Kiusatun mietteitä elämästä historiasta ja kaikesta kiusaamiseen liittyen.
Minulla kiusaaminen vaikutti siihen etten halunut enää peruskoulun jälkeen opiskelemaan.
Jäin yksin tietokoneeni kanssa. Sitten vanhemmat alkoivat kiusaamaan minua.
Koska olin työtön ja vailla toisenasteen koulupaikkaa, niin minun piti siivota kotona ja tehdä kokoajan kotitöitä "rangaistuksesi joutilaisuudestani".
Myöhemmin vanhemmat pakottivat minua yhteishakuun. Piti valita joko lukio tai ammattikoulu. Tuntui hullulta että kiusaamisen jälkeen yhteiskunta ja omat vanhemmat pakottivat minut paikkaan jossa altistun kiusaamiselle.
En halunut kumpaakaan. Lopulta tilanne meni siihen että karkailin kotoa kun en saanut olla rauhassa kiusaamiselta. Perheen kiusaaminen oli vielä pahempaa, koska aikaisemmin rakastamani henkilöt alkoivat vihata minua. Luulin että hekin rakastivat minua, mutta ei. He pitivät minua loisena.
Koulussa jouduin tönityksi, lyödyksi, potkituksi, syljetyksi, läpsityksi, tukasta reviittin myös ja minut jätettiin luokan ulkopuolelle (suljettiin tuulikaappiin ja syljettiin sinne tai minua päin). Lällätystä ja erilaisia jekkuja. Reppuuni saatettiin laittaa käytetty kondomi ja vaatetustani pilkata äänekkäästi siten että häpesin itseäni.
Myöhemmin kun olin niin paljon koneella ja syrjäydyin ulkomaailmasta, minulle tuli suunnattoman hyvä ja turvallinen olo, kun vihdoinkin sain olla rauhassa. Edes hetken verran olla ilman pelkoa että muut arvostelee minua ja sitä mitä teen tai olen tekemättä.
Piinaa kesti 18-vuotiaaksi asti, jolloin minut savustettiin kotoa ulos lähes suoraan kadulle. Kotini oli ns hyvin konservatiivinen ja oikeistolainen. Isäni ja äitini mielestä minä olin totaalinen pettymys ja isä oli ihan harkinnut että avustaa minua lopettamaan itseni, jos niin haluan. Ei kuulemma ole kenenkään etu että elän häpeässä ja häpeällisesti "rajoittuneena". Ei sellainen ole elämän arvoista elämää kuulemma. Hän säälii ja häpeää minua syvästi ja toivoo että en olisi perheen kanssa missään tekemisissä.
Siitä päivästä lähtien olenkin ollut tukien varassa. On onni että Suomessa saa elää tukien varassa, kun on koko peruskoulun joutunut elämään helvetissä.
Toki kiusaajia löytyy virastoistakin. Kun tukia pitää hakea, niin se tehdään vaikeaksi ja jatkuvasti saa kuulla että pitäisi suuntautua kouluun (jota pelkään ja saan voimakkaita paniikkikohtauksia) tai työelämään.
Miksi minun pitäisi mennä sellaisiin töihin jossa hädin tuskin elättää itsensä ja altistuisi kiusaamiselle taas.
Haluan olla rauhassa ja yksin. Olisin halunnut hyvän ammattin ja toimeentulon kuten vanhemmillani on.
En koe että siivoilu tai muut hanttihommat on minun juttu. Etenkin kun niistä ei makseta edes inhimillistä palkkaa. Ikäänkuin minua rangaistaan huonolla palkalla... Voi luoja.
Mielenterveyspuolella minulle tyrkytetään erilaisia lääkkeillä. En hyväksy lääkitystä. En ole sairas.
Minua on kiusattu ja minut on syrjäytetty. Haluan eläkkeelle.
En ala käymään koulua voimakkaiden rauhoittavien alaisena tai ota itselleni mitään masennuslääkitystä.
En ole viallinen tai vajaa. Minua on kohdeltu väärin ja haluan toimeentulon että pärjään elämässä.
Haluan vain eläkkeen tai toimeentulon. Miksi siitä on tehty niin helkutin vaikeaa???
Miksi minua kiusataan edelleen yhteiskunnan puolelta?
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Kaikenmaailman lusmuille eläke? Ei todellakaan, menkää töihin ihan kuten muutkin menevät saadakseen toimeentulon.
Murskattu? Höpö höpö.
Kiusatun tulevaisuus viedään. Hän pelkää kouluja ja ei kouluttaudu.
Mitä jää jäljelle?
Olisiko sitten parempi jos työnteosta saisi parempaa palkkaa ja tuntisi että saa arvostusta?
Ei mitään alle 10e tuntipalkkoja.
Kyllä mä näen matalapalkat melkoisena rangaistuksena kaiken päälle.
Eräs viisas mies sen sanoi: Oma tila pitää ottaa.
Lapsen ja nuoren kehityksessä oman tilan ottaminen on vaikeaa kun osakseen saa vain .i++uilua ja varsinkin lapset ovat ihan pahimmat koska ei ole älyä vielä niin paljon että tietäisi miltä toisesta tuntuu. Tarhatädit vielä kannustaa näitä reippaudesta vaikka jättävät ryhmän ulkopuolelle. Saavat kiitosta ja tottakai sitä haluaa kehuja lisää. Ulkopuolelle jätetty jää yksin ja pahoilla mielin ehkä itkien yrittää kertoa tapahtuneesta. Joka kuitataan että yritäs nyt reipastua, kyllä se siitä.
Miten siis ottaa se oma tila?
Vierailija kirjoitti:
Loppu kiusaamiselle rahalla. kirjoitti:
Näistä asioista aina keskustellaan ja keskustellaan. Pitäisi ja pitäisi. Koulutuksista leikataan jatkuvasti.
Ei opettajilla tai kenelläkään koulussa ole resursseja puuttua kiusaamiseen.
Porvarien rahanyörit pysyy tiukasti kiinni. Ap:n faijakin ehdotti eutanasiaa...
Hienot arvot tässä maassa.
Pitäisikö joskus tehdä asioille jotain eli laittaa sitä rahaa niille tarvitseville ja lopettaa se keskustelu?
Asiasta on keskusteltu jo liian pitkään.
Kerroppas vielä mistä se raha otetaan? Taikaseinästä vai rahapuusta?
Älä sä huoli. Kyllä se tullaan ottamaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajua miksi tähän kiusaamiseen ei oteta kovaa otetta. Mikä ihme on se syy? Kun ote olisi se että kiusaamisesta tulee kiusaajalle lasu ja vähintään sakkorangaistus niin alkaisi se ääni kellossa kilkattaa vähän eri tahtia.
SAIRAS HÄPEÄLLINEN YHTEISKUNTA.
Höpö höpö. Kiusaamiseen puututaan silloin kun se havaitaan. Siinähän se ongelma on että suurin osa kiusaamisesta tapahtuu valvonnan ulottumattomissa. Kyllä nyt sentään 80-90-luvusta lähtien tässäkin asiassa on edetty.
Kiusatut pitäisi laittaa pakkoterapiaan, ellei kerran työnteko onnistu. Jos taas ovat terveitä, menkööt kouluun ja töihin kuten kaikki muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajua miksi tähän kiusaamiseen ei oteta kovaa otetta. Mikä ihme on se syy? Kun ote olisi se että kiusaamisesta tulee kiusaajalle lasu ja vähintään sakkorangaistus niin alkaisi se ääni kellossa kilkattaa vähän eri tahtia.
SAIRAS HÄPEÄLLINEN YHTEISKUNTA.Höpö höpö. Kiusaamiseen puututaan silloin kun se havaitaan. Siinähän se ongelma on että suurin osa kiusaamisesta tapahtuu valvonnan ulottumattomissa. Kyllä nyt sentään 80-90-luvusta lähtien tässäkin asiassa on edetty.
Mitä ihmeen höpö höpö? Luuletko todella että kiusaamiseen puututaan vaikka se havaitaan? Ei todellakaan läheskään aina. Puhumattakaan siitä että se saataisiin loppumaan. Missä todellisuudessa oikein elät. Ei mikään ihme että täällä maassa on tällaista, porukkahan on ihan kuin huumattua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SAIRAS HÄPEÄLLINEN YHTEISKUNTA.Höpö höpö. Kiusaamiseen puututaan silloin kun se havaitaan. Siinähän se ongelma on että suurin osa kiusaamisesta tapahtuu valvonnan ulottumattomissa. Kyllä nyt sentään 80-90-luvusta lähtien tässäkin asiassa on edetty.
Muutama vuosi sitten peruskoulusta päässyt nuoreni sanoi Kiva koulu on vitsi. Kukaan ei puutu vaikka silmien alla tapahtuu. Käännetään vain selkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikenmaailman lusmuille eläke? Ei todellakaan, menkää töihin ihan kuten muutkin menevät saadakseen toimeentulon.
Murskattu? Höpö höpö.
Kiusatun tulevaisuus viedään. Hän pelkää kouluja ja ei kouluttaudu.
Mitä jää jäljelle?
Olisiko sitten parempi jos työnteosta saisi parempaa palkkaa ja tuntisi että saa arvostusta?
Ei mitään alle 10e tuntipalkkoja.
Kyllä mä näen matalapalkat melkoisena rangaistuksena kaiken päälle.
Hanttihommia sta nyt ei vaan pystytä maksamaan enempää. Kuten yksinkertainen kun ymmärtää niin esim puutarha työ ei paljoa muuta vaadi kuin kuntoa. Jos siitä maksettaisiin yli 7.38 tunti , niin monellako olisi varaa kurkkuja ja tomaatteja ostaa. Tuotanto täällä lakkaisi ja siinä meni sekin työpaikka. Muualla maailmassa paperitommat siirtotyöläiset suorittaa ison osan noista hommista murto-osalla tuosta palkasta eikä palkan sivukustannuksia työnantajalle ole.
Minua kiusattiin koko ala- ja yläasteen ajan, jätettiin kaikesta ulkopuolelle, matkittiin kaikkea mitä sanoin tai tein, tönittiin, heiteltiin kivillä, ikinä ei käytetty oikeaa nimeä vaan haukkumanimeä ja vielä silloinkin kun opettaja oli paikalla, lavastettiin syylliseksi varkauksiin ja tihutöihin luokassa, piirustukset sotkettiin jne.
Mutta en kehtaa mainita sitä kenellekkään koska ap:n tapaisten uhriutujien takia kaikkien entisten kiusattujen kuvitellaan olevan samanlaisia. Osa meistä on päässyt yli tuosta paskasta eikä jäänyt vatvomaan sitä vuosikymmenien ajaksi ja antanut sen pilata elämäänsä.
Kiusaamiseen ei kyllä puututa vielä nykyäänkään tarpeeksi, kiusattua vaan pallotellaan taholta toiselle. Mitään ei voida tehdä kun "ei meidän koulussa mitään kiusaamista tapahdu". Kiusattu siirretään toiselle luokalle tai eri kouluun, silti homma vaan jatkuu. Ja kiusattu kärsii rangaistuksen.
MUTTA. On myös kiusatun oma tehtävä lopettaa itsensä sääliminen, ottaa tarjottu apu vastaan ja yrittää. Ap väittää, ettei ole sairas, mutta rivien välistä voin aistia katkeruuden, masennuksen ja pettymyksen. Näihinkin olisi apua tarjolla, jos sitä vain suostuisi ottamaan vastaan. On jokaisen oma tehtävä auttaa itse itseään.
Mitä näihin hanttihommiin tulee, niin kukapa niitä haluaisi elämäntehtäväkseen. Silti itsekin menin siivoojaksi töihin sillä halusin elättää itseni. Koulussa kävin työn ohella että sain opiskeltua korkeampipalkkaisen ammatin. Tästäkin olet itse vastuussa, ei ole yhteiskunnan tehtävä tarjota sitä sinulle kultatarjottimella, vaikka kuinka kokisit jääneesi ulkopuolelle.
Jos meinaa koko elämänsä elää tukien varassa, niin se vain nyt vaatii sen paperihelvetin joka ikinen kuukausi, mitä joudut sen eteen tekemään. Ei palkkatöissäkään raha ilmesty tekemättä tilille.
Eläkkeen voit tuon ikäisenä saada vain, jos olet sairas. Ja sitä et sanojesi mukaan ole.
Ei ole yhteiskunnan vika että sinua on kiusattu, vaan niiden kiusaajien. Ja vanhempiesi vika on se, että ovat kohdelleet sinua niin kylmästi. Syvät pahoitteluni tästä.
Silti edelleen vastuu elämästäsi on sinun omissa käsissäsi. Voit valita uikutatko karua kohtaloasi koko loppuelämäsi, vai teetkö hyvinvointisi eteen jotakin.
Valinta on sinun.
T. koko ala/yläasteen kiusatuksi joutunut nainen
Vierailija kirjoitti:
Kiusaamiseen ei kyllä puututa vielä nykyäänkään tarpeeksi, kiusattua vaan pallotellaan taholta toiselle. Mitään ei voida tehdä kun "ei meidän koulussa mitään kiusaamista tapahdu". Kiusattu siirretään toiselle luokalle tai eri kouluun, silti homma vaan jatkuu. Ja kiusattu kärsii rangaistuksen.
MUTTA. On myös kiusatun oma tehtävä lopettaa itsensä sääliminen, ottaa tarjottu apu vastaan ja yrittää. Ap väittää, ettei ole sairas, mutta rivien välistä voin aistia katkeruuden, masennuksen ja pettymyksen. Näihinkin olisi apua tarjolla, jos sitä vain suostuisi ottamaan vastaan. On jokaisen oma tehtävä auttaa itse itseään.
Mitä näihin hanttihommiin tulee, niin kukapa niitä haluaisi elämäntehtäväkseen. Silti itsekin menin siivoojaksi töihin sillä halusin elättää itseni. Koulussa kävin työn ohella että sain opiskeltua korkeampipalkkaisen ammatin. Tästäkin olet itse vastuussa, ei ole yhteiskunnan tehtävä tarjota sitä sinulle kultatarjottimella, vaikka kuinka kokisit jääneesi ulkopuolelle.
Jos meinaa koko elämänsä elää tukien varassa, niin se vain nyt vaatii sen paperihelvetin joka ikinen kuukausi, mitä joudut sen eteen tekemään. Ei palkkatöissäkään raha ilmesty tekemättä tilille.
Eläkkeen voit tuon ikäisenä saada vain, jos olet sairas. Ja sitä et sanojesi mukaan ole.
Ei ole yhteiskunnan vika että sinua on kiusattu, vaan niiden kiusaajien. Ja vanhempiesi vika on se, että ovat kohdelleet sinua niin kylmästi. Syvät pahoitteluni tästä.
Silti edelleen vastuu elämästäsi on sinun omissa käsissäsi. Voit valita uikutatko karua kohtaloasi koko loppuelämäsi, vai teetkö hyvinvointisi eteen jotakin.
Valinta on sinun.
T. koko ala/yläasteen kiusatuksi joutunut nainen
Tuhat peukkua 👍
Tuo on totta, moni kiusattu pärjää paremmin kun kiusaajansa, kun pääsee sieltä peruskoulusta. Lukio on jo erilainen paikka, fyysinen kiusaaminen ainakin jää pois.
Jos kaikki kiusatut olisi eläkkeellä, kuka ne elättäisi? Minua on kiusattu lapsena, mutta ei enää aikuisena, aikuinen voi valita missä ja kenen kanssa elämänsä viettää. Jos KAIKKIALLA kiusataan, niin vika löytyy peilistä.
Meitä pois työelämästä potkittuja on monia. Itseäni kiusattu joka paikassa. Koulussa,amk:ssa, työelämässä jne. Jättäähän se arvet. Itse tyhmänä menin vielä masentumaan ja lääkitys on jota en saa pois. Oli haaveita mutta eipä ole enää. Kuntoutustuella elän. Käy sääliksi lapsiani että sattui tälläinen äiti. Tai äidissähän ei ole mitään vikaa vaan tässä maailmassa. Elämme kylmiä aikoja. Olen myös 40v
Olin masentunut nuorena ja palkka ei ollut ratkaiseva kun pääsin töihin niin yhteisö siellä tuki minua ja ne työkaverit olivat kuin äitejä minulle. Vanhojen mammojen kanssa oli turvallista ja ainostaan vanhainkodissa hoitajat minua kiusattiin ja kusetettiin mutta kun pääsin siivousporukkaan niin siellä oli aitoja ihmisiä. Siivoojat kohtelivat ihmisenä ja tukivat minua eivätkä kohdelleet ala-arvoisesti. Itsetuntoni nousi ja tunsin itseni tärkeäksi. Ne eivät haukkuneet jos en nyt ihan kaikkea osannut heti vaan kädestä pitäen opetettiin. Yhdessä paikassa oli niin paha ihminen että ei tehnyt mieli tehdä mitään enkä tehnyt vaan annoin sen räksyttää siinä aikansa ja sitten lähdin taukotilaan. Minulla korkean paikan kammo enkä noussut tikapuille.
Mitä jos lopettaisit kiusatuksi identifioitumisen? Siitä on 30 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on totta, moni kiusattu pärjää paremmin kun kiusaajansa, kun pääsee sieltä peruskoulusta. Lukio on jo erilainen paikka, fyysinen kiusaaminen ainakin jää pois.
Jos kaikki kiusatut olisi eläkkeellä, kuka ne elättäisi? Minua on kiusattu lapsena, mutta ei enää aikuisena, aikuinen voi valita missä ja kenen kanssa elämänsä viettää. Jos KAIKKIALLA kiusataan, niin vika löytyy peilistä.
En tiedä tuosta, mutta aika moni on tukien varassa. Harva oikeasti kiusattu selviää eteenpäin elämässään etenkin, kun turvaverkko puuttuu ja ei edes ole ystäviä ja jos vanhemmat ovat oikeistolaisia tyyliin "oman elämänsä onnen seppiä".
Sitten ne jotka saa tarpeekseen menehtyy päihdeongelmiin jossain vaiheessa elämää tai riistää itseltään hengen.
Totuus on että kiusaaminen maksaa yhteiskunnalle. Rahassa tai muussa.
Joku kyseli että mistä ne rahat otetaan? Taikaseinästä tai rahapuustako?
Ne otetaan kokoajan erilaisista kustannuksista. Se että kiusattu joutuu kouluttamattomaksi ja työttömäksi maksaa melkoisesti kustannuksia. Kyllä ne rahat vaan jostain otetaan tälläisessä yhteiskunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne kiusaajat pärjää elämässä paremmin. Heillä on narsistinen draivi päällä ja kyynärpäätaktiikka elämässään.
Näistä kiusaajista tulee juurikin menestyjiä.
Ei yhtään ole yllätys että moni kiusaaja voi olla psykiatrina tai lääkärinä...
Turha sellaiselta on anella sairaseläkettä.
En ole hullu ensinnäkään. kirjoitti:
Syy miksi kiusaamiseen ei puututa on resurssit ja rahaa ei haluta laittaa sen kitkemiseen.
Näkeehän sen selvästi että ei haluta että ahdistuneille ja nurkkaan ajetuille ei edes haluta eläkettä tai perustavan laatuista tukea ilman työkkärin kiusaamista.
Aktiivimalli oli kaiken huippu.
Miettikääpä terveet miten leimaavaa on kuntouttava työtoiminta?
En minä kaipaa mitään kuntoutusta, vaan että minut jätetään rauhaan. En halua että minua kohdellaan vajaana tai että mut turrutetaan lääkkeillä ja voimakkailla rauhoittavilla. En halua!
En ole viallinen vaan minua on kiusattu ja minusta tuntuu että en vain halua olla muiden kanssa. Haluan olla rauhassa ja katsella ikkunasta lumihiutaleita.
En enää ikinä kykene olemaan muiden kanssa ja en tunne että olisin työkykyinen, mutta en ole "sairas" ja että minun pitäisi syödä lääkkeitä.
Syökää itse lääkkeitä kun olette mieluummin kiusaajien puolella.
Olen tälläinen pakollisen kouluvelvollisuuden takia ja odotan että minut elätetään.
Hanttihommiin en halua ja minulla oli toiveena tulla lääkäriksi tai muuksi vähän arvostetummaksi.
Arvostan itseäni sen verran.
Eläke tänne kiitos.
Ap
Tuommoinen ei vain käy, perustulo on mahdoton ajatus, onneksi. En minä ainakaan halua kustantaa vapaakyytiläisten elämää ja jotain rauhassa oloa (mitä hittoa oikeasti?). Miksi olet ansainnut sen enemmän kuin joku menestynyt työssäkäyvä? Heitä ei palkita mitenkään, maksut vain nousevat elättien takia. Mistä sinä tiedät miten paljon me muut kunnolliset työssäkäyvät ihmiset olemme kärsineet ja silti jatkamme? ”Kun alat tuntea kipua, siitä taistelu vasta alkaa” on minun ja monien muidenkin motto. Minua on kiusattu vain vähän, koska uskalsin avata suuni. Vaikka mitä sieltä vastapuolelta tulisi, uskalsin avata suuni. Todella monia on joskus kiusattu jollakin tapaa, tarinasi ei ole uniikki. Oletko koskaan harrastanut urheilua? Onko sinulla yleensäkään ollut mitään tavoitteita muita kuin Netflixin rauhassa katsominen? Uhriutuminen on ehkä pahinta mitä ihminen voi elämälleen tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei ole oikein kirjoitti:
Musta on väärin että mun pitää syödä lääkärin myöntämiä huumeita että selviäisin koulussa tai työssä.
En halua syödä myrkkyjä. Haluan vain toimeentulon.
En ole sairas. Yhteiskunta on sairas.
Aluksi multa otetaan menestyjän status pois ja sitten halutaan että meen johonkin hanttihommiin tai kuntouttavaan. Ei onnistu.
Mun pitäisi nyt vaan nöyrästi kiusattuna paiskia teidän muiden takia hommia joista ei edes jää säästöön rahaa?
Oletko Ap? Joka tapauksessa älä ota lääkkeitä jos vähänkään tuntuu että et halua. Näistähän ei saa ääneen puhua. Totta kai sua vastaan hyökätään täälläkin ja joka puolella kun tiedät miten asiat on. Olet vahva ja älykäs, onnittelen sinua siitä.
Voimia paljon, et ole yksin.Kyllä se oli viestini. En edes provosoi. Vaan sanon pää pystyssä mitä mieltä olen. Multa vietiin tulevaisuus ja olen jo neljäkymmentävuotias. Kiusaaminen tapahtui 80-90-luvulla.
Näen vieläkin unia koulusta ja en ole edes tilanut niitä unia mieleeni. Heräsin taas aikaisin niihin uniin.
Haluaisin nukkua yhteentoista. Lähden kohta kirjastolle ja haen jotain hyvää luettavaa. Tämä ketju sai oloni vain pahentumaan, kun näin peukutukset.
Peukutukset pitäisi poista, ne yllyttää ihmisiä kiusaamaan.
Ap
Mene töihin. Saat muuta ajateltavaa kuin oman napasi. Sen sinun hyvän luettavankin eteen joku on tehnyt töitä.
Kerroppas vielä mistä se raha otetaan? Taikaseinästä vai rahapuusta?