Noloin auton reistailusi?
Meillä ainakin kun vieraiden kanssa piti lähteä pois juhlapaikasta ja automme kesti minuutti käynnistyä! Sen jälkeen taas toiminut monta vuotta ihan normaalisti... Mitä kokemuksia teillä on?
Kommentit (594)
Näitä on paljon sattunut, mutta ehkä se kun parikymppisenä autosta lähti kaikki virrat risteyksessä pysähdyksissä ollessa. Takana oleva keski-ikäinen bemarimies tööttäsi putkella monta minuuttia, huusi ja huitoi. Mitä voi tehdä kun auto kuoli siihen 2 kaistaiseen risteykseen? Menin ulos autosta ja bemarin ikkunalle ja karjuin ukolle niin paljon kuin lähtee että lopeta se s@tanan tööttääminen ja kierrä ohi vn idiootti, en siinä huvikseen seiso, eikö tajua ettei auto liiku ilman virtaa. En muista, mutta varmasti tuli kaikki tunnetut kirosanat huudettua kun otti se loputon tööttääminen niin hermoon. Itellä kiire töihin ym. Ukko lähti niin että jäi asvalttiin rannut.
Armeijassa jäi kouluttajien Land Rover Defender aika pahasti mutaan kiinni. Hinailtiin sitä panssarivaunulla irti ja ensin irtosi hinaussilmukka ja sitten vetokoukku. Ei siinä mitään, hinausvaijeri taka-akselin ympäri ja uutta yritystä. Kovassa oli mutta irti lähti, nimittäin se taka-akseli.
Vanha mersu 190 katsastuksessa toinen takavalo pimeänä. Koputin sitä ja kas, syttyi. Leima tuli.
Nuorempana ajoin ei niinkään nuorelle naiselle tyypillisellä hirveällä vanhalla lava-autolla. Olin yöllä menossa risteyksessä, jossa liikennevalot pois käytöstä ja jotain tiemerkintöjen maalausta tekeillä. Surautin läpi risteyksen ja pysähdyin kun auton alta alkoi kuulua karmeaa rohinaa. Kontin minimekossa auton alla tutkimassa ja risteyksen toisella puolella kaksi työmiestä nauroi kippurassa. Olin keilannut toista kymmentä muovista merkkikartiota, jotka tarttui sinne lava-auton pohjaan. Miehet eivät voineet uskoa etten ollut nähnyt heidän merkkejään vaan ajoin sujuvasti koko rivin yli. Sitten yhdessä revittiin kartioita auton pohjasta.
Lähdettiin miehen kanssa maalaisena Helsingistä ajelemaan peräkkäin maakuntiin päin hyvään ruuhka-aikaan. Mies väitti tietävänsä reitin oikein hyvin ja käski ajaa perässä. Isossa, monikaistaisessa risteyksessä ajoi väärin ja ryhmittyi vasemmalle vaikka olisi pitänyt mennä suoraan. Ajoin suoraan menevälle kaistalle ja ajattelin että kiilaan äkkiä tosi väärin risteyksen yli että pääsen miehen perään. No, ajoin sitten aika törkeästi ja perässä tullut miesautoilija suuttui ja ajoi töötäten ja valoja vilkuttaen perässä. Mies meni edellä eikä huomannut koko tilannetta. Sitten huomasi ajaneensa väärin ja pysähtyi tien laitaan. Pysähdyin miehen perään ja raivoava kuski minun perään. Mietin jo mitä sanon (anteeksi, olen maalta, nainen ratissa etc.)kun takana oleva tuli autosta ulos ja alkoi tulla kohti.
Oma mies ei ollut vieläkään huomannut koko tilannetta ja lähti tulemaan autoani kohti, tällöin takana oleva raivo ukko huomasi mieheni (tatuoitu puntinnostaja) ja juoksi takaisin omaan autoonsa ja kaasutti pois paikalta. Ei ollutkaan sitten mitään asiaa.
Edellinen kirjoittaja jatkaa. Tämä tapahtui pari vuotta sitten. Mies sama.
Vein lapsia kouluun työmatkan varrella ja täytyy monesti päästä ruuhka aikana valtatielle ja minuuttiaikataulu. No, olin vienyt lapset ja ajoin sitten ehkä hieman liian läheltä risteyksessä suoraan tulevan eteen. Todennäköisesti tämä kuitenkin ajoi ylinopeutta ja oli siksi perseessä kiinni ennenkuin liukkaalla tiellä sain auton 80 vauhtiin. Tämä teiden sankari kuitenkin seurasi minua koko 6km matkan työpaikalle 10cm puskurista töötäten ja pitkät päällä. Soitin matkalla omalle miehelle töihin että joku hullu seuraa minua, en uskalla pysähtyä, ajan sinne, tule ulos. Ajoin sitten suoraan miehen työpaikalle hullu perässä, johon ei kuitenkaan halunnut jäädä asiaa selvittämään kun näki pihalla odottavat 4 miestä. Helppoa se on yksinäistä naista liikenteessä kiusata, sitten luikkii karkuun kun annettiin tilaisuus avautua.
Edellinen jatkaa vielä. Nykyään hävettää eniten kun ajan itse aina kun ollaan yhdessä miehen kanssa liikkeellä. Mies on liikenneraivo ja näyttää keskaria ym. Jos joku ajaa huonosti. Kiva siinä ajella kun ukko huitoo vieressä tai karjuu ikkunasta solvauksia.
Kesäkuumalla hikoilimme kerran noin 100 km matkan edestakaisin neljän hengen porukan kanssa. Tietysti säätelin ilmastointia koko ajan kylmemmälle ja arvelin laitteen olevan huollon tarpeessa. Kirkkaassa kelissä en tietenkään huomannut pienistä merkkivaloista, että ilmastointi oli koko ajan off-tilassa.
Olin juuri saanut uuden auton. Opel Kadett. Ajelin sillä suvereenisti Helsingissä, pikkukaupungin tyttönä.
Yhtäkkiä auto simahti kokonaan Mäkelänkadulle. Ei inahdustakaan. Sitten vasta ymmärsin katsoa bensatankkia
Olin vähän ajellut:)
Sain auton juuri tien sivuun kuitenkin ja todella ystävällinen mies lähibaarista lähti hakemaan minulle bensaa!
Kaikki päättyi ok. Mutta kyllä nolotti!
Eka autoni alkoi höyryämään niinikään Helsingin keskustassa. Se piti sammuttaa heti, koska vaara. Se oli ihana pikku koppakuoriainen, Fiat 600 ja jouduin luopumaan siitä, itkun kanssa se meni:)
Hyvä, ihana pikkuautomuisto jäi.
Vierailija kirjoitti:
Armeijassa jäi kouluttajien Land Rover Defender aika pahasti mutaan kiinni. Hinailtiin sitä panssarivaunulla irti ja ensin irtosi hinaussilmukka ja sitten vetokoukku. Ei siinä mitään, hinausvaijeri taka-akselin ympäri ja uutta yritystä. Kovassa oli mutta irti lähti, nimittäin se taka-akseli.
Amatöörit. Jokainen kuljetuksen ajokoulutuksen käynyt tietää, että autoa pitää aina myös nostaa ko. tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auton takarengas ei liikkunut 😬 ajoin vaan ja ihmettelin kun luistelee. Risteyksessä en päässyt eteenpäin, ystävällinen mies tuli sanomaan että aja kaupan pihaan, rengas ei liiku. Laittoi tilalle vararenkaan autostani. Onneksi kohteliaita ja avuliaita miehiäkin olemassa!
Mitenkähän se jumiutunut jarru korjautui sillä renkaan vaihdolla? Taisi olla käsijarru jäätynyt kiinni, ja se avautuu yleensä peruuttamalla pieni pätkä.
Mitä sä selität?
No, sitä minä selitän, että jäätynyt käsijarru on aivan yleinen vika autoissa. Eli käsijarrun jarrupalat ovat jäätyneet kiinni jarrulevyyn/-rumpuun. Ja yleensä ne saa rytkäytettyä irti peruuttamalla pienen pätkän. Renkaan vaihto ei auta tuohon asiaan. En todellaan kykene ymmärtämään, millainen vika tuossa autossa olisi voinut olla, jos rengas ei pyöri, ja se korjaantui muka renkaan vaihdolla.
Luoja sä oot tyhmä...
Kerro ihmeessä, mikä siinä autossa oli siis vikana. Vai minkä takia pidät minua tyhmänä?
Lapsena äitilleni hankittiin kesäautoksi vanha Lada. Siitä puuttui toinen takaikkuna. Ei haitannut menoa.
Joskus lapseni toisessa autossa makoilin takapenkillä ja nostin jalat takaikkunalle. Yhtäkkiä ikkuna vain putosi kuutostielle jättämättä ainuttakaan lasinsirua kehikkoon. Lienekö olin liikaa painoa laittanut jaloillani.
Vierailija kirjoitti:
Kaksi kertaa akku teki tepposet. Kerran katsastuskonttorilla. Leima oli jo papereissa ja piti ajaa auto ulos hallista, mutta se ei inahtanutkaan. Katsastusmiehet tyrkkäsivät auton liikkeelle ja onneksi piha vietti jonkin verran kadulle, joten lähtihän se käyntiin. Ei muuta kuin suoraan korjaamolle. Siellä remonttimies naureskeli, että tulit sitten hankkimaan uutta akkua. Ihmettelin, mistä hän tiesi. No hän oli nähnyt koko jutun.
Toisen kerran akku petti, kun olin lähdössä palaveriin keskustaan. Auto kyllä käynnistyi ja pääsin kadulle, mutta sitten piti pysähtyä pääkadun reunaan odottamaan pääsyä liikennevirtaan. No en päässyt. Auto ei inahtanutkaan. Soitin hinauksen ja sitä odotellessani paikallinen pappi osui paikalle. Hän olisi mielellään autoista kiinnostuneena auttanut, mutta hinuri oli jo tulossa.
Mulle kävi konttorilla samalla tavalla. Siellä oli ammattikäyttöön tarkoitettu akkulaturi, jolla kottero saatiin käyntiin. Ajoin suoraan lähimpään akkukauppaan, jossa sattumalta oli tasan yksi autooni sopiva.
Mitähän se pappi olisi osannut tehdä? Varmaankin olisi pyytänyt apua "ylhäältä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amatöörit. Jokainen kuljetuksen ajokoulutuksen käynyt tietää, että autoa pitää aina myös nostaa ko. tilanteessa.
Joo sinne keskelle mutahelvettiä pääseekin hyvin nostamaan, seuraavaksi olisi pitäny nyppiä miehet irti. T. Parolan LeKe
Olin työmatkalla Ranskan Rivieralla ja asuin kuuluisan rantakadun varrella hienossa hotellissa. Puoliso päätti vuokrata tyyliin sopivan loistoauton ja tuli sillä hakemaan minua hotellista. Siihen se auto sitten hyytyi ovien eteen ja kaikkien hienojen hotellivieraiden katseltavaksi. Hiivin takavasemmalle puolison jäädessä autoa ihmettelemään.
En tiä näkikö joku tätä, itse en ainakaan.
Ajoin autolla eteenpäin...sit tuli hidaste tiessä. Saatoin ajaa lievästi liian kovaa, mut no, auton alta alkoi kuulua kaamea meteli. Pysäytin, olin varma että se hajosi. Vaan eipä sittenkään, se olikin vain pellinpala joka roikkui vetokoukun vieressä maassa, irtosi töyssystä vanhasta autosta. Kiinnitin pellin jotenkuten paikoilleen ja ajoin määränpäähän ja sieltä pois. Seuraavana päivänä kävin näyttämässä autoa korjaamolla, et saavat kattoa pystyykö pellin poistamaan heti vai pitääkö varata aika. No sen kyllä sai pois mutta korjaaja kysyi missäse vararengas on? 😁😂😂😂
Sanoin etten vaan tiedä. No, eli se oli pomppinut siinä rytäkässä ties minne...:D
Itseasiassa ajoin samaa reittiä pari pv myöhemmin ja siellähän se rengas odotteli noutoa. Voi ristus että voikin sattua....😂
Onni onnettomuudessa että putosi matkasta hiljaisessa vauhdissa.
Auto parkkihallissa, kuskin puolen ikkuna JA ovi jumissa. Ajoin puomille, vänkärin ovesta juoksujalkaa tunkemaan pysäköintilipuketta ja suitsait takaisin. Siinäpä oli muilla ihmettelemistä.
Ostin kevättalvella uuden auton. Suoraan auton luovutuksesta, autossa siis kesärenkaat, menin rengasliikkeeseen ostamaan talvirenkaat ja aluvanteet. Pyysin vaihtamaan ostamani alut kesäsarjaan, koska kuvittelin auton olevan peltivanteilla ja talvirenkaisiin tulisi siten ne peltivanteet. Kun rengasliike sitten oli tehnyt työtä käskettyä, itse istuskelin kahvilla, ihmettelivät miksi ne renkaat piti vaihtaa (alu)vanteilta (alu)vanteille, tajusin vasta silloin, että auto oli jo alunperin toimitettu aluilla. En millään keksinyt asialle selitystä ja kasvojen värikin taisi paljastaa totuuden. Ihme, että eivät kyselleet ennen vaihtoa. Tosin en joutunut myöskään maksamaan lisähintaa ylimääräisestä asennuksesta.
Noloa on se että joutuu ajamaan Saksalaista autoa. Onneksi kohta pääsee eroon.
Sama juttu, oli kyllä muuten tuttu (lähes naapuri) huoltomies, näki heti syyn ja neuvoi viemään lämpimään parkkihalliin sulamaan. NOLOA
Toinen auton jätin talviteloille käsijarru päällä, jotka tietysti jumissa keväällä. Sama tyyppi tuli (tiesi heti apua soittaessa kysyä tuosta käsijarrusta) rautatangolla ja vasaralla hakkamaan jarrulevyt "irti". opin, ettei käsijarrua käytetä, kun auto pysäköidään... NOLOA
Toisessa kesäautossa apurin puoleisen oven kahva jäi "ylös". Jos ei muistanut painaa sitä alas, ovi avautui kaarteessa. Unohdin 2 kertaa, onneksi kummallakaan kerralla ei sattunut ketään viereiselle kaistalle. Siinä autossa myös takakontin lukon jousessa vikaa, piti tarkasti asettaa hahlo tiettyyn asentoon, että meni kiinni.. NOLOA tuo unohdus.