Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Noloin auton reistailusi?

Vierailija
05.10.2019 |

Meillä ainakin kun vieraiden kanssa piti lähteä pois juhlapaikasta ja automme kesti minuutti käynnistyä! Sen jälkeen taas toiminut monta vuotta ihan normaalisti... Mitä kokemuksia teillä on?

Kommentit (594)

Vierailija
301/594 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhan papparaisen kyydissä, mutkassa ovi aukes ja kääntyi, vilkku poikki. Vanhan ajan keppivilkku, jota käännetään.

Vierailija
302/594 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos auton tekniikka pettää, miksi omistajan tulisi sitä hävetä, syyhän on valmistajan, jollei sitten hajoamisen syynä ole huoltojen laiminlyönti...

Ei se välttämättä ”kenenkään syytä” ole, edes valmistajan. Yli 10v autoon kannattaa jo varautua että vikoja tulee, ei ne autot ikuisuuksia kestä ongelmitta.

Ja tottakai auton reistailu saattaa nolottaa tai ärsyttää silloin kun tapahtuu, mutta olla jopa huvittavaa jälkikäteen. Näin olen tulkinnut ketjun idean.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/594 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin kavereitten kanssa Ranualla yötä ja kun lähdimme kotiin, Simca ei inahtanutkaan kun oli ihan umpijäässä.

Kaveri haki sanomalehtiä ja laittoi nuotion auton alle.

Vaihdekepin alla alla oli reikä ja siitä löi lieskat sisälle ja hirveä musta savu.

Saatiin jääkaappi jotenkin liikkeelle ja jonkun matkan päästä poliisit pysäyttivät ja kirjoitti sakkolapun.

Toinen poliiseista siinä virnisteli ja sanoi, että voisi hieman lämmitellä minua.

Höh! Olin niin tyrmistynyt (16 v.), etten osannut sanoa mitään.

Vierailija
304/594 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en saanut rellua sammumaan kun oltiin keikalla. Hyrisi vain tyytyväisenä. Oli sellainen "kortti" versio. Aina mä nyt oon sentään auton saanut sammumaan. Jos ei muualle ni risteykseen😁 Kerroin sitten työmaalla niin alkoi tarinaa piisata ko. auton metkuista.

Vierailija
305/594 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, aina olen ajanut vanhoilla autoilla joten sinänsä mikään ei erityisreti nolota.

Hyvinhän nuo ovat kuitenkin minut kuljettaneet määränpäähän, varsinkin viimeiset 15 vuotta.

Yksi maasturi oli nolo, kun moottoria ei saanut mitenkään öljytiiviiksi, aina merkitsi reviiriään.

Se kyllä nolotti enemmän kuin mikään nuoruuden autoremontti tienposkessa.

Kiusaantunut olo tuli kerra tilanteessa, kun olin vuokra-asunnon parkkipaikalta lähdössä töihin Ladallani. Auto ei suvainnut käynnistyä, nostin konepellin ylös ja totesin, ettei anna kipinää. Katkojankärkiä puhdistellessa naapurin ikkunasta alkoi kaksi pikkupoikaa huudella: "Onpa paska auto"

Poikien äiti ilmestyi myös ikkunaan ylimielisenä mulkoillen puuttumatta poikiensa huuteluun.

En niinkään nollostellut autoni oikuttelua(jonka takia en edes myöhästynyt töistä) kuin pahoitin mieleni tämän aikuisen naisen käyttäytymisestä.

Vierailija
306/594 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vein auton huoltoon kun siitä kuului outoa ääntä. Huollosta soittivat ja kertoivat, että rengaskoteloissa oli vaan niin paljon jäätä, että renkaat hankasi siihen ja ääni kuului siitä :D onneksi siinä oli muutakin huollettavaa eli en ihan pelkästään tuon vian takia vienyt sinne...

Vierailija
307/594 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autosta tippui pakoputki, ensin kuului kolinaa ja sitten se loppui ja jatkoin ajoa tyytyväisenä. En edes huomannut että pakoputki puuttui, ennen kuin muutama päivää myöhemmin kun aloin tutkia mistä se kolina oli ehkä saattanut johtua 😅 juu, auto oli vanha ja äänekäs muutenkin ja kuuntelin musiikkia ehkä aika kovalla, oli keskitalvi ja kylmä ja pimeää, olin työmatkalla vieraassa kaupungissa.

Vierailija
308/594 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en saanut rellua sammumaan kun oltiin keikalla. Hyrisi vain tyytyväisenä. Oli sellainen "kortti" versio. Aina mä nyt oon sentään auton saanut sammumaan. Jos ei muualle ni risteykseen😁 Kerroin sitten työmaalla niin alkoi tarinaa piisata ko. auton metkuista.

Muistatko mitä ne kertoi? Kuuntelen mielelläni, rellujen ainoa hyvä puoli on niistä syntyvät hauskat reistailutarinat!

Meillä oli yleensä rellun kanssa täysin päinvastainen ongelma kuin sinulla!

Vierailija
309/594 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auton takarengas ei liikkunut 😬 ajoin vaan ja ihmettelin kun luistelee. Risteyksessä en päässyt eteenpäin, ystävällinen mies tuli sanomaan että aja kaupan pihaan, rengas ei liiku. Laittoi tilalle vararenkaan autostani. Onneksi kohteliaita ja avuliaita miehiäkin olemassa!

Mitenkähän se jumiutunut jarru korjautui sillä renkaan vaihdolla? Taisi olla käsijarru jäätynyt kiinni, ja se avautuu yleensä peruuttamalla pieni pätkä.

Vierailija
310/594 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin muinoin tankkaamaan Unoa bensa-asemalle. Automaatin toisella puolella joku jo tankkaili omaa autoaan. Kun työnsin pistoolia putkeen, koko polttoaineaukon ympärys petti ja täyttöputki pistooleineen päivineen putosi lokasuojan sisään ja bensat lenteli! Ulospäin ihan ruosteeton pelti oli käytännössä koossa pelkällä maalilla ja auton kyljessä nyt iso reikä (onneksi sen läpän sai suljettua). Naapuritankkaaja katseli ihan yhtä ihmeissään kuin minäkin.

Jollain narulla sitten virittelin sen täyttöputken ylös niin, että auton pystyi tankkaamaan.

Käytetty Fiat Uno ei ole hyvä autovalinta. Vaikka mitä ehti pettämään sen vuoden aikana kun auton omistin. Lopulta siitä petti vaihdelaatikko ja luovutin.

Vierailija
311/594 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhasta datsunista puhkesi rengas kauppareissulla. Kaupan pihaan tullessa ja siitä lähtiessä oli kaikki ihan ok, mutta sitten kun kiihdytin valoista, niin meno tuntui kumman horjuvalta. Stereot olivat niin täysillä, etten ollut kuullut mitään kolinaa ja eihän 70-luvun pikkudatsuni kovin vakaa ole muutenkaan. Ajelin käytännössä vanteella, takarengas oli melkein riekaleina. Takana tietysti autoja seuraamassa menoa.

No, onneksi oli työkalut ja vararengas mukana, eikä ihan vielä keskustassa, niin tien sivussa renkaan vaihto onnistui nopeasti.

Vierailija
312/594 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auton takarengas ei liikkunut 😬 ajoin vaan ja ihmettelin kun luistelee. Risteyksessä en päässyt eteenpäin, ystävällinen mies tuli sanomaan että aja kaupan pihaan, rengas ei liiku. Laittoi tilalle vararenkaan autostani. Onneksi kohteliaita ja avuliaita miehiäkin olemassa!

Mitenkähän se jumiutunut jarru korjautui sillä renkaan vaihdolla? Taisi olla käsijarru jäätynyt kiinni, ja se avautuu yleensä peruuttamalla pieni pätkä.

Mitä sä selität?

Vierailija
313/594 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sä selität?

No, sitä minä selitän, että jäätynyt käsijarru on aivan yleinen vika autoissa. Eli käsijarrun jarrupalat ovat jäätyneet kiinni jarrulevyyn/-rumpuun. Ja yleensä ne saa rytkäytettyä irti peruuttamalla pienen pätkän. Renkaan vaihto ei auta tuohon asiaan. En todellaan kykene ymmärtämään, millainen vika tuossa autossa olisi voinut olla, jos rengas ei pyöri, ja se korjaantui muka renkaan vaihdolla.

Vierailija
314/594 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko jakaa uskomaton autonreistailutarina, vaikka se ei oikein minua nolottanut.

Olin juuri muuttanut omilleni, olin tottunut korjaamaan ajokkini isäpapan talllissa. Nyt sitten muutto tyttöysyävän opiskelupaikkakunnalle 400km päähän.

Mitään autonkorjausmahdollisuutta ei tietysti ollut kuin oma työkalupakki parkkipaikalla ja korjaamopalveluita en ollut tottunut käyttämään.

Eipä ollut paljon rahaakaan, nälkäpalkkainen tehdastyö löytyi 35km päästä, ei julkista liikennettä.

No, Nissanini sitten poltti kannentiivisteen, onneksi oli perjantai, koko viikonloppu aikaa korjata.

Varmaan yövuorosta olin tulossa, koska aikaa oli koko perjantai, näin muistelen.

Koska oli talvipakkanen, asunnon parkkipaikalla ei remontti kauheasti innostanut, toisaalta varaosaliike oli naapuripitäjässä eikä sinne mitään kyytiä.

Korjaamolle siis.

Korjaamo oli okt:n alakerrassa, vanhempi mies piti siinä firmaa ja rouva huolehti kirjanpidon.

No, ukko ymmärsi ongelman.

Koska hänellä oli muutakin työtä, sovittiin, että minä korjaan autoani ja hän jeesailee,

Irroitin Nissanin syinterikannen ja äijä korjasi toista autoa naukkaillen kossua samalla.

Totesimme, ettei autossani ole muuta vikaa kuin kärähtänyt tiiviste, lähdemme lauantaina hakemaan naapuripitäjästä osia.

No, lauantaina lähdimme osanhakureissulle, minä kuskina ajaen korjaamoyrittäjän autolla.

"Poiketaanpa ostamassa pontikkaa" ukko pyysi, enkä oikein osannut vastaan sanoa.

Menimme äijän neuvomaan taloon, mutta siellä oli pihalla lyttyyn poljettu pontikkapannu ja rikottu ovi pihavajassa.

Virkavalta oli juuri vieraillut pontikankeittäjän luona.

Ukko jäi kuivin suin.

Hetkeä aiemmin kun olisimme tulleet, olisimme osuneet ratsiaan.

Jatkoimme naapurikylän varaosaliikkeeseen, josta saimme autooni ja toisen asiakkaan autoon osat.

Isäntä harmitteli, että rouva oli antanut niin vähän käyttörahaa ja pyysi minua ostamaan hänelle Koskenkorva-pullon.

Alkoon siis.

Palasimme pajalle jatkamaan remonttia, kunnes ukko ilmoitti, että pitää ruokatauon, jatketaan illemmalla.

No, sitten illemmalla ketään ei ollut paikalla, ovet lukossa.

Sunnuntaina n. 9-10 aikaam menin kolkuttelemaan korjaamotalon ovea, rouva pyysi sisään.

Isäntä oli noussut aamuviideltä ja kasannut autoni ja oli poistunut ryyppyremmiin.

Rouva kirjoitti laskun, joka oli mielestäni hyytävä(mm. auton säilytyksestä oli laskutettu erikseen)

En voi sanoa, oliko se oikeasti kohtuuton, koska se oli 1. kerta kun korjaamon palvelua käytin.

No, rouva kysyi, paljonko ostamani viinapullo maksoi ja hyvitti sen hinnan :-)

Vierailija
315/594 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autosta tippui pakoputki, ensin kuului kolinaa ja sitten se loppui ja jatkoin ajoa tyytyväisenä. En edes huomannut että pakoputki puuttui, ennen kuin muutama päivää myöhemmin kun aloin tutkia mistä se kolina oli ehkä saattanut johtua 😅 juu, auto oli vanha ja äänekäs muutenkin ja kuuntelin musiikkia ehkä aika kovalla, oli keskitalvi ja kylmä ja pimeää, olin työmatkalla vieraassa kaupungissa.

Porvoossa tuokin mahdollista.

Vierailija
316/594 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tädin 60v synttäreillä viime kesänä meidän Ladasta katkes jakohihna. Mies siellä talon pihassa vaihtoi uuden hihnan, synttärivieraat ihmetteli ympärillä ja taas Lada toimi hienosti.

En ihan usko. Jos jakohihna katkeaa moottori on entinen, koska männät ja venttiilit pääsee toistensa kanssa kosketukseen.

Ei kaikissa moottoreissa venttiilit osu mäntiin, ns. vapaasti pyöriviä. Ladan 8 venttiiliset hihnakoneet on juurikin sellaisia, 16 venttiilinen ei.

Vierailija
317/594 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tädin 60v synttäreillä viime kesänä meidän Ladasta katkes jakohihna. Mies siellä talon pihassa vaihtoi uuden hihnan, synttärivieraat ihmetteli ympärillä ja taas Lada toimi hienosti.

En ihan usko. Jos jakohihna katkeaa moottori on entinen, koska männät ja venttiilit pääsee toistensa kanssa kosketukseen.

Ei kaikissa moottorityypeissä, joissain eivät ylety toisiinsa, ja auto vain sammuu.

Kyseessä ei varmaankaan ollut takaveto-Lada, koska niissä on jakoketju eikä hihnaa...

Ainakin 2107 korimallin 1300 moottori on hihnalla, muut takavedot ketjulla.

Vierailija
318/594 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikissa moottoreissa venttiilit osu mäntiin, ns. vapaasti pyöriviä. Ladan 8 venttiiliset hihnakoneet on juurikin sellaisia, 16 venttiilinen ei.

Joskus myös käy niin, että hihna katkeaa käynnistäessä tai sammuttaessa niin, että vauriota ei synny, vaikka moottorimallissa tuo vahinko pitäisi käydä.

Vierailija
319/594 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei autolla, mutta moottoripyörällä...

Olin vastikään saanut kortin ja ajoin Prisman parkkihalliin. Sieltä poistuessani rampin liukuovi oli jumiutunut ja jouduin jättämään pyörän rampille ja juosta hakemaan jonkun avaamaan oven. Kun ovi oli saatu auki ja rupesin antamaan kaasua pyörälle normaalisti, se sammuikin. Monta kertaa putkeen. Itkuhan siinä tuli siitä häpeästä kun vartija, joka oven avasi, pyöritteli silmiään siinä samalla, mutta onneksi oli kypärä päässä. Lopulta vartija joutui työntämään pyörää ja saimme sen pois rampilta ja ajoin häpeissäni kotiin. Selvittelin ongelmaa ja selvisi, että pyörässä oli toiminto, että jos tukijalka on maassa ja antaa kaasua, se sammuu automaattisesti. Arvatkaa vaan, olinko koko sen Prisma-sekoilun aikana muistanut nostaa jalkaa ylös... Sen jälkeen olen kyllä muistanut tarkistaa :)

Vierailija
320/594 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan näitä, mutta noloin ehkä se, kun polttoaine loppui liikennevaloissa. Olin vielä liikkeellä vuokrapakulla. Ei mennyt kuin muutama minuutti, kun poliisi oli vilkut päällä auton perässä. Siinäpä hetki äimisteltiin ja todettiin, että ajoneuvo pitää saada pois ajoradalta. Poliisipartio sitten tuuppasi perästä ja meikä ohjasi biilin tyynesti penkkaan. Olis pitäny kyllä saada videolle, kun poliisit työntää pakettiautoa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi viisi