Yli 40-vuotiaat: käytättekö ehkäisyä?
Parisuhteessanne? Kaikkialla toitotaan kuinka vain 5 % voi tässä iässä (minä esim 41) raskautua ilman hoitoja, niin miksi sitä enää pitää ehkäisyä käyttää? Kaikkea kierukkaa tungetaan vaikka raskaus on enää äärimmäisen epätodennäköistä.
Kommentit (99)
Olen tullut viisi kertaa raskaaksi ensimmäisestä kierrosta. Kierukka laitettiin, kun olin 38v ja gyne katsoi silloin ultralla munasarjat, ja sanoi, että niin vilkasta toimintaa, että ehkäisystä kannattaa huolehtia.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on lapsettomuustausta. Exän kanssa kaksi lasta hoidoilla. Kun täytin 40, olin uudessa suhteessa. Ajattelin että mun taustalla ja iällä mun ei ehkä tarvitse enää ehkäisyä miettiä ja yhteisestä sopimuksesta miehen kanssa jätin pillerit pois ja otin ehkäisysovelluksen käyttöön. Suuri virhe. Kolme kuukautta ja olin raskaana. Nyt mulla on kierukka ja tulee olemaan vielä pitkään.
No koska lapsettomuustaustaa, tottakai olit iloinen kun vielä sait lapsen
Vierailija kirjoitti:
On kyllä pötypuhetta, etteikö 40 vuotias raskautuisi ja ihan hyvin. Sitten kun mennään sinne viidenkympin paremmalle puolelle, niin todennäköisyys on jo pienempi. Eli kyllä, kun en kerran lapsia enää halua.
Taas yksi (tai peukuista päätellen montakin) joiden mielestä lääkärit, tutkimukset ja tilastot valehtelevat. Uskokaa nyt vaan, että hedelmällisyys laskee huomattavasti n. kymmenen vuotta ennen vaihdevuosia ja kun se menopaussi useimmille tulee jossain viidenkympin molemmin puolin, niin...
Hormonikierukka on ja pysyy. Lääkäri sanoi ultran jälkeen, että pari pikkuista ehtisin vielä pyöräyttää vaikka olin silloin 42v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on lapsettomuustausta. Exän kanssa kaksi lasta hoidoilla. Kun täytin 40, olin uudessa suhteessa. Ajattelin että mun taustalla ja iällä mun ei ehkä tarvitse enää ehkäisyä miettiä ja yhteisestä sopimuksesta miehen kanssa jätin pillerit pois ja otin ehkäisysovelluksen käyttöön. Suuri virhe. Kolme kuukautta ja olin raskaana. Nyt mulla on kierukka ja tulee olemaan vielä pitkään.
No koska lapsettomuustaustaa, tottakai olit iloinen kun vielä sait lapsen
En ole lainaamasi viestin kirjoittaja, mutta mitä hittoa tarkoitat? Vaikka on lapsettomuustaustaa (huom., sittemmin saanut lapsia hoidoilla) ei se tarkoita, että pitäisi olla iloinen tullessaan raskaaksi missä tahansa elämäntilanteessa ja iässä.
Kumpikin isomummi sai pari lasta 50+ iässä. Kun ei sitä ehkäisyä ollut oikein keksitty...
Vierailija kirjoitti:
Äitini oli 42 minut saadessaan ja kertoi että olisi voinut saada myöhempäänkin, ja varmasti luomuna
Eli äitisi tuli raskaaksi sinun jälkeenkin mutta teki abortin?
Minä olen tullut raskaaksi kolme kertaa ensi yrityksellä. Viimeisin 38-vuotiaana, jolloin tehtiin synnytyksen jälkeen sterilisaatio. Edelleen yli nelikymppisenäkin selvä ovulaatio. Turvallisempi näin. Aborttiin ei minusta olisi.
Oma äitini sai nuorimman lapsen 43-vuotiaana (ilman mitään hoitoja) ja isoisoäitini 47-vuotiaana, joten todellakin käytin ehkäisyä niin pitkään, kun kuukautiset jatkuivat eli 52-vuotiaaksi.
Suomessa syntyy yllätysvauvoja 50 vuotta täyttäneillekin.
Mies on steriloitu. Meillä on paljon upeaa seksiä. Pidän idiootteina miehiä, jotka eivät toimi näin lapsiluvun tultua täyteen, niin paljon se elämänlaatua nostaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ehkäisystä tulee huolia läpi elämän yli 4 kymppinen synnyttäjä on luonnotomuuden huippu.
Sinä olet typeryyden huippu.
Mitähän luonnotonta siinä on, että hedelmällinen nainen tulee raskaaksi?
Olen 54 ja kuukautiset edelleen. Iho heleä, hiukset paksut. Emme kaikki vanhene samaan tahtiin.
Minä olen tullut raskaaksi päälle nelikymppisenä ihan toivotusti. Nyt ikää 42, kuopus 1 v ja taatusti käytän ehkäisyä.
Mummoni ovat saaneet kuopuksensa 42-43-vuotiaina, ja uskon olevani kaikin puolin paremmassa kunnossa kuin he aikoinaan. Äitini synnytti 1970-luvulla, jolloin lapset kuului ”tehdä” nuorena, ja hän olikin vain 38 saadessaan nuorimmaisensa.
Tämän palstan vakioaihe, että yli 40-vuotias on mummoikäinen eikä sovi pienen lapsen äidiksi.
Luonto on toista mieltä kuitenkin. Kannattaa laittaa ehkäisyasiat nelikymppisenäkin kuntoon, jottei tule epätoivottuja raskauksia.
Mieheni on käynyt vasektomiassa. Ei onneksi tarvitse raskauksia enää pelätä.
Ilman ko. operaatiota kyllä jotain käytettäisiin.
Mies kävi vasektomiassa kun oli 43v. Kuopus syntyi kun olin 41v.
Tiedän erään, joka tuli luomusti raskaaksi 51- vuotiaana. Eivät olleet ikinä käyttäneet ehkäisyä ja takana yli 20 v. tahatonta lapsettomuutta. Että kyllä sitä "huonommin" raskautuvakin voi tulla raskaaksi vielä vaihdevuosien kynnyksellä. Sitä kun ei voi tietää kuka tulee ja kuka ei.
Joten jos lapsi ei ole toivottu enää, niin kannattaa käyttää ihan luotettavaa ehkäisyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini oli 42 minut saadessaan ja kertoi että olisi voinut saada myöhempäänkin, ja varmasti luomuna
Eli äitisi tuli raskaaksi sinun jälkeenkin mutta teki abortin?
On tämän tietämiseen muitakin keinoja, mutta tietosi tai mielikuvituksesi ei ilmeisesti riitä.
Ei 40v nainen helposti raskaudu. Jo 35 vuotiaana pitää olla kuumemittarin kanssa matkassa kun vauvaa yritetään ja otollisinta hetkeä etsitään 🤔