Millaisella ruokavaliolla jotkut naiset pitävät siron vartalon?
Hirveästi liikuntaa? Vai syövätkö vain harvoin? Puhun siis sellaisita xs-koon naisista.
Kommentit (436)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään erityistä ruokavaliota.
Olen vain sellainen "huono syömään". Eli ruokahalua ei oikein ole. Syön vain kun on pakko. Eli tilanteissa, joissa tarjotaan ja olisi epäkohteliasta olla syömättä ja toinen on kuolemannälkä.
Täysin kaikkiruokainen olen ja silloin kuin syön, se saa olla mitä vain. Makeasta en juuri välitä. Syön sitäkin silti, jos tarjolla on.
Mitään anoreksiaa ei ole, jos tulee epäilys. Lähinnä yritän kovasti pitää painon viidenkympin paikkeilla. Jos velttoilee syömisen suhteen, niin äkkiä se on 47 kg ja se on todellakin liian vähän 170 -senttiselle naiselle vaikka hyvin hentorakenteinen olenkin.
----
Anteeksi mutta jos on 170 cm ja painaa 50 kg, on alipainoinen ja näyttää jo vähän luurangolta. T. PT, m33Ei, vaan se on ihannepaino. 49 olisi alipainoinen.
Ei ole ihannepaino vaan alipaino, bmi 17,3. Osteoporoosi uhkaa, varsinkin jos tupakoi ja elää kitukuurilla.
Lasken kalorit, käytän aina ruokavaakaa kaikessa. Joskus syön kaiken mitä haluan ja miten paljon haluan ja oksennan. On se vaikeeta.
Syön pieniä määriä ja usein, paitsi työpäivän aikana syön ainoastaan kerran kevyesti. Työni ei ole raskasta, mutta aktiivista, eli olen koko ajan liikkeellä. Tekeminen ja liike on minulle lääke nälkää vastaan, eli kun olen aktiivinen, niin näläntunnetta harvoin ehtii edes tulla ennen kuin totean kellosta että olisi aika syödä jotakin.
Limsoja, sipsiä, karkkia, keksejä tms en osta koskaan itse. Jos jossakin on tarjolla, syön hyvällä ruokahalulla vaikka kulhollisen kun muilta silmä välttää, mutta arjessa olen opetellut olemaan ilman niitä. Herkkunälkä kasvaa syödessä ja katoaa, kun suu unohtaa miltä herkut maistuvat.
Sirona pysymisen salaisuus: 5-6 kertaa päivässä syöminen (aamiainen, lounas, päivällinen ja välissä välipala sekä illalla vielä iltapala) . Pääateriat (lounas, päivällinen) lautasmallin mukaisesti, runsaasti kasviksia ja hedelmiä, ei kovia rasvoja, viljatuotteet täysjyvää, ei herkkuja (esim. makeiset, leivonnaiset) joka päivä vaan esim. yhtenä päivänä viikossa ja säännöllinen liikunta (kävely ja pari kertaa viikossa kuntosalotreeni).
Mä syön oikeastaan mitä ikinä mieli tekee, ja aikalailla päivittäin myös herkkuja kuten pizzaa, hampurilaisia, suklaata, sipsejä, leivoksia... enkä silti lihoa. Olen aina pysynyt hoikkana, johtuu varmasti geeneistä. En myöskään harrasta liikuntaa lainkaan, mutta jonkun verran tulee arkiliikuntaa. Mitat 160/48.
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä kateellinen, syön vain nälkääni normaalia ruokaa ja liikun päivittäi, ja silti olen ollut lapsesta asti normaalipainon ylärajan ja lievän ylipainon vaiheilla, tällä hetkellä lievän ylipainon.
Syöt liikaa sitä normaalia ruokaa. Sinulle normaali annos voi hoikalle olla tavallista suurempi. Pienennä annoskokoa ja kompensoi sitä vihanneksilla.
Olen kohta 40v s-koon nainen, kolmen äiti. Olen aina syönyt hyvin, paljon ja tiheästi ja liikkunut kohtuudella. Syön paljon kasviksia ja kalaa, mutta myös lihaa. En välttele mitään muuta kuin keinotekoisia asioita eli rasvattomia tuotteita, makeutusaineita ja ylenmääräisiä turhia lisäaineita.
Meinasin tulla kommentoimaan, että geenit. Mutta kun nyt mietin yhteisiä reissuja kavereiden kesken, niin ihan oikeasti syön vähemmän kuin monet muut. Ne syö niin paljon, että itse en siihen pystyisi. Lapsuuden perheessä ei ollut ruoka-aikoja ja syötiin aika niukasti ja mitä sattuu. En tiedä sitten onko se hyvä vai huono juttu. Ei se ruokavalio ainakaan kovin terveellinen ollut, kaloripitoista ja määrällisesti vähän. En vaan ole tottunut syömään paljon. Omille lapsilleni olen koittanut opettaa terveellisiä ruokatapoja. Olen 46kg/162cm eli sanoisin olevani siro/jokseenkin siro.
Minä taas punnitsen ja lasken kaikki kalorit, syön terveellisesti ja liikun viisi kertaa viikossa + arkiliikunta, ja silti paino pysyy vähän ylipainon puolella. Kaikissa tutkimuksissa on todettu terveeksi.
Arkena syön suht kurinalaisesti, mutta viikonloppuna syön sipsiä, karkkia ja ravintolaruokaa.
Olen aika epäaktiivinen liikkuja, ja teen koko vartalolle kehonpaino+kahvakuulaliikkeitä 2-3x viikossa.
Arkena noudatan seuraavanlaista ruoka rytmiä:
Aamupalaksi kahvia
Lounaalla jonkinlaista kasvisruokapataa, kasvispasta, kaalipataa, linssikeittoa tms, mitä saa helposti kulhoon ja lämmitettyä mikrossa. Teen sitä jo valmiiksi sunnuntaina jääkaappiin niin, että siitä syö ainakin 5x eli lounaaksi.
Päivällä töiden jälkeen juon kupin kahvia ja pari Keksiä. Sen jälkeen teen aika usein leipää: kaksi palaa leipää, jonka päälle hummusta, 4 viipaletta maustamatonta tofua, päälle ituja/tomaattia/suolakurkkua. Saatan ottaa pari keksiä kahvin kanssa.
Illalla saatan tehdä pienen kulhollisen tuorepuuroa chian ja hillon kanssa. Tai kikherne munakkaan, tai falafelejä paistettujen kasvisten kanssa, tai ihan vaan nuudeleita tofun kanssa.
Liekköhyväsekään kirjoitti:
Ei punaista lihaa, leipää syön joskus, maitoa juon, karkkia, ei liikuntaa.
Samat mitat olleet 25 vuotta.
Lonkeroita, siidereitä en käytä.
Ennen oltiin hoikkia, koska naiset tupakoi. Moni saanut 30kg tupakoimattomuudesta ja uusia sairauksia keuhkoahtautuman lisäksi. Painava tukehtuu vielä helpommin.
Yksi tupakka polttaa kaloreita voileivän verran.
Tupakka ei polta kaloreita. Se vie ruokahalun.
Vierailija kirjoitti:
Sirous on synnynnäistä, ei useimmilla suomalaisilla esim koskaan ole siroa vartaloa, vaan laihanakin se on vahva- ja leveäluinen. Ja hyvä niin.
Sirot ihmiset ovat usein olleet lapsena aliravittuja, tai sairaita.
Eikä ole. Kyllä suomalaisissakin on sirovartaloisia.
Moni sanoo, et geenit. Minä uskon, että kyse on suurimmaksi osaksi sitä, että on tottunut syömään kohtuullisia annoksia säännöllisesti, jolloin kokonaisen energiamäärä jää joko täysin oikeaksi kulutukseen nähden, tai hieman miinukselle.
Vierailija kirjoitti:
Moni sanoo, et geenit. Minä uskon, että kyse on suurimmaksi osaksi sitä, että on tottunut syömään kohtuullisia annoksia säännöllisesti, jolloin kokonaisen energiamäärä jää joko täysin oikeaksi kulutukseen nähden, tai hieman miinukselle.
Vierailija kirjoitti:
Olen 158cm ja painan 42kg. Vaatteissa koko xs tai xxs.
Vhhlla pidän diabetesta kurissa. Esimerkkipäivä ruokailujen suhteen.
Aamu: kreikkalainen jogurtti, marjoja, pähkinöitä, kahvia ja kermaa.
Lounas: iso salaatti ja kylmäsavulohta. Oliiviöljyä.
Päivällinen: uunijuureksia, salaattia, 150-200g pihvi, majoneesia johon dippaan uunijuureksia.
Iltapala: manteleita, kreikkalaista jogurttia, marjoja/1kpl hedelmää (ei banaania)
Minulla melkein sama, mutta iltapalana usein juustoa, leikkeleitä, viinirypäleitä, kurkkua yms. Niin sanottu antipasti-lautanen. Näihin kalliisiin juustoihin ja leikkeleihin menee melkeinpä koko kuukauden ruokabudjetti vain viikossa. Tissuttelen myös oluen ja viinin kanssa melkein joka ilta.
Aina tämä sama ja jankanjankan. Fakta on se, että ihminen voi syödä kohtuullisesti kaikkea mitä haluaa, kunhan sen myös kuluttaa. Jokainen ihminen on erilainen , toki ne geenit ym. vaikuttaa. Toki jokainen voi miettiä esim. sitä...istun toimistossa koko päivän ja 3 tunnin välein pitäs jotain syödä, ettei verensokerit laske ym. eli välipalaa, lounasta.....
Meikä siivoo työkseen ja esim. 6,5h tarkoittaa sitä, että tuon ajan minä todellakin liikun.
Helena Petäistöstä juttua oli jossain ja hän on siro ja syönyt " ranskalaisittain " aina.
Painotti, että päivällinen syödään illalla klo 20 ja nukkuu erittäin hyvin, ehkä sen päivällisen ansiosta.
Eikö ole kummaa, kun meillä kielletään syömästä illalla ja varsinkin klo 18 jälkeen koska ne juuri lihottavat.
Helena ei syö välipaloja eikä napostele ja sen ymmärtää. Kun pysyy tarkassa ruokailurytmissä se lienee paras keino pysyä normipainoisena ja todella voi tehdä rutiinin ja alkaa syömään aamiaisen, lounaan ja päivällisen ranskalaisten tapaan. Ja ei liho.
Ei punaista lihaa, leipää syön joskus, maitoa juon, karkkia, ei liikuntaa.
Samat mitat olleet 25 vuotta.
Lonkeroita, siidereitä en käytä.
Ennen oltiin hoikkia, koska naiset tupakoi. Moni saanut 30kg tupakoimattomuudesta ja uusia sairauksia keuhkoahtautuman lisäksi. Painava tukehtuu vielä helpommin.
Yksi tupakka polttaa kaloreita voileivän verran.