Ruoat, joita luulit terveelliseksi, mutta ovatkin terveydelle haitallisia!
Laitetaanpas tällainen aloitus pystyyn, jotta mahdollisimman moni saisi kerättyä tietoa ja opittua jotain uutta. Monet ruoat, joita mainostetaan terveellisinä tai vaikka ei mainostettaisikaan, niin niitä löytyy silti hyllyiltä, valmiina tuhoamaan ihmisten terveyden. Mielestäni mahdollisimman monen olisi hyvä tietää mitä niissä ruoissa oikeasti on.
Itsellä tulee äkkiseltään mieleen ruokakerma (tätä tosin ollut jo hyyyvin kauan markkinoilla), Oatlyn tuotteet ja Beyond Burger. Näitä mainostetaan uusina hypetuotteina ja kuluttajia viedään kuin pässiä narussa. Jopa vegaanitkin, jotka mainostavat terveellisiä, eettistä ja ekologista elintapojaan ovat sortuneet tunkemaan aivan hirveää moskaa kehoonsa.
Tässä pari esimerkkiä:
Ruokakerma sisältä: Vesi, KIRNUMAITO, kasviöljyt (rypsi, palmu#), muunnettu tärkkelys, emulgointiaine (rasvahappojen mono- ja diglyseridit(kasvirasvapohjainen)), stabilointiaineet (metyyliselluloosa, guarkumi), happamuudensäätöaineet (natriumsitraatti, sitruunahappo),laktaasientsyymi, aromi.
Kuten huomaatte, niin tuossa on paljon sellaista, mikä ei ihmiskehoon kuulu. Siinä on aikamoinen cocktaili kaikkea ylimääräistä, joka ei edistä terveyttä millään tavalla. Itse käytän ruokakerman sijaan kuohukermaa, joka on luomua, ilman karrageenia ja lisäaineita ja homogenoimatonta. Näin saat puhtaampaa, terveellisempää ja maukkampaa, jos kermaa tarvii joskus käyttää.
Oatlyn tuotteissa esim. kauramaidossa on vain ripaus kauraa ja enimmäkseen vettä ja rypsiöljyä tai palmyöljyä.
Beyond Burgerissa Ainesosat: Vesi, herneproteiini-isolaatti 18%, rapsiöljy, raffinoitu kookosöljy, luontaiset aromit, savuaromi, stabilointiaine (selluloosa, metyyliselluloosa, arabikumi), perunatärkkelys, maltodekstriini, hiivauute, suola, auringonkukkaöljy, kuivahiiva, hapettumisenestoaine(askorbiinihappo, etikkahappo), väri (punajuuriväri), muunnettu tärkkelys, omenauute, sitruunamehutiiviste
allergeenit
Ei sisällä äyriäisiä ja äyriäistuotteita
Ihan oikeesti miettikää mitä laitatte sinne suuhunne. Miettikää ihan maalaisjärjellä: esimerkiksi puhdas, vapaana elänyt riista on 1000 kertaa terveellisempää, ravitsevampaa ja ekologisempaa, kuin prosessoitu keinoruokamössö.
Tehotuotettua antibiootti gmo-lihaa en suosittele syömään.
Ruokateollisuus ei välitä pätkääkään ihmisten terveydestä. Kaikki mitä me suuhun panemme vaikuttaa terveyteemme ja imeytyy meihin. Joten me, jotka välitämme ja joilla on tietoa, niin autetaanhan toisiamme kohti parempaa terveyttä, elämää ja valintoja.
Kommentit (103)
Viralliset ravintosuositukset.
Meni usko kun lueskeli muiden maiden vastaavia.
Suomalaiset nyt eivät hyvän päälle ymmärrä yhtään mitään. Eikö se jo kerro tarpeeksi, että suomalaisten eniten ostetut lihat on hunajamarinoitu broilerinfileesuikaleet ja sika-nauta jauheliha. :DDDD
Millä tavoin olet luullut ruokakerman olevan terveellistä?
Mä syön sellaista mikä maistuu hyvältä. Ihan sama onko terveellistä. Ja turha tulla kääntää mun päätäni mihinkään muuhun. En vastaa kenenkään kommenttiin.
No yhden voin mainita mitä viilattiin hyvin linssiin kaikkialla, mutta totuus onkin sitä karumpi: RYPSIÖLJY.
Ei enää ikinä rypsiöljyä minun talouteen. Voin kyllä rasvata sillä inisevät ovensaranat tai pyöränketjut tarpeen tullen, mutta sisääni sitä en laittaisi vaikka maksettaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset nyt eivät hyvän päälle ymmärrä yhtään mitään. Eikö se jo kerro tarpeeksi, että suomalaisten eniten ostetut lihat on hunajamarinoitu broilerinfileesuikaleet ja sika-nauta jauheliha. :DDDD
No, sika-naudassa ei ole mitään vikaa, mutta noi marinoidut broilerit (ja muutkin marinaadissa lilluvat lihat) on ihan skeidaa.
Tuoremehu on nyt julistettu epäterveelliseksi.
Aina olen puristanut kaksi appelsiinia mehuksi aamuisin ja luullut saavani niistä C-vitamiinia ja hedelmänsokerista energiaa aamupäiväksi töihin.
Valmiiksi marinoitu kanasuikale on helppo ja nopea ruoka, kun ei tarvitse itse marinoida eikä paljon maustaakkaan.
Hyvän lihan päälle kyllä ymmärretään, mutta sen valmistamiseen arkiruuaksi työpäivän jälkeen, menee liikaa aikaa, nälissään oleville ihmisille.
Näistä ketjuista tulee aina huono olo. Mitään ei oikein saisi syödä ja hirveä syyllisyyden tunto päälle. Olet vielä kauhea ihminen ja mitä luoja ties mitä muutakin jos poikkeat jonkun ruokagurun mielestä "aidoista" ruuista.
Vierailija kirjoitti:
No yhden voin mainita mitä viilattiin hyvin linssiin kaikkialla, mutta totuus onkin sitä karumpi: RYPSIÖLJY.
Ei enää ikinä rypsiöljyä minun talouteen. Voin kyllä rasvata sillä inisevät ovensaranat tai pyöränketjut tarpeen tullen, mutta sisääni sitä en laittaisi vaikka maksettaisiin.
Joo tuo rypsiöljy on paha. Itseasiassa kasviöljyt ( auringonkukka, rypsi-ja rapsiöljy) palmuöljy, näitä kannatta ehdottomasti välttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo tuo rypsiöljy on paha. Itseasiassa kasviöljyt ( auringonkukka, rypsi-ja rapsiöljy) palmuöljy, näitä kannatta ehdottomasti välttää.
Käyttäkää ruoanlaitossa (kuumennukseen ja paistamiseen) seesamiöljyä, avocadoöljyä. Oliiviöljyä ei tule kuumentaa. Sama pätee kookosöljyyn.
Kertokaa nyt sitten mitä saa syödä! Esim. mitä öljyä, jos nuo kaikki mainitut on huonoja.
"Miettikää ihan maalaisjärjellä: esimerkiksi puhdas, vapaana elänyt riista on 1000 kertaa terveellisempää, ravitsevampaa ja ekologisempaa, kuin prosessoitu keinoruokamössö."
Maalaisjärkeähän se on.
Carnivore dieetti onkin hyvä eliminaatio dieetti, koska sen avulla eliminoi kaikki turhat aineet jotka voi aiheuttaa jotain negatiivista kehossasi. Et saa enää mitään toksista sontaa, vaan saat lihan ravinteet. Ei ihme että olo tuntuu heti paremmalta.
Puhtaalla lihansyönti dieetillä voi elää, koska maksassa on aivan kaikki ravinteet mitä ihminen tarvitsee - jopa c-vitamiinia. Niin jos siis syö maksaa hyvin, niin voi elää.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa nyt sitten mitä saa syödä! Esim. mitä öljyä, jos nuo kaikki mainitut on huonoja.
Odotamme että joku ruokajumala johdattaisi meitä tässä asiassa. :)
Ma en ole ikina lahtenyt noihin lihankorvikkeisiin, vaikka olenkin vahentanyt lihansyontia huomattavasti. En ole koskaan luottanut niihin. En syo nyhtokauraa, tofua, soijaa, vegenakkeja, vegekebappia ym.
Margariiniin en myoskaan koske, kaytan rasvana ihan vaan voita tai sitten oliivioljya.
Kerma on taalla kanssa kuohukermaa eika mitaan ruokakermaa.
Jos haluan valmistaa jotain suikalemarinoitua, marinoin ja suikaloin sen itse.
Jos olisin varakas, voisin jopa miettiäkin näitä asioita. Köyhänä on jo paljon muutakin stressiä ja mietittävää.
Parempi kun jätän sanomatta ruokamieltymykseni. Saa aikaan kuitenkin someraivon aikaiseksi. :D
Vierailija kirjoitti:
Valmiiksi marinoitu kanasuikale on helppo ja nopea ruoka, kun ei tarvitse itse marinoida eikä paljon maustaakkaan.
Hyvän lihan päälle kyllä ymmärretään, mutta sen valmistamiseen arkiruuaksi työpäivän jälkeen, menee liikaa aikaa, nälissään oleville ihmisille.
Marinoidut lihathan nimenomaan kannattaa jattaa yon yli marinoitumaan, eli voit ihan hyvin suikaloida sen kanafileen ja tehda marinadin jo edellisena iltana sen jalkeen, kun olet syonyt itsesi kyllaiseksi.
Samalla voit jo keittaa riisin, niin seuraavan paivan ruoka voi olla vaikka paistettua riisia ja marinoituja kanasuikaleita. Voin vannoa etta on n. vartissa valmis. :)
Ei jaksa!