleisopetuksessa ilman tukitoimia?

Vierailija
10.10.2019 |

Kokemuksia, kiitos. Tiedättekö ketään diagnoosin omaavaa, joka olisi tai olisi ollut normaaliluokalla täysin "normaalioppilaana", ilman minkäänlaisia tukitoimia? Ja vasta aikuisena diagnosoidut assit: olisitteko kaivanneet kouluaikoinanne jonkinlaista tukea?

Kommentit (92)

Vierailija
1/92 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne. Opettajana 25 v.

Vierailija
2/92 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli oppilaana vuosia sitten as-poika. Nykyisin lukiossa. Hyvin pärjäsi ja pärjää edelleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/92 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä? Minulla dg Aspergerista ja kävin sekä AMK:n että yliopistonkin ilman ”tulitoimia”.

Vierailija
4/92 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ollut aikoinaan tukitoimia tai suurempia vaikeuksia, pärjäsin koulussa hyvin

Vierailija
5/92 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, voi pärjätä. Mä tiedän, että mulla on yks asperger-oppilas, jolla ei ole mitään tuen päätöstä tai tukitoimia. Ja tämän tiedän vain, koska hän on itse sanonut asiasta. On hiljainen, viihtyy yleensä omissa oloissaan, tekee tunnollisesti annetut tehtävät. Voi olla, että muillakin mun oppilailla on asperger - jos tukitoimia ei tarvita, niin miksi ihmeessä opettajan pitäisi tietää diagnoosi.

T. aineenope

Vierailija
6/92 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytär ilman vaikeuksia koulussa. Lukio ja muutama ammattikoulutus meni loistavasti, nyt töissä ammatissa johon opiskeli, tänä vuonna Asperger diagnoosi 40-vuotiaana.

Vierailija
7/92 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt tiedä mitä tarkoitat tukitoimilla, suurin osa työn puolesta tuntemistani as-nuorista on ollut ihan "normaaliopetuksessa" ilman koulun tukitoimia, ovat kyllä sitten saattaneet käydä esim. perheneuvolassa, psykologilla tai nepsyvalmentajalla, mutta koulussa normaalisti.

Vierailija
8/92 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

AS on skaala. On Nikola Teslan kaltaisia ylineroja ja sitten on sellaisia jotka hädin tuskin pystyvät muodostamaan sanoja.

Jos assi kuuluu skaalan yläpäähän niin on helpostikin tohtorikoulutettava siinä 30 ikävuoteen mennessä.

Vierailija
9/92 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt tiedä mitä tarkoitat tukitoimilla, suurin osa työn puolesta tuntemistani as-nuorista on ollut ihan "normaaliopetuksessa" ilman koulun tukitoimia, ovat kyllä sitten saattaneet käydä esim. perheneuvolassa, psykologilla tai nepsyvalmentajalla, mutta koulussa normaalisti.

Tarkoitin tätä kolmiportaista tukea: yleistä, tehostettua ja erityistä.

Vierailija
10/92 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli ala-asteen erityisluokalla, mutta yläasteen normaaliluokalla.

Vierailija
11/92 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän sekä normaali- että erityisluokalla olevia tai olleita asseja. Onko kenelläkään tietoa, millä perustein päätös yleensä tehdään ja mitkä tekijät siihen vaikuttavat eniten?

Vierailija
12/92 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ikäluokassani ei aspergereita diagnosoitu eikä näin ollen tuettukaan. Jälkikäteen mietittynä kyllähän noita vastaan tuli.

Ainakin se hiljainen kaveri, joka hykerteli ja hihitteli matematiikan laskujen käydessä vaikeiksi on pärjännyt elämässään tietääkseni oikein hyvin.

Vierailija
13/92 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran tarvitsee tukitoimia, jotta pystyy olemaan yleisopetuksessa, niin eikö silloin erityisluokka olisi parempi ja inhimillisempi vaihtoehto, ihan oppilaan itsensä kannalta? Tiedän monia vanhempia, joilla on ennakkoluuloja pienluokkia kohtaan ja normaaliluokka lähinnä statuskysymys.

Vierailija
14/92 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille ainakin erityisluokka on ollut pelastus. Pienessä luokassa on vähemmän ärsykkeitä ja häiriötekijöitä sekä opettajalla enemmän tietoa ja ymmärrystä erityispiirteistä. Lisäksi joutui normaaliluokassa syrjityksi ja ärsytetyksi erilaisuutensa vuoksi, pienluokassa puolestaan saa olla enemmän oma ainutlaatuinen itsensä. On jopa saanut muutaman kaverinkin sieltä.

Vierailija
15/92 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tunne. Opettajana 25 v.

Alanvaihdon paikka.

Vierailija
16/92 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika sai diagnoosin alkusyksystä 16-vuotiaana. Peruskoulu sujui ilman tukitoimia. Jossain vaiheessa alaluokilla oli matematiikasta tukiopetuksesta. Matikka päättötodistuksessa kuitenkin kymppi. Aloitti lukiossa ja hyvin menee.

Vierailija
17/92 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aspergeraikuinen, en tarvinnut tukitoimia koulussa. Päinvastoin. Muistan yläasteella ärsyyntyneeni siitä, että opetus oli liian hidasta. Testattu älykkyysosamääräni on 148.

Vierailija
18/92 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuisikohan tämä vähän siitä, onko kyseessä syrjäänvetäytyvämpi vai sosiaalisempi assi? Syrjäänvetäytyvä saattaa hyvin pärjätä yleisopetuksessa ilman tukitoimia, ellei hänellä ole isompia oppimisvaikeuksia, mutta sosiaalisempi saattaa tarvita tukea ja harjoittelua siinä, mikä on sopiva tapa olla ja keskustella ihmisten kanssa ja ottaa heihin kontaktia.

Vierailija
19/92 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän sekä normaali- että erityisluokalla olevia tai olleita asseja. Onko kenelläkään tietoa, millä perustein päätös yleensä tehdään ja mitkä tekijät siihen vaikuttavat eniten?

Eniten vaikuttaa raha. Luokanopettajan palkka on pienempi kuin erityisopettajan.

Vierailija
20/92 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tuntuu olevan sekaannusta Aspergerin ja Autismin kanssa.

Molemmat nykyään autismikierron häiriöitä, mutta ajatus että entinen termi Asperger tarvitsisi aina erityisopetusta on tosi outo.

Monet maailman älykkäimmät ja suuria asioita tehneet ovat olleet Aspergereita.