Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiusatun mietteitä elämästä historiasta ja kaikesta kiusaamiseen liittyen.

Mitä kiusattu miettii yksin aamulla
04.10.2019 |

Minulla kiusaaminen vaikutti siihen etten halunut enää peruskoulun jälkeen opiskelemaan.

Jäin yksin tietokoneeni kanssa. Sitten vanhemmat alkoivat kiusaamaan minua.

Koska olin työtön ja vailla toisenasteen koulupaikkaa, niin minun piti siivota kotona ja tehdä kokoajan kotitöitä "rangaistuksesi joutilaisuudestani".

Myöhemmin vanhemmat pakottivat minua yhteishakuun. Piti valita joko lukio tai ammattikoulu. Tuntui hullulta että kiusaamisen jälkeen yhteiskunta ja omat vanhemmat pakottivat minut paikkaan jossa altistun kiusaamiselle.

En halunut kumpaakaan. Lopulta tilanne meni siihen että karkailin kotoa kun en saanut olla rauhassa kiusaamiselta. Perheen kiusaaminen oli vielä pahempaa, koska aikaisemmin rakastamani henkilöt alkoivat vihata minua. Luulin että hekin rakastivat minua, mutta ei. He pitivät minua loisena.

Koulussa jouduin tönityksi, lyödyksi, potkituksi, syljetyksi, läpsityksi, tukasta reviittin myös ja minut jätettiin luokan ulkopuolelle (suljettiin tuulikaappiin ja syljettiin sinne tai minua päin). Lällätystä ja erilaisia jekkuja. Reppuuni saatettiin laittaa käytetty kondomi ja vaatetustani pilkata äänekkäästi siten että häpesin itseäni.

Myöhemmin kun olin niin paljon koneella ja syrjäydyin ulkomaailmasta, minulle tuli suunnattoman hyvä ja turvallinen olo, kun vihdoinkin sain olla rauhassa. Edes hetken verran olla ilman pelkoa että muut arvostelee minua ja sitä mitä teen tai olen tekemättä.

Piinaa kesti 18-vuotiaaksi asti, jolloin minut savustettiin kotoa ulos lähes suoraan kadulle. Kotini oli ns hyvin konservatiivinen ja oikeistolainen. Isäni ja äitini mielestä minä olin totaalinen pettymys ja isä oli ihan harkinnut että avustaa minua lopettamaan itseni, jos niin haluan. Ei kuulemma ole kenenkään etu että elän häpeässä ja häpeällisesti "rajoittuneena". Ei sellainen ole elämän arvoista elämää kuulemma. Hän säälii ja häpeää minua syvästi ja toivoo että en olisi perheen kanssa missään tekemisissä.

Siitä päivästä lähtien olenkin ollut tukien varassa. On onni että Suomessa saa elää tukien varassa, kun on koko peruskoulun joutunut elämään helvetissä.

Toki kiusaajia löytyy virastoistakin. Kun tukia pitää hakea, niin se tehdään vaikeaksi ja jatkuvasti saa kuulla että pitäisi suuntautua kouluun (jota pelkään ja saan voimakkaita paniikkikohtauksia) tai työelämään.

Miksi minun pitäisi mennä sellaisiin töihin jossa hädin tuskin elättää itsensä ja altistuisi kiusaamiselle taas.

Haluan olla rauhassa ja yksin. Olisin halunnut hyvän ammattin ja toimeentulon kuten vanhemmillani on.

En koe että siivoilu tai muut hanttihommat on minun juttu. Etenkin kun niistä ei makseta edes inhimillistä palkkaa. Ikäänkuin minua rangaistaan huonolla palkalla... Voi luoja.

Mielenterveyspuolella minulle tyrkytetään erilaisia lääkkeillä. En hyväksy lääkitystä. En ole sairas.

Minua on kiusattu ja minut on syrjäytetty. Haluan eläkkeelle.

En ala käymään koulua voimakkaiden rauhoittavien alaisena tai ota itselleni mitään masennuslääkitystä.

En ole viallinen tai vajaa. Minua on kohdeltu väärin ja haluan toimeentulon että pärjään elämässä.

Haluan vain eläkkeen tai toimeentulon. Miksi siitä on tehty niin helkutin vaikeaa???

Miksi minua kiusataan edelleen yhteiskunnan puolelta?

Kommentit (119)

Vierailija
101/119 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös kiusattu. Sosiaalisesta pelosta huolimatta ottanut vastuun elämästäni. Normaalitkin asiat ovat olleet hiton paljon vaikeampia, kun tavallinen töissäkäynti on ollut mulle yhtä kauhugalleriaa. Ymmärrän hyvin, että voi tuntua hyvin vaikealta, jopa mahdottomalta.

Silti vastuu on itsellä. Minä olen itseni elättänyt itse.

joku korkeampi palkkatuki ja lyhyempi työpäivä voisi olla bueno.

Moni kiusattu käy ylikierroksilla työpäivän jälkeen ja on todella väsyneempi kuin ei kiusatut.

Ehkä neljän tunnin työpäivä normaalilla palkalla olisi tosi bueno.

Jos ei käy niin eläke vaan tilille ja ei töitä. Jotenkin pitäisi tulla kiusattuja vastaan tässä asiassa.

Vierailija
102/119 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen myös kiusattu. Sosiaalisesta pelosta huolimatta ottanut vastuun elämästäni. Normaalitkin asiat ovat olleet hiton paljon vaikeampia, kun tavallinen töissäkäynti on ollut mulle yhtä kauhugalleriaa. Ymmärrän hyvin, että voi tuntua hyvin vaikealta, jopa mahdottomalta.

Moni kiusattu käy ylikierroksilla työpäivän jälkeen ja on todella väsyneempi kuin ei kiusatut.

Jos ei käy niin eläke vaan tilille ja ei töitä. Jotenkin pitäisi tulla kiusattuja vastaan tässä asiassa.

Palkkatukityössä työpäivä on lyhyehkö. Esimerkiksi itse tein kuuden ja puolen tunnin työpäivää. Palkka oli mielestäni ihan hyvä, ja siitä jäi säästöönkin. 

V*tuttaa tuollaiset löysät saamattomat paskaläjät ja ap:n kaltaiset ylimieliset vaatijat. Suomessa on mahdollisuus saada vaikka minkälaista apua - käyttäkää se hyödyksi. On meitä muitakin kiusattu, s*atana. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/119 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole hullu ensinnäkään. kirjoitti:

Syy miksi kiusaamiseen ei puututa on resurssit ja rahaa ei haluta laittaa sen kitkemiseen.

Näkeehän sen selvästi että ei haluta että ahdistuneille ja nurkkaan ajetuille ei edes haluta eläkettä tai perustavan laatuista tukea ilman työkkärin kiusaamista.

Aktiivimalli oli kaiken huippu.

Miettikääpä terveet miten leimaavaa on kuntouttava työtoiminta?

En minä kaipaa mitään kuntoutusta, vaan että minut jätetään rauhaan. En halua että minua kohdellaan vajaana tai että mut turrutetaan lääkkeillä ja voimakkailla rauhoittavilla. En halua!

En ole viallinen vaan minua on kiusattu ja minusta tuntuu että en vain halua olla muiden kanssa. Haluan olla rauhassa ja katsella ikkunasta lumihiutaleita.

En enää ikinä kykene olemaan muiden kanssa ja en tunne että olisin työkykyinen, mutta en ole "sairas" ja että minun pitäisi syödä lääkkeitä.

Syökää itse lääkkeitä kun olette mieluummin kiusaajien puolella.

Olen tälläinen pakollisen kouluvelvollisuuden takia ja odotan että minut elätetään.

Hanttihommiin en halua ja minulla oli toiveena tulla lääkäriksi tai muuksi vähän arvostetummaksi.

Arvostan itseäni sen verran.

Eläke tänne kiitos.

Ap

Ootko ajatellut, että kuvaamasi kotikasvatus voisi myöskin vaikuttaa tuohon, miten näet itsesi vain "arvostetussa" ammatissa, etkä itse arvosta yhtään ns hanttihommia vaan pidät niitä arvollesi sopimattomana (kyllä tämä asenne näkyy tekstistäsi). Moni meistä on halunnut olla jotain hienoa ja hyväpalkkaista nuorena. Ne unelmat ei useimmilla toteudu erinäisistä syistä. Sinulla se syy oli kiusaaminen, jollakin muulla on voinut olla huonot perheolot, ajautuminen vääriin kaveripiirit tai ihan vaan luonteenpiirteet kuten ujous tai epävarmuus. Ei silloin voi muuta kuin yrittää uudelleen tai sopeutua ja päivittää unelmia.

Näkeehän sen kyllä todellisuudessa siinä että palkka on todella pieni suhteessa työn kuormittavuuteen ja suhteessa siihen mitä tukina saa.

Ihan turha lässyttää täällä että se nyt on ok että matalapalkka-alan duuneja on.

Joku kova palkkatuki näille työntekijöille pitäisi saada.

Ei ole oikein että ihmiset tekee töitä alle 15e tuntipalkalla näin kalliissa maassa.

Se palkka kertoo kyllä jo siitä onko se työ arvostettua.

Tätä faktaa on turha paeta sanomalla että kaikki työ on arvokasta.

Miten se voi olla arvokasta jos ei jää yhtään edes säästöön kuukauden palkasta?

Erilaiset kuntouttavat työtoiminnat on pahimmillaan heikko-osaisten hyväksikäyttöä ja melkein ilmaista työvoimaa.

Turha puhua että kaikki työ on arvokasta, jos palkat on niin matalia.

Ne ei ole arvokasta työtä. Hölmökin sen ymmärtää, jos matematiikkaa osaa ja osaa vertailla lukuja!

Vierailija
104/119 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aihe on vaikea aika monelle. Tunnistan että kyseessä on eräänlainen omaperäisen, joiden mielestä vaikean, persoonan yhteentörmäys yhteiskunnan kanssa. Myös introverttiys saattaa liittyä aiheeseen. Tai vaikea persoona yhdistettynä persoonallisuus häiriöön. Joskus itse mietiskelen tätä aihetta. Meitä ei ymmärretä. Me olemme vain vaikeita ja vastuuttomia tai ainakin sellaiseksi leimattuja. Emme ota "tarjottua apua vastaan" vaan etsimme jotain ihan muuta. Siksi meidät on jätetty oman onnen nojaan. Itsekin kuulun siihen kategoriaan joka hyötyisi paljon siitä että saisin opetella rutiinia ja perusarkea toimeentulollisesti turvattuna koska olen selvästikin monen ymmärryksen ulottumattomissa. Mutta se on luksusta eikä sitä ole olemassa kuin harvoille ja valituille. Syy miksi en kykene normaaliin elämään on se että minulla on hajonnut identiteetti. Elämä perustuu siihen että tekee mielekkäitä ja rakentavia tekoja itselleen, mutta mitä jos itseyden kokemus puuttuu? Sitä tilaa on vaikea sellaisen ihmisen tietää joka sairaudesta huolimatta on saanut pitää identiteettinsä ja kokemuksen ihmisenä olemisesta. Sitten kun lisätään erittäin individualistinen ja vaikeasti muihin luottava persoona (usein syystä) niin avot. Harva siinä voi tehdä yhtään mitään - edes ammattilaiset. Jotkut velvollisuudet ja yhteiskunta järjestykset ovat jotain kaukaista fantasiaa maailmassa missä ei aina tiedä onko taivas ylhäällä tai alhaalla. Ihan turhaa kuunneltavaa ja kertoo vain että sairaalle mielelle ei osata puhua.

Vierailija
105/119 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkkatukityössä työpäivä on lyhyehkö. Esimerkiksi itse tein kuuden ja puolen tunnin työpäivää. Palkka oli mielestäni ihan hyvä, ja siitä jäi säästöönkin. 

V*tuttaa tuollaiset löysät saamattomat paskaläjät ja ap:n kaltaiset ylimieliset vaatijat. Suomessa on mahdollisuus saada vaikka minkälaista apua - käyttäkää se hyödyksi. On meitä muitakin kiusattu, s*atana. 

Sun pitäisi mielestäni oppia käytöstavat.

Ei noin ihmisille puhuta tai kirjoitella julkisesti. Sinulla on selvästi vakavia ongelmia käyttäytymisessä.

Vierailija
106/119 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulujärjestelmä.

Pistetään mukulat kouluun. Joku joutuu kiusaamislottoon ja menettää itsetuntonsa ja muuttuu araksi lopun elämää.

Sitten tältä (paniikkihäiriöiseltä masentuneelta itsetunnottomalta) odotetaan jatkokoulutusta, ehkä työntekoa mahdollisimman matalalla palkalla. =)

Itse pistäisin itseni mieluummin kiikkumaan köyden jatkoksi kuin jatkaisin elämääni noin jossain kuntoutavassa työtoiminnassa täysin nöyryytettynä ja päähänpotkittuna.

Ei se nyt vaan ole ok, että kiusatulta otetaan hyvä tulevaisuus pois ja painostetaan jonnekin roskaduuneihin, joihin ei edes saada muualta tulleita töihin.

Oikeesti nyt?

Tietenkin yhteiskunta saa luvan maksaa pilatusta elämästä täydet eläkkeet.

Vierailija
107/119 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun pitäisi mielestäni oppia käytöstavat.

Ei noin ihmisille puhuta tai kirjoitella julkisesti. Sinulla on selvästi vakavia ongelmia käyttäytymisessä.

Jaa, vai niin. Ap:nkin on hyvä oppia, että asioiden eteen joutuu tekemään jotain, oli kiusattu tai ei. 

Vierailija
108/119 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika uskomatonta soopaa ap:lta. Ollut koko ikänsä saamaton nahjus, luultavasti pilalle hemmoteltu ja nyt pitäisi sitten saada lääkärin työ ilman koulutusta, koska hänen arvolleen ei sovi mikään huonompi duuni. Tai eläke pitäisi saada ihan vain, koska hän sen ansaitsee.

Joo, kiusaaminen ei ole oikein mutta sillä ei myöskään voi ratsastaa tuolla tavalla, että kaikki pitäisi sen jälkeen saada kuin Manulle illallinen. Vähän kuulostaa liioitellulta tuo vanhempienkin osuus, olisi mielenkiintoista kuulla heidän puolensa tarinasta.

Vierailija
109/119 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika uskomatonta soopaa ap:lta. Ollut koko ikänsä saamaton nahjus, luultavasti pilalle hemmoteltu ja nyt pitäisi sitten saada lääkärin työ ilman koulutusta, koska hänen arvolleen ei sovi mikään huonompi duuni. Tai eläke pitäisi saada ihan vain, koska hän sen ansaitsee.

Joo, kiusaaminen ei ole oikein mutta sillä ei myöskään voi ratsastaa tuolla tavalla, että kaikki pitäisi sen jälkeen saada kuin Manulle illallinen. Vähän kuulostaa liioitellulta tuo vanhempienkin osuus, olisi mielenkiintoista kuulla heidän puolensa tarinasta.

Minä en edes usko, että tuo kohta vanhemmista on totta. Luulisi, että koulutetut ja sivistyneet vanhemmat yrittäisivät saada täysi-ikäiselle lapselleen apua, vaikka olisivatkin "oikeistolaisia". Tässä on nyt kyllä vähän käytetty värikynää.

Vierailija
110/119 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska kirjoitat elämäkerrastasi itsestäsi sen sankarin ja kaikista muista syypään kaikkiin ongelmiisi. Sinusta huokuu itsekyys, yliveraituus, jne. ja muut eivät ansaitse sinua, he ovat tyhmiä, alempiarvoisia.

Oletko hiema v.ajaa?

Vierailija
111/119 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en edes usko, että tuo kohta vanhemmista on totta. Luulisi, että koulutetut ja sivistyneet vanhemmat yrittäisivät saada täysi-ikäiselle lapselleen apua, vaikka olisivatkin "oikeistolaisia". Tässä on nyt kyllä vähän käytetty värikynää.

Ihmiset ovat outoja, jopa sairaita eli voi olla täysin totta. Melkein tuntuu ettei tolkullisia juuri enää olekaan.

Vierailija
112/119 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiusaamistahan tuo on että hiljaiset ja syrjäänvetäytyvät yhdistetään nyt sitten terroristeihin :(

En minäkään uskalla tervehtiä naapureita tai katsoa heitä silmiin, mutta ei minusta ole haitaa kenellekään ja en halua kenellekään pahaa.

Tämä tapaus vain pahentaa oireita, kun kuvittelen että muut kuvittelee minut pahaksi :( :( :(

Ilmeistä on myös se, että kaikki tuomitsee yleisesti kiusaamisen.

Kun tulee hetki tehdä jotain asialle, niin talousasiat menee hyvinvoinnin edelle.

Eli kansa kaikessa hiljaisuudessaan ei ole valmis maksamaan asiasta.

Ollaan mieluummin rahoissaan kuin että tehtäisi asialle jotain.

Todisteena tästä on retuperällään oleva koululaitos.

Mielenterveyspalvelut retuperällä

Halutaan sairaat ihmiset matalapalkka-alan töihin, vaikka suurin osa työttömistä kuuluisi sairaseläkkeellle.

Ei sen näin pitäisi mennä.

Vierailija
113/119 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat outoja, jopa sairaita eli voi olla täysin totta. Melkein tuntuu ettei tolkullisia juuri enää olekaan.

Kyllähän aika moni työntää kehitysvammaisen lapsenkin hoitolaitokseen.

Konservatiivisissa perheissä on tabuja ja alisuoriutuva lapsi on häpeän aihe koko suvulle.

Vierailija
114/119 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin oma faija katkaisi vuosiksi suhteet kun ilmoitin että menen sivariin ja en halua natsoja itselleni.

Otti äskettäin yhteyttä kun kuuli että on lapsenlapsia. Jotenkin se on pehmennyt, mutta edelleen katkera etten jatkanut hänen yritystä tai kouluttautunut amista pidemmälle.

Mulla ei ole sille oikein mitään sanottavaa. En edes pidä isää isänä.

Yks harmaa ukko muiden harmaiden ukkojen joukossa.

Vierailija
115/119 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vetääkö joku elämänsä vituilleein vain siksi että voisi ärsyttää muita ja elää paskasti? Ihmisellä on kuitenkin selvästi jokin ongelma. Ongelmaiselle syyttely on oire, siksi siihen tarttuminen on epäoleellista. Minäkin olen helikopterivanhempien lapsi ja kyllä siinä henkisesti on rampa vaikka ulkopuolisesta näyttää vain hemmotellulta kakaralta. Ei todellakaan helpota että sinne pinnan alle ei nähdä vaan mietitään miten omaa silmää ärsyttää jokin käytös tai sanavalinnat. Ei ihme että sairailla on vaikeuksia nähdä omaa tilaa kun terveetkin menettävät hermonsa alkuunsa.

Vierailija
116/119 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh huh kirjoitti:

Koulujärjestelmä.

Pistetään mukulat kouluun. Joku joutuu kiusaamislottoon ja menettää itsetuntonsa ja muuttuu araksi lopun elämää.

Sitten tältä (paniikkihäiriöiseltä masentuneelta itsetunnottomalta) odotetaan jatkokoulutusta, ehkä työntekoa mahdollisimman matalalla palkalla. =)

Itse pistäisin itseni mieluummin kiikkumaan köyden jatkoksi kuin jatkaisin elämääni noin jossain kuntoutavassa työtoiminnassa täysin nöyryytettynä ja päähänpotkittuna.

Ei se nyt vaan ole ok, että kiusatulta otetaan hyvä tulevaisuus pois ja painostetaan jonnekin roskaduuneihin, joihin ei edes saada muualta tulleita töihin.

Oikeesti nyt?

Vetäisit itsesi kiikkuun mieluummin kuin menisit kuntouttavaan työtoimintaan tms.? Jostainhan ihmisen on aloitettava se elämänsä kokoaminen. Tuollaiset puheet jos mitkä ovat leimaavia. Olen minäkin ollut "työkokeilussa", ja sen jälkeen olen vähitellen päässyt oikein hyviin työpaikkoihin. Minulla on myös yksikössäni tällä hetkellä henkilö, jonka työsuhdetta on kuntouttavan työtoiminnan jälkeen jatkettu.

Vierailija
117/119 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No huh huh kirjoitti:

Koulujärjestelmä.

Oikeesti nyt?

Vetäisit itsesi kiikkuun mieluummin kuin menisit kuntouttavaan työtoimintaan tms.? Jostainhan ihmisen on aloitettava se elämänsä kokoaminen. Tuollaiset puheet jos mitkä ovat leimaavia. Olen minäkin ollut "työkokeilussa", ja sen jälkeen olen vähitellen päässyt oikein hyviin työpaikkoihin. Minulla on myös yksikössäni tällä hetkellä henkilö, jonka työsuhdetta on kuntouttavan työtoiminnan jälkeen jatkettu.

Minäpä olenkin masentunut ja väsyn pelkästä mehujäätelöreissusta. Nukuin pitkät päiväunet kun hain kesällä jäätelöä kaupasta. nam! Minä väsyn normaalia helpommin.

Moni sekoittaa väsymykseni laiskuuteen.

Vierailija
118/119 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittämättömintä tässä ketjussa on, että apua ei suotuta ottamaan vastaan, ja sitten valitetaan, että ei auteta.

Täälläkin vuosikausia kiusattu, monta mt-diagnoosia ja lääkettä saanut, joka kuitenkin kieltäytyy kuntoutustuesta. Käyn nettilukiota ja tämän jälkeen jatkan amkiin, suoritan tradenomin tutkinnon verkossa. Ja sen jälkeen valitsen sopivalta tuntuvan yritysmuodon, jotta voin jatkaa töitä kotoa.

Mahdollisuuksia on kyllä, mutta jotain on myös tehtävä. Ehkä en olekaan tarpeeksi älykäs amkiin, mutta eipä sitä yrittämättä tiedä.

Vierailija
119/119 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vetääkö joku elämänsä vituilleein vain siksi että voisi ärsyttää muita ja elää paskasti? Ihmisellä on kuitenkin selvästi jokin ongelma. Ongelmaiselle syyttely on oire, siksi siihen tarttuminen on epäoleellista. Minäkin olen helikopterivanhempien lapsi ja kyllä siinä henkisesti on rampa vaikka ulkopuolisesta näyttää vain hemmotellulta kakaralta. Ei todellakaan helpota että sinne pinnan alle ei nähdä vaan mietitään miten omaa silmää ärsyttää jokin käytös tai sanavalinnat. Ei ihme että sairailla on vaikeuksia nähdä omaa tilaa kun terveetkin menettävät hermonsa alkuunsa.

Ongelmia on selvästi, mutta asiassa ei auta tuollainen ylimielinen asenne ja mulle nyt vaan joku kiva työ heti tähän kun en suostu mitään paskaduunia tekemään.