Alkaako teillä palovaroitin hälyyttämään herkästi?
Minkä tahansa asian takia vaikka ei ole tulipaloa? Asun itse pienessä yksiössä, jossa hälytin on keskellä kattoa. Ja se sijaitsee juurikin niin sopivassa paikassa, että kun uuninluukun sopivasti aukaisee niin johan alkaa meteli! Tai jos keittää jotain hellalla ja siitä nousee vesihöyry. Tuleepahan toki testattua laite säännöllisesti, mutta ei se naapureistakaan kivaa ole jos hälytin huutaa aina kun laitan ruokaa. Mutta verkkovirtaan kytketty hälytin, niin sitä ei voi edes ottaa alas ja sammuttaa askareiden ajaksi. Vai oliko viallinen hälytin kun kohta ei uskalla itse laittaa ruokaa?
Kommentit (17)
Pelastuslaitoksen mukaan suurinpia syitä vääriin hälytyksiin on vanhentuneet paristot, vesihöyry, pöly, pakkanen, aeorosolit ja ruuan käry. Pelastuslaitos onkin kehottanut ihmisiä välttämään aiheuttamasta turhia hälytyksiä ja vääristä palohalytyksistä joutuu Suomessa maksamaan ihan mukavan tuntuvia korvauksia, mutta silti vuosittain tulee useita tuhansia vääriä hälytyksiä.
Ei. Meillä on kyllä kolme palohälytintä, yksi eteisessä, toinen olohuoneessa ja kolmas makkarissa. En kuitenkaan pitäisi hälytintä keittiön knssa samassa tilassa sillä ruokaa laittaessa noita höyryjä ja käryjä kuitenkin syntyy eikä niitä voi välttää. Vika on silti nykyaikaisissa optisissa palohälyttimissä joiden laasersensori tunnistimet reagoivat herkästi savuun, kaikkeen savua muistuttavaan sekä mihinkä tahansa mikä peittää sen sensorin.
Ionisoiva palovaroitin muuttuu herkemmäksi vanhetessaan. Miltä vuodelta varoittimesi on?
Vierailija kirjoitti:
Pelastuslaitoksen mukaan suurinpia syitä vääriin hälytyksiin on vanhentuneet paristot, vesihöyry, pöly, pakkanen, aeorosolit ja ruuan käry. Pelastuslaitos onkin kehottanut ihmisiä välttämään aiheuttamasta turhia hälytyksiä ja vääristä palohalytyksistä joutuu Suomessa maksamaan ihan mukavan tuntuvia korvauksia, mutta silti vuosittain tulee useita tuhansia vääriä hälytyksiä.
ei Suomessa tarvitse maksaa turhista palohälytyksistä,mistä moinen tieto. Meillä kävi palokunta ns "turhaan" eikä vieläkään ole laskua tullut.
paloplalotaunopalo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei Suomessa tarvitse maksaa turhista palohälytyksistä,mistä moinen tieto. Meillä kävi palokunta ns "turhaan" eikä vieläkään ole laskua tullut.
heh sori! https://www.keskipohjanmaa.fi/uutiset/366870/vaara-palohalytys-maksaa-m…
onpahan päässyt moinen asia ohi,aukko sivistyksessä,tulipa korjattua
Suhteellisen, kuumottaa aina illalla kynttilöitä sammuttaessa että pärähtää soimaan ja naapurit häiriintyy.
Ei ala. Okt. Palohälytin ei ole keittiössä, vaan eteisessä ja makkarissa. Muutaman kerran vuosikymmenten aikana hälyttänyt, kun ruoka palanut niin pahasti pohjaan, että kattila on pitänyt heittää pois. Eli vaatii jo tosi paljon.
(Mutta tavallaan olen tyytyväinen, että on tullut testattua käytännössäkin, että homma toimii, vaikka vahinkoja ovat olleet ja hajusta jo huomattu itsekin vaara.)
Mä jouduin siirtämään meidän uuden palovaroittimen 10 metrin päähän eteiseen, koska se reagoi vielä ruokailutilankin puolelta kolmen metrin päästä kun paistoimme pannulla kananmunia ja liesituuletinkin oli päällä. Eikä palanut pohjaan.
Harmittaa liian herkkä hälytin, koska keittiöstä se palo yleisimmin kai alkaa. Ehtisi ehkä nopeammin reagoida sammutuspeitteellä tai vaahdolla (molemmat löytyy), jos hälytin on keittiössä.
Taidan itse sijoittaa itse yhden keittiöön matalalle, josta sen saa helposti sammutettua. Pakko pitää aina keittiön ovi kiinni kun tekee ruokaa, tai muut hälyttimet soivat aina. Silti jos keittiössä ei ole hälytintä, niin tuskin omista sammutus toimenpiteistä enää on apua, sitten kun savu tulee ovenläpi muihin hälyttimiin.
Ravintolakeittiöissä on käsittääkseni usein sprinklerit, koska pitää olla lämpöä, ennenkuin ne toimivat.
Joo, se kiljuu monesti yölläkin, harsosääskien tms. vuoksi. Ja ne tykkäävät pörrätä sen ympärillä.
Me asutaan suht uudessa kerrostalossa. Mua ärsyttää meidän palovarotin joka olohuoneessa. Ja keittiö on syvennys ja olohuoneen lähellä. Vähä uuninluukkua avaa kun ruokaa laitat. Jo alkaa pärisemään palov. Eikä puhettakaan että tunnelma kynttilotä polttais. Saa pelätä koska alkaa huutamaan. Ihan liian herkkä on😬
Palohälyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyytin. V i t u n a i v o v a m m a i n e n .
Ei mutta se hälyttää myös vesihöyrystä, mikä on äärimmäisen rasittavaa. Rentouttavaa kokkausta ja kylpemistä.
Vain joulutorttuja paistettaessa. Siis kerran vuodessa testataan.
Noista verkkovirtahälyttimistä johtuen en pidä uusista asunnoista. Ne on niin herkkiä, että saattavat hälyttää jopa kynttilöistä.