Miksi 80-luvulla duunari-isä pystyi yksi elättämään perheen, maksamaan auton ja omakotitalon?
Markka-aikana (80-luvulla) oli ihan normaalia, että perheen äiti oli lasten kanssa kotona ja vain isä kävi töissä.
Silti duunarikin pystyi silloin yksin elättämään perheensä, maksamaan omakotitalon ja auton. Työttömyyttä ei silloin juuri tunnettu.
Nyt euroaikana monissa perheissä molemmat vanhemmat käyvät töissä, asutaan betoniyksiössä ilman autoa ja iltaisin seistään leipäjonossa. Verotus ja maksut nousevat vuosi vuodelta. Silti yhteiskunnan rahat on loppu ja ihmisetkin jo velkaantuvat.
Kommentit (1114)
Katos sillon oli markka eikä euro. Ei oltu EUussa, oltiin itsenäisiä ja päätettiin omista asioistamme ja talouspolitiikasta ihan ite. Käytiin idänkauppaa tunnuksella "Idän kaupan myötä työttömille työtä", eikä näitä työttömiä ollut juuri ollenkaan ja palkat nousi jatkuvasti koko 80-luvun, koska ammattiliitot vielä huolehtivat jäsenistään.
Sijoittajia oli vähemmän -> työn hedelmistä isompi osa jäi yritykseen ja työntekijöille
Nykyään iso osa yritysten tuloksesta menee osakkeenomistajille
Neuvostoliiton hajoaminen oli historian pahin kriisi eikä siitä ole vieläkään toivuttu.
Minun äiti ja isä rakensi talon 1970 luvulla ja maksoi 120 000 markkaa. Sitä remontoitiin 2000 luvun alussa. 2016 äiti kuoli ja sain talon perinnöksi. Nyt talon arvo on 360000 euroa. Tein itse siihen remonttia myös kun sain sen perintönä.
Kasari oli valhe. Nykyään on asiat hyvällä mallilla. Ihmisistä välitetään. Lääkäriin pääsee ja yhteenkuuluvuudentunne on voimakas. Lapsilla on pelejä ja ravintorikasta syömistä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä ollut normaalia. Kaikkien ystävieni ja luokkakaverieni äidit kävivät töissä. Ehkä ihan pienten kanssa oltiin hetki kotona. Työllä tämä yhteiskunta on rakennettu.
Yritätkö tehdä kotona laiskottelusta normaalia? Äitiyslomatkin olivat luokkaa muutama viikko sen ajan lapsien äideillä eli 60-luvulla syntyneillä.
Kyllä 80-luvulla äitiyslomat olivat jo n 9 kk.
Vierailija kirjoitti:
Ennen oli perheverotus.
Puolisoiden yhteisverotus poistui jo v. 1975
Vierailija kirjoitti:
Minusta kyse on myös siitä mitä se elämisen taso oli. Kyllä duunarikin saisi ne samat asiat edelleen, jos eläisi sillä tavalla miten me elettiin.
Isäni oli töissä huonekalutehtaassa ja kätevä käsistään. Hän rakensi isänsä ja veljensä kanssa meidän arava-laina-talon 1980-luvun alkupuolella. Isä oli kaiken vapaa-ajan siellä raksalla kaksi vuotta. Ja sitten muutaman vuoden päästä sama setti sedän rakentaessa. Se oli ihan hirveän raskasta aikaa koko perheelle.
Talo oli, mutta ei se kellekkään kelpaisi nykyään jos uutena semmosen tekisi. Isä teki mm. itse työpaikkansa ylijäämäpaloista kaikenlaisia kaappeja yms. Talossa oli joku kokorajoitus aravasäännöistä johtuen, että se ei saanut olla isompi. Makkareita oli kolme, joista kaksi ahdistavia koppeja. Mahtui kerrossänky ja pieni työpöytä ja yksi komero. Vessoja oli tasan yksi kolmilapsisessa perheessä. Sen seinät oli maalattua lastulevyä ja lattialla joka paikassa muo
Tässä oli sitä minullekin tuttua kasaria. Me käytiin kyllä kaksikin kertaa laivalla, kerran Tukholmassa ja kerran Visbyssä. Tukholma oli jo ysärin puolella koska mentiin Silja Symphonylla, se oli silloin ihan upouusi. Autot oli vanhoja, isä korjasi niitä itse romuttamoilta metsästetyillä osilla sen minkä pystyi kunnes vaihtoi uuteen vanhaan romuun kun ei kannattanut enää korjata. 90-luvun puolella päästiin kuitenkin pitkän säästämisen jälkeen omaan taloon kiinni. Sekin oli vanha, 50-luvulla rakennettu rintamamiestalo. Kokoajan oli jotain laitettavaa, vanhemmat oli jossain vaiheessa niin loppu että meinasivat jo erotakin kun kumpikin painoi ylitöitä ja lisäksi piti vielä taloa rempata. Siskon kanssa auteltiin missä osattiin mutta enimmäkseen oltiin aika omillaan.
Verotus on kiristynyt, hinnat nousseet ja yhteiskunnan tuet loppuneet tai pienentyneet. Vuokra-asuminen on yleistynyt eli suomalaiset tuhlaavat rahansa vuokraan sen sijaan että ostaisivat oman.
Aahhh... markka-ajan hyvinvointi ja yltäkylläisyys! 😍
80 luvulla moni mies rakensi vielä talonsa pitkälle itse iltaisin, viikonloppuisin sekä kaikki lomat päälle. Talot oli rakenteellisesti vähän yksinkertaisempia, mutta nykyään paremmat koneet.
Harva rakentaa enää itse mikä näkyy hintalapussa. Työelämä nykyään kiivaampaa joten se vie mehuja, mutta toisaalta lähes kaikki nykyään huonommassa fyysisessä kunnossa ja rakentaminen vaatii kestävyyttä. Vaikea vertailla eri aikoja.
Puolisoiden yhteisverotus, lapsivähennys... ihmekös ennen kylvettiin rahassa.
Joku kirjoitti yllä rakentamisen tasosta verrattuna nykytasoon - ja mielestäni juuri siinä piilee se syy, miksi 70- ja 80-luvuilla duunarikin sai rakennettua talon.
Talot olivat usein todella halvasti tehtyjä. Meille tuli uusi iso talo 1974, ja se oli tosiaan iso. Rakensimme itse, mutta isäni oli ammattirakentaja, joten talo oli sinänsä laadukkaasti tehty, eikä mikään kyhäelmä.
Iso ero on vain niissä rakennusmateriaaleissa. Sisäseinät ja -katot verhoiltiin halvalla lastulevyllä - vain pariin huoneeseen tuli paneelikatto. Sähkötyöt olivat yksinkertaiset, pääsääntöisesti huoneeseen tuli vain 1-2 kahden pistokkeen pistorasiaa, jotka vedettiin itse, ja ammattisähkömies kävi hoitamassa vain kytkennät. Sama koski kattovaloja. Lattiaan tuli aikanaan halvat muovimatot. Keittiökaapistot kasattiin itse mittaan sahatuista levyistä. Ikkunat olivat halpoja laakaikkunoita tuplilla. Lämmitys oli vesikiertoinen öljylämmitys, joka oli aikanaan suhteellisesti edullisempi asentaa. Katemateriaalina käytettiin edullista palahuopaa. Kattotuolit nikkaroitiin paikalla. Käyttövesijohtojen asennus oli edullista - vesipisteitä tuli vain muutama. Lämpöeristeenä oli tuolloin edullinen lasivilla; eristemyyjiä kiersi ympäriinsä, ja heiltä sai edulliset tarjoukset, koska tuolloin rakennettiin paljon - ja kilpailu rakennustarvikemarkkinoilla oli kovaa.
Pähkinänkuoressa - 1970- tai 1980-luvun standardein rakennetun talon saisi nykyäänkin paljon edullisemmin, jos saisi rakentaa samalla tavalla - yksinkertaiset asennukset, edulliset bulkkimateriaalit, ja tietysti rakennustarvikemyyjien kilpailun myötä edulliset hinnat.