Miksi 80-luvulla duunari-isä pystyi yksi elättämään perheen, maksamaan auton ja omakotitalon?
Markka-aikana (80-luvulla) oli ihan normaalia, että perheen äiti oli lasten kanssa kotona ja vain isä kävi töissä.
Silti duunarikin pystyi silloin yksin elättämään perheensä, maksamaan omakotitalon ja auton. Työttömyyttä ei silloin juuri tunnettu.
Nyt euroaikana monissa perheissä molemmat vanhemmat käyvät töissä, asutaan betoniyksiössä ilman autoa ja iltaisin seistään leipäjonossa. Verotus ja maksut nousevat vuosi vuodelta. Silti yhteiskunnan rahat on loppu ja ihmisetkin jo velkaantuvat.
Kommentit (1236)
Ihmiset ei helposti voi käsittää minkälaisen luksuksen ympärillä ne on kasvanut.
Aloitus on täysin virheellinen. Myös hyvin monet äidit kävivät töissä.
Ottakaa huomioon myös työmarkkinat. 1970- ja vielä 1980-luku oli lähipalvelujen aikaa ilman internettiä. Kauppoja, posteja, pankkeja ja virastoja oli joka kylässä. Esimerkiksi pankkivirkailijana saattoi tehdä helposti kymmenien vuosien uran asiakaspalvelutyössä tiskin takana. Nyt tuollaisesta työurasta ei voi uneksiakaan. Nuo vuosikymmenet oli hyvinvointivaltion luomisen aikaa. Nyt se halutaan romuttaa tietoisesti. Kyse ei ole rahasta vaan äärioileistolaisesta ja ultraliberaalista ideologiasta. N68
Vierailija kirjoitti:
Juu faija sano että en osta sulle nintendoo pärjää ilman. Kaikki käyttää samaa puhelinta pärjää ilman. Kaikki katsoo samaq tvtä pärjätkää ilman omia. Hyvällä tuurilla saat cd soittimen omaan huoneeseen. Laita vaatteet päälle ja mene ulos aikaa kuluttamaan. Kai sitä rahat riittää kun ei osteta mitään luksus tavaraa.
Näin juuri. Ja monesti tehtiin itse sitä mitä haluttiin eikä ostettu, esim. nukkekoti. Eikä minulla ainakaan ollut lapsena yhtäkään harrastusta, josta vanhempien olisi pitänyt maksaa. Lukeminen, kirjeenvaihto, liikunta jne. vrt nykypäivään.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ei helposti voi käsittää minkälaisen luksuksen ympärillä ne on kasvanut.
Tarkoitat varmaan yltäkylläisyyden keskellä elämiskelpoinen nykynuoria. Miten ihmeessä niillä riittää jo nuorena rahaa säästöön noin plajon? Meidän nuoruudessa riitti juuri ja juuri ruokaan ja vuokraan.
Vierailija kirjoitti:
Juu faija sano että en osta sulle nintendoo pärjää ilman. Kaikki käyttää samaa puhelinta pärjää ilman. Kaikki katsoo samaq tvtä pärjätkää ilman omia. Hyvällä tuurilla saat cd soittimen omaan huoneeseen. Laita vaatteet päälle ja mene ulos aikaa kuluttamaan. Kai sitä rahat riittää kun ei osteta mitään luksus tavaraa.
Mulla oli vain c-kasettisoitin.
Sekä autojen kuin omakotitalojen kohdalla hintahaitari on varsin laaja. Missäpäin Suomea ja millaisen auton tai omakotitaloan tuo oletettu duunarimies 80-luvulla hankki? Mikä on nykypäivän verrokki?
Oli tapana joissain paremmissa perheissä käyttää lapsenhoitajaa, kun äitikin oli töissä. Lisäksi isoäiti hoiti monesti lapsenlapsia. Päiväkodit saatiin vasta 1970-luvun mittaan kovan poliittisen väännön jälkeen,samoin äitiyslomat ja lapsilisät. Mikään näistä ei ole tullut itsestäänselvyytenä!
Vierailija kirjoitti:
Sekä autojen kuin omakotitalojen kohdalla hintahaitari on varsin laaja. Missäpäin Suomea ja millaisen auton tai omakotitaloan tuo oletettu duunarimies 80-luvulla hankki? Mikä on nykypäivän verrokki?
Isä oli myymälänhoitaja ja äiti kansakoulunopettaja. Uusi Opel Ascona 1970-luvun lopulla hankittiin perheeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin juuri. Ja monesti tehtiin itse sitä mitä haluttiin eikä ostettu, esim. nukkekoti. Eikä minulla ainakaan ollut lapsena yhtäkään harrastusta, josta vanhempien olisi pitänyt maksaa. Lukeminen, kirjeenvaihto, liikunta jne. vrt nykypäivään.
Sama juttu. Elin korven keskellä kirjaimellisesti eikä telkkarin ja lainastoauton lisäksi virikkeitä ollut. Silti olen pärjännyt elämässä hyvin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjeenvaihto maksoi, kun piti olla postimerkkejä. Kirjekuoria askarreltiin itse lehdistä. Se oli oikeastaan aika kivaa puuhaa ja kierrätystä. Kyllä niitä keinoja keksittiin, kun aina ei ollut mahdollisuutta mennä ostamaan uutta.
Elintaso oli kyllä matalampi, esim kun muistelee ruokaa. Ei ollut talvella juuri muuta kasvikunnan tuotetta kuin porkkana ja maustekurkku. Vaatteita oli vähemmän, ja ne korjattiin jos ne meni rikki. Mulle ostettiin paljon poikamaisia vaatteita, kun ne piti kierrättää mun pikkuveljelle. Hiukset leikkasi äiti keittiöfiskarseilla, ei ollut puhettakaan että pääsisi kampaajalle.
Ja markka-aikaan kuului myös suljettu talous. Maahanmuuttoa rajoitettiin, ideana pitää porukat ulkopuolella.
Juuri tänään on HS:n 50-vuotta sitten uutisissa uutinen kuinka Nokia oli haastanut jonkun firman oikeiteen siitä että toivat korealaisia lastensaappaita Suomeen. Nokian mielestä tällainen toiminta oli uhka suomalaiselle työllisyydelle. Kuulisipa jonkun firman puhuvan näin nykyään, saatika Suomalaisen Työn Liiton!
Ei ollut mitään kotiäitejä 1980-luvun täystyöllisyydessä,mistä tuon keksit?
Meillä ainakin elettiin köyhyydessä, auto oli romu missä oli reikiä pohjassa ja asuntoa maksettiin syömällä perunaa.
Vaatteita ei ostettu kuin hengenhädässä ja nekin halvimmat mahdolliset.
Jopa vaatteet kestivät ennen pidempään.
Minua ihan harmitti kun kesällä panostin ja maksoin lähes 200 yhdestä hienommasta paidasta. Ajattelin että olisi parempaa laatua mutta jo parin, kolmen pesun jälkeen oli menettänyt ryhtinsä.
Vierailija kirjoitti:
Se auto ei ollut Audi...
Ei tosiaankaan. Lada se oli.
Ja niitä kotirouvia ei ollut enää 80-luvulla. Suurin osa naisista kävi töissä. 60-luvulla se oli vielä yleistä. Vaikka silloinkin vähintäänkin puolet perheenäideistä kävi töissä.
Ei se kyllä pystynytkään, vaan molemmat puoliskot kävivät töissä ja jakoivat kulut
Mistä on tullut tämmöinen käsitys, että nainen olisi elänyt kasarilla kotiäitinä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumiskustannukset oli alhaisemmat.
Ja ruuan hinta oli paljon matalampi.
Silloin meni ruokaan perheen tuloista suurempi osuus kuin nykyään.
Tässäkin ketjussa on sitä tiukkaa oikeistolaista, ei tunteiden sumentamaa, faktaa heti aloituksessa. Ettekö voi muut vain tajuta sitä.