Miksi lapset jätetään autoon kaupankäynnin ajaksi, nyt kävi se pahin mahdollinen
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti näin. Se huuto kaupassa kuitenkin ongelmista pienin. Ja lapset saa kauppaan ilman vaaratilanteita. Kädestä voi pitää kiinni. Kärryt voi ottaa jo pihalta. ovat lukitussa autossa niin turvattomia.
Miten pidät kolmea lasta käsistä kiinni? Tai edes yhdestä tai kahdesta lapsesta, kun maksat kassalla tai poimit jotain (isompaa) hyllystä?
Nuorin lapsi ostoskärryn eteen, 3-vuotias sinne autoon istumaan, 5-vuotias osaa kävellä itsekseen ja tottelee parhaiten. Tai ottaa sellasen tupla-auton, mihin saa molemmat isot lapset istumaan. 3-vuotiaaltakin voi odottaa ohjeiden tottelua.
Tää oli todella ajattelematonta, toivottavasti ei enää kukaan jätä lapsiaan mihinkään yksin. Onneksi ei henki mennyt.[/quote
Kaikissa kaupoissa ei ole autokärryjä.
Eikös tuo ollut isompi kauppa. Niissä ainakin on. Ja kuten sanottua, myös 3-vuotiaalta voi olettaa jo sellaista kanssakäymistä, että nopeat kauppareissut tapahtuu nopeasti. Isompia lapsia voi myös osallistuttaa siihen kauppareissuun ja pyytää etsimään tavaroita. Jos on täysin mahdotonta, niin pienin kantoreppuun, keskimmäinen kärryihin ja isoin seuraa perässä. Tai jos lapset osaa käyttäytyä, niin antaa heidän katsoa leluja lastenosastolla ja hakee sieltä sitten, kun ostokset on tehty. Mut jos ei osaa edes ohjeita kuunnella, niin tuskin osaa sitten olla avaamatta pakkauksiakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli vauva, 2- ja 5- vuotiaat lapset enkä ikinä jättänyt autoin vaan tietenkin kävimme yhdessä kaupassa. Ei mitään ongelmaa. Kyllä se onnistuu yksin, lapsille pitää opettaa käytöstavat.
Uhmaikäinen välittää sun käyttäytymisopetuksista hevon huilut.
No kuten sanoin, ei mitään ongelmaa ollut. Esikoinen on erityinen, käytös oli vilkasta mutta hyvätapainen oli aina. Nyt nämä lapset jo 6, 9 ja 11 vuotiaat enkä jätä nuorinta vieläkään yksin autoon.
Lasten kanssa kävin useita kertoja viikossa kaupassa, kyllä ne äkkiä tajuaa sen miten siellä ollaan.
Ford on tehnyt ympäri maailmaa takaisinkutsuja EcoBoost-moottoreista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset valittaa että lapset jätetty autoon, ja valittaa sittenkin kun lapset otetaan kauppaan.
Mitä sitä pitäisi tehdä? Ihmettelen vaan.
Minun mielestä vanhempien pitäisi lakata sietämästä kaikenlaisia nenälle hyppiviä rutkuttajia. Seuraavan kerran kun joku tulee sanomaan jotain kaupassa, annan oman kuppini mennä nurin ja huudan pää punaisena että painuu helvettiin neuvomasta. Loppuu se joka asiasta mussuttaminen.
No mulle jos rupeen huutamaan niin tempasen kyllä turpiin 😀
Luin aikoinaan jutun, jossa kerrottiin lapsesta, joka kuoli palamaan syntyneeseen autoon. Sivulliset eivät onnistuneet pelastamaan lasta ja kertoivat lapsen huudon olleen kauhea.
-Elihän jätetä niitä lapsia yksin autoon,eihän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensitietojen mukaan isä olisi pelastanut lapset autosta. Eikö eväkään muilla ihmisillä värähtänyt.
Isä pystyi pelastamaan lapset koska hänellä oli auton avaimet ja sai ovet auki. Sivulliset olisivat toki voineet yrittää rikkoa ikkunat (millä, ehkä välinettä oltiin parhaillaan hakemassa). Vaatii kuitenkin tiettyä rohkeutta lähestyä ilmiliekeissä olevaa autoa. Se voi hyvin räjähtää. Älä tuomitse kun et tiedä miltä tilanne on oikeasti näyttänyt.
Jos jätät lapsen autoon, niin älä lukitse ovia. Mitähän tässäkin olis käynyt jos se tekniikka olisi palanut poroksi, jolla ovi aukeaa. Jos ovet olisivat olleet auki, niin sivulliset olisivat mahdollisesti päässeet auttamaan lapsia aiemmin.
Toisaalta ikinä tiedä jos joku hullu kamapäissään olisi pöllinyt koko auton lapset mukanaan mikäli ovet jättäisi lukitsematta. Ei voi tietää ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Ensitietojen mukaan isä olisi pelastanut lapset autosta. Eikö eväkään muilla ihmisillä värähtänyt.
Oliko kaupassa kuulutettu jotain vai tuliko isä sattumalta paikalle oikeaan aikaan avaamaan ovia etc?
On vaikea tehdä ruokaostokset kun 4v kirkuu jätskiä/karkkia, 6v himoitsee uusia leluja ja 2v ei halua istua rattaissa mutta ei myöskään kävellä. Joten minulla on kolme kiljukaulaa joista yksi ulvoo jätskialtaan luona mahallaan, toinen roikkuu kuristuvan näköisen vaunujen valjaista ja tehostaa huutamisesta heittelemällä kenkiä jaloista ja kolmas rääkyy leluhyllyjen suunnalta tahtovansa uusi legoja! Ja minä koetan siinä tehdä ruokaostoksia. Olen uhannut monesti jättää autoon odottamaan, mutta en ole uskaltanut toteuttaa uhkausta kun pelottaa että auto syttyy tuleen/joku pöllii auton/joltain karkaa oma ajoneuvo käsistä ja törmää minun autooni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isä pystyi pelastamaan lapset koska hänellä oli auton avaimet ja sai ovet auki. Sivulliset olisivat toki voineet yrittää rikkoa ikkunat (millä, ehkä välinettä oltiin parhaillaan hakemassa). Vaatii kuitenkin tiettyä rohkeutta lähestyä ilmiliekeissä olevaa autoa. Se voi hyvin räjähtää. Älä tuomitse kun et tiedä miltä tilanne on oikeasti näyttänyt.
Jos jätät lapsen autoon, niin älä lukitse ovia. Mitähän tässäkin olis käynyt jos se tekniikka olisi palanut poroksi, jolla ovi aukeaa. Jos ovet olisivat olleet auki, niin sivulliset olisivat mahdollisesti päässeet auttamaan lapsia aiemmin.
Toisaalta ikinä tiedä jos joku hullu kamapäissään olisi pöllinyt koko auton lapset mukanaan mikäli ovet jättäisi lukitsematta. Ei voi tietää ikinä.
1. Jos jättää lapset autoon ovet lukossa niin lapset jäävät liekkeihin.
2. Jos jättää lapset autoon ovet lukitsematta niin joku pedo tms. kaappaa lapset.
3. Jos ottaa lapset mukaan kauppaan, niin ne jäävät auton alle tai kaupassa kaatuvan hyllyn alle.
Koskaan ei voi voittaa.
Vierailija kirjoitti:
On vaikea tehdä ruokaostokset kun 4v kirkuu jätskiä/karkkia, 6v himoitsee uusia leluja ja 2v ei halua istua rattaissa mutta ei myöskään kävellä. Joten minulla on kolme kiljukaulaa joista yksi ulvoo jätskialtaan luona mahallaan, toinen roikkuu kuristuvan näköisen vaunujen valjaista ja tehostaa huutamisesta heittelemällä kenkiä jaloista ja kolmas rääkyy leluhyllyjen suunnalta tahtovansa uusi legoja! Ja minä koetan siinä tehdä ruokaostoksia. Olen uhannut monesti jättää autoon odottamaan, mutta en ole uskaltanut toteuttaa uhkausta kun pelottaa että auto syttyy tuleen/joku pöllii auton/joltain karkaa oma ajoneuvo käsistä ja törmää minun autooni.
Vapaan kasvatuksen Helmiä? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti näin. Se huuto kaupassa kuitenkin ongelmista pienin. Ja lapset saa kauppaan ilman vaaratilanteita. Kädestä voi pitää kiinni. Kärryt voi ottaa jo pihalta. ovat lukitussa autossa niin turvattomia.
Miten pidät kolmea lasta käsistä kiinni? Tai edes yhdestä tai kahdesta lapsesta, kun maksat kassalla tai poimit jotain (isompaa) hyllystä?
Helposti. Minulla neljä lasta. Pidän pienintä kädestä ja toiseksi isoin pitää pienemmän toisesta kädestä. Isoin kävelee takanani ja yhtä pidän toisella kädellä. Näin kävelemme parkkipaikalla, koska en luota, että osaavat varoa autoja eikä peruuttavista autoista pieniä näekään. En ymmärrä miksi kaupassa pitää pitää kädestä kiinni. Lapset kävelevät kärryjen vierellä ja pienin istuimessa. Voihan ne pitää siitä kärrystä kiinni jos jostain on pakko pitää kiinni.
Ei meillä ainakaan ole tarvinnut erityisemmin opettaa, että kärryjen vieressä pysytään. Joskus varmaan sanottu, mutta ei ne mihinkään ryntäile kun se ei ole sallittua. En ymmärrä mikä on ongelma tässäkin?Siis pitääkö lapsesta pitää kiinni, kun ottaa hyllystä jotain?
Sinulla on helpot lapset jos ne tottelevat noin vain. Moni lapsi ei tottele, tai vaikka yleensä tottelisi niin poikkeuksia on silti aika ajoin (kiukkukohtauksia ym).
Varsinkin monen pienemmän mielestä karkaaminen ja piiloutuminen on tilanteessa kuin tilanteessa hauska leikki.
Kannattaa kasvattaa jo ihan pienestä. Voi kertoa, että piiloleikkejä ei leikitä kaupassa jne. Pienemmät seuraavat isomman esimerkkiä. Siinä vaiheessa kun riehuminen alkaa kaupassa olet jo vähän myöhässä kyllä.
Itse muistan kehua lapsia hyvästä käytöksestä, ollaan sitten kaupassa tai lääkärissä.
En muista pahemmin ranakaisseeni, ennemminkin tukeneen hyvää käytöstä. Kannattaa kokeilla niin päin.Kuten sanottua, helpot lapset jos kertominen ja esimerkin näyttäminen riittää.
No millä muulla tavalla lapsia voi kasvattaa kuin kertomalla ja esimerkin näyttämisellä? En kyllä itse keksi.
Joillekin riittää 10 kertaa ja joillekin se sitten tehdään 1000 kertaa, kertominen siis.
Ja sen tuhannen kerran kertominen vie 4-5 vuotta. Jolloin 3-vuotias ei tottele eikä osaa käyttäytyä vielä vuosiin. Eli siis helpot lapset on jos ne tottelee ja noudattaa ohjeita pelkälläbooastamisella.
Mulla on itellä 4 lasta, joista kaikki muut paitsi kolmas on "tavallisia" ja siis tämä yksi on aivan käsittämättömän hankala koulutettava. Olen kertonut tämän täällä palstalla aiemminin esimerkkinä ja laitan sen tähän vielä. Meillä on ollut jokaisen lapsen kohdalla tiukka sääntö, että rattaissa istutaan. Ei ole yhtään sellaista tilannetta, että seisominen tai polvillaan olo olisi sallittua. Ensimmäiselle lapselle riitti kun asian sanoi kaksi kertaa, toinen lapsi oli mielestäni erityisen hankala kun asian perillemenoon joutui tekemään töitä kaksi viikkoa, mutta sitten kun kolmas syntyi ja hän alkoi nousemaan rattaissa seisomaan, niin tajusin kuinka helppoja nuo kaksi ensimmäistä lasta olivat. Me ehdittiin jo luopua rattaiden käytöstä kokonaan, eikä lapselle ollut mennyt jakeluun, että siellä todellakin istutaan. Ei niin lyhyttä matkaa rattailla koskaan ajeltu ettei asiasta olisi joutunut sanomaan jopa useampaan kertaan. Eli varmaan 2000 kertaa eikä se tuottanut tulosta. Neljäs lapsi taas istuu ihan nätisti, niin kuin normaalit ja tavalliset lapset tekee pikkusen asiaa näyttämällä ja ohjeistamalla. Jos mulla olis vain nuo kolme helppoa lasta, niin voisin täällä jeesustella, että kasvattakaa niitä lapsia ja opettakaa kuinka julkisella paikalla käyttäydytään, niin helppoa se on! Kaikille lapsille ei edes 1000 toistoa riitä ja esim kaupassa ei ede käydä päivittäin, niin toistoon tosiaan menee vuosia. Kaksi kertaa viikossa kun käydään kaupassa, niin sitähän saa vielä kymmenvuotiaallekkin vääntää ihan perusasioita, joita jonkun helppo 2-vuotias hoksasi parissa viikossa.
Mulla on kaksi uhmaikäistä eikä tulisi mieleenkään jättää kaksin autoon vaikka kuinka haluaisin rauhassa kauppaan. Siinähän huutavat ja kinuavat karkkia, se on sen maksimissaan tunti kun ollaan siellä kanssaihmisten elämää pilaamassa äänellämme. Jos haluan käydä kaupassa rauhassa, menen sinne lasten nukkuessa illalla kun puoliso on kotona tai pyydän hoitajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2. Jos jättää lapset autoon ovet lukitsematta niin joku pedo tms. kaappaa lapset.
3. Jos ottaa lapset mukaan kauppaan, niin ne jäävät auton alle tai kaupassa kaatuvan hyllyn alle.
Koskaan ei voi voittaa.
Heh, kuinkahan useasti nuo kohdat 2. ja 3. ovat olleet uutisissa esim. viimeisen 10 vuoden aikana. Autoja palaa kylläkin useampia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lasten turvallisuus lisääntyy sillä, että ovet pitää lukita ja siis jättää lapset kuolemanloukkuun, niin hyvä jumala älä jätä lasta autoon! Ota se lapsi mukaan! Mikä pakko se lapsi on jättää yksin vahtimatta? Varsinkin jos huumehörhöpedarit on suurikin riski siellä missä liikkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koskaan ei voi voittaa.
Tai syttyvät tuleen leluosastolla jos ne jättää sinne vahtimatta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helposti. Minulla neljä lasta. Pidän pienintä kädestä ja toiseksi isoin pitää pienemmän toisesta kädestä. Isoin kävelee takanani ja yhtä pidän toisella kädellä. Näin kävelemme parkkipaikalla, koska en luota, että osaavat varoa autoja eikä peruuttavista autoista pieniä näekään. En ymmärrä miksi kaupassa pitää pitää kädestä kiinni. Lapset kävelevät kärryjen vierellä ja pienin istuimessa. Voihan ne pitää siitä kärrystä kiinni jos jostain on pakko pitää kiinni.
Ei meillä ainakaan ole tarvinnut erityisemmin opettaa, että kärryjen vieressä pysytään. Joskus varmaan sanottu, mutta ei ne mihinkään ryntäile kun se ei ole sallittua. En ymmärrä mikä on ongelma tässäkin?Siis pitääkö lapsesta pitää kiinni, kun ottaa hyllystä jotain?
Sinulla on helpot lapset jos ne tottelevat noin vain. Moni lapsi ei tottele, tai vaikka yleensä tottelisi niin poikkeuksia on silti aika ajoin (kiukkukohtauksia ym).
Varsinkin monen pienemmän mielestä karkaaminen ja piiloutuminen on tilanteessa kuin tilanteessa hauska leikki.
Kannattaa kasvattaa jo ihan pienestä. Voi kertoa, että piiloleikkejä ei leikitä kaupassa jne. Pienemmät seuraavat isomman esimerkkiä. Siinä vaiheessa kun riehuminen alkaa kaupassa olet jo vähän myöhässä kyllä.
Itse muistan kehua lapsia hyvästä käytöksestä, ollaan sitten kaupassa tai lääkärissä.
En muista pahemmin ranakaisseeni, ennemminkin tukeneen hyvää käytöstä. Kannattaa kokeilla niin päin.Kuten sanottua, helpot lapset jos kertominen ja esimerkin näyttäminen riittää.
No millä muulla tavalla lapsia voi kasvattaa kuin kertomalla ja esimerkin näyttämisellä? En kyllä itse keksi.
Joillekin riittää 10 kertaa ja joillekin se sitten tehdään 1000 kertaa, kertominen siis.Esim. pakottamalla, rankaisemalla, lahjomalla.
Mitä tulee 1000 kertomiseen, niin joillekin ei riitä sekään. Ja vaikka 1000 kertomista riittäisi, niin kertomisen tehoamista odotellessa lapsen ei voi antaa juosta 1000 kertaa karkuun, koska riski on iso, että niiden karkailujen seurauksena ei ole enää mitään lasta olemassa joka voisi oppia tottelemaan.
Pakottamine, rankaiseminen ja lahjominen menettävänsä voimansa jos niitä käyttää jatkuvasti. Säästäisin ”hätätilanteisiin”.
Jos lapsi juoksee jo tuhannetta kertaa karkuun vaikka olet rauhallisesti toistanut oikeaa käyttäytymismallia, niin olisin hommannut jo valjaat. Suurin osa lapsista käyttäytyy kuitenkin kauniisti kaupassa, joten eiköhän nämä karkailevat ole vähemmistönä ja varmaankin kyseessä erityislapsi. Erityislapsen kasvatukseen saa varmasti ohjeita ihan yhteiskunnan puolesta. Puhun nyt siis ihan tavallisista lapsista, joilla ei ole erityislapsen statusta.
Se ihan normaalin taaperon ja leikki-ikäisen käytöstä, että joskus karkailee. Taaperot varsinkin karkailevat usein, koska älliä ei paljon päässä ole, mutta jalat ovat jo nopeat.
Ylipäätään ihmeellistä tämä nykyaika, missä ihan normaali lasten käytös pyritään laittamaan heti jonkun erityislapsijutun piikkiin, kun homma ei mene niin kuin äiti tai isä toivoisi.
PS. mitä muuta ne valjaatkaan ovat kuin pakottamista?
Kyseinen henkilö käytti esimerkkinä, että lapsi karkailee vaikka on kerrottu 1000 kertaa. Mielestäni tuo viittaa jonkin sortin erityislapseen, eikä ole normaalia käytöstä. Jos lapsi karkailee tuhannetta kertaa kaupassa laittaisin valjaat lapsen oman turvallisuuden vuoksi tai jättäisin lapsen kotiin jos mahdollista. Oman 4 lapsen kokemuksella vähemmän toiston pitäisi riittää. Mutta mikä on normaalia on näköjään mielipide kysymys. Johan se taapero on ehtinyt kasvaa isoksi jos ei ole tuhannella kaupassa tapahtuvalla toistolla oppinut olemaan karkaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset valittaa että lapset jätetty autoon, ja valittaa sittenkin kun lapset otetaan kauppaan.
Minun mielestä vanhempien pitäisi lakata sietämästä kaikenlaisia nenälle hyppiviä rutkuttajia. Seuraavan kerran kun joku tulee sanomaan jotain kaupassa, annan oman kuppini mennä nurin ja huudan pää punaisena että painuu helvettiin neuvomasta. Loppuu se joka asiasta mussuttaminen.
Ei ihme ettei sun lapset osaa käyttäytyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mulle jos rupeen huutamaan niin tempasen kyllä turpiin 😀
Sen jälkeen minä haastan sinut oikeuteen ja sinä kustannat minulle ja kirkuville lapsilleni muutaman kauppareissun.