Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Narsismin uhrit

Vierailija
09.10.2019 |

Oletteko hakeneet apua terapiasta? Saaneet sitä?

Kommentit (136)

Vierailija
101/136 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkä ovat ne psyykkiset ja fyysiset oireet, joilla vuosienkin jälkeen oirehditte tuhoisasta ihmisestä?

Painajaiset. Ja särky selässä, juurikin siinä kohdassa, mitä hän tapasi potkia. Ja oksennus, joka meinaa tulla,  jos näen hänet yllättäen jossain julkisella paikalla. 

Eipä muuta.

Vierailija
102/136 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistien määrästä: diagnosoitu narsistinen persoonallisuushäiriö on arvioiden mukaan noin prosentilla väestöstä. Narsistisesti häiriintyneitä ihmisiä on kuitenkin paljon enemmän, sillä kaikki heistä eivät ole diagnosoituja ja osan narsistiset piirteet eivät riitä diagnoosiin, vaikka niistä joutuisivatkin lähipiirin ihmiset kärsimään. Suomalainen tunnekylmä ja häpäisevä mutta toisaalta suorittamista korostava kasvatuskulttuuri on ollut otollista maaperää narsistien syntymiselle.

En täysin allekirjoita sitäkään, että miesnarsisteja olisi huomattavasti enemmän kuin naisia. Käsitykseni ja kokemusteni perusteella miespuolisissa narsisteissa ovat klassiset narskun tuntomerkit selvemmin havaittavissa ja ne ovat ilmenneet varsin nopeasti tuttavuuden edetessä. Naisnarsistit taas ovat alussa monesti ylitsevuotavan sydämellisiä, jopa niin paljon, että varautuneempi persoona voi kokea sen vastenmielisenä. Naispuolinen narsku laittaa rajattomuutensa "hyvää tarkoittavan huolehtimisen" piikkiin ja kuittaa raivo- ja ilkeilykohtauksensa "temperamenttisella luonteella". Naiseuteen nähdään perinteisesti kuuluvan ihmisten asioihin puuttuminen ja höösäys sekä prinsessamainen kiukuttelu, joten naispuolista narskua ei välttämättä tunnista niin helposti kuin miespuolista vastinettaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/136 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jokainen ex oli narsisti mulla.

Niinpä oli minullakin, aikana kun ei ollut netti yleisesti käytössä, eikä ollut tätä tietoa. Vaikka itse voi huonosti, se että sieti, kun omakin itsetunto oli lapsuuden kaltoinkohtelun jäljiltä olematon.

Vanhanaikainen kasvatus jossa ainakin tyttöjä alistetaan. Kirjassa "kiltteydestä kipeät" vielä vanhempi kertoo kuinka ennen ajateltiin että ainakin yhdestä tytöstä tulee nöyrä kotiorja, päti myös isään.

Teoriassa ymmärrettävää olla itse helppo uhri, kun on aina ollut kiltti ja kaikkien muiden etu mennyt aina edelle.

Hyytävintä exissä ja narsismissa on se kaksoisviestintä, voivat olla aivan normaaleja, kivojakin, ja sitten vetää maan jalkojen alta. Se epäusko kun kivan todellinen luonne äkkiä paljastuu. Sitä ei voi uskoa.

Kun on ollut haavoittunut lapsi, mekanismi on ollut eloonjäämisen kannalta, että lapsi katsoo aina valoon. Niin sitä yhä toivoo että tuo oli joku erehdys, ei tuo tahallaan. Aikaa voi mennä kauankin, kun on vähitellen typistetty. Tässä vaiheessa viimeistään on tärkeä päästää irti.

Vierailija
104/136 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up!

Vierailija
105/136 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä olinko aidon narsistin uhri, mutta ainakin eksäni oli narsistinen: manipuloiva, syyllistävä, siltojen polttava, kritisoija ja häpeä on hänelle ylipääsemätöntä. Muutuin avioliitossa miellyttäjäksi ja tajusin vasta eron jälkeen suhteessa olleen henkisen väkivallan. Muistan kuinka itkin, kun luin ensimmäistä aiheesta kertovaa kirjaa.

Luin paljon selfhelpiä ja kävin vaihtoehtohoidoissa, joissa parannetaan myös päätä (rosen, psykologinen vyöhyketerapia). Terapiaa nämäkin. Ihmettelin av:llakin, mitä on tarpeet, kun en tiennyt. Luin kahdesti päivässä omista oikeuksistani https://paranemisenavain.fi/wp-content/uploads/2016/01/Omat-oikeudet.pdf . Opettelin itsensä hyväksymistä ja armeliaisuutta. Opettelin olemaan vaatimatta häneltä mitään, koska sisäinen odotus anteeksipyynnöstä syö sisältäpäin, koska sitä ei koskaan tuletapahtumaan. Ja ennen kaikkea, annoin anteeksi viikko toisensa jälkeen (anteeksianto ei tarkoita hyväksymistä, vaan sitä, että ei ajattele kohteen olevan sinulle mitään velkaa).

Erosta on 10 vuotta ja yllämainittuun prosessiin meni 5 vuotta. Tänä päivänä olen aivan eri ihminen. Miellyttäjä on täysin poissa. Olen työelämässä menestynyt, koska minulla on rohkeutta, jota monella muulla ei ole. Kukaan ei voi minua enää satuttaa, koska olen oppinut itsestäni ja ihmisyydestä niin paljon, että näen ”kaiken” negatiivisuuden: kaikki mitä päästää suusta kertoo enemmän puhujasta kuin kohteesta. Säälin av:llakin heitä, jotka ketjuissa lähtevät syyllistämisen ja häpäisyn linjalle. Voi kunpa he tietäisivät, miten paljon se kertoo heidän sisäisestä elämästään.

Myös Rosenterapeutti voi olla narsisti. Tiedossa tällainen.

Vierailija
106/136 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up!

Vierailija
107/136 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
108/136 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Vierailija
110/136 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo mistä joku jo kirjoitti, on musta yksi sairaimmilta tuntuvista jutuista eli se, että useasti narskujen kanssa uhri ei ehkä pitkiinkään aikoihin tajua olevansa uhri, vaan luulee olevansa syyllistynyt toisen ihmisen eli narskun väärinkohteluun. Tajuavatko narsistit oikeasti sen, että niiden uhrit eivät objektiivisesti katsottuna ja useimpien ihmisten ja esim oikeuden mielestä ole syyllistyneet väärinkohteluun? Että sekin on vain niiden harhaa? Koska narskuthan kuitenkin ovat henkisesti pienen lapsen tasolla, ja se kokemus ja ymmärrys väärinkohtelusta on yhtä alkeellinen. Esim pieni lapsi kantelee vain toisen lapsen tekemästä kiusasta, mutta harvemmin kertoo tai tajuaa että itse nipisti ensin. Ja narsku tuntee kuin itseensä kohdistuvaksi kiusaksi sen, jos uhri onkin oma yksilönsä eikä täysin talutusnuorassa. Tosi sairasta.

Vierailija
111/136 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo mistä joku jo kirjoitti, on musta yksi sairaimmilta tuntuvista jutuista eli se, että useasti narskujen kanssa uhri ei ehkä pitkiinkään aikoihin tajua olevansa uhri, vaan luulee olevansa syyllistynyt toisen ihmisen eli narskun väärinkohteluun. Tajuavatko narsistit oikeasti sen, että niiden uhrit eivät objektiivisesti katsottuna ja useimpien ihmisten ja esim oikeuden mielestä ole syyllistyneet väärinkohteluun? Että sekin on vain niiden harhaa? Koska narskuthan kuitenkin ovat henkisesti pienen lapsen tasolla, ja se kokemus ja ymmärrys väärinkohtelusta on yhtä alkeellinen. Esim pieni lapsi kantelee vain toisen lapsen tekemästä kiusasta, mutta harvemmin kertoo tai tajuaa että itse nipisti ensin. Ja narsku tuntee kuin itseensä kohdistuvaksi kiusaksi sen, jos uhri onkin oma yksilönsä eikä täysin talutusnuorassa. Tosi sairasta.

Heikkolahjaiset narsistit eivät tajua sitä. Älykkäät narsistit tajuavat sen muuten, mutta eivät tunnetasolla. Ja he vain hyödyntävät tämän tajuamisen ja älykkyytensä, sillä narsistien häiriön hoitokin olisi vasta-aiheista. Tunnetasolla he kokevat edelleen oikeudeksensa käyttäytyä kuten narsistit käyttäytyvät.

Vierailija
112/136 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun näitä narsistien "uhreja" tuntuu nykyään olevan jokainen, olen ihan alkanut toivomaan itse joutuvani moisen hirviön uhriksi. olen kyllä sen verran vahva luonne että aistivatko nämä narsisti sen eivätkä sen takia ota minua uhrikseen?

Vierailija
113/136 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kun näitä narsistien "uhreja" tuntuu nykyään olevan jokainen, olen ihan alkanut toivomaan itse joutuvani moisen hirviön uhriksi. olen kyllä sen verran vahva luonne että aistivatko nämä narsisti sen eivätkä sen takia ota minua uhrikseen?

Mitäs ne sinusta, jos sinulla ei ole herkkyyttä tai ihmisyyttä tuhottavaksi.

Ihmisyys niitä ärsyttää.

Vierailija
114/136 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toiveesi voi helposti toteuttaa itsekin. Mene vaikka Pohjois-Koreaan vähän uhmaamaan Kimin käskyjä, ja katso miten käy.

Vierailija
115/136 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapiassa opin, että kaikkien ihmisten kanssa ei tarvitse olla tekemisissä, vaikka olisivat sukua. Suoraanhan terapeutti ei voi tätä sanoa mutta onneksi keskustelu kulki kohdallani siihen suuntaan.

Meni kuitenkin melkein kymmenen vuotta ennen kuin pystyin tekemään tarvittavat elämänmuutokset ja ottamaan etäisyyttä. Halusin luottaa omaan äitiin ja antaa hänelle mahdollisuuden tästä uudesta perspektiivistä. Siitä ei tullut mitään.

Narsisti vetää taitavalla manipuloinnilla omaan ajatusmaailmaansa ja sitten tempaisee maton alta. Lopulta kyllästyin oloon, joka aina narsistin teot tajutessa iskee. Se on kuin lapselle kerrottaisiin, ettei joulupukkia ja jeesusta ole olemassakaan, ootko oikeesti niin tyhmä että uskoit, ja tehostettaisiin vielä viestiä lyömällä ilmat pihalle. Tätä säännöllisin väliajoin. Siinä joko sekoaa tai tajuaa lähteä kauas vaikutuspiiristä.

Vierailija
116/136 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä olinko aidon narsistin uhri, mutta ainakin eksäni oli narsistinen: manipuloiva, syyllistävä, siltojen polttava, kritisoija ja häpeä on hänelle ylipääsemätöntä. Muutuin avioliitossa miellyttäjäksi ja tajusin vasta eron jälkeen suhteessa olleen henkisen väkivallan. Muistan kuinka itkin, kun luin ensimmäistä aiheesta kertovaa kirjaa.

Luin paljon selfhelpiä ja kävin vaihtoehtohoidoissa, joissa parannetaan myös päätä (rosen, psykologinen vyöhyketerapia). Terapiaa nämäkin. Ihmettelin av:llakin, mitä on tarpeet, kun en tiennyt. Luin kahdesti päivässä omista oikeuksistani https://paranemisenavain.fi/wp-content/uploads/2016/01/Omat-oikeudet.pdf . Opettelin itsensä hyväksymistä ja armeliaisuutta. Opettelin olemaan vaatimatta häneltä mitään, koska sisäinen odotus anteeksipyynnöstä syö sisältäpäin, koska sitä ei koskaan tuletapahtumaan. Ja ennen kaikkea, annoin anteeksi viikko toisensa jälkeen (anteeksianto ei tarkoita hyväksymistä, vaan sitä, että ei ajattele kohteen olevan sinulle mitään velkaa).

Erosta on 10 vuotta ja yllämainittuun prosessiin meni 5 vuotta. Tänä päivänä olen aivan eri ihminen. Miellyttäjä on täysin poissa. Olen työelämässä menestynyt, koska minulla on rohkeutta, jota monella muulla ei ole. Kukaan ei voi minua enää satuttaa, koska olen oppinut itsestäni ja ihmisyydestä niin paljon, että näen ”kaiken” negatiivisuuden: kaikki mitä päästää suusta kertoo enemmän puhujasta kuin kohteesta. Säälin av:llakin heitä, jotka ketjuissa lähtevät syyllistämisen ja häpäisyn linjalle. Voi kunpa he tietäisivät, miten paljon se kertoo heidän sisäisestä elämästään.

Myös Rosenterapeutti voi olla narsisti. Tiedossa tällainen.

Kuka tahansa voi olla narsisti. Narsisti kuitenkin yleensä haluaa ihailua ja hovia, siksi hakeutuu ammatteihin, joista sitä saa. Siksi johtajissa on niin paljon narsismia.

Vierailija
117/136 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta jokaisen narsistin uhrin tulisi jättää julkinen kirje jälkeensä (kuoleman), missä totuus kerrotaan. Se on ajatuksena lohdullinen ja oikeutta tuova.

Ja narsisti lukemassa kirjettä hymähdellen, että tuollainenhan se vainaja oli, vainoharhainen, mutta onneksi hänestä on nyt päästy.  Repii kirjeen ja jatkaa kuin ei mitään olisi tapahtanutkaan... 

Älä siis unta näe, että narsisteille saat sanottua viimeisen sanan.  Ainoastaan täydellisellä hiljaisuudella ja omaan rauhaansa jättämisellä voi osoittaa narsistille, ettet ole enää hänen pahuuden taikapiirinsä sisällä.  Narsistillehan kaikki huomio, myös kielteinen, on vaan tervetullutta, koska hän juuri on mielestään niin erinomainen.

Vierailija
118/136 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
119/136 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta jokaisen narsistin uhrin tulisi jättää julkinen kirje jälkeensä (kuoleman), missä totuus kerrotaan. Se on ajatuksena lohdullinen ja oikeutta tuova.

Ja narsisti lukemassa kirjettä hymähdellen, että tuollainenhan se vainaja oli, vainoharhainen, mutta onneksi hänestä on nyt päästy.  Repii kirjeen ja jatkaa kuin ei mitään olisi tapahtanutkaan... 

Älä siis unta näe, että narsisteille saat sanottua viimeisen sanan.  Ainoastaan täydellisellä hiljaisuudella ja omaan rauhaansa jättämisellä voi osoittaa narsistille, ettet ole enää hänen pahuuden taikapiirinsä sisällä.  Narsistillehan kaikki huomio, myös kielteinen, on vaan tervetullutta, koska hän juuri on mielestään niin erinomainen.

Kirjeen?

Nimellä mainiten nettiin julkaisu niin että jokainen haku osuu. Osoitettu erikseen myös perheenjäsenille. Viimeinen testamentti. Ikuinen. Narsistien kanssa pelataan narsistien säännöin.

Vierailija
120/136 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjeen?

Nimellä mainiten nettiin julkaisu niin että jokainen haku osuu. Osoitettu erikseen myös perheenjäsenille. Viimeinen testamentti. Ikuinen. Narsistien kanssa pelataan narsistien säännöin.[/quote]

Sinun täytyy olla hullu.