Miksi 80-luvulla duunari-isä pystyi yksi elättämään perheen, maksamaan auton ja omakotitalon?
Markka-aikana (80-luvulla) oli ihan normaalia, että perheen äiti oli lasten kanssa kotona ja vain isä kävi töissä.
Silti duunarikin pystyi silloin yksin elättämään perheensä, maksamaan omakotitalon ja auton. Työttömyyttä ei silloin juuri tunnettu.
Nyt euroaikana monissa perheissä molemmat vanhemmat käyvät töissä, asutaan betoniyksiössä ilman autoa ja iltaisin seistään leipäjonossa. Verotus ja maksut nousevat vuosi vuodelta. Silti yhteiskunnan rahat on loppu ja ihmisetkin jo velkaantuvat.
Kommentit (1114)
Auto oli Lada ja omakotitalo oli Jämsänkoskella, puurunkoinen, valesokkelilla ja tiiliverjouksella.
Markalla sai enemmän. Euro on kalliimpi valuutta. Ja nykyisin lisäksi Suomea rasittaa tajuton määrä elintasopakolaisia.
Ei ollut autoa, ulkomaanmatkoja eikä joka vuosi tarvinnut ostaa uutta elektroniikkaa. Ei käyty yhtä usein ravintolassa syömässä. Ruokana oli perunaa ja lihakastiketta eikä kymmentä erisorttia aineksia.
Elätettäviä ei ollut kuin 20-30 000, ja verot oli sen vuoksi paljon pienemmät, myös välilliset verot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumiskustannukset oli alhaisemmat.
Ja ruuan hinta oli paljon matalampi.
Suhteessa palkkaan paljon korkeampi
Meillä ruokittiin 90-luvun alussa 5 henkeä 50mk päivä. Normi pieni pyöreä Pyrex vuoka piti riittää koko perheelle, mielellään vielä 2 päivälle. Usein mies ja lapset saivat ruokaa ja minä kaavin lautasilta mitä jäi.
Mielikuvasi ei pidä paikkaansa. Päinvastoin. Naiset on käyneet 80-luvulla enemmän töissä kuin nykyään.
Silloinen boomeri duunari tiesi myös että lapset maksavat sitten myöhemmin eläkkeen eikä itse tarvitse. Saattoi käyttää rahat miten itse mieli ja maksella lainoja pois. Sitten vakavaraisina ja nuorena eläkkeelle. Nyt tätä kulutusjuhlaa sitten maksetaan tosissaan. Työnantajan sivukulut poskettomat, työntekijä maksaa 7-8% tyel maksuja ja eläkeikä hilattu 70 vuoteen. Kuitenkin nämä boomerit esiintyvät tässäkin tarinassa sankareita vaikka ovat pelkkiä hyötyjiä.
Ei tuo ihan tyypillistä enää 1980-luvulla ollut, mutta 1960-luvulla hyvinkin tavallista.
Yksi syy naisten kotiin jääntiin aiempina vuosikymmeninä oli yhteisverotus, joka poistui 1975. Jos perheessä oli tuloeroja, yleensä miehellä iso palkka, niin rouvan ei kannattanut mennä pienipakkaisiin töihin vaan olla kotona.
Toinen, mikä vaikutti paljon, oli päivähoitolaki, joka tuli 1.4.1973.
Aika moni nainen kävi töissä 80-luvulla. Ap on väärässä.
Ei todellakaan eletty duunarin palkalla noin leveästi 80-luvulla. Ap:llä on faktat väärin.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Silloinen boomeri duunari tiesi myös että lapset maksavat sitten myöhemmin eläkkeen eikä itse tarvitse. Saattoi käyttää rahat miten itse mieli ja maksella lainoja pois. Sitten vakavaraisina ja nuorena eläkkeelle. Nyt tätä kulutusjuhlaa sitten maksetaan tosissaan. Työnantajan sivukulut poskettomat, työntekijä maksaa 7-8% tyel maksuja ja eläkeikä hilattu 70 vuoteen. Kuitenkin nämä boomerit esiintyvät tässäkin tarinassa sankareita vaikka ovat pelkkiä hyötyjiä.
Boomerit nyt kuitenkin on saaneet aikaan aika paljon hyviä uudistuksia. Suomi on nykyään huomattavasti parempi maa elää ihan kenelle tahansa, kuin mitä se oli joskus 1950-luvulla. Jos kaikkeen ei nyt enää näiden kaikkien maailman muutosten jälkeen ole samalla tavalla varaa, niin täytyy sopeuttaa sen mukaan, mihin lopulta pystyy. Mutta ei kannata lytätä koko systeemiä, joka on kuitenkin maailman mittakaavassa varsin onnistunut. Maailman onnellisin maa, eikä suotta.
Ilmastopolitiikka ja EU säädökset ei kallistanut kaikkea.
Ei ollut kännyköitä jokaisella perheenjäsenellä. Ei haettu roskaruokaa kotiin. Ei syöty sipsejä joka viikonloppu. Oli vain se yksi auto eikä lapsia kuljeteltu kouluun.
Meillä kyllä oli molemmat vanhemmat töissä ja meillä oli rahat tiukalla. Mutta oli talo, rintamamiestalo.
En tunne yhtään perhettä, jossa olisi molemmat vanhemmat töissä ja joka asuisi betoniyksiössä ja kävisi iltaisin seisomassa leipäjonossa.
Eikös ne ruokajakelut muutenkin ole päiväsaikaan?
Miksi äänestitte EU n-Tässä kiitos siitä.
Meillä 90 luvulla äiti oli siivooja, isä välillä työtön, välillä sekatyömies. Silti oli kaksi omakotitaloa ja uusi auto (velattomia). Talot oli vanhoja ja auto oli Opel, mutta silti.
Työllä ansaittuja, ei perintönä tms takana. Lapsiakin neljä elätettävänä.
Vierailija kirjoitti:
En tunne yhtään perhettä, jossa olisi molemmat vanhemmat töissä ja joka asuisi betoniyksiössä ja kävisi iltaisin seisomassa leipäjonossa.
Eikös ne ruokajakelut muutenkin ole päiväsaikaan?
Meidän lähellä on yksi seurakunnan jakelupiste. Torstaisin klo 14 näkyy lukevan lapussa ovessa.
Ei pystynyt. Äiti kävi myös töissä. Meitä oli 4 henk. kaksiossa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne boomerit sentään selvänäkijöitä olleet, vaikka muuten hyviä olivatkin. Tähänkin palstaan pesityi boomerihullu. Lopettaisi jo.🤯
Kasarilla elintaso oli paska, talot olivat paskoja ja autot olivat paskoja.
Silläviisii raha riittää.