Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yli 40-vuotiaat: käytättekö ehkäisyä?

Vierailija
05.10.2019 |

Parisuhteessanne? Kaikkialla toitotaan kuinka vain 5 % voi tässä iässä (minä esim 41) raskautua ilman hoitoja, niin miksi sitä enää pitää ehkäisyä käyttää? Kaikkea kierukkaa tungetaan vaikka raskaus on enää äärimmäisen epätodennäköistä.

Kommentit (99)

Vierailija
61/99 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/201804102200851996

"40-vuotiaana naisella on enää viisiprosenttinen mahdollisuus tulla raskaaksi.45-vuotiaana se on yksi prosentti."

Mammat triggeröityy alapeukuttamaan faktatietoa 😂

No, eipä se sillä muuksi muutu..

Vierailija
62/99 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"40-vuotiaana naisella on enää viisiprosenttinen mahdollisuus tulla raskaaksi.45-vuotiaana se on yksi prosentti."

No kun se ei pidä paikkaansa. Liittyisikö siihen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/99 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No näitä minulle tutkimus, joka osoittaa nelikymppisen naisen hedelmällisyyden olevan edes 10% luokkaa?

En pidätä hengitystäni.

Vierailija
64/99 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iän myötä hedelmällisyys laskee kuin lehmän häntä: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/taman-kylman-totuuden-vuoksi-lapsen…

Vierailija
65/99 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksilötasolla on ihan se ja sama mitä se prosentti on. Ketju on täynnä esimerkkejä näistä tilanteista. Jos raskaus ei ole toiveissa, nelikymppisen kannattaa edelleen huolehtia ehkäisystä.

Vierailija
66/99 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilastot ovat keskiarvoja. kun puhutaan sittenhyvin yksilöllisestä asiasta, ei voida vetää suoria yhteyksiä tilastojen avulla. todellisuudessa naisen hedelmällisyyden näkee vaikka sen gynen vastaanotolla, kun hän ultraa munasaarjoja tai kun otetaan hormonimääritykset. näissä asioissa on parempi mennä yksilöllisen tiedon varassa kuin tilaston - ettei tule ikäviä yllätyksiä.

Vierailija
67/99 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varsinaisesti. Hänkin sterilisaation heti kun olin synnyttänyt toisen kerran, ja ikää oli riittävästi.

Vierailija
68/99 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yli 50 ja gynekologin mukaan ehkäisyä pitää käyttää, koska raskaus on mahdollinen. Ehkäisyn voi lopettaa, kun kuukautiset ovat olleet vuoden pois.

Vierailija
69/99 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse odotan juuri seitsemättä lasta, ja olen 43 vuotias. Vanhin on 24, ja nyt nuorin 6 Maaliskuussa poistatutin kierukan, ja ajattelimme, ettei ehkäisyä enää tarvita, mutta kuinka ollakaan, melkein samantien tärppäsi. Laskettu aika helmikuussa....

Vierailija
70/99 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumpikin isomummi sai pari lasta 50+ iässä. Kun ei sitä ehkäisyä ollut oikein keksitty...

Eivät ne raskaudet tuonikäisenä olleet yleisiä ennen ehkäisyn keksimistäkään.

Sukupuuta katsomalla selviää, etteivät ihan tavattomiakaan. Sen sijaan 40+ vuotiaana lapsensaaminen oli enemmän sääntö kuin poikkeus.

Vierailija
71/99 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tullut raskaaksi 2 kertaa yli 40 vuotiaana. Käytän ehkäisyä niin kauan kuin on pienikin henkilökohtainen riski, että voisin tulla raskaaksi.

N50

Vierailija
72/99 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi miehen pitäisi käydä sterilisaatiossa? Ei se estä naisen raskautumista.

Vierailija
73/99 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei yli nelikymppisenä voi tulla luomusti raskaaksi. 40-v tarkoittaa mummuaikaa.

Ystäväni synnytti 44-vuotiaana perheen kuopuksen. Opiskelukaverini äiti synnytti 50-vuotiaana heidän perheensä kuopuksen. Kumpikaan ei ollut lähelläkään isoäitiyttä tuossa vaiheessa.

Vierailija
74/99 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä varmat päivät ja kondomi käytössä. Nyt viimeisen vuoden kuukautiset olleet epäsäännölliset. Tunnen edelleen ovulaation, mutta sehän ei takaa että munasolu olisi hedelmöittymiskykyinen. Muistelen jostain tilastoa, jossa vain hyvin pieni % tämän ikäisen munasoluista olisi

N48

Vierailija
75/99 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yli 50 vuotias pari ja ehkäisy edelleen käytössä. Vaimo kävi kesällä lääkärissä ja totesi että vielä on hedelmällisessä iässä, eli raskaaksi tulo ei olisi mikään mahdottomuus. Meillä on kaksi lasta ja molemmat ovat lähteneet alulle ensimmäisellä laukaisulla. Eli olemme molemmat siis muutenkin sikiävää sorttia.

Vierailija
76/99 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvussani on monia naisia, jotka ovat saaneet kuopuksensa yli 40 vuotiaana. Tuttavapiirissäni (ei biologista sukua) on monia, jotka eivät ole saaneet yrityksistään huolimatta lasta enää yli 30 vuotiaina. Yhdellä alkoi vaihdevuodet 35 vuotiaana.

Itse käytän ehkäisyä niin kauan kuin on tarpeen. Tiedän kuitenkin, että jollakin muulla se ehkäisyntarve loppuu aikaisemmin. Me olemme yksilöitä myös tässä asiassa, eikä meidän pidä toimia sen mukaan, mitä naapurin Elsalle on lääkäri sanonut.

Enhän kukaan syö verenpainelääkkeitäkään sillä perusteella, että xx% hänen ikäisistään kärsii verenpainetaudista.

P.S. Joitakin vuosia sitten luin uutisen, jossa kerrottiin, että Britanniassa on yli 40-vuotiaiden ei-toivotut  raskaudet lisääntyneet huomattavasti sen jälkeen kun joku levitti faktana väitettä, että yli 40-vuotias nainen ei voi tulla raskaaksi.

Vierailija
77/99 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä varmat päivät ja kondomi käytössä. Nyt viimeisen vuoden kuukautiset olleet epäsäännölliset. Tunnen edelleen ovulaation, mutta sehän ei takaa että munasolu olisi hedelmöittymiskykyinen. Muistelen jostain tilastoa, jossa vain hyvin pieni % tämän ikäisen munasoluista olisi

N48

Miksei luotettavampaa ehkäisyö, onko lapsi siis tervetullut?

Vierailija
78/99 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No näitä minulle tutkimus, joka osoittaa nelikymppisen naisen hedelmällisyyden olevan edes 10% luokkaa?

En pidätä hengitystäni.

Silti niitä hedelmällisiä yli nelikymppisiä vaan on ja osa vielä synnyttääkin. Aivan sama mitä prosenttiluokkaa on, sitä vaan tapahtuu. Entä sitten? 

Vierailija
79/99 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, jos esimerkiksi aloituksessa mainittu 5% pitäisi paikkaansa, niin en minä haluaisi ottaa edes 5% riskiä ei-toivotusta raskaudesta.

Vierailija
80/99 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pidätä hengitystäni.

Silti niitä hedelmällisiä yli nelikymppisiä vaan on ja osa vielä synnyttääkin. Aivan sama mitä prosenttiluokkaa on, sitä vaan tapahtuu. Entä sitten? 

Niin on. 5%. Joten turha inttää ettei tämä pidä paikkaansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi neljä