Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi lapset jätetään autoon kaupankäynnin ajaksi, nyt kävi se pahin mahdollinen

Kommentit (141)

Vierailija
101/141 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ollut tilanteessa, jossa ihminen on pitänyt pelastaa autosta. Se on aivan varmaa, että kyllä muutkin ovat tuon huomanneet, mutta eivät ole tehneet mitään. Toisaalta sekin on totta, että palavan auton lähestyminen vaatii rohkeutta.

Vierailija
102/141 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän päivän lastenkasvatus on juuri tuota, että vanhemmat jäävät jankkaamaan samaan asiaa lapselle vaikka tuhat kertaa siinä toivossa, että lapsi joskus alkaa totella. Ennen vanhaan sen sijaan oli kyky ymmärtää milloin pelkkä puhe on hedelmätöntä.

Esim. leikkipuistoissa näitä loputonta "neuvottelua" harrastavia vanhempia näkee paljon.

Neuvottelu ja oikean käytösmallin kertominen toistuvasti ovat aivan eri asioita.

Sinullekin on varmaan tuttuja vanhat:

Älä syö suu auki

Käsipesu ennen ruokailua

Lakki pois päästä sisällä

Uimahallissa ei juosta

Ja miljoona muuta. Kyllä normaalilla lapsella menee perille, kun toistaa samaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/141 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas. Miksi ihmiset ei opi?

Vierailija
104/141 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistan tapauksen, aivan hurveää. En ole koskaan jättänyt omia lapsiani autoon yksin. Koskaan ei voi tietää varastaako joku auton, lapsille sattuu siellä jotain, auto palaa vaikka vieressä oleva. Ihmiset ei vaan opi, tyhmyyttä tai piittaamattomuutta. Eniten nyt säälittää ne lapset joilla varmasti hirveät tuskat ja ikuiset arvet palovammoista ja kenen syy. Ei ainakaan yhteiskunnan.

Vierailija
105/141 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin on kirjoitti:

muistan tapauksen, aivan hurveää. En ole koskaan jättänyt omia lapsiani autoon yksin. Koskaan ei voi tietää varastaako joku auton, lapsille sattuu siellä jotain, auto palaa vaikka vieressä oleva. Ihmiset ei vaan opi, tyhmyyttä tai piittaamattomuutta. Eniten nyt säälittää ne lapset joilla varmasti hirveät tuskat ja ikuiset arvet palovammoista ja kenen syy. Ei ainakaan yhteiskunnan.

Montako kertaa Suomen historiassa joku on varastanut auton jossa on vieraat lapset sisällä?

Niin ja aina voi sattua kaikenlaista. Myös auton ulkopuolella.

Vierailija
106/141 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä lapsilla paloi naamat, eli varmaan kaikki missä ei ollut vaatteita suojana.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c36a6d7d-7df2-4aaa-bb8e-28f75d63ed40

Vierailija
107/141 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapset otetaan kauppaan mukaan, ihmiset valittaa metelistä ja häiriköinnistä. "Pakkoko niitä kakaroita on raahata ruokakauppaan!!" Jos lapset jättää yksin kotiin, tehdään lastensuojeluilmoitus ja on huono vanhempi. Jos lapset jättää autoon odottamaan vähäksi aikaa ja sattuu todella epätodennäköinen tulipalo kohdalle, niin silloin sitä vasta laiska ja huono vanhempi onkin. 

Ja joo, jos on kaksi vanhempaa, toinen voi olla lasten kanssa ja toinen käy kaupassa. Mutta entä jos se ei ole mahdollista? Päättäkää nyt jo, mikä on hyvä vaihtoehto. Kaikesta ei voi vanhempia syyllistää.

Kysymksesi kuuluu suomennetuna näin:

Kestänkö muiden valituksen ja katseet vai asetanko lapseni vaaraan?

Onko sun ihan oikeasti vaikea tehdä päätös? Mun ei.

Vierailija
108/141 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä toteutui erittäin epätodennäköinen onnettomuus. Riskejä on joka paikassa. Kaupassakin on niitä, pieni lapsi voi esim. jäädä aikuisen jalkoihin. Parkkipaikalla voi jäädä auton alle.

Vierailija
109/141 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
110/141 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä toteutui erittäin epätodennäköinen onnettomuus. Riskejä on joka paikassa. Kaupassakin on niitä, pieni lapsi voi esim. jäädä aikuisen jalkoihin. Parkkipaikalla voi jäädä auton alle.

Ja tämä samainen Prismahan suljettiin pari vuotta sitten katon sortumavaaran vuoksi. Riskejä on kaikkialla.

Vierailija
111/141 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin on kirjoitti:

Älä vaan kuljeta lapsia autolla. Onnettomuuksissa kuolee paljon ihmisiä joka vuosi. Ajattele lapsiesi parasta.

Vierailija
112/141 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä huolimatta, tätä kamaluutta ei olisi sattunut jos vanhempi ei olisi jättänyt pikkulapsia keskenään autoon, sama koskee tietysti yksin kotiin jättämistä. Aina voi sattua vahinkoja mutta se ei poista vanhemman vastuuta, eihän noin pieniä saa jättää mihinkään yksin, ei lukkojen taakse eikä pitkin pihoja yksin kuljeskelemaan. Ei vastuullinen vanhempi toimi noin. Toivottavasti myös lastensuojelu puuttuu asiaan.

Vierailija
113/141 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama tabletti olisi voinut syttyä palamaan kotisohvalla ja polttaa lapsen ennen kuin aikuinen ehtii hätiin. Nyt vain sattui olemaan auto. 

Vierailija
114/141 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastiko mammat jätätte 3- ja 5-vuotiaitanne yksin vahtimatta autoon?? Entä kotiin? Tällaisen toiminnan arvostelijoille ekalla sivulla hirveät määrät alapeukkuja, järkyttävää!

Noin pieniä ei todellakaan voi jättää yksin minnekään. Voi syttyä tulipalo, mennä joku henkeen ja tulla tukehtumisvaara, ohikulkija voi tehdä lapsille pahaa...

Jonkun koululaisen ehkä voikin jo hetkeksi jättää autoon, kun se sentään osaa tulla autosta itse pihalle jos ei ole lapsilukko päällä. Kolmevuotias sen sijaan on niin älyttömän pieni, että ei pääse välttämättä edes itse turvaistuimesta pois.

VASTUUTONTA!!!

Vierailija
115/141 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse ollut tilanteessa, jossa ihminen on pitänyt pelastaa autosta. Se on aivan varmaa, että kyllä muutkin ovat tuon huomanneet, mutta eivät ole tehneet mitään. Toisaalta sekin on totta, että palavan auton lähestyminen vaatii rohkeutta.

Ei pieniä lapsia välttämättä edes näe palavasta autosta. Etupenkki tyhjänä ja auto täynnä savua, niin ihmiset katsovat vaan että tyhjä auto palaa itsekseen ja soittavat palokunnan paikalle.

Vierailija
116/141 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin auto syttyi palamaan itsestään pian parkkeeraamisen jälkeen. Kävi ostamassa lottokupongin ja palasi autolle, niin auto ilmiliekeissä. Muutamassa minuutissa.

Ei ollut edes mikään mobiililaite tms palon aiheuttaja vaan auton sähkövika. Jos olisi autossa ollut lapsi tai vaikka lemmikki, niin sinne olisivat kuolleet helposti.

Vierailija
117/141 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää tehkö niitä lapsia, jos ette jaksa tai ole tarpeeksi älykkäitä huolehtimaan niistä ja kartoittamaan riskit. Älkääkä varsinkaan, jos ette jaksa kasvattaa niitä, ja lapsen "oma halu" on joku syy jättää pieni lapsi yksin autoon. Älkääkä jos ette pysty hyväksymään sitä, että niistä sitten ihan tosiaan pitää kantaa huolta ja vastuuta 18v 24/7. Älkääkä jos ette pysty hyväksymään sitä, että kummin kaiman mummitkin eivät halua osallistua ja liittyä teidän "turvaverkoksi"

Vierailija
118/141 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla perheen äiti vähän kiukkuinen iskälle. Mä ainakin olisin.

Vierailija
119/141 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää tehkö niitä lapsia, jos ette jaksa tai ole tarpeeksi älykkäitä huolehtimaan niistä ja kartoittamaan riskit. Älkääkä varsinkaan, jos ette jaksa kasvattaa niitä, ja lapsen "oma halu" on joku syy jättää pieni lapsi yksin autoon. Älkääkä jos ette pysty hyväksymään sitä, että niistä sitten ihan tosiaan pitää kantaa huolta ja vastuuta 18v 24/7. Älkääkä jos ette pysty hyväksymään sitä, että kummin kaiman mummitkin eivät halua osallistua ja liittyä teidän "turvaverkoksi"

Kunnon latteuksien toistelua. Mulla ei ole mitään turvaverkkoa ja olen hoitanut lapset aina itse, jo 10 vuoden ajan päiväkotia/koulua lukuunottamatta. Aina olen ottanut kauppan mukaan, en jätä hetkeksikään valvomatta, vahdin alati valppana ja aina itse kannan vastuun. Mitta SILTI on tilanteita jossa voisi sattua jotain sillä elämää ei voi kontrolloida vaikka vahtisi lapsiaan kuin haukka. Siksi on tyhmää viisastelua hokea latteuksia, vaikka miten sataprosenttisesti valvoo lastaan niin aina on teoriassa mahdollista että tapaturma sattuu.

Vierailija
120/141 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama tabletti olisi voinut syttyä palamaan kotisohvalla ja polttaa lapsen ennen kuin aikuinen ehtii hätiin. Nyt vain sattui olemaan auto. 

Kuitenkin aika paljon todennäköisempää, että lapsi pääsee sitä kädessä syttyvää liekkiä karkuun kotisohvalta kuin lukitusta autosta, turvaistuimesta ja turvavöistä.