Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisella ruokavaliolla jotkut naiset pitävät siron vartalon?

Vierailija
04.10.2019 |

Hirveästi liikuntaa? Vai syövätkö vain harvoin? Puhun siis sellaisita xs-koon naisista.

Kommentit (436)

Vierailija
201/436 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on liian myöhäistä ryhtyä ruokavaliolla aikuisena siroksi ja xs kokoon sopivaksi, vaan se pitäisi tapahtua jo lapsena, ennen murrosikää, jolloin pituuskasvu tapahtuu.

Jos nainen on 175cm pitkä xs koossa esim. hihat jäävät kyynärpäihin ja housujen lahkeet polviin, vaatteen pituus liian lyhyt jne. oli yli- tai alipainoa.

Vierailija
202/436 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvispainotteisella, vain vähän maitotuotteita sekä riittävästi kalaa, lintua ja munia sisältävällä. Jälkiruoka on kokoa pala suklaata kahvin kanssa, ei pullaa, ei kakkua tms. Ruoka-annokset kohtuullisia. Liikuntaa kohtuullisen runsaasti. Ja syön vain nälkään.

Miten usein sitten otat tuollaisen jälkiruoan? Itse yritän pysytellä normaalipainossa, mutta tähän ei mahdu jälkiruokia ollenkaan. Suklaaseen en ole koskenut moneen kuukauteen, saati sitten pullaan tai kakkuihin. Ja normaalipainon ylärajoilla olen koko ajan. 

Siis lihot, jos vaikka kerran kahdessa viikossa syöt pullan tai suklaapatukan!? 😂 juupajuu... Jos kaikki muu on ympärillä kunnossa, niin ei se yksi pulla lihota edes viikottain syötynä.

Juuri näin, kyllä se ongelma on tässä tapauksessa ihan muualla kuin kerran kuussa nautitussa herkussa.

Komppaan. Laihduttajakin voi syödä vaikka jäätelön joka päivä, eikä näy missään jos ruokavalio on muuten kunnossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/436 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sirona pysymisen salaisuus: 5-6 kertaa päivässä syöminen (aamiainen, lounas, päivällinen ja välissä välipala sekä illalla vielä iltapala) . Pääateriat (lounas, päivällinen) lautasmallin mukaisesti, runsaasti kasviksia ja hedelmiä, ei kovia rasvoja, viljatuotteet täysjyvää, ei herkkuja (esim. makeiset, leivonnaiset) joka päivä vaan esim. yhtenä päivänä viikossa ja säännöllinen liikunta (kävely ja pari kertaa viikossa kuntosalotreeni).

Sähän vitsin murjasit :)

Kaikkien ei tarvitse harrastaa kitulaihiksia. :)

Miltä tuntuu lihoa +30 kiloa korkojen kera höpönlöpökuurien jälkee?

Ei tietenkään, mutta ei sen vaihtoehto ole ylensyöminen.

Vierailija
204/436 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää liki 60 vuotta. Olen aina ollut siro. Syön mitä haluan, mutta vain sen verran, että tulen täyteen. Minulla se tarkoittaa pienempiä annoksia kuin vaikka ylipainoisella kaverillani.

Sen verran olen ihmisiä nähnyt, että tuntemani lihavat syövät isoja annoksia ja napostelevat. Kahvinkin kanssa pitää yleensä olla herkkuja. Ylipaino johtuu siitä, että syö enemmän kuin kuluttaa, geenit ovat pelkkä kätevä tekosyy. Nämä tuntemani ihmiset eivät ole sairauden takia lihavia vaan kaikki on hankittu syömällä.

Vierailija
205/436 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Geenit.

Ja ennen, kun ruuasta oli pulaa, heikkolaatuinen ja niukka ruokavalio, raskauden aikana ja lapsuudessa, jolloin pituuskasvu tapahtuu.

Xs-koon naiset ovat alle 160cm pituisia, kun suomalaisten naisten keskipituus on 168cm.

Vaatteiden koossa ja kaavoituksessa pituudella on suurrempi merkitys kuin painoilla.

Joillakin 175cm joku xs koko ei mene päälle, vaikka painaisi 30kg.

????

Vaimo, kun tapasimme oli 20 ja liian iso XS vaatteisiin. 167cm 45kg

Edelleen käyttää XS vaatteita, paitsi housuja 50v 55kg. 

Kyllä kaikki on kiinni siitä, että kokonaiskalori määrä ei ylitä kulutusta. Geeneillä ei ole suurta merkitystä.

Vierailija
206/436 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nelikymppinen xs-kokoinen nainen ja normaalipainossa pysyminen vaatii jonkin verran kurinalaisuutta. Teen fyysistä työtä, kävelen tai pyöräilen joka paikkaan ja harrastan liikuntaa lähes joka päivä (sali, juoksu, kävely tai pyöräily). Yleensä en syö aamupalaa tai välipaloja, koska tykkään syödä isoja annoksia kerralla. Syön siis normaalisti kaksi isoa lämmintä ateriaa lautasmallin mukaan ja joskus iltapalaksi esimerkiksi leipää tai puuroa jos on vielä nälkä. Viikonloppuisin sitten herkuttelen enemmän, mutta kulutan myös silloin paljon, koska tapana on harrastaa vapaapäivinä pitkäkestoista kestävyysliikuntaa, kuten useamman tunnin pyörä- tai kävelylenkkejä.

Paino lähtee heti nousemaan jos alan syömään suositeltuja pikku aterioita monta kertaa päivässä, koska en osaa ottaa niitä pikkuannoksia vaan syön sitten joka aterialla vähän liikaa.

Vierailija
207/436 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen xxs-kokoinen ja sirous ja hoikkuus tulee itsellä ihan geenesitä. Voin syödä niin paljon kuin haluan enkä liho. Toki syön terveellisesti ihan muuten vain hyvinvoinnin vuoksi.

Minkä ikäinen olet?

Vierailija
208/436 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhteeni ruokaan on sellainen hyväosaisen ajattelutapa. Että ruokaa ja herkkuja kyllä piisaa, ja syön silloin, kun tekee mieli. Useinkaan ei tee.

Kotonani on herkkulaatikko, jossa on jopa vuoden vanhoja juttuja. Ne ei kutsu mua sieltä laatikosta. Tunnesyöjä en ole lainkaan enkä myöskään tavan vuoksi-syöjä. Kahvi on hyvää ilman pullaakin ja elokuva ei vaadi popcorneja.

Valmis- tai noutoruokia en juuri syö. Kun syön, haluan tuoretta, kaunista ja hyvänmakuista ruokaa. Niinpä teen sen itse. Ravintolassa syön harvoin, koska harmittaa suuret annoskoot, joista minulla menee hukkaan puolet. En myöskään saa siitä mitään elämystä, että ooh, olinpa upeassa paikassa. Ruoka on "vain" ruokaa eikä elämäni keskipiste.

Vierailija
209/436 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvispainotteisella, vain vähän maitotuotteita sekä riittävästi kalaa, lintua ja munia sisältävällä. Jälkiruoka on kokoa pala suklaata kahvin kanssa, ei pullaa, ei kakkua tms. Ruoka-annokset kohtuullisia. Liikuntaa kohtuullisen runsaasti. Ja syön vain nälkään.

Näin käsittääkseni useimmat lihoavat. Näläntunne tulee hormoneista ja niiden toiminta on jokaisella erilaista. Minulla ainakin on käytännössä aina nälkä, jos syön vain ylläpitokalorit.

Vierailija
210/436 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen xs-kokoinen nainen. Syön 90% kurinalaisesti, pääosin kasvispainotteisesti. Jos en tee niin lihon heti. Olen laihduttanut näihin mittoihin kovalla työllä. Harrastan tehokasta urheilua pari kertaa viikossa. Herkuttelen vain satunnaisesti.

No tämä on kyllä epäreilua. Itse harrastan liikuntaa 3-4 kertaa viikossa ja syön kurinalaisesti 99 % ja silti häilyn jatkuvasti normaalipainon ja lievän ylipainon välillä. 

Syötä liian kurinalaisesti ja saatat myös liikkua liikaa / liian rankasti. Itse yritin pitää itseni hoikkana 20 vuotta juurikin "puhtaalla ruokavaliolla ja reippaalla liikunnalla 4 kertaa viikossa". Ensin tosin oli anoreksia viisi vuotta. En antanut kehon toipua siitä ennen kuin aloitin "normaalin elämän". Siinä meni terveys monella tapaa pilalle ja tuli stoppi ihan kaikkeen: ihmettelin, miten ennen niin loistava kuntoni romahti yhtäkkiä niin, että muutaman kymmenen metrin juoksu bussipysäkille aiheutti melkein sydärin, ja miten pyöräilystä ei enää tullut mitään vaan koko ajan huohotutti ja piti pysähdellä. Piti myöntää itselle, että apua tarvitaan, mutta meni kolme vuotta ennen kuin ymmärsin mennä oikeaan paikkaan (syömishäiriöihin erikoistuneeseen, jossa asiaan perehtyneet psykologit ja ravitsemusterapeutit) (yksityinen) - sitä ennen kokeilin personal trainereita, mutta näin jälkikäteen ajatellen se oli typerää. Vaikka kerroin heille taustani, yksikään ei ymmärtänyt sanoa, ettei uskalla tai halua ottaa minua asiakkaaksi, koska taustani on niin monimutkainen. Osaamista ei siis heillä ollut, joten menin vain pahempaan kuntoon.

Kun lopulta sain tuota ylempänä mainittua oikeaa apua, alkoi hidas, hiiiidaaas toipuminen. Siitä on nyt kuusi vuotta. Ensimmäiset neljä vuotta en pystynyt harrastamaan muuta liikuntaa kuin kävelyä (koska kaikki muu liikunta oli liian raskasta) ja piti syödä 2500 kcal päivässä. Kyllähän siinä lihoi, mutta hammasta purren jatkoin, koska olin päättänyt, että toimin ammattilaisten ohjeiden mukaan. Sain kahden viikon välein kokeilla jotain rankempaa liikuntaa, ja jatkaa tuota liikuntaa, jos pystyin ilman, että väsyin. Pikku hiljaa olisin siis voinut lisätä kuormitusta, kuten ylikunnosta toipuessa, mutta neljään vuoteen en pystynyt. Viidentenä vuonna otin kävelyiden oheen joogan, jossa kävin ekat puoli vuotta kerran viikossa, seuraavan puoli vuotta kahdesti viikossa ja nyt kuudentena vuonna ekalla puolikkaalla otin tanssiharrastuksen, jossa kävin kerran viikkoon, ja viimeiset puoli vuotta kahdesti viikkoon. Tällä hetkellä käyn kävelemässä päivittäin vähintään 30 minuuttia, ja lisäksi ryhmäliikunnassa kolmesti viikossa: jooga, tanssi, ja tanssi+jooga peräkkäisinä tunteina.

Kaukana ovat nuoruuden teräsnaispäivät ja lihaksikas vartalo, mutta niin ovat muutkin vaivat katoamassa. En ole saanut raivareita enää sen jälkeen, kun ruokavalio pantiin kuntoon, kuukautiset tulevat kellontarkasti, rankasti ohentuneet hiukseni ovat palanneet ennalleen, en sairastele jne.

Älkää jahdatko tietynlaista vartaloa vaan huolehtikaa hyvinvoinnistanne. Mulla meni elämästä paljon hukkaan, kun murehdin ulkonäköä ja yritin muuttaa liikaa sitä, mikä geeneissä on määrätty. Terveys edellä, vaikka v*tuttais! Hyvää kesää kaikille!

Vierailija
211/436 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elävät pelkällä ilmalla 😂

Jep. Tuuli käy lounaasta.

Vierailija
212/436 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 37v kahden pienen lapsen äiti, 165cm 52kg, käytän xs/s kokoisia vaatteita. Olen aina ollut siro, mutta olen myös lapsesta asti urheillut aina enemmän tai vähemmän. Perus arkipäivän ruokailut yleensä seuraavat: aamupala klo 7.00 n. 1dl puurohiutaleista tehty puuro mehukeitolla ja mustikoilla. Lounas klo 11-12 iso lautasellinen ravintola lounasta, jossa puolet koostuu salaatista, 1/6 lämpimiä kasviksia, 1/6 peruna/pasta, 1/6 liha/kala. Usein päälle jälkiruoka. Klo 14 pelkkä kahvi, klo 17 kotiruoka itsetehtyä ruokaa lasten kanssa esim kanakeitto/ makaronilaatikko. Annoskoko illalla usein aika pieni, koska syön sen verran että nälkä lähtee jotenkin automaattisesti, en syö ähkyyn. Klo 20 iltapala 1leipä/ hedelmä/maustamatonta jogurttia millon mitäkin ehdin. Joskus unohdan syödä jonkun aterian, mutta aamupala ei jää koskaan välistä. Jos on elämässä surua, kriisejä, menee ruokahalu. Teen istumatyötä, mutta urheilen n. 1-3 kertaa viikossa 1-2h kerralla kovatehoista liikuntaa. Pallopelit aina ollut mun juttu kuten jalkapallo, jääkiekko, sähly, tennis ja näitä edelleen aikuisena harrastan sekä kuntosali/jumpat. Urheilupäivinä syön vähän enemmän toki. Kropan malli on urheilullinen ja kiinteä ainakin vatsa ja jalkalihakset erottuu vähän. Viikonloppuisin herkuttelen,menee yleensä 1 karkkipussi ja siideri. Syön välillä herkkuja myös arkisin jos jossain tarjotaan. Kotiin en osta herkkuja viikolla. Juon oikeastaan vain vettä ja kahvia. Maitoa harvakseltaan. Mehuja ja limsoja ostetaan joskus viikonloppuisin tai juhlapyhinä. Ei syödä einesruokaa lähes ollenkaan. En voi sietää makeutusaineita ym light tuotteita.

Vierailija
213/436 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön hyvää, laadukkaista raaka-aineista, itsetehtyä sekaruokaa, joka on ravintotiheää, riittävän rasvaista, (omega 6 ja omega 3 tasapainossa). Uskon, että tämä ruoka pitää nälkää, eikä aiheuta mitään ravintoaine puutoksia, jotka voivat näkyä ahmimisena. Lisäksi kohtuullisesti koko kroppaan tapapainosesti kohdistuvaa liikuntaa. Laadukas jäätelö. pieni annos kuuluu usein jälkiruokaan ja lasi luomu punaviiniä silloin tällöin. 

Vierailija
214/436 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään erityistä ruokavaliota. 

Olen vain sellainen "huono syömään".  Eli ruokahalua ei oikein ole. Syön vain kun on pakko. Eli tilanteissa, joissa tarjotaan ja olisi epäkohteliasta olla syömättä ja toinen on kuolemannälkä. 

Täysin kaikkiruokainen olen ja silloin kuin syön, se saa olla mitä vain. Makeasta en juuri välitä. Syön sitäkin silti, jos tarjolla on. 

Mitään anoreksiaa ei ole, jos tulee epäilys. Lähinnä yritän kovasti pitää painon viidenkympin paikkeilla. Jos velttoilee syömisen suhteen, niin äkkiä se on 47 kg ja se on todellakin liian vähän 170 -senttiselle naiselle vaikka hyvin hentorakenteinen olenkin. 

Sama täällä. Olen 53 v nainen, 160 cm ja 53 kg. Ennen lapsia painoin 47 kg. Kolmesta raskaudesta kertyi jokaisesta 15-17 kg painoa ja ne kilot lähti aina parissa kuukaudessa tekemättä asialle oikeastaan yhtään mitään. Koskaan en ole ollut dieetillä, olen varmaan vaan huono syömään ja toisaalta makea ja herkut kyllä maistuu. Nyt väkipakolla kerrytetty muutama kilo lisää kun vanhenee ja rypistyy, jää nähtäväksi miten ne saa pidettyä :)

Vierailija
215/436 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 158cm ja painan 42kg. Vaatteissa koko xs tai xxs.

Vhhlla pidän diabetesta kurissa. Esimerkkipäivä ruokailujen suhteen.

Aamu: kreikkalainen jogurtti, marjoja, pähkinöitä, kahvia ja kermaa.

Lounas: iso salaatti ja kylmäsavulohta. Oliiviöljyä.

Päivällinen: uunijuureksia, salaattia, 150-200g pihvi, majoneesia johon dippaan uunijuureksia.

Iltapala: manteleita, kreikkalaista jogurttia, marjoja/1kpl hedelmää (ei banaania)

Syömähäiriöisen kurinalainen rv

Vierailija
216/436 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla se on geeneissä. Nuorena oli ihan kamalaa, kun muut ihmiset kuittaili alipainosta, mutta nyt nelikymppisenä ei enää haittaa. Ja enää en ole alipainoinen, hoikka kuitenkin.

Välillä voin syödä esim kaksi kotipizzaa samana päivänä ja päälle vielä sipsipussi tai suklaalevy. En tietenkään tee niin kovin usein, koska se on epäterveellistä. Mutta kyllä liki joka viikonloppu tulee haettua roskaruokaa ja muut herkut päälle. Arkena syön vähemmän, mutta en silloinkaan laske kaloreita.

On huvittavaa, kun jotkut eivät usko että on olemassa luonnostaan hoikkia ihmisiä, jotka oikeasti voivat syödä valtavasti lihomatta. Olen usein saanut kuulla, että olet varmaan tosi kurinalainen syömisten suhteen tai harrastat varmaan paljon liikuntaa. Oikeasti olen jäätävä sohvaperuna, hyötyliikun kyllä mutta hikiliikuntaa en harrasta koskaan.

Olen samaa mieltä kanssasi. Olin alipainoinen johonkin 25 vuotiaaksi asti, sen jälkeen paino nousi mutta olen edelleen hoikka/normaalipainoinen. Syön 4-6 kertaa päivässä, en todellakaan välttele hiilareita ja annoskoot ovat reiluja. Viikossa on enemmän herkkupäiviä kuin herkuttomia. Tiedän monta ihmistä, jotka syövät vähemmän kuin minä ja ovat silti ylipainoisia. Jos se ei ole geeneistä kiinni niin mistä sitten.

Vierailija
217/436 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivällinen: uunijuureksia, salaattia, 150-200g pihvi, majoneesia johon dippaan uunijuureksia.

Iltapala: manteleita, kreikkalaista jogurttia, marjoja/1kpl hedelmää (ei banaania)

Tuossa on varmasti yli 2 000 kcal. Öljyssä, majoneesissa ja pähkinöissä on niin paljon energiaa. Ihme että pysyt tuossa painossa. Ylläpitokalorisi ovat noin 1 300, jos et liiku.

https://tdeecalculator.net/

Vierailija
218/436 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet väärässä.

Vierailija
219/436 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet väärässä.

Miten niin?

Vierailija
220/436 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helena Petäistöstä juttua oli jossain ja hän on siro ja syönyt " ranskalaisittain " aina.

Painotti, että päivällinen syödään illalla klo 20 ja nukkuu erittäin hyvin, ehkä sen päivällisen ansiosta.

Eikö ole kummaa, kun meillä kielletään syömästä illalla ja varsinkin klo 18 jälkeen koska ne juuri lihottavat.

Helena ei syö välipaloja eikä napostele ja sen ymmärtää. Kun pysyy tarkassa ruokailurytmissä se lienee paras keino pysyä normipainoisena ja todella voi tehdä rutiinin ja alkaa syömään aamiaisen, lounaan ja päivällisen ranskalaisten tapaan. Ja ei liho.

No tuota, tuo Ranskan klo 20 on vastaa Suomen klo 18, täällä käydään nukkumaan yleensä todella aikaisin, koska yhteiskunta alkaa pyöriä niin aikaisin. Työt alkaa monilla jo hyvin aikaisin vs Ranskassa.

Sivulta vaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi neljä