YLE: Henkilökohtainen avustaja auttaa pariskuntaa seksissä?
Kahta vammautunutta ihmistä avustaa parikin avustajaa tyydyttämään tarpeensa. "Hytkytän nostolaitetta että saadaan aikaan se oikea tahti. Joskus painan sukuelintä oikeaan paikkaan."
Minusta tämä ei ole normaalia eikä kuulu millään tavalla avustajan töihin. Onneksi seksin avustamisesta voi kieltäytyä kokonaan ja näin sen kuuluu tulevaisuudessakin olla. Itse olen sairaanhoitaja, vaikka mitä nähnyt ja tehnyt niin tuohon homaan en ikinä suostuisi.
Kommentit (637)
Vierailija kirjoitti:
Tässä keskustelussa nyt pahasti unohtuu se, että avustajalla ei ole aitoa valinnanvaraa. Avustettava on työnantaja, pomo ja avustaja alainen. Ja jos alainen kieltäytyy pyydetystä työtehtävästä (esim. seksissä avustaminen), niin pomo voi suivaantua ja antaa potkut. Ja kun avustaja menettää työpaikkansa kun sai potkut, niin hänelle lätkäistään te-toimiston taholta kolmen kuukauden karenssa eikä hän saa siltä ajalta rahaa. Se 3 kk on monelle pitkä aika ja sen vuoksi hyvin moni pelkää potkuja. Eikä siksi uskalla sanoa ei.
Toki riippuu avustettavasta, mutta kyllä suurimmalla osalla meistä avustajista on mahdollisuus kieltäytyä.
Vierailija kirjoitti:
Mua jäi häiritsemään toi heitto Railalta "ilman seksuaalisuutta ihminen olisi vain tyhjä kuori". Siis. Seksuaalisuus on aika pieni osa lopulta. Itse koen nykyään huumorintajunkin tarpeellisemmaksi ja suuremmaksi osaksi elämää jne kun jonku sukupuolivehkeiden hinkkaamisen. Kyllä, seksuaalisuus on enemmän kuin seksiä, mutta heille tuo seksi nimenomaan on se seksuaalisuuden merkki.
Minä minä minä ja mun tunteet. Raila kokee asian eri tavalla. Esim. polyamoriaa vastustetaan 90%:sti kommenteilla ”en MINÄ vaan ikinä pystyis jakaa mun miestä! MINÄ en tätä ymmärrä, joten sitä ei saa sallia!”
Missä menee raja? Pitääkö avustaa vain avioliittoseksissä vai itsetyydytyksessä vai kimppaseksissä vai s/m:ssä vai seksissä maksullisen naisen kanssa?
Palvelutalossa yksi iäkäs vammainen mies halusi naisavustajien runkkaavan ja sai varoituksen että ahdistelun jatkuessa menettää palvelutalopaikkansa
Vierailija kirjoitti:
Tässä keskustelussa nyt pahasti unohtuu se, että avustajalla ei ole aitoa valinnanvaraa. Avustettava on työnantaja, pomo ja avustaja alainen. Ja jos alainen kieltäytyy pyydetystä työtehtävästä (esim. seksissä avustaminen), niin pomo voi suivaantua ja antaa potkut. Ja kun avustaja menettää työpaikkansa kun sai potkut, niin hänelle lätkäistään te-toimiston taholta kolmen kuukauden karenssa eikä hän saa siltä ajalta rahaa. Se 3 kk on monelle pitkä aika ja sen vuoksi hyvin moni pelkää potkuja. Eikä siksi uskalla sanoa ei.
No potkuthan voi avustaja saada monesta muustakin syystä, jos avustettava on v**tumainen. Mutta ei siitä mitään sanktioita tule, jos on hoitanut muut työtehtävät huolella. Ei se avustettava voi julkisesti alkaa huutamaan, että avustaja laiminlöi velvollisuuksiaan, kun ei avustanut seksissä. Valehdellahan toki voi, mutta niinhän v**tumainen avustettava voi tehdä joka tapauksessa. Avustajien tilanne on muutenkin heikko, tämä ei sitä erityisesti heikennä.
Vierailija kirjoitti:
Missä menee raja? Pitääkö avustaa vain avioliittoseksissä vai itsetyydytyksessä vai kimppaseksissä vai s/m:ssä vai seksissä maksullisen naisen kanssa?
No menisiköhän se raja vaikka siinä, että jos tilanteessa on muitakin kuin se oma/ ne omat avustettavat tai tilanteessa on toimintakykyisiä henkilöitä, apua ei tarvitse antaa.
Oliko muuta ihmeteltävää?
Vierailija kirjoitti:
Mielikuva tulee siitä että kuka roudaa nää kaikki vehkeet avustettavien kotiin. Nostolaitteet, keinut yms. Että se osuus mitä avustettava tekee on varmasti lyhyempi, kuin laitteiden tuominen, asentaminen ja poisvieminen. Ei ymmärrä. Ja mun mielipide on että ällöä....
Saattaa tulla sinulle tuolla älykkyysosamäärällä yllätyksenä, mutta kyllä niitä apuvälineitä siellä kotona on muutenkin, jos henkilöt ovat liikuntavammaisia. Meinaatko, että nämä kävelevät ja liikkuvat siellä kotonaan ihan normaalisti, mutta kun tekee mieli seksiä, jalat eivät yhtäkkiä toimikaan?
En ikinä suostuisi runkkaamaan ketään tai koskemaan genitaaleihin seksin vuoksi muussa ammatissa kuin prostituoituna. Siinä kulkee raja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuossa dokumentissa oli jotenkin tarpeetonta tuo kommentti "Puolen tunnin päästä on sitten spermat naamalla, sitten kutsutaan Janina, Janina siivoaa".. Jotenkin tuntui sen avustajan nolaamiselta ja muutenkin, miksi piti kertoa, että ne spermat ovat nimenomaan naamalla.
Janina siivoaa spermat.
Kympin tuntipalkalla.
Kannatti Janinan muiden hoitajien tavoin opiskella kutsumusammattiinsa.
Spermat, kakat, pissat, oksennukset. Mikä ero? Ruumiineritteitä kaikki.
Jotenkin omituista jos yksi älypää ei tajua mikä ero on spermalla ja kakalla. . .
Minä en kyllä tässä yhteydessä ymmärrä. Luuletko tosiaan, että ei ole olemassa kehitys/liikuntavammaisia, jotka tarvitsevat apua eritteidensä siivoamiseen, mutta pystyvät masturboimaan? Luuletko, että henkilö, jonka motoriset taidot tai liikkuvuus eivät riitä suihkussa peseytymiseen, kuitenkin osaisi ihan noin vain masturboida siististi tai siivota jälkensä? Kyllä vain niistä spermoja tälläkin hetkellä hoitajat ja avustajat siivoavat.
Voi tätä moralisoinnin määrää...
Vierailija kirjoitti:
En ikinä suostuisi runkkaamaan ketään tai koskemaan genitaaleihin seksin vuoksi muussa ammatissa kuin prostituoituna. Siinä kulkee raja.
En minäkään. En myöskään suostuisi työskentelemään ensiavussa tai tekemään leikkauksia, joissa lentää verta ja suolenpätkiä enkä lentämään korkeanpaikan kammoisena lentokonetta.
Mutta onneksi kukaan ei minua ole näihin pakottamassakaan.
Olen itse tavannut kyseisen pariskunnan ja ovat aivan ihania ihmisiä ja kohtelevat avustajiansa todella hyvin ja kunnioittavasti!
Palstalla on mielenkiintoinen ajatusmaailma, että heidän ajatuksenjuoksussaan olisi jotain vikaa tai että heillä on veronmaksajien piikkiin avustajia sen takia, että voisivat harrastaa seksiä. Näinhän asia ei suinkaan ole. Molempien vamma on fyysinen, eikä alenna heidän järjenjuoksuaan. Avustajat heillä on sitä varten, että he pärjäävät päivittäisessä elämässä ja toiminnoissa.
Onko kukaan nähnyt aiemmin ylellä tästä naisesta julkaistua dokumenttia, oli noin tunnin pituinen ja käsitteli samaa aihetta? Siinä tämä nainen kertoo, että heillä ei ketään avustajaa tähän pakoteta tai painosteta. Työhaastattelussa saattavat kysyä että olisiko valmis tällaiseen ja jos eivät ole, se ei ole este työn saamiselle, he ymmärtävät itsekin, että kovin moni ei olisi valmis kyseiseen toimintaan. Heillä avustaminen perustuu aina siihen, että avustaja itse on vapaaehtoinen ja valmis siihen, eikä koe millään tavalla tulleeksi painostetuksi kyseiseen hommaan. Lisäksi hän itse videolla myös totesi, että hekin miehensä kanssa ovat tarkkoja, kenet ottavat avustamaan juurikin sen takia, että kyseessä on heille intiimi tilanne ja onhan se hieman heillekin kiusallista että kolmas osapuoli joutuu avustamaan.
Eli ei heille verovaroin kustanneta seksiavustajaa. Verorahoin heille kustannetaan avustajat, jotka auttavat arjesta selviytymisestä ja halutessaan avustavat sitten tässä. Se toki on eri keskustelun paikka, kuuluuko siitä maksaa enemmän palkkaa vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Riikosen mielestä ongelmana on se, että monet avustajat eivät halua tehdä sitä."
"Raila Riikosen mielestä seksissä avustamista pitäisi lähestyä normaalina asiana, yhtenä työtehtävänä."
(Satakunnan kansa)Minusta tuo kuulostaa siltä, että Raila Riikonen haluaisi että se _kuuluisi_ avustajan tehtäviin eli suomeksi sanottuna velvoittaisi tekemään sitä.
Eihän tuo Riikonen noin sano. Ei hän ole pakottamassa ketään yhtään mihinkään.
Kannattaa lukea se pitkä avustajaketju, mitä se työ oikeasti on. Moni avustettava on niin psyykkisesti oireileva, että seksin ujuttaminen tähän työsuhteeseen on työturvallisuusriski. Vammaiset ei ole aina herttaisia ja kiitollisia, vaan katkeria simputtajia ja kohtelevat avustajiaan todella huonosti. Jos siihen lisätään vielä se, että avustajalta odotetaan seksiapua, niin avustajien oikeudet ovat aika vähäiset.
Mun mielestä ne jotka haukkuu moralisoijaksi ja tiukkikset puuttuu maalaisjärki ja oikea järki muutenkin
Tajuaakohan ne jotka haukkuu moralisoijaksi kuinka paljon hoitaja tytöt ja naiset joutuu kokemaan seksuaalista häirintää ja seksuaalisia vihjauksia nyt jo työssään? Jos tälläinen asia tulisi pakolliseksi niin entisestään vääristyy hoidettavalla mielikuva seksistä ja seksuaalisuudesta
Siskoni on lähihoitaja ja joutunut kuuntelemaan mielenterveys potilaiden ja vanhusten huorittelua ja seksuaalisia vihjauksia sen takia että on isot rinnat, yllättävää että ne kaikki ollut miehiä, toiset vanhukset ihan muistisairaita ja väkivaltaisia
Raila Riikosella on tälläkin hetkellä työpaikkailmoitus, joten sitä hakemaan siis.
Jwjwv kirjoitti:
Mun mielestä ne jotka haukkuu moralisoijaksi ja tiukkikset puuttuu maalaisjärki ja oikea järki muutenkin
Tajuaakohan ne jotka haukkuu moralisoijaksi kuinka paljon hoitaja tytöt ja naiset joutuu kokemaan seksuaalista häirintää ja seksuaalisia vihjauksia nyt jo työssään? Jos tälläinen asia tulisi pakolliseksi niin entisestään vääristyy hoidettavalla mielikuva seksistä ja seksuaalisuudesta
Siskoni on lähihoitaja ja joutunut kuuntelemaan mielenterveys potilaiden ja vanhusten huorittelua ja seksuaalisia vihjauksia sen takia että on isot rinnat, yllättävää että ne kaikki ollut miehiä, toiset vanhukset ihan muistisairaita ja väkivaltaisia
Sulla ei nyt ymmärrys pelaa. Sesuaalinen häirintä ja seksissä avustaminen ei korreloi keskenään mitenkään. Toinen on vallankäyttöä, toinen on auttamista siinä missä vaikka pyllyn pyyhkiminen.
Minusta asia on muuten ok ja hyvä kun apuun löytyy asiallisia avustajia, mutta Ylen jutussa osa kuvista oli vähän liikaa. Olisi riittänyt, kun tekstissä kerrottiin miten seksin onnistuu. Vaikka henkilöillä oli kuvissa vaatteet ja he vain havainnollistivat miksi tarvitsevat apua, niin ei tavallisesti näytetään tuntemattomille niin yksityiskohtaisesti omia seksiasentoja. Eli siinä meni yli, vaikka jutun tarkoitus oli kertoa miten vammoista huolimatta ollaan ihan tavallisia.
Jwjwv kirjoitti:
Ymmärrätkö, että kukaan ei aja tätä asiaa pakolliseksi osaksi avustajan toimenkuvaa? Ei kukaan.
Seksuaalinen häirintä on nyt jo kiellettyä, ja silti sitä tapahtuu. Sen kitkeminen on kokonaan erillinen asia.