Kuinka ymmärtää epävakaasta persoonallisuushäiriöstä kärsivää?
Nyt kaipaisin kokemuksia oikeasti epävakaata persoonallisuushäiriötä "sairastavilla" ja heidän läheisiltään!
Miesystävälläni mitä ilmeisimmin tämä on (joskus aiemmin epäilty kaksisuuntaista), mutta ei suostu hakemaan apua. Olen hetkittäin aivan raivostumisen partaalla kun hänen tunteet ja halu olla suhteessa ylipäätään vaihtelee jopa päivittäin. Tuntuu että hänellä on nyt jokin "akuutti" tilanne päällä, sillä yli vuosi tässä on oltu yhdessä eikä koskaan ole ollut tällaista vuoristorataa. Harvemmin esiintyviä hylkäämisen pelkoon liittyviä juttuja kyllä. Hän puhuu ettei halua jatkaa suhdetta koska se hajottaa hänen mielenterveyden mutta kohta taas haluaa. Hänen puheensa ovat muutenkin nyt olleet hieman poikkeavia normaalista, jolloin hän on hyvin rakastava.
Mistä ihmeestä minä voin tietää tuleeko tämä halu päättää suhde oikeasti hänestä itsestään vai onko tämä epävakaan persoonallisuushäiriön mukanaan tuomaa "harhaa" ja epäluuloa?? Hän juuri nyt myös kertoo että on vaikea luottaa minuun vaikka en ole ikinä pettänyt häntä millään tavalla ja ns. normaalisti hän sanoo että tietää että voi minuun luottaa. Hänellä on myös ollut kumppaneita, jotka ovat pettäneet.
Ei mitenkään.
Epävakaan kanssa ei päde mitkään sosiaalisen kanssakäymisen säännöt. Ihmissuhde menee epävakaan ja hänen heilahteluiden ja oikkujen mukaan. Sinun roolisi on olla terapeutti ja likasanko sekä hallitsemattomien raivokohtausten ja mökötyksen kohde, tasapuolisesta suhteesta on turha haaveilla. Et voi tietää millä tuulella epävakaa on milloinkin, hän voi päivän aikana vaikka lietsoa itsensä täyteen raivoon jostain itse keksimästään jutusta ja vuoroin raivota ja mököttää viikkoja.
Elämä epävakaan kanssa imee sinusta elämänhlun ja muutut pikkuhiljaa masentuneeksi ja apaattiseksi. Varot koko ajan ettet laukaise jotain draamaa, mutta silti löytyy jokin syy mikä aiheuttaa jonkin kohtauksen.
Kyllä, omakohtaista kokemusta on. En suosittele kenellekään. Älä missään nimessä tee lapsia epävakaan kanssa, se ei ole oikein lapsia kohtaan.