Minusta tuntuu että minua ahdistellaan seksuaalisesti töissä.
Mutta en ihan osaa sormella osoittaa, miten.
Yhden työkaverin kanssa on vain aina tosi vaikea olla. Hakeutuu seuraan, usein oviaukkoon, eikä väistä minua, vaan joudun poistumaan niin että kehoni koskee hänen kehoonsa. Kulkee takaa ja aina jokin osa hipaisee takapuoltani, mutta en näe, mikä. Onko käsi vai olkalaukku vai mikä. Hakeutuu aina esim. ryhmissä viereen ja istuu "liian lähellä". Seisoo niin, että kun poistun, joudun joko takamuksellani tai rinnoillani (taka- ja etupuolen uloimmaksi työntyvät osiot) osumaan häneen.
Se on tosi epämääräistä ja moni varmasti ajattelee, että kuvittelen. Pelkään itsekin niin. Mutta tämä on ensimmäinen kerta koskaan tällaista.
Olen jutellut HR:n kanssa, sieltä sanotaan, että katsellaan. Työkaveri kertoi (=juorusi), että tuolla tyypillä on ollut joskus aiemmin ongelmia HR:n kanssa seksuaalisen ahdistelun takia, mutta tämä oli vuosia ennenkuin edes tuo työkaveri aloitti.
Minua on vaan alkanut ahdistaa mennä töihin. Hän ilmestyy koko ajan sinne missä olen. Ja en uskalla tylysti sanoa, koska en halua loukata. Ja mitä jos vain kuvittelen?
Mitä minun pitäisi tehdä?
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraavalla kerralla kun tukkii oviaukkoa niin sano että "väistä tai läski tummuu".
Jos ei väistä niin tirvasi luu5 suoraan leukaperaan.
Olen tosi arka. Mutta kai se on kokeiltava. Tosi usein sijoittaa kulkemisensa niin, että joudutaan yhdelle tosi kapealle käytävälle samaan aikaan. Kahdesti jo olen kääntynyt takaisin ja mennyt pois, päästänyt menemään ohi, ettei tarvitse altistua kosketukselle.
Tuollaiset ahdistelijat käyttävät juuri hyväksi toisten arkuutta.
Valitettavasti ainoa tapa lopettaa se ahdistelu on lopettaa olemalla arka ja tehtävä niin itselle kuin toisellekin selväksi rajat joita ei ylitetä.
Hyvä puoli on taas se että nuo vätykset menee ihan hämilleen kun kerran näytät niille kaapin paikan.
Suhtaudu asiaan kuin koulukiusaamiseen. Kiusaaminenkin loppuu aina siihen että kiusattu antaa kerran kunnolla kiusaajalleen takaisin, mielellään muiden nähden.
Töissä ei voi vetää kiusaajaa pataan kuten koulussa.
Kaada "vahingossa" tulikuuma kahvisi miehen sepalukselle kun koettaa ohitella liian läheltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraavalla kerralla kun tukkii oviaukkoa niin sano että "väistä tai läski tummuu".
Olen tosi arka. Mutta kai se on kokeiltava. Tosi usein sijoittaa kulkemisensa niin, että joudutaan yhdelle tosi kapealle käytävälle samaan aikaan. Kahdesti jo olen kääntynyt takaisin ja mennyt pois, päästänyt menemään ohi, ettei tarvitse altistua kosketukselle.
Valitettavasti ainoa tapa lopettaa se ahdistelu on lopettaa olemalla arka ja tehtävä niin itselle kuin toisellekin selväksi rajat joita ei ylitetä.
Hyvä puoli on taas se että nuo vätykset menee ihan hämilleen kun kerran näytät niille kaapin paikan.
Suhtaudu asiaan kuin koulukiusaamiseen. Kiusaaminenkin loppuu aina siihen että kiusattu antaa kerran kunnolla kiusaajalleen takaisin, mielellään muiden nähden.
Töissä ei voi vetää kiusaajaa pataan kuten koulussa.
Töissä se kaapin paikka näytetään verbaalisesti, rakas assburger.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sen rohkeuden saa? En minä ole koskaan sanonut kenellekään vastaan, olen klassinen liian kiltti ihminen.
Pelkään että hän kääntää sen niin että joudun esim. naurunalaiseksi tai leimaudun hankalaksi ihmiseksi siellä. Siis että pystyy puhumaan niin että ongelma on minun päässäni. Kun se on hyvin hienovaraista se ahdistelu.
Puhu lähiesimiehellesi, jotta asia on tiedossa. Myös tästä hienovaraisuudesta ja omasta epävarmuudestasi. Ehkä löytyy keinoja, jotta voidaan minimoida riskitilanteet, joissa joudut alttiiksi tuolle "hienovaraiselle" lähentelylle. Esim. menet kokouksiin tms. aina jonkun toisen kanssa yhdessä, joka raivaa tien.
Eikö ole hyvää työkaveria, jonka kanssa voisit jakaa tätä asiaa, ettet olisi yksin?
Moi olen nainen ja mun mielestä muiden pitäisi tehdä mun puolesta asiat. Hyi yäk. Palstalta aplodit mutta hyi silti.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo on seksuaalista ahdistelua valitettavasti. Btw kiltit miehet eivät tee tuollaista :D
Kilteillä miehillä voi olla käsi- tai olkalaukkuja, mutta tavallisilla lihaa syövillä heteromiehillä ei.
Vierailija kirjoitti:
Moi olen nainen ja mun mielestä muiden pitäisi tehdä mun puolesta asiat. Hyi yäk. Palstalta aplodit mutta hyi silti.
Hmm, ei tunnu kohtuuttomalta edellyttää, että ahdistelija lopettaisi ahdistelun tai että HR puuttuisi asiaan.
Mikä hiton urpo päivystää oviaukossa kosketuksen toivossa. Voe helvettiläinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo on seksuaalista ahdistelua valitettavasti. Btw kiltit miehet eivät tee tuollaista :D
Kilteillä miehillä voi olla käsi- tai olkalaukkuja, mutta tavallisilla lihaa syövillä heteromiehillä ei.
Jos se on läppärilaukku?
Tuossa on just se, että äijä näkee että sun on vaikea tehdä asiasta numeroa. Sinun tehtäväsi on sanoa ääneen JOTAIN, jolloin omien rajojen puolustamisen opettelu alkaa. Kun kosketus tuntuu, "riuhtaise" itsesi kauemmas ja sano kovalla äänellä että lopeta koskettelu. Sano, että älä tule noin lähelle. Sano, että en pidä lähentelystä. Mikä vain noista lauseista tai kehitä oma. Älä mieti sitä uskallatko oikeasti sanoa ja että kuinka epävarmalta tuntuu, vaan sano jotain ääneen ja tee sitä toistuvasti. Helpottuu joka kerran myötä. Jos äijä alkaa ipistä vastaan, niin vastaa mitä sylki suuhun tuo, aivan sama kuinka typerältä se tuntuisi. Tällä tavoin sain kahdessa työpaikassa ahdistavan tyypin kimpustani pois. Minulla oli samanlainen osaamattomuus puolustaa itseäni, onnekseni miespuolinen sukulainen neuvoi miten toimia.
Vierailija kirjoitti:
Niin jos pyydän väistymään, niin hänen olo esim. siinä kokouksessa häiriintyy.
Kirjoita sata kertaa liitutaululle "Entä sitten?".
Liiku vain muiden naisten kanssa ja kehota tarkkailemaan ukkelia. Ääneen huomauttaminen varmasti kannattaa, tuossa tulikin kommenttiehdotuksia. Luultavasti haluaa vain ahdistaa, on impo ja tossun alla. Katkeroita löpsyköitä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on just se, että äijä näkee että sun on vaikea tehdä asiasta numeroa. Sinun tehtäväsi on sanoa ääneen JOTAIN, jolloin omien rajojen puolustamisen opettelu alkaa. Kun kosketus tuntuu, "riuhtaise" itsesi kauemmas ja sano kovalla äänellä että lopeta koskettelu. Sano, että älä tule noin lähelle. Sano, että en pidä lähentelystä. Mikä vain noista lauseista tai kehitä oma. Älä mieti sitä uskallatko oikeasti sanoa ja että kuinka epävarmalta tuntuu, vaan sano jotain ääneen ja tee sitä toistuvasti. Helpottuu joka kerran myötä. Jos äijä alkaa ipistä vastaan, niin vastaa mitä sylki suuhun tuo, aivan sama kuinka typerältä se tuntuisi. Tällä tavoin sain kahdessa työpaikassa ahdistavan tyypin kimpustani pois. Minulla oli samanlainen osaamattomuus puolustaa itseäni, onnekseni miespuolinen sukulainen neuvoi miten toimia.
Apta varmaan auttaisi tarkemmin tietää hänen kaltaistensa onnistumisista asian suhteen, kuten sinulla kävi. Niistä peloista, niiden ylipääsemisistä, ja miltä se tuntui kun saikin tilanteen hallintaan. Sitä ei osaa selittää kuin sellainen joka on ollut siinä tilanteessa.
Oletkohan entisessä työpaikassani töissä...
Minä jouduin tuollaisen epämääräisen ahdistelun kohteeksi, sillä erotuksella, että se oli MYÖS sanallista (joskin silti yhtä epämääräistä). Mies esimerkiksi tuijotteli rintaumustani sinisen paitani sisällä huulet kosteina ja totesi, että "niin vaan se on sininen kiva ja kesäinen väri", ja kun jouduin kurottelemaan tikkailla mappia katonrajassa olevasta kaapista, seisoi siinä vieressä kahvikuppi kädessä ja kiiluvat silmät takamuksessani ihmetteli ääneen, että miten olenkaan aikaansaava ihminen. Siis ihan käsittämätön taito olla *elvetin epämääräinen. Se olisi helppoa, jos olisi sanonut suoraan tai koskettanut niin ettei jää epäselvyyttä, mutta noista nyt on tosi vaikea ottaa kiinni.
Ja AINA selän takana! Kun lähdin liikkeelle, AINA osuin häneen. Piti opetella siellä se, että aina ennen kuin liikun yhtään mihinkään suuntaan, katson, missä suunnassa on tilaa. Peruuttaminen ei olisi koskaan onnistunut tuolla. Ihan jo sillä, että vaihtoi painoa jalalta toiselle, saattoi tuntea hänet selkää vasten.
Oli sen verran isossa roolissa firmassa, etten uskaltanut minäkään puuttua. Oli lyhyt määräaikainen sopimus, niin silläkin kestin. Nyt kaduttaa: jatkaako se kuvotus sitä muiden kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lol, naurattaa ihan hirveästi nämä ahdistelujutut. Kun suomalainen mies ei edes katso naiseen päinkään, niin mitä helve..in ahdistelua...
Toivottavasti ei koskaan osu sinun omalle kohdallesi niin voit jatkossakin vain nauraa tällaiselle. Olet onnekas
Pälyilevän katkeropojan tapa osoittaa aggressiota?
Vierailija kirjoitti:
Oletkohan entisessä työpaikassani töissä...
Minä jouduin tuollaisen epämääräisen ahdistelun kohteeksi, sillä erotuksella, että se oli MYÖS sanallista (joskin silti yhtä epämääräistä). Mies esimerkiksi tuijotteli rintaumustani sinisen paitani sisällä huulet kosteina ja totesi, että "niin vaan se on sininen kiva ja kesäinen väri", ja kun jouduin kurottelemaan tikkailla mappia katonrajassa olevasta kaapista, seisoi siinä vieressä kahvikuppi kädessä ja kiiluvat silmät takamuksessani ihmetteli ääneen, että miten olenkaan aikaansaava ihminen. Siis ihan käsittämätön taito olla *elvetin epämääräinen. Se olisi helppoa, jos olisi sanonut suoraan tai koskettanut niin ettei jää epäselvyyttä, mutta noista nyt on tosi vaikea ottaa kiinni.
Ja AINA selän takana! Kun lähdin liikkeelle, AINA osuin häneen. Piti opetella siellä se, että aina ennen kuin liikun yhtään mihinkään suuntaan, katson, missä suunnassa on tilaa. Peruuttaminen ei olisi koskaan onnistunut tuolla. Ihan jo sillä, että vaihtoi painoa jalalta toiselle, saattoi tuntea hänet selkää vasten.
Oli sen verran isossa roolissa firmassa, etten uskaltanut minäkään puuttua. Oli lyhyt määräaikainen sopimus, niin silläkin kestin. Nyt kaduttaa: jatkaako se kuvotus sitä muiden kanssa?
Jos tulee vastaava tilanne tikkailla eteen uudestaan niin pudotat sen mapin miehen kahvikupin päälle ja toteat vaan lakonisesti "hupsis".
Voihan noista ilmoittaa työsuojeluun myös jälkikäteen.
Jos kerran lapsena väkivallan uhalla on ap:sta saatu kasvatettua lamaantuva ahdisteltava niin voisi hänestä aikuisena D/s suhteella kasvattaa työpaikalla omia puoliaan pitävä itsevarma nainen?
Vierailija kirjoitti:
Mikä hiton urpo päivystää oviaukossa kosketuksen toivossa. Voe helvettiläinen
Elmeri 60v jolla oli viimeksi seksuaalista kanssakäymistä Jutta-vaimonsa kanssa markka-aikana.
Ottaisin kahdenkeskisissä kahvituokiokeskusteluissa muiden naisten kanssa puheeksi kautta rantain että kylläpä tuo Pena aina odottelee ovella ja jää taakse seisoskelemaan... ja sitten tutka päälle näkee toisen kehonkielestä että huomannut/kokenut samaa.
Et välttämättä ole ainoa joka on tuollaista kokenut sen vanhan olmin toimesta. Mutta tuollainen iällään ja käytöksellaan, ehkä asemallaan työpaikan hierarkkiassa dominoiva dinosaurus pelottaa ihmisiä niin ettei sen toilailuista uskalleta puhua.