Miksi lapset jätetään autoon kaupankäynnin ajaksi, nyt kävi se pahin mahdollinen
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
On vaikea tehdä ruokaostokset kun 4v kirkuu jätskiä/karkkia, 6v himoitsee uusia leluja ja 2v ei halua istua rattaissa mutta ei myöskään kävellä. Joten minulla on kolme kiljukaulaa joista yksi ulvoo jätskialtaan luona mahallaan, toinen roikkuu kuristuvan näköisen vaunujen valjaista ja tehostaa huutamisesta heittelemällä kenkiä jaloista ja kolmas rääkyy leluhyllyjen suunnalta tahtovansa uusi legoja! Ja minä koetan siinä tehdä ruokaostoksia. Olen uhannut monesti jättää autoon odottamaan, mutta en ole uskaltanut toteuttaa uhkausta kun pelottaa että auto syttyy tuleen/joku pöllii auton/joltain karkaa oma ajoneuvo käsistä ja törmää minun autooni.
Nyt olis varmaan korkea aika hankkia apua. Tuo ei ole normaalia. Silloin tällöin lapset kiukuttelevat totta kai, mutta jos se on pysyvä tila on jotain pielessä.
En ole eläissäni nähnyt tuollaista.
Jos on pakko jättää lapset autoon, kannattaa jättää auto jonkun pikku Alepan eteen, jolloin kauppareissu kestää parhaimmillaan vain muutaman minuutin, kun jotain käy nopeasti hakemassa.
Miksi pitää ajaa Prismaan, jonka kiertämiseen menee tunti!?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset valittaa että lapset jätetty autoon, ja valittaa sittenkin kun lapset otetaan kauppaan.
Mitä sitä pitäisi tehdä? Ihmettelen vaan.
Minun mielestä vanhempien pitäisi lakata sieämästä kaikenlaisia nenälle hyppiviä rutkuttajia. Seuraavan kerran kun joku tulee sanomaan jotain kaupassa, annan oman kuppini mennä nurin ja huudan pää punaisena että painuu helvettiin neuvomasta. Loppuu se joka asiasta mussuttaminen.
Ei ihme ettei sun lapset osaa käyttäytyä.
Tarkoituskaan ei ole kasvattaa lapsista sellaisia lampaita, jotka kääntää toisen posken kun joku veepää tulee aukomaan turpaansa.
Silppuko se siellä 😂😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset valittaa että lapset jätetty autoon, ja valittaa sittenkin kun lapset otetaan kauppaan.
Minun mielestä vanhempien pitäisi lakata sietämästä kaikenlaisia nenälle hyppiviä rutkuttajia. Seuraavan kerran kun joku tulee sanomaan jotain kaupassa, annan oman kuppini mennä nurin ja huudan pää punaisena että painuu helvettiin neuvomasta. Loppuu se joka asiasta mussuttaminen.
Tarkoituskaan ei ole kasvattaa lapsista sellaisia lampaita, jotka kääntää toisen posken kun joku veepää tulee aukomaan turpaansa.
Normaali lapsi voidaan opettaa tottelemaan esimerkiksi vanhempien, lastenhoitajien ja opettajien käskyjä, mutta toisaalta kuitenkin pitämään puolensa sellaisten ihmisten edessä jotka eivät ole auktoriteettiasemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestä vanhempien pitäisi lakata sietämästä kaikenlaisia nenälle hyppiviä rutkuttajia. Seuraavan kerran kun joku tulee sanomaan jotain kaupassa, annan oman kuppini mennä nurin ja huudan pää punaisena että painuu helvettiin neuvomasta. Loppuu se joka asiasta mussuttaminen.
Normaali lapsi voidaan opettaa tottelemaan esimerkiksi vanhempien, lastenhoitajien ja opettajien käskyjä, mutta toisaalta kuitenkin pitämään puolensa sellaisten ihmisten edessä jotka eivät ole auktoriteettiasemassa.
Aivan, ja niin minutkin on opetettu, joten en kuuntele mitään turhanpäiväistä mussuttamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mulle jos rupeen huutamaan niin tempasen kyllä turpiin 😀
Sen jälkeen minä haastan sinut oikeuteen ja sinä kustannat minulle ja kirkuville lapsilleni muutaman kauppareissun.
Rauhoittukaapas nyt. Emme asu Jenkeissä, joten noin vahingonkorvauksetkin vähän niin ja näin..
Joskus jonkun lapsi jäi lukkojen taa autoon kun sähkölukitus meni rikki. Eli ei yksin saisi koskaan jättää auton ennen kuin osaa itse poistua sieltä.
Sulla sattuu olemaan neljä lasta joille muutama toisto riittää. Puhuisit ihan jotain muuta jos saisit viidennen lapsen jolle ei menekkän mikään jakeluun. Joillain toisella se lapsi sattuukin vain olemaan ensimmäinen. Ei siinä mikään määrä kokemusta auta jos ei ole itsellä yhtään lasta joka on niin paukapää, ettei toistot yksinkertaisesti tuota tulosta. Vaikka olisi kymmenen lasta, niin et voi tulla sanomaan yhden lapsen äidille että tällä kokemuskella tiedän kuinka lapsia kasvatetaan. Jos omassa lapsilaumassa on vain niitä helppoja lapsia ja jollain toisella on yksi, joka sattuu olemaan se vänkyrä, niin älä ala viisastelemaan.
Mullakin on neljä lasta.
En jättäisi noin pieniä autoon, ehkä 5v. voi pienen hetken odottaa, mutta ei sentään mitään pitkää prismareissua. Ja 3v ehdottomasti liian pieni ilman valvontaa jätettäväksi.
Vuoden isä -palkinto
Tuon ikäisiä lapsia ei jätetä mihinkään keskenään valvomatta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mulle jos rupeen huutamaan niin tempasen kyllä turpiin 😀
Sen jälkeen minä haastan sinut oikeuteen ja sinä kustannat minulle ja kirkuville lapsilleni muutaman kauppareissun.
Rauhoittukaapas nyt. Emme asu Jenkeissä, joten noin vahingonkorvauksetkin vähän niin ja näin..
Kyllä minä siitä muutaman satasen kuitenkin saan, on se sen pienen vaivan arvoista. Kuittaa sen kauppareissun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti näin. Se huuto kaupassa kuitenkin ongelmista pienin. Ja lapset saa kauppaan ilman vaaratilanteita. Kädestä voi pitää kiinni. Kärryt voi ottaa jo pihalta. ovat lukitussa autossa niin turvattomia.
Miten pidät kolmea lasta käsistä kiinni? Tai edes yhdestä tai kahdesta lapsesta, kun maksat kassalla tai poimit jotain (isompaa) hyllystä?
No kasvata lapsesi tottelemaan ja pitämään niistä kauppakärryistä kiinni. Hätätilassa turvaudu vaikka valjaisiin, jos et saa heitä tottelemaan.
Jos ihminen ei saa edes yhtä lasta tottelemaan tuon vertaa, eikä sitten toistakaan lasta tottelemaan niin kyllä ihmettelen että lapsia vaan hankitaan lisää.
Jos lapset otetaan kauppaan mukaan, ihmiset valittaa metelistä ja häiriköinnistä. "Pakkoko niitä kakaroita on raahata ruokakauppaan!!" Jos lapset jättää yksin kotiin, tehdään lastensuojeluilmoitus ja on huono vanhempi. Jos lapset jättää autoon odottamaan vähäksi aikaa ja sattuu todella epätodennäköinen tulipalo kohdalle, niin silloin sitä vasta laiska ja huono vanhempi onkin.
Ja joo, jos on kaksi vanhempaa, toinen voi olla lasten kanssa ja toinen käy kaupassa. Mutta entä jos se ei ole mahdollista? Päättäkää nyt jo, mikä on hyvä vaihtoehto. Kaikesta ei voi vanhempia syyllistää.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli vauva, 2- ja 5- vuotiaat lapset enkä ikinä jättänyt autoin vaan tietenkin kävimme yhdessä kaupassa. Ei mitään ongelmaa. Kyllä se onnistuu yksin, lapsille pitää opettaa käytöstavat.
Juu kyllä me meidän villille 2v poitsulle opetetaan käytöstapoja joka ikinen päivä ja on tietyt rajat ja säännöt, mutta herra on niin temperamenttinen jääräpää, että julkisilla paikoilla kokee niiden asetettujen rajojen noudattamattomuuden hauskana leikkinä. Että hehhe lähdenpä juoksemaan nyt tonne autojen alle ja nonii menenpä piiloon kun äiti ottaa hyllystä jotain. En todellakaan voi päästää sekunniksikaan irti hänestä kun lähtee juoksemaan ties minne ja nauraa vain. Olis se kivaa kun olis helppo ja tottelevainen lapsi, joka tulee nätisti äidin vierellä minne äiti meneekään. Kaikki ei sellaisia ole ja tämä meidän poika varsinkin kaukana siitä. Silti en kuitenkaan ole häntä tai vauvaa jättänyt autoon yksin, yhdessä mennään kauppaan
Vierailija kirjoitti:
Sulla sattuu olemaan neljä lasta joille muutama toisto riittää. Puhuisit ihan jotain muuta jos saisit viidennen lapsen jolle ei menekkän mikään jakeluun. Joillain toisella se lapsi sattuukin vain olemaan ensimmäinen. Ei siinä mikään määrä kokemusta auta jos ei ole itsellä yhtään lasta joka on niin paukapää, ettei toistot yksinkertaisesti tuota tulosta. Vaikka olisi kymmenen lasta, niin et voi tulla sanomaan yhden lapsen äidille että tällä kokemuskella tiedän kuinka lapsia kasvatetaan. Jos omassa lapsilaumassa on vain niitä helppoja lapsia ja jollain toisella on yksi, joka sattuu olemaan se vänkyrä, niin älä ala viisastelemaan.
Mullakin on neljä lasta.
Tarkoitukseni ei ole viisastella. Kerroin omasta kokemuksestani. Hiukan rasittavaa on sekin, että hyvin kasvatetut lapset ovat heti helppoja. Mitäpä jos vanhemmat ovat osanneet kasvattaa lapset hyvin? On minullakin erittäin vilkas tytär, jonka kanssa on saanut tehdä töitä tosissaan. Siksi en voi hyväksyä sitä, että en olisi kasvattanut lapsiani vaan ne olisivat helppoina jotenkin automaattisesti ajautuneet käyttäytymään hyvin.
Edelleen jos lapselle pitää sanoa samasta asiasta tuhat kertaa (ja se tehdään oikein eli ilman huutamista rauhallisesti toistaen aina samoja sanoja ) ja lapsi ei opi niin on jotain oikeasti vialla.
Turha sinun on siellä ottaa itseesi ja hermostua jos joku kertoo omista kokemuksistaan.
Vierailija kirjoitti:
Joskus jonkun lapsi jäi lukkojen taa autoon kun sähkölukitus meni rikki. Eli ei yksin saisi koskaan jättää auton ennen kuin osaa itse poistua sieltä.
Meillä meni myös ovien lukitus rikki. Avasin lukon, etuovi auki ja kassi sisään, ovi kiinni ja siirryin takaovelle laittamaan lasta istuimeen, ovet loksahti itsestään lukkoon eikä aunneet kun vasta tunnin päästä. Sen jälkeen tein pitkään niin, että koko ajan on joku ovi oli auki kun laitoin lapsia kyytiin, vaikka autokin oli jo vaihdettu. Nyt olen vähän relannut :)
Mikä helvetti siinä on, että jotkut vanhemmat eivät edelleenkään tajua että tuon ikäisiä ei jätetä yksin autoon!
Kuopion Prisma on vielä sen verran iso kauppa, että pientenkin ostoksien noukkiminen ottaa aikansa hyllyjen välissä seilatessa. Uskomatonta välinpitämättömyyttä isältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli vauva, 2- ja 5- vuotiaat lapset enkä ikinä jättänyt autoin vaan tietenkin kävimme yhdessä kaupassa. Ei mitään ongelmaa. Kyllä se onnistuu yksin, lapsille pitää opettaa käytöstavat.
Juu kyllä me meidän villille 2v poitsulle opetetaan käytöstapoja joka ikinen päivä ja on tietyt rajat ja säännöt, mutta herra on niin temperamenttinen jääräpää, että julkisilla paikoilla kokee niiden asetettujen rajojen noudattamattomuuden hauskana leikkinä. Että hehhe lähdenpä juoksemaan nyt tonne autojen alle ja nonii menenpä piiloon kun äiti ottaa hyllystä jotain. En todellakaan voi päästää sekunniksikaan irti hänestä kun lähtee juoksemaan ties minne ja nauraa vain. Olis se kivaa kun olis helppo ja tottelevainen lapsi, joka tulee nätisti äidin vierellä minne äiti meneekään. Kaikki ei sellaisia ole ja tämä meidän poika varsinkin kaukana siitä. Silti en kuitenkaan ole häntä tai vauvaa jättänyt autoon yksin, yhdessä mennään kauppaan
No hyvä, että opetatte joka päivä ettekä vain hyväksy vaarallista käytöstä. Karkailevat lapsi on hengenvaarassa koko ajan. Sinnikkäällä ja rauhallisella toistolla lapsi oppii kyllä. Jotkut ovat hitaampia kuin toiset oppimaan.
Tämän päivän lastenkasvatus on juuri tuota, että vanhemmat jäävät jankkaamaan samaan asiaa lapselle vaikka tuhat kertaa siinä toivossa, että lapsi joskus alkaa totella. Ennen vanhaan sen sijaan oli kyky ymmärtää milloin pelkkä puhe on hedelmätöntä.
Esim. leikkipuistoissa näitä loputonta "neuvottelua" harrastavia vanhempia näkee paljon.