YLE: Henkilökohtainen avustaja auttaa pariskuntaa seksissä?
Kahta vammautunutta ihmistä avustaa parikin avustajaa tyydyttämään tarpeensa. "Hytkytän nostolaitetta että saadaan aikaan se oikea tahti. Joskus painan sukuelintä oikeaan paikkaan."
Minusta tämä ei ole normaalia eikä kuulu millään tavalla avustajan töihin. Onneksi seksin avustamisesta voi kieltäytyä kokonaan ja näin sen kuuluu tulevaisuudessakin olla. Itse olen sairaanhoitaja, vaikka mitä nähnyt ja tehnyt niin tuohon homaan en ikinä suostuisi.
Kommentit (637)
Ei ole minunkaan mielestä oikein, että nuoret tytöt pistetään asialle. Ja ei ole normaalia, että sitten pitää saada laueta naamalle ja alkaa vaatia enemmän ja enemmän, kun on tommonen etu jo saatu. Todella kuvottavaa!
Toivottavasti tämä tehdään selväksi kaikille avustajille ja varsinkin nuorille tytöille, että kysymällä apua seksiin on seksuaalista häirintää. Missään olosuhteissa asiasta ei tarvitse keskustella tai edes miettiä ryhtyvänsä moiseen soopaan.
Suurin ongelma tässä on se, että se astelema, että alainen auttaa pomoaan harrastamaan seksiä ja on läsnä kun pomo harrastaa seksiä.
Omat vastaavat toimi Toni varmaan häkriintyisivät, jos joutuisin tuollaista työssäni tekemään.
Erityispalveluna joltain, joka on asiaan kouluttautunut. Ja reilu palkka erityisosaamisesta. Onneksi tästä kai voi edelleen kieltäytyä. Itse en halua olla tekemisissä kuin oman seksielämäni kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä onkin todella moniulotteinen ja hankala asia! Ensin ajattelin, että ei seksissä avustamisen pitäisi kuulua kenenkään tehtäviin, vaan jokaisen on vain opeteltava toteuttamaan omaa seksuaalisuuttaan omat rajoitteensa huomioiden. Seksuaalisuus ja seksi kun ovat muutakin kuin se itse akti.
Mutta sitten mietin itseäni. Olen itse kokenut lapsena seksuaalista väkivaltaa, ja käyn niitä(kin) traumoja purkamassa Kelan tukemassa terapiassa. Eli käytännössä saan itsekin verovaroin kustannettua apua siihen, että voisin parisuhteessani nauttia seksistä normaalisti.
Terapeuttini ei toki ole aktin aikana sängyn laidalla tsemppaamassa ja teettämässä hengitysharjoituksia, mutta periaate on pohjimmiltaan sama:
On olemassa seksin estävä (henkinen tai fyysinen) rajoite, johon saa verovaroin tuettua ulkopuolista apua.Miksi vain toinen niistä tuntuu omituiselta? Olen hämmentynyt, ja menen tästä katsomaan peiliin ja miettimään omiakin ennakkoluulojani, joita en ole tietoisesti aiemmin tunnistanut.
Ajatuksia? Mielipiteitä tästä?
Minä näkisin että kokemasi henkiset traumat vaikuttavat laajasti koko elämään ja toimintakykyyn, jolloin yhteiskunnan kustantama terapia on täysin perusteltua. Et siis mielestäni käy terapiassa vain kyetäksesi teknisesti seksiin. Toisessa tapauksessa kyse on vain siitä teknisestä suorituksesta.
Ja taas toisaalta ei fyysisesti vammaisenkaan avustaja ole töissä pelkästään seksissä avustaakseen, vaan se on vain osa työtä, koska myös heillä vamma vaikuttaa elämään ja toimintakykyyn monella eri osa-alueella. Samoin minulla seksuaalisten traumojen purkaminen on vain osa minun terapiaani, kuten heilläkin tämä seksiavun tarve on vain siivu avustajan tehtävistä.
Onpa mielenkiintoinen ja ajatuksia herättävä aihe! Yritä nyt tässä muodostaa selkeää mielipidettä, kun asia on niin monitahoinen :D
T. Se, jolle vastasit
Vierailija kirjoitti:
Tässä ongelmana on nimenomaan se, että avustaja joutuu osallistumaan seksuaaliseen toimintaan ihmisen kanssa, jonka kanssa ei harrastaisi seksiä vapaaehtoisesti. Jos se ei ole seksipalvelun tuottamista, en tiedä mikä olisi.
Minusta tuosta pitäisi nimenomaan puhua seksipalveluna ja avustajan pitäisi saada joka kerrasta erilliskorvaus. Tai sitten pitäisi olla erityisesti koulutetut seksiavustajat.
Niille joiden mielestä seksissä avustaminen ei ole sen kummempaa kuin avustettavan takapuolen peseminen heitän esimerkin: jokainen joka on joskus hoitanut poikavauvaa on varmasti kohdannut myös poikavauvan erektion. Useimmat meistä kumminkin ymmärtävät eron sen vauvan pyllyn pesemisen välillä ja toisaalta erektion vemputtamisen välillä. Kun asia käännetään näin päin, se onkin yhtäkkiä aivan selvä, vai mitä? Miksi siis pyllyn pesu ja erektioon koskeminen olisi avustajan kannalta "ihan sama asia", jos se ei sitä ole pikkuvauvan kannalta?
Jos sun on rinnastettava tämä toiminta johon kaikki aikuiset osallistuu vapaaehtoisesti lapsen seksuaaliseen hyväksikäyttöön voidaksesi perustella sen tuomittavuutta, niin ehkä sun kantasi on vaan väärä?
Miksi tähän pitäisi kouluttaa erikseen, kun kerran ilman sen kummempaa koulutustakin onnistuu ihan hyvin? Lisätään olemassaolevaan perehdytykseen moduuli tästä aihepiiristä ja sillä selvä.
Avustajan kun ei ole pakko suostua tähän, niin voi sitten hyvinkin neuvotella oman korvauksensa. Sinun mielipiteesi siitä pitäisikö tästä puhua seksipalveluna on täysin toissijainen niiden näkemykseen nähden, jotka sen palvelun toteuttavat. He varmasti pystyvätkin keskenään järjestäytymällä määrittelemään ne termit, joilla asiasta puhutaan.
Ohjailla "sitä" oikeaan kohtaan, hytkyttää oikeaan tahtiin.... Ois siinäkin homma....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieno juttuhan tuo on! Mikä teitä niin hirvittävästi pelottaa siinä, että vammaisetkin saavat kokea seksiä?
Varmaan sinusta ok jos terveet ihmiset pyytävät kodinhoitajaa heiluttamaan seksikeinua tai pitämään vehkeestä kiinni aktin aikana??
Jos hoitaja siihen haluaa suostua ja asiakas siitä haluaa maksaa niin mikäs siinä sitten. Ei kait kukaan tässä ole väittänyt että kaikkien tulee suostua tarjoamaan tällaista apua. Itse ainakin kieltäytyisin.
Ehkä olisi selkeämpää että ne jotka suostuvat tuota tekemään ilmoittavat siitä jo ennalta ja asiakaskin asioi vain toimiston kanssa eikä kysele paikalle tulevalta hoitsulta lisäpalvelua.
Kumma kyllä osa porukasta on valmis kieltämään koko asian täysin pelkästään siksi etteivät itse haluaisi sitä tehdä. Silti tuollaisellakin palvelulla voisi olla elämänlaatua parantavaa vaikutusta.
Kyllä maailma on mennyt sairaaksi, alan uskoa raamatun kertomuksia siitä et millainen lopunaika on...
Kaikkea yliseksuaalisoidaan, ennen ei edes mietitty tälläisiä. Ne jotka väittää että seksi on perustarve ovat sairaita päästään. Seksi ei ole perustarve vaan ruoka, juoma, nukkuminen, suihkussa käynti
Ja kuka idiootti vertaa vaipanvaihtoa ja vessassa käynnin auttamista seksiin???
Kenenkään avustajan ei tarvitse kokea tuollaista, tuo on karkeasti ottaen seksuaalista hyväksikäyttöä, vaikka avustaja vaan katsoisi/auttaisi niiden laitteiden ja liukkarin kanssa....
Täytyykin jatkossa ruveta kyselemän alaisilta jos vaikka saisin suihin oton kahvitauon jälkeen. Työnantaja kun voi päättää työntekijän tehtävistä tai näin ymmärtää kun tätä palstaa lukee..
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti tämä tehdään selväksi kaikille avustajille ja varsinkin nuorille tytöille, että kysymällä apua seksiin on seksuaalista häirintää. Missään olosuhteissa asiasta ei tarvitse keskustella tai edes miettiä ryhtyvänsä moiseen soopaan.
Juuri näin. Avustettavat ovat usein kovin tarkkoja siitä, että ovat nimenomaan työnantajia. Työnantaja on valta-asemassa työntekijään nähden. Silloin minkä hyvänsä seksuaalisen ehdotuksen tekeminen on täysin poissuljettua.
Kyllä tämä joidenkin myötämielisyys hieman kummastuttaa. Ei tarvitse paljoakaan googlettamisen taitoja, että löytää millaisia kokemuksia on henkilökohtaisen avustajan työstä ihmisillä. Useissa keskusteluissa mainitaan myös ihan seksuaalista häirintää ja alistamista avustettavan tahtoon henkisen väkivallan keinoin. Uhataan irtisanoa jos esimerkiksi avustaja ei suostu avustettavan tahdonmukaisiin toimiin tai ole käytettävissä lyhyellä varoitusajalla. Haukutaan avustajan ulkonäköä tai älykkyyttä. Miten voitaisi kuvitella, että kuormitus avustajan työssä ainakaan vähenisi tai itsemääräämisoikeus paranisi jos pyydettäisiin yhä yleisemmin avustusta myös seksiin? Jo nyt kun tuntuu olevan avustajien työ erittäin raskasta ja palkkaan nähden liian kuormittavaa.
Mitähän mahtaa sanoa verottaja?
Toteuttaako seksissä avustava henkilökohtainen avustaja työnkuvaansa vai tarjoaako hän seksipalveluja työajallaan ja onko kyse parittamisesta, jota tulisi harjoittaa toiminimellä ja maksaa siitä verot kuten muutkin yrittäjät?
Vierailija kirjoitti:
Tämän kaikenhan voi lukea seksuaaliseksi häirinnäksi. Jo se että työnantaja tässä tapauksessa avustettava ehdottaa avustajalle liittymistä seksitilanteeseen (eli auttaa aktissa) ON SEKSUAALISTA HÄIRINTÄÄ! Kenenkään ei tarvitse työpaikallaan edes miettiä mitään tälläistä. Ei kuulu kenenkään työnkuvaan, eikä asiasta saisi edes kysyä työntekijältä. Kysymällä tätä työntekijältä jää hän heikkoon tilanteessa vastatessaan mitä vain.
Kiva miten palstalla näkee ettei asiasta voi edes keskustella ja heti käännetään puhe sen jankuttamiseen miten iso rikos on tapahtunut jo siinä että joku pohtii ääneen miten asian saisi toimimaan.
Tai ehkä tää olikin palstatrolli joka koittaa kääntää ketjun haluamaansa suuntaan.
No minun mielestä jos henkilö A ohjaa henkilön B "sen" henkilön C "sinne" ja hytkyttää toisiinsa yhtyneitä A:ta ja B:tä oikeassa tahdissa, niin se on "kolmenkeskenkivaa". Eli että henkilöt A, B ja C siinä harrastaa yhdessä seksiä. Oli ne sitten terveitä, nuoria, vammaisia, vanhoja, kinkyjä, estyneitä tai mitä vain.
Vierailija kirjoitti:
No minun mielestä jos henkilö A ohjaa henkilön B "sen" henkilön C "sinne" ja hytkyttää toisiinsa yhtyneitä A:ta ja B:tä oikeassa tahdissa, niin se on "kolmenkeskenkivaa". Eli että henkilöt A, B ja C siinä harrastaa yhdessä seksiä. Oli ne sitten terveitä, nuoria, vammaisia, vanhoja, kinkyjä, estyneitä tai mitä vain.
Seksuaalisuus on siitä jännä juttu, että konteksti ja tekijän ja kohteen aikomus ja kokemus teosta määrää, onko teko seksuaalinen vai ei. Seksuaalista tekoa ei ole edes mahdollista määritellä muuten kuin osapuolten aikomuksen ja kokemuksen kautta.
Sun kokemuksesi ei ole määritelmässä mukana, paitsi jos olet osapuoli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän kaikenhan voi lukea seksuaaliseksi häirinnäksi. Jo se että työnantaja tässä tapauksessa avustettava ehdottaa avustajalle liittymistä seksitilanteeseen (eli auttaa aktissa) ON SEKSUAALISTA HÄIRINTÄÄ! Kenenkään ei tarvitse työpaikallaan edes miettiä mitään tälläistä. Ei kuulu kenenkään työnkuvaan, eikä asiasta saisi edes kysyä työntekijältä. Kysymällä tätä työntekijältä jää hän heikkoon tilanteessa vastatessaan mitä vain.
Kiva miten palstalla näkee ettei asiasta voi edes keskustella ja heti käännetään puhe sen jankuttamiseen miten iso rikos on tapahtunut jo siinä että joku pohtii ääneen miten asian saisi toimimaan.
Tai ehkä tää olikin palstatrolli joka koittaa kääntää ketjun haluamaansa suuntaan.
No totuus satuttaa! Kyseisestä tv ohjelmasta kyse. Vammainen pariskunta kysynyt avustajaa osallistumaan ja auttamaan aktiin... Nii ja se on seksuaalista häirintää sori nyt vaan.
Minustakaan seksi ei ole perustarve, kuten esim. ravinto ja lepo. On paljon ihmisiä, jotka eivät eläissään harrasta seksiä. Se on jotain, mitä ihmiset halutessaan ja pystyessään tekevät keskenään.
Avustaja oli ennen kiilapoika. Eli jos holkki oli paljon akselia suurempi niin kiilapoka heitteli kiiloja väliin.