Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pärjätä menkkapäissään riitaa haastavan naisen kanssa?

Esa
09.10.2019 |

Meillä toistuu aina sama riita.

Taustalla pitkä parisuhde. Naisella työstressiä, pari bailattua viikonloppua, eli univelkaa, ja päälle iskee PMS-oireet...

Kun tämä kombo iskeen, en pysty mitenkään välttämään riitaa. Riidanaihe löytyy, jos ei jostain tällä hetkellä akuutista asiasta, niin jostain vanhasta. Ja syy olen aina minä. Siis jotain mitän olen tehnyt väärin nyt tai aiemmin.

Ja sitten kun aikani (muutaman päivän) kuuntelen valitusta, tuhisemista, huutamista, raivoamista, kiukuttelua, niin jossain vaiheessa palaa käpy ja suutun ja huudan takaisin ja sitten monta päivää olen pahalla tuulella, koska hän taas aloitti riidan. Odotan anteeksipyyntöä, mutta sitä ei koskaan tule, koska hän on vihainen minulle siitä, että suutuin ja huusin PALJON PAHEMMIN kuin hän. Sillä ei ole väliä, että hän, taas, aloitti riidan, vaan sillä, että viimeinen joka huusi olin minä.

Siinä sitten kärvistellään, kun molemmat odottavat että toinen katsoo peiliin, laittaa hännän koipien väliin ja tulee kukkakaupan kautta kotiin anelemaan anteeksipyyntöä. Minä siksi, että hän aloitti taas riidan ja hän siksi, että minä olin pari viimeistä päivää niin inhottava, puhuin rumasti, lopetin suutuspäissäni kaikkien kotihommien tekemisen ja olin muutenkin inhottava.

Niin että olisiko vinkkiä, miten tämän kierteen saisi poikki?

P.S. Sen olen huomannut jo vuosia sitten, että se vain pahentaa asiaa, jos yritän puhua hänelle järkeä ja sanoa, että älä mesoa, sulla on menkat tulossa ja olet muutenkin levon tarpeessa. Syy ei ole koskaan hänessä. Eikä auta vaikka antaisin hänelle viinilasin käteen, tarjoaisin niskahieronnan, siivoaisin kodin, sparraisin työasioissa tai tekisin mitä jotta olo paranisi. Aina tulee se riita.

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2/2

"PMDD can cause severe emotional, professional, and personal harm to those who have it. Sufferers of PMDD report damaging and impulsive behaviors that may include suddenly leaving a job or a relationship. Others report sudden and increased thoughts about suicide and self-harm. PMDD can feel like a "half-life"." (https://iapmd.org/about-pmdd)

...

Omat pahimmat kokemukseni PMDD:stä:

1. Kaksi itsemurhayritystä, josta toisesta jäi elinikäinen arkea haittaava vamma.

2. Fyysisiä pahoinpitelyitä (puolison, perheenjäsenen, ystävän ja tuntemattoman).

-> Pakkohoitoon joutuminen (suljettu osasto).

3. Kahdet potkut.

TOTAALINEN KONTROLLIN MENETYS. Se on se avainasia.

Mielialalääkkeet eivät auttaneet, vaan minun kohdallani pahensivat oireita.

Hormonikierukka tasoitti, ja nyt on "vain" PMS, joskin ilman kuukautisia.

Toivon, ettei tätä vähätellä. Kukaan ei valitse olla sellainen. Tuntui, kuin sisällä olisi demoni, joka ohjailee kaikkea liikkumista ja aivotoimintaa, ja itse olet halvaantunut ja voit vain seurata vierestä.

Itsehillintä ei yksinkertaisesti ole kaikissa tilanteissa mahdollista, vaikka kuinka toitotetaan, että aikuisen ihmisen pitää kyetä hillitsemään itsensä jokaisessa tilanteessa.

Jos et ole kokenut sitä, et voi tietää, millaista se on. Älä siis vähättele.

AP:n kysymykseen: lähde karkuun. Ihan sama mitä teet, teet väärin. Puolisosi ei valitse olla sellainen kuin on. Todennäköisesti hän ei haluaisi olla sellainen ja kohdella sinua niin. Hänellä ei todennäköisesti ole vaihtoehtoa. Joko teillä on kaksi asuntoa, mihin toiseen hänellä ei ole pääsyä pahoina aikoina, tai yksinkertaisesti eroat. Lääkkeistä saattaa olla apua, mutta valitettavasti puolisosi pitää itse niitä suostua ottamaan.

Tiedän, että moni tuomitsee sanomiseni. Kukaan ei voi tietää millaista se on, jos ei sitä ole itse kokenut.

Se on sanalla sanoen *elvettiä. Sekä itselle että kaikille muille ympärillä.

Täällä toinen pmdd:stä kärsivä! Mulla auttaa vain pillerit, ei muu. Vaihdevuosia odottelen innolla! Just se kontrollin menettäminen on ihan tajuttoman pelottavaa, kun ei vaan hallitse itseään yhtään. Mulla menee ns. filmi poikki eli joku autopilotti menee päälle ja aivot menee vaan niinku...kiinni. Ei siinä tarvitse olla edes oma puoliso, ihan sama kuka osuu tulilinjalle, saa kyllä osansa. Mä en ole koskaan fyysisesti käynyt keneenkään kiinni, mutta lähellä on ollut! Mulla menee enemmän tonne filmi poikki -osastolle ja harhoihin (näkö- ja kuuloharhoja) ja vainoharhaisuuteen (psykoosinomaisia oireita esim. kuvitelmat siitä että joku seuraa ja tarkkailee). Vaikuttaa tietysti omaan elämään, en mä uskalla olla parisuhteessa kenenkään kanssa. Haluaisin kyllä mutta pelkään, että teen jotain peruuttamatonta... Työpaikalle sain sovittua säännöllisesti viikon etätyön jolloin mulle ei edes soitella, ja se kyllä vaati sen että useamman kerran siellä tuli räjähdettyä ja esim. purskahdettua itkuun kesken kokouksen. Ihme ettei tämä ole enemmän esillä kun muistaakseni joku 5 % kärsii siitä, siis 5 ihmistä sadasta, 50 tuhannesta jne. Ei niin harvinaista edes ole. Mun käy sääliksi kaikkia jotka on joutuneet mun lähelle kun on ollut nuo oireet. Ja sit jengi on silleen "hohhoijaa naiset ja niiden hormonit" ja "kyllä aikuisen ihmisen pitää voida hillitä itsensä" kun ei sitä oikeasti voi tajuta jos ei itse koe. Se on ihan törkeän pelottavaa itselle.

Joopajoo, et vain halua hallita itseäsi vaan selittelet ja haet sympatiaa...

Vierailija
62/73 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopeta naisen syyttäminen ja ota vastuu omista teoistasi.

Ainoa asia mitä voit muuttaa on oma käytöksesi.

Miksi suutut, olet vihainen monta päivää ja jätät kotityöt tekemättä? Todella lapsellista. Voit toki hallita tunteitasi, varsinkin kun taustalla ei ole mitään hormonaalista.

Kierre jatkuu, koska jatkat sitä. Niin yksinkertaista se on.

Heh. Eli naiset saavat olla niin veemäisiä kuin haluavat ja miehen tehtävä on vain kääntää toinen poski ottamaan osuman vastaan. 

Et taida ymmärtää hormoneista mitään. Ei silloin valita mitä tekee, sitä on ihan kuskin paikalla itsekin.

Olen yli neljäkymmentävuotias nainen enkä usko tuohon hetkeäkään. PMS-oireet ovat vain tunne-elämältään epävakaiden ihmisten yksi keino oikeuttaa itsehillinnän puuttumista ja aggressiivista käyttäytymistään.

Sen enempää naiset kuin miehetkään eivät ole viettien ja hormonien vallassa ajelehtivia ajopuita elämän laineilla. Ja jos oikeasti hormonitoiminta saa ihmisen hallitsemattoman raivopäiseksi, siihen kannattaa hakea jo apua lääkäriltä. Mutta veikkaan, että hormonit selittävät n. 1 % asiattomasta käytöksestä arjessa. Muu on itsehillinnän, käytöstapojen ja tunteiden hallinnan puutetta. Ja näihin taas saa apua terapiasta. Koskee niin miehiä kuin naisiakin.

Olen itsekin hieman ärtyneempi muutaman päivän ennen kuukautisia, mutta ei tulisi mieleenkään kiukutella ja oikutella kuin pikkulapsi sillä verukkeella. Lähden lenkille tai uimaan ja puran ärtymykseni fyysiseen toimintaan niin kuin kuka tahansa normaali kansalainen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä voisi verrata ADHD:hen. Eli jos joku on saanut kyseisen diagnoosin, hän menee sen taakse ja näin oikeuttaa itselleen perseilevän käytöksen. ”Mulla on nyt tämä ADHD, niin mä voin sanoa sulle mitä vaan ja sä et voi loukkaantua, koska mä en voi itselleni mitään.” Tasan tarkkaan ADHD pystyy hillitsemään käytöksensä oppimalla mikä tehoaa siihen parhaiten.

Ap:n nainen menee tuollaiseen samanlaiseen moodiin eli oikeuttaa itsellensä tuon käytöksen. Se on väärin muita perheenjäseniä kohtaan. Ap:n nainen oppikoon säätelemään tunteitaan ja hillitsemään käytöstään. Ihan tasan tarkkaan jokainen nainen tähän pystyy, jos on halua tai sitten jos ei pysty, niin on kyllä jo hullujen kirjoissa.

Vierailija
64/73 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ette yritä lasta, niin pillereillä on PMS:ään ihan hyvä hoitovaste, kun sopiva merkki löytyy. Joillekin on apua myös mielialalääkkeiden syömisestä syklisesti kuukautiskierron mukaan, mutta se onnistuu vain, jos kuukautiskierto on säännöllinen. PMS oikeasti vaikeuttaa elämää todella paljon, eikä sitä kannata vähätellä, mutta sen piikkiin ei kuitenkaan aikuinen ihminen voi ikuisesti perseilyään laittaa, koska se on hallittavissa lääkityksellä useissa tapauksissa.

Vierailija
65/73 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taas muutama viimeinen viesti kertoo, ettei osata asettua toisen asemaan.

Jos et ole kokenut, et voi tietää.

Sama masennuksen kanssa.

Helppo huudella, jos itse pääsee helpommalla.

Vierailija
66/73 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi suutut, olet vihainen monta päivää ja jätät kotityöt tekemättä? Todella lapsellista. Voit toki hallita tunteitasi, varsinkin kun taustalla ei ole mitään hormonaalista.

Heh. Eli naiset saavat olla niin veemäisiä kuin haluavat ja miehen tehtävä on vain kääntää toinen poski ottamaan osuman vastaan. 

Et taida ymmärtää hormoneista mitään. Ei silloin valita mitä tekee, sitä on ihan kuskin paikalla itsekin.

Olen yli neljäkymmentävuotias nainen enkä usko tuohon hetkeäkään. PMS-oireet ovat vain tunne-elämältään epävakaiden ihmisten yksi keino oikeuttaa itsehillinnän puuttumista ja aggressiivista käyttäytymistään.

Sen enempää naiset kuin miehetkään eivät ole viettien ja hormonien vallassa ajelehtivia ajopuita elämän laineilla. Ja jos oikeasti hormonitoiminta saa ihmisen hallitsemattoman raivopäiseksi, siihen kannattaa hakea jo apua lääkäriltä. Mutta veikkaan, että hormonit selittävät n. 1 % asiattomasta käytöksestä arjessa. Muu on itsehillinnän, käytöstapojen ja tunteiden hallinnan puutetta. Ja näihin taas saa apua terapiasta. Koskee niin miehiä kuin naisiakin.

Olen itsekin hieman ärtyneempi muutaman päivän ennen kuukautisia, mutta ei tulisi mieleenkään kiukutella ja oikutella kuin pikkulapsi sillä verukkeella. Lähden lenkille tai uimaan ja puran ärtymykseni fyysiseen toimintaan niin kuin kuka tahansa normaali kansalainen. 

Olet itsekin "hieman ärtyneempi", mutta et kuitenkaan usko hormonien vaikuttavan käyttäytymiseen kuin 1% verran? En minäkään sano, että ihminen voi käyttäytyä miten vain, mutta kyllä se ihan aidosti laittaa tunteet ja pään aivan sekaisin. Minullakin on helppoja kiertoja, jolloin tunnen vain lievää ärtymystä, mutta sitten on niitä kiertoja, jolloin itkettää ja ärsyttää kaikki ja vihaan kaikkia. 

Ihan tutkittua on, että naisten itsemurhariski kohoaa jonkin verran kuukautisia ennen. 

Vierailija
67/73 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittämätön nainen, kun ei hae apua. PMS oireisiin on apua saatavilla! Ei tuollaista jaksa kukaan kattella.

Vierailija
68/73 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet itsekin "hieman ärtyneempi", mutta et kuitenkaan usko hormonien vaikuttavan käyttäytymiseen kuin 1% verran? En minäkään sano, että ihminen voi käyttäytyä miten vain, mutta kyllä se ihan aidosti laittaa tunteet ja pään aivan sekaisin. Minullakin on helppoja kiertoja, jolloin tunnen vain lievää ärtymystä, mutta sitten on niitä kiertoja, jolloin itkettää ja ärsyttää kaikki ja vihaan kaikkia. 

Ihan tutkittua on, että naisten itsemurhariski kohoaa jonkin verran kuukautisia ennen. 

Uskon, että saattaa vaikuttaa käyttäytymiseen. Mutta vaikka itkettäisi, ärsyttäisi ja vihaisi kaikkia, se ei anna oikeutusta kiukutella ja raivota holtittomasti. Meille ihmisille on annettu kyky hallita käytöstämme ja tunteitamme, myös hankalilla hetkillä.

Mikäli PMS-oireet ovat niin pahoja, että normaalilla itsehillinnällä tai suuntaamalla toimintaa rakentavasti ei pärjää, pitää hakea apua joko somatiikan tai psykiatrian puolelta.

Käyttäytyvätkö PMS-raivopäät asiattomasti myös työpaikalla aina muutaman päivän kuukaudesta? Voin sanoa, että ainakaan minkäänlaisessa vastuullisessa asemassa työelämässä ei tulisi kuulonkaan. 

Vierailija
69/73 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin erään ystävyyden, koska kaverini kärsi pahoista psm oireista. Ei sitä riehumista ja vittuilua jaksanut kukaan. Kerran meinasi hakata kadulla kävelleen ihan sivullisen henkilön hetken mielijohteesta.

Eli kannattaa erota, jos vaimokkeesi ei itse hae apua ja ala muuttua.

Vierailija
70/73 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin eilen, taas kerran, jutella asiasta. Siitä ei tullut mitään, koska hänen mielestään meidän olisi pitänyt jutella minusta eikä hänestä. Että miksi aina raivostun jos hän sattuu sanomaan yhdenkin väärän sanan. Näin hän asian näkee, vaikka oikeasti mulla on todella pitkä pinna. Hän ei vain enää muista, tai halua muistaa, mistä riita alkoi, ainoastaan sen miten rumasti minä sitten otin siihen osaa.

Tästä huolimatta olen todella pöyristynyt miten moni suosittelee ratkaisuksi eroa. En yhtään ihmettele miksi suhteet menevät poikki nykyään niin helposti, jos heti ollaan eroamassa jos puoliso ei ole täydellinen. Kukaan ei ole. En ainakaan minä.

Raskasta tämä kierre kuitenkin on ja yritän aidosti löytää siihen ratkaisuja. Toistaiseksi parasta on ollut lukea naisten omia kokemuksia samasta ja sitä kautta saada voimia yrittää venyttää sitä pinnaa vielä vähän. Ehkä ensi kerralla jaksan kolme päivää suuttumatta takaisin. Ehkä ensi kerralla riita jää lyhyemmäksi ja ollaan taas sylikkäin vähän aiemmin.

Vierailija
71/73 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkemmin kun ajattelee, niin ensimmäinen asia mikä pitäisi saada korjattua on se ettei me puhuttaisi toisillemme niin rumasti. Hän ensin ja minä pienellä viiveellä perässä.

Vierailija
72/73 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittämätön nainen, kun ei hae apua. PMS oireisiin on apua saatavilla! Ei tuollaista jaksa kukaan kattella.

Luulisi tuollaisen parin päivän kuurin saavan vaikka rauhoittavia. Vaikka eihän puoskareista tiedä millä mömmöllä ne tuota vaivaa hoitaisivat?

Vierailija
73/73 |
11.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei oikeasti ole ratkaisu, että sinä vain yrität kestää. Taas kerran pitäisi korjata syytä eikä oireita, eli puoliso pitäisi saada lääkärin pakeille hakemaan hormonaalista tai muuta apua tilanteeseen. Valitettavasti en osaa antaa vinkkejä, miten se onnistuu, jos kerran asiasta keskusteleminen on noin hankalaa. 

Saisitko esim. hänet lukemaan tämän:

https://www.is.fi/terveys/art-2000006085519.html

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yhdeksän