Minusta tuntuu että minua ahdistellaan seksuaalisesti töissä.
Mutta en ihan osaa sormella osoittaa, miten.
Yhden työkaverin kanssa on vain aina tosi vaikea olla. Hakeutuu seuraan, usein oviaukkoon, eikä väistä minua, vaan joudun poistumaan niin että kehoni koskee hänen kehoonsa. Kulkee takaa ja aina jokin osa hipaisee takapuoltani, mutta en näe, mikä. Onko käsi vai olkalaukku vai mikä. Hakeutuu aina esim. ryhmissä viereen ja istuu "liian lähellä". Seisoo niin, että kun poistun, joudun joko takamuksellani tai rinnoillani (taka- ja etupuolen uloimmaksi työntyvät osiot) osumaan häneen.
Se on tosi epämääräistä ja moni varmasti ajattelee, että kuvittelen. Pelkään itsekin niin. Mutta tämä on ensimmäinen kerta koskaan tällaista.
Olen jutellut HR:n kanssa, sieltä sanotaan, että katsellaan. Työkaveri kertoi (=juorusi), että tuolla tyypillä on ollut joskus aiemmin ongelmia HR:n kanssa seksuaalisen ahdistelun takia, mutta tämä oli vuosia ennenkuin edes tuo työkaveri aloitti.
Minua on vaan alkanut ahdistaa mennä töihin. Hän ilmestyy koko ajan sinne missä olen. Ja en uskalla tylysti sanoa, koska en halua loukata. Ja mitä jos vain kuvittelen?
Mitä minun pitäisi tehdä?
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos seisoo liian lähellä, niin pyydät väistymään vähän niin ettet joudu koskemaan häneen.
Tosi vaikea selittää, mutta monesti ollaan sellaisessa paikassa, ettei pysty väistymään poistumatta siitä tilasta jossa ollaan. Meidän työpaikka on siis sellainen tosi ahdas sokkelo. Niin jos pyydän väistymään, niin hänen olo esim. siinä kokouksessa häiriintyy. Nyt on mennyt niin että menen myöhässä kokouksiin jotta hän on siellä jo mennyt johonkin paikkaan jotta pystyn pysymään kaukana hänestä. Ongelma on se että hän ODOTTAA MINUA SIINÄ OVELLA! Ja päästää menemään ensin (kieltäytyy menemästä ensin, vetoaa kohteliaisuussääntöihin) ja siinä ovella jo tulee se kehokosketus ja sitten tulee vielä esim. ihan liian taakse seisomaan siellä tilassa. Koko ajan sellainen kiusallinen tietoisuus hänen läsnäolosta aivan liian lähellä. PITÄISI saada sanottua ja älähdettyä ja suututtua mutta kun lamaannun.
Mihin helvetin kohteliaisuussääntöihin vuonna 2019?
On vanhempi mies, yli 60. Hyvin perinteinen ja vanhanaikainen kaikissa asioissa, myös tässä että naiset ensin vaikka heikoille jäille.
Kohteliaasti laskee naiset ensin että pääsee ahdistavan lähelle taakse nuhjuamaan?
Perkele nyt jotain rotia. Melkein anteeksipyytelet ukon puolesta.
Avaa sen suun ja sanoo, että tykkään x ja en tykkää y.
Vierailija kirjoitti:
Väistäisin häntä reilusti, harppaamalla askeleen sivuun.
Siis ei mitenkään anteeksipyydellen, neutraalisti jatkaisin siitä matkaani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos seisoo liian lähellä, niin pyydät väistymään vähän niin ettet joudu koskemaan häneen.
Tosi vaikea selittää, mutta monesti ollaan sellaisessa paikassa, ettei pysty väistymään poistumatta siitä tilasta jossa ollaan. Meidän työpaikka on siis sellainen tosi ahdas sokkelo. Niin jos pyydän väistymään, niin hänen olo esim. siinä kokouksessa häiriintyy. Nyt on mennyt niin että menen myöhässä kokouksiin jotta hän on siellä jo mennyt johonkin paikkaan jotta pystyn pysymään kaukana hänestä. Ongelma on se että hän ODOTTAA MINUA SIINÄ OVELLA! Ja päästää menemään ensin (kieltäytyy menemästä ensin, vetoaa kohteliaisuussääntöihin) ja siinä ovella jo tulee se kehokosketus ja sitten tulee vielä esim. ihan liian taakse seisomaan siellä tilassa. Koko ajan sellainen kiusallinen tietoisuus hänen läsnäolosta aivan liian lähellä. PITÄISI saada sanottua ja älähdettyä ja suututtua mutta kun lamaannun.
On vanhempi mies, yli 60. Hyvin perinteinen ja vanhanaikainen kaikissa asioissa, myös tässä että naiset ensin vaikka heikoille jäille.
Mä voin kuvitella miten juuri tuollainen muuttuu rääväsuiseksi tytöttelijäksi kun hänen perseilyynsä puututaan.
Olkalaukku? Ei se sitten ainakaan mies ole saati naisista kiinnostunut, joten suotta huolehdit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraavalla kerralla kun tukkii oviaukkoa niin sano että "väistä tai läski tummuu".
Jos ei väistä niin tirvasi luu5 suoraan leukaperaan.
Olen tosi arka. Mutta kai se on kokeiltava. Tosi usein sijoittaa kulkemisensa niin, että joudutaan yhdelle tosi kapealle käytävälle samaan aikaan. Kahdesti jo olen kääntynyt takaisin ja mennyt pois, päästänyt menemään ohi, ettei tarvitse altistua kosketukselle.
Tuollaiset ahdistelijat käyttävät juuri hyväksi toisten arkuutta.
Valitettavasti ainoa tapa lopettaa se ahdistelu on lopettaa olemalla arka ja tehtävä niin itselle kuin toisellekin selväksi rajat joita ei ylitetä.
Hyvä puoli on taas se että nuo vätykset menee ihan hämilleen kun kerran näytät niille kaapin paikan.
Suhtaudu asiaan kuin koulukiusaamiseen. Kiusaaminenkin loppuu aina siihen että kiusattu antaa kerran kunnolla kiusaajalleen takaisin, mielellään muiden nähden.
Mistä sen rohkeuden saa? En minä ole koskaan sanonut kenellekään vastaan, olen klassinen liian kiltti ihminen.
Pelkään että hän kääntää sen niin että joudun esim. naurunalaiseksi tai leimaudun hankalaksi ihmiseksi siellä. Siis että pystyy puhumaan niin että ongelma on minun päässäni. Kun se on hyvin hienovaraista se ahdistelu.
Joko saat sitä rohkeutta tai jäät jatkuvasti ahdistelluksi hissukaksi.
Valinta on sinun.
MISTÄ SEN ROHKEUDEN SAA. Kun on melkein 40 vuotta ollut kiltti.
No suutu perkele.
Kun en OSAA. En ole koskaan suuttunut tai pitänyt puoliani, kiitos kotikasvatuksen. Enkä ole ainoa joka lamaantuu näissä tilanteissa. On helppoa sanoa että tee niin ja tee näin, se on yksinkertaista. Kokeile sinä tehdä jotakin sellaista mitä et ole koskaan tehnyt ja mihin sinut opetettiin väkivallalla ettet saa tehdä. Aika syvällä on se että jos suutun, tulee turpaan, kirjaimellisesti. Ei se järkeily siinä auta.
Arvostan että yrität auttaa, mutta tuo on ihan sama kuin sanoisit minulle että heitä pari takaperinvolttia. Yhtä helppo asia sellaiselle joka ei sitä osaa. Jollekin helppoa kuin heinänteko kun sitä on harjoitellut vuosia.
En minä edes tiedä mitä minä odotin täältä, tottakai sanotaan, että sano sille ja suutu. Niin minä itsekin neuvoisin jollekin muulle tässä tilanteessa.
:(
Onko mitään järkevää syytä miksi se ukko odottaa ovella juuri sinua, oletteko joku työpari tms?
Jos ei niin selvää asiatonta käytöstä. Luulisi että muutkin jo huomaa.
Sanot sille että ei kiinnosta ja jos hiplailu ei lopu niin kutsut poliisit. Jos ei sittenkään usko, niin palkkaa muutama mies kommandopipot päässä potkimaan sen 3 kuukaudeksi pillimehulle sairaalaan.
Vierailija kirjoitti:
Sun pitää nyt vaan opetella edes vähän pitämään puoliasi ja luottamaan itseesi. Ei ole oikein että äijä käyttäytyy noin ja olet oikeassa, se on ahdistelua. Et kuvittele sitä.
Sinun kuuluisi saada tukea ja apua asian ratkaisemiseen organisaatioltanne, mutta käytännössä tämä ei usein toteudu silloinkaan kun ahdistelu on paljon vakavampaa. Paha olo helpottaa minun kokemukseni mukaan todella paljon sillä, että puhut ystävillesi tai sympaattisille työkavereille asiasta, se auttaa lopettamaan itsesi epäilemisen ja pitämään kiinni siitä totuudesta, ettei tällainen kohtelu ole oikein.
Rumasti sanomisessakaan ei ole yhtään mitään pahaa kun toinen sinua kiusaa. Tunnet huonoa omaatuntoa asiasta, koska sinut on opetettu olemaan kiltti ja tottelevainen helppo uhri joka ei puolustaudu. Opettele pois. Nyt ei kuitenkaan tarvitse aloittaa siitä. Voit pyytää häntä tekemään tilaa oviaukossa seistessä, tarvittaessa uudestaan mikäli hän ei siirry tarpeeksi. Kun tyyppii tunkee tilaasi, voit sanoa hänelle, että tarvitset oman tilasi ja siirtyä itse kauemmas tai pyytää häntä siirtymään. Jokaisen hivuttautuvan lähelle tunkemisyrityksen torjuminen tuntuu typerältä, pikkumaiselta ja raskaalta ja siltä että olet "hankala", mutta sinulla on oikeus olla vaikka sitten hankala oman fyysisen tilasi kanssa. Työkaverisi se on hankala, kun käyttää yleistä kohteliasta tapaa vältellä pikkumaisista asioista kiistelyä noin hyväkseen päästäkseen lähelle sinua lupaa kysymättä. Asia menee kyllä lopulta perille. Voit alkaa sanoa tiukemmin tai estää häntä lähestymästä käsivarrellasi.
Kiitos sinulle tästä viestistä <3 Minulle tuli nyt ihan hirveä olo tästä kun tiedän miten pitää tehdä mutta en pysty, alkoi ahdistaa, tulen lukemaan tämän viestisi ja ehkä vastaamaan myöhemmin vielä. Nyt on pakko päästä ulos tulettumaan.
Lol, naurattaa ihan hirveästi nämä ahdistelujutut. Kun suomalainen mies ei edes katso naiseen päinkään, niin mitä helve..in ahdistelua...
Puhu ääneen;
-voisitko väistää
-menisitkö kauemmaksi/tekisitkö tilaa
-anteeksi, mutta voisitko olla koskettelematta
Jollei toimi;
-kerjäätkö potkua nivuksiin
-menisitkö vessaan hinkkaamaan vain itseäsi
-jollei tuo lopu niin lopetan sen
Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Sanot sille että ei kiinnosta ja jos hiplailu ei lopu niin kutsut poliisit. Jos ei sittenkään usko, niin palkkaa muutama mies kommandopipot päässä potkimaan sen 3 kuukaudeksi pillimehulle sairaalaan.
Menikö vähän överiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraavalla kerralla kun tukkii oviaukkoa niin sano että "väistä tai läski tummuu".
Jos ei väistä niin tirvasi luu5 suoraan leukaperaan.
Olen tosi arka. Mutta kai se on kokeiltava. Tosi usein sijoittaa kulkemisensa niin, että joudutaan yhdelle tosi kapealle käytävälle samaan aikaan. Kahdesti jo olen kääntynyt takaisin ja mennyt pois, päästänyt menemään ohi, ettei tarvitse altistua kosketukselle.
Tuollaiset ahdistelijat käyttävät juuri hyväksi toisten arkuutta.
Valitettavasti ainoa tapa lopettaa se ahdistelu on lopettaa olemalla arka ja tehtävä niin itselle kuin toisellekin selväksi rajat joita ei ylitetä.
Hyvä puoli on taas se että nuo vätykset menee ihan hämilleen kun kerran näytät niille kaapin paikan.
Suhtaudu asiaan kuin koulukiusaamiseen. Kiusaaminenkin loppuu aina siihen että kiusattu antaa kerran kunnolla kiusaajalleen takaisin, mielellään muiden nähden.
Mistä sen rohkeuden saa? En minä ole koskaan sanonut kenellekään vastaan, olen klassinen liian kiltti ihminen.
Pelkään että hän kääntää sen niin että joudun esim. naurunalaiseksi tai leimaudun hankalaksi ihmiseksi siellä. Siis että pystyy puhumaan niin että ongelma on minun päässäni. Kun se on hyvin hienovaraista se ahdistelu.
Joko saat sitä rohkeutta tai jäät jatkuvasti ahdistelluksi hissukaksi.
Valinta on sinun.
MISTÄ SEN ROHKEUDEN SAA. Kun on melkein 40 vuotta ollut kiltti.
No suutu perkele.
Kun en OSAA. En ole koskaan suuttunut tai pitänyt puoliani, kiitos kotikasvatuksen. Enkä ole ainoa joka lamaantuu näissä tilanteissa. On helppoa sanoa että tee niin ja tee näin, se on yksinkertaista. Kokeile sinä tehdä jotakin sellaista mitä et ole koskaan tehnyt ja mihin sinut opetettiin väkivallalla ettet saa tehdä. Aika syvällä on se että jos suutun, tulee turpaan, kirjaimellisesti. Ei se järkeily siinä auta.
Arvostan että yrität auttaa, mutta tuo on ihan sama kuin sanoisit minulle että heitä pari takaperinvolttia. Yhtä helppo asia sellaiselle joka ei sitä osaa. Jollekin helppoa kuin heinänteko kun sitä on harjoitellut vuosia.
En minä edes tiedä mitä minä odotin täältä, tottakai sanotaan, että sano sille ja suutu. Niin minä itsekin neuvoisin jollekin muulle tässä tilanteessa.
:(
Niin no, ei ole muita konkreettisia vaihtoehtoja kuin joko otat tässä kohtaa elämäsi ohjat käteesi sen sijaan että olet ahdisteltava ajopuu.
Anteeksi jos kuulostaa tylyltä, mutta kun ei oikeasti ole muita vaihtoehtoja.
Mielelläni toki singahtaisin täältä muutamaan palaveriin outona harjurina vähän ojentamaan miestä, mutta se ei ole realistinen vaihtoehto.
Kyllä nelikymppisen nyt on aika tehdä päätöksiä elämästään muillakin perusteilla kuin mitä lapsena selkäsaunan pelossa piti tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohteliaasti laskee naiset ensin että pääsee ahdistavan lähelle taakse nuhjuamaan?
Perkele nyt jotain rotia. Melkein anteeksipyytelet ukon puolesta.
Yritin siis sanoa että miksi vetoaa kohteliaisuuteen, kun on siis ihan sen tyyppinen ihminen. Osaa esittää sen sillä tavalla vastaanpanemattomasti että jos alkaisin väittää vastaan niin muut ihmettelisivät kyllä tosi paljon. En puolustele. Oksettava tyyppi minusta ja toivoisin että jää eläkkeelle.
Kun tässä on juuri se että osaa olla niin hienovarainen että minulla on vainoharhainen olo ja tuntuu että ylireagoin kun ahdistaa.
Menet kokoukseen kansio kädessä, kehotat miestä väistämään ovensuusta, kun ei tottele,
nostat kansion rinnan korkeudelle ja sillä tönäät miestä oviaukossa ohimennessäsi. Jos jotain ihmettelee, toteat, että ehdotit, että väistäisi.
Mä olen kyllä arka ja ylikohtelias, mutta tuollaisissa tilanteissa olen kovalla äänellä joutunut käskyttämään, että noh, menes nyt että muutkin mahtuu. Ihan ok. Äläkä katso hätääntyneenä ja alistuvasti silmiin, vaan katse kohti muita kokoushuoneessa olijoita, reipas kiireinen ääni, "noh, väistähän, jotta päästään aloittamaan tms." Näyttää TODELLA OUDOLTA jos siinä tilanteessa jää kuhneloimaan ovelle. Muutkin varmasti alkavat ihmetellä ja hiippari on pakotettu siirtymään, jos ei aio herättää epäilyksiä myös muissa.
Vierailija kirjoitti:
otan osaa, kuulostaa oikeastikin ahdistavalta
t. mies
Pistä hanttiin, käske se siirtymään tai siirrä vaikka käsilläsi, jos ei tepsi nolaa se julkisesti ja kysy et voisitko olla hipelöimättä kiitos.
Tää oli oikeasti hyvä vinkki kaikille vastaavan varalle! Kysy vaan kohteliaasti ja kuuluvasti "voisitko olla hipelöimättä, kiitos"
Vierailija kirjoitti:
Lol, naurattaa ihan hirveästi nämä ahdistelujutut. Kun suomalainen mies ei edes katso naiseen päinkään, niin mitä helve..in ahdistelua...
Toivottavasti ei koskaan osu sinun omalle kohdallesi niin voit jatkossakin vain nauraa tällaiselle. Olet onnekas
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menikö vähän överiksi?
Tuo on vielä aika kesyä. Voihan sen miehen myös polttaa.
-Mene itsepuolustuskurssille, jotta saat itsevarmuutta.
Kerro myös töissä tästä harrastuksesta kahvipöydässä.
-Voisiko joku raamikas tuttu esiintyä mustasukkaisena miesystävänä (jos ei sinulla ole sellaista jo omasta takaa) ja tulla hakemaan sinua töistä julmasti "ihailijaasi" mulkoillen?
- Nolaa mies julkisesti, kuten täällä on jo ehdotettukin. Käske reippaasti: "Voisitko ystävällisesti väistää, jotta ihmiset pääsevät kulkemaan tästä ovesta." Tai: "Tukitko tahallasi oviaukon, ettei muut pääse kulkemaan? - Väistäisitkö, kiitos!"
Ei mitään alistuvaa nynnyilyä, vaan reipas kylmä, hyökkävä asenne ja kuuluva ääni, muodollisesta kohteliaisuudesta tinkimättä."
(Itse varmaan sähisisin hampaiden välistä t*pp*uhkauksen, niin ettei kukaan muu kuulisi, jottei voisi syyttää siitä.)
Sun pitää nyt vaan opetella edes vähän pitämään puoliasi ja luottamaan itseesi. Ei ole oikein että äijä käyttäytyy noin ja olet oikeassa, se on ahdistelua. Et kuvittele sitä.
Sinun kuuluisi saada tukea ja apua asian ratkaisemiseen organisaatioltanne, mutta käytännössä tämä ei usein toteudu silloinkaan kun ahdistelu on paljon vakavampaa. Paha olo helpottaa minun kokemukseni mukaan todella paljon sillä, että puhut ystävillesi tai sympaattisille työkavereille asiasta, se auttaa lopettamaan itsesi epäilemisen ja pitämään kiinni siitä totuudesta, ettei tällainen kohtelu ole oikein.
Rumasti sanomisessakaan ei ole yhtään mitään pahaa kun toinen sinua kiusaa. Tunnet huonoa omaatuntoa asiasta, koska sinut on opetettu olemaan kiltti ja tottelevainen helppo uhri joka ei puolustaudu. Opettele pois. Nyt ei kuitenkaan tarvitse aloittaa siitä. Voit pyytää häntä tekemään tilaa oviaukossa seistessä, tarvittaessa uudestaan mikäli hän ei siirry tarpeeksi. Kun tyyppii tunkee tilaasi, voit sanoa hänelle, että tarvitset oman tilasi ja siirtyä itse kauemmas tai pyytää häntä siirtymään. Jokaisen hivuttautuvan lähelle tunkemisyrityksen torjuminen tuntuu typerältä, pikkumaiselta ja raskaalta ja siltä että olet "hankala", mutta sinulla on oikeus olla vaikka sitten hankala oman fyysisen tilasi kanssa. Työkaverisi se on hankala, kun käyttää yleistä kohteliasta tapaa vältellä pikkumaisista asioista kiistelyä noin hyväkseen päästäkseen lähelle sinua lupaa kysymättä. Asia menee kyllä lopulta perille. Voit alkaa sanoa tiukemmin tai estää häntä lähestymästä käsivarrellasi.