Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitien pakottaminen alatiesynnytykseen Suomessa

Järkisektion saanut
03.10.2019 |

Viime päivien otsikoissa on kauhisteltu syntyvyyden kiihtyvää laskua. Yksi syy monista kymmenistä on se, että naisilta evätään potilaan itsemääräämisoikeus, heidän tullessaan raskaaksi. Kuulostaa ihmisoikeusrikkomukselta, mutta se on Suomessa vallitseva tämänhetkinen hoitosuositus.

Toivottavasti joskus tulevaisuudessa kummastellaan tätä aikaa, kun naiset eivät saaneet päättää omasta kehostaan eli valita synnytystapaansa. Suomessa ollaan tultu jälkijunassa synnytyskulttuurissa aina (kuten mm. YLE:n artikkelista https://yle.fi/uutiset/3-10976854 käy ilmi) ja edelleen 2019 laahataan muita länsimaita kaukana jäljessä.

Nykypäivän Suomessa äitien otsaan (kuten minun) lyödään edelleen diagnoosi: synnytyspelko, jotta äidit saavat valinnanvapauden omasta synnytystavastaan. Jos kerran 1990-luvulla valinnanvapaus ollaan naamioitu ahtaaksi lantioksi ja 2000-luvulla synnytyspeloksi, olisiko 2020-luku viimein se aika, kun valinnanvapautta ei naamioida enää miksikään diagnoosiksi, vaan kutsutaan synnytystavan valinnaksi?

”– Vielä 90-luvulla monesti synnytyspelkodiagnoosi piilotettiin jonkun toisen diagnoosin taakse. Saatettiin tehdä sektio synnytyspelon vuoksi, mutta diagnoosissa lukikin suhteellisesti ahdas lantio. Esimerkiksi vuonna 1996 Suomessa tehtiin ahtaan lantion vuoksi yli 700 keisarinleikkausta. Synnytyspelko oli virallisena syynä vain sadassa suunnitellussa sektiossa. Vuonna 2010 ahtaan lantion diagnoosilla tehtiin enää noin 300 keisarinleikkausta. Synnytyspelon vuoksi tuolloin hoidettiin jo yli 4 000 äitiä. Heistä suurin osa synnytti kuitenkin alateitse.” -YLE

Mitä pelkkiä diagnooseja on tuijottelu, kummasti lantiot naisilla levenivät 14 vuodessa. Joko alkaa tilanne valjeta? Vuosittain nämä tuhannet äidit joutuvat käymään läpi synnytyspelkopolin: paikka mihin äiti siis Suomessa pakotetaan, mikäli ei halua synnyttää alateitse. Pelkopolin idea ja sisältö on suostutella äiti alatiesynnytykseen, keinolla millä hyvänsä. Pelkopoleilla äitejä uhkaillaan, pelotellaan, haukutaan, vähätellään ja heille valehdellaan alatiesynnytys täysin riskittömäksi. Vaikka Suomen laissa kielletään tällainen potilaan kohtelu ja valehtelu, se rehottaa päivittäin Suomen pelkopoleilla. Kukaan ei puutu asiaan.

Valitettavan monella äidillä, joka haluaisi päättää synnytystavastaan, ei ole samaa määrää 5 vuoden aikana kerättyä faktatietoa laukoa vastaan pelkopolilla syötetylle alatiepropagandalle ja periksiantamatonta luonnetta, jotta selviytyisi pelkopolin mankelista. Monet joutuvat Suomessa siis alatiesynnytykseen passiivisesti pakotettuna, eli toisin sanoen pelkopoli ei myönnä sektiota, vaikka sitä oltaisi vastaanotolla itkien ja huutaen aneltu.

Miten nykypäivän Suomessa tapahtuu tällaista?

Kommentit (2040)

Vierailija
1721/2040 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllätyin positiivisesti miten pieni tuo leikkaushaava on pituudeltaan. Edelleenkin olen sektion kannalla mikäli koskaan päätän toista lasta haluta. Alatiesynnytys kerran koettu, se ei ole enää vaihtoehto.

Vierailija
1722/2040 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta revittiin 2 viisaudenhammasta ja viikon päästä annoin fellaatiota miehelleni, vähän vaati järkkäystä, mutta ihan itse halusin. Eikö kukaan kysynytkään seksistä? No halusin kertoa kuitenkin.

Mitä eikö kaikki muut parane viisaudenhampaiden repimisestä niin nopeaan?

No, minulla olikin elektiivinen viisaudenhampaiden poisto ulkomailla, täällä paranee niin nopeaan! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1723/2040 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihkua, kaikki vatsat auki vaan!!!

Ei kai ne polvileikkaukset ja selkäleikkauksetkaan sen kauniimpia leikkauksia taida olla. Aivoista puhumattakaan.

Tosiaan, miksi sitten aukaista sisuksensa tahallaan turhaan, kuten nämä sektiota täysin valinnanvapaaksi haluavat tehdä.

Se sektio ei ole mikään pikkujuttu kuten jotkut täällä antavat ymmärtää.

Onko se alatiesynnytys ja 70 tikkiä alapäässä jokin pikkujuttu sitten? Moni sektion kokenut toipui nopeammin ja helpommin kuin minä. Todistin tätä itse omilla silmillänikin. Sektion oireet ja toipumisaika ei pelota enää, päinvastoin. En tosin aio enää synnyttää toista kertaa nimenomaan traumaattisen kokemuksen takia. Pitäköön tunkkinsa, olen onnellinen yhden lapsen äitinäkin.

Vierailija
1724/2040 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan urhaan selitätte ja linkitätte ja kerrotte omista kokemuksistanne. Synnytys on AINA yksilöllinen, eikä teidän kokemuksillanne ja tilastoilla ole mitään merkitystä. Kukaan ei voi taata mitään etukäteen.

Juurikin siksi kukin nainen päättäköön itse synnytyshenkilökunnan tukemana, mitä riskejä haluaa synnytykseensä ottaa.

Vierailija
1725/2040 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan urhaan selitätte ja linkitätte ja kerrotte omista kokemuksistanne. Synnytys on AINA yksilöllinen, eikä teidän kokemuksillanne ja tilastoilla ole mitään merkitystä. Kukaan ei voi taata mitään etukäteen.

Juurikin siksi kukin nainen päättäköön itse synnytyshenkilökunnan tukemana, mitä riskejä haluaa synnytykseensä ottaa.

Ja niinhän Suomessa asia on, kun esittää asiansa kunnolla hoitohenkilökunnalle, sen sektion saa. Siis jonkun tarkoituksena on vähentää lasten määrää kun pelottelee että sektiota ei saa.

Vierailija
1726/2040 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai ne polvileikkaukset ja selkäleikkauksetkaan sen kauniimpia leikkauksia taida olla. Aivoista puhumattakaan.

Tosiaan, miksi sitten aukaista sisuksensa tahallaan turhaan, kuten nämä sektiota täysin valinnanvapaaksi haluavat tehdä.

Onko se alatiesynnytys ja 70 tikkiä alapäässä jokin pikkujuttu sitten? Moni sektion kokenut toipui nopeammin ja helpommin kuin minä. Todistin tätä itse omilla silmillänikin. Sektion oireet ja toipumisaika ei pelota enää, päinvastoin. En tosin aio enää synnyttää toista kertaa nimenomaan traumaattisen kokemuksen takia. Pitäköön tunkkinsa, olen onnellinen yhden lapsen äitinäkin.

Eli saisit sen sektion koska ensimmäinen oli traumaattinen. Mutta jos et halua toista lasta niin sitten et halua. Ei kaikkien tarvitse hankkia enemmän kuin yksi.

Vierailija
1727/2040 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komplisoitunut alatiesynnytys on muuten kalliimpi kuin suunniteltu sektio, jo tikkaus nostaa alatien hintaa 😉 Naistalon sektio vs alatie -listaus on lähdeviitteetön eikä sen luvut vastaa mitään julkisesti saatavia tilastoja. Siitä on tehty valituksia, pitääpäs käydä katsomassa että vieläkö se on entisessä mallissaan. Siitä ei edes kerrottu että kuka sen on koonnut 🧐

Vierailija
1728/2040 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli saisit sen sektion koska ensimmäinen oli traumaattinen. Mutta jos et halua toista lasta niin sitten et halua. Ei kaikkien tarvitse hankkia enemmän kuin yksi.

Uudelleensynnyttäjille toista synnytystä markkinoidaan "eheyttävänä" ja voimaannuttavana synnytyksenä sekä kerrotaan samat valheet ihanasta riskittömästä alatiestä vaaleanpunaiset lasit silmillä. Ymmärrän jokseenkin nämä liirum laarumit ensisynnyttäjien kohdalla, mutta aina jaksan ihmetellä että miten he uudelleensynnyttäjiäkin pitävät niin naiiveina 🤔 Uudelleensynnyttäjän on paikoin hyvinkin vaikeaa saada sektiota.

Vierailija
1729/2040 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähes 90 sivua sektion vastustamista lukeneena tilastoineen, hintoineen ja riskineen ei tunnu siltä, että sektion saisi edes traumaattisen alatiesynnytyksen jälkeen. Tai jos saisikin, olisi se silti kaikkien mielestä väärin kaikkia kohtaan.

Vierailija
1730/2040 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tätä keisarinleikkauksen kannattajien vihaa alatiesynnyttäjiä tai sen ihannoijia kohtaan.  Ja kyse ei todellakaan ole itsemääräämisoikeudesta. Jos joku ei halua että määrätään niin voi synnyttää vaikka metsässä yksin. Tämähän on juuri päinvastaista. Totta kyllä sekin, että jos syntyvyys vähenee, niin miksi ei panostettaisi synnytyksien mukavuuteen. Aika moni synnyttää vähän vanhempana nykyään kuin ennen. Kroppakaan ei kestä samalla tavalla kuin nuorella. Omasta synnytyksestä sanoisin, että se oli aika erilaista kuin kuvittelin. Ei ollut huutamista ja itkua. En jaksanut edes kuvitella mitään kylpyjä tai minkäänlaisia erikoisuuksia. Halusin vaan puudutukset ja maata sängyssä lepäämässä ja keräämässä voimia ennen ponnistusvaihetta, johon piti ladata kaikki voimat. 

Vierailija
1731/2040 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkisektio -16 kirjoitti:

Komplisoitunut alatiesynnytys on muuten kalliimpi kuin suunniteltu sektio, jo tikkaus nostaa alatien hintaa 😉 Naistalon sektio vs alatie -listaus on lähdeviitteetön eikä sen luvut vastaa mitään julkisesti saatavia tilastoja. Siitä on tehty valituksia, pitääpäs käydä katsomassa että vieläkö se on entisessä mallissaan. Siitä ei edes kerrottu että kuka sen on koonnut 🧐

Joillekinhan se sopii, suunniteltu sektio. Sinäkin mitä ilmeisimmin sait toivomasi sektion eikä sinua pakotettu synnyttämään alateitse. Eikö niin?

Eli Suomessa sektiota toivovat naiset saavat suunnitellun sektion tuodessaan toiveensa sektiosta esille jos sille ei ole lääketieteellistä estettä.

Jotkut toki kokevat pelkopoliprosessin ikävänä ja heistä pitäisi riittää kun itse kertoo lukeneensa "choosing casarean", ettei luota lääkäreihin ja pelkäävänsä repeämistä.

Kannattaa kuitenkin muistaa sekin, että suurinosa pelkopoliklinikalla asioivista haluaa nimenomaan sitä tukea synnytyspelkonsa (alatie ja keisarileikkaus) kanssa ja tukea hänen ja lapsen kannalta yksilökohtaisesti parhaan synnytystavan valintaan lääkäreiltä ja muilta ammattilaisilta.

90% pelkopoliklinikalla käyvistä naisista päätyy sitten synnyttämääm alateitse.

Sektiohurmoksiset tulkitsevat sen niin, että 9/10 naisista on helposti aivopestäviä idiootteja kun päätyivät (omista lähtökohdistaan) eri ratkaisuun kuin he.

Joku voisi ajatella, että alatie on suurimmalle osalle synnyttäjistä (ei kaikille) ylivoimaisesti fiksumpi valinta.

Vierailija
1732/2040 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon muutama tikki voi nostaa hintaa? Vaikea uskoa. Nukutus taas on käsittääkseni hyvin kallista.

Vierailija
1733/2040 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme marinaa 87 sivua. Jos ei haluta enempää vauvoja Suomeen, niin olkoon niin. Täyttäköön maan ne joiden persaus kestää.

Vierailija
1734/2040 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon muutama tikki voi nostaa hintaa? Vaikea uskoa. Nukutus taas on käsittääkseni hyvin kallista.

Sektiossa ei nukuteta, ellei kyseessä ole hätäsektio.

Vierailija
1735/2040 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.hus.fi/hus-tietoa/talous/Hinnoittelu/Documents/HUS%20Palvel…

Keisarileikkaus kohdun runko-osan läpi 1459€ - 1727€

Keisarileikkaus kohdunsolan eli istmuksen läpi 1755€ - 2401€

Normaalin synnytyksen avustaminen 1164€ - 1523€

Ja sit lisukkeet;

Emättimen ompelu synnytyksen jälkeen 1342€ - 1794€

Ulkosynnyttimien ompelu synnytyksen jälkeen 1307€ - 1817€

Välilihan osittaisen repeämän korjaus 1439€ - 2024€

Välilihan täydellisen repeämän korjaus 1690€ - 2367€

Kohdunkaulan ompelu synnytyksen jälkeen 1338€ - 1813€

Muu synnytyselinten synnytysvaurion korjaus 1687€ - 2847€

Kohdun tyhjennys kaapimalla synnytyksen jälkeen 2343€ - 3476€

Istukan ulospuristaminen Creden ottein 828€ - 1196€

Istukan ja sikiökalvojen käsinirroitus 1392€ - 1897€

Imukuppiulosautto 1046€ - 1718€

Perätilan ulosautto käsin 1249€ - 1635€

Vierailija
1736/2040 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme marinaa 87 sivua. Jos ei haluta enempää vauvoja Suomeen, niin olkoon niin. Täyttäköön maan ne joiden persaus kestää.

Kaverilleni oli varattu sektioaika rv 37+jotain (kaksoset). Ei sitä saanutkaan kun synntys käynnistyi jo rv 35+. Onneksi vauvat olivat kääntyneet oikein päin ja sairaalassa halusikin yrittää alateitse. Hyvin meni synnytys ja palautui nopeasti. Lapset viettivät ensimmäiset viikkonsa teholla kuten keskoset usein.

Sektiota ei aina saa vaikka aika olisikin kalenterissa. Sitä ei aina voi saada myöskään terveydellisistä syistä, jotka voivat ilmetä vasta raskausaikana. Että tosiaan ei kannata raskautua jos ei halua synnyttää koska ei sinulle voi kukaan luvata sektiota tai alatiesynnytystä varmasti etukäteen.

Jos taas olet jo raskaana niin tähdätään sinun lähtökohdistasi parhaaseen synnytystapaan. Joskus voit itse valita kun kerrot toivovasi sektiota. Joskus sitä ei kannata tai edes voida tehdä.

Eli ylimääräisen energian voisi kohdentaa siihen, että ajaisi niitä mainittuja: synnytystapa-arviot kaikille, pelkopoliklinikalta tukea tarvitseville, synnytysvalmennukset halukkaille ja äitiysfysioterapia kaikille synnyttäneille. Kuulostaa jo, että Suomi olisi jo ihan hyvä maa synnyttää. :)

Se, että vaahdotaan henkilökemioista ja jonkun yksittäisen kätilön asenteesta ei muuta mitään. Tietysti vertaistukiketjuista (joita tämäkin on?) irtoaa ymmärrystä ja siten voi saada paremman olon.

Vierailija
1737/2040 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektion jälkeen pitää olla sairaalassa kauan, minäkin olin kaksi viikkoa. Se on kallista ja turhauttavaa, synnytyksen jälkeen pääsee parin päivän jälkeen kotiin! Sitten on verikokeissa juoksua, onko saatu haavatulehdus pois, onko veriarvot nousseet tarpeeksi, vieläkö tikit ovat, joko poistetaan jne. Kaikille näille tulee hintaa. Ja vauvalle pitää hankkia hoitaja, kun on sairaalassa käyntejä eikä äiti saa nostaa vauvaa pitkään aikaan. Isä auttaa äitiä vessaan ja laittaa ruokaa, vauvalle pitää olla useinkin vielä oma hoitaja.

Vierailija
1738/2040 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sektion jälkeen pitää olla sairaalassa kauan, minäkin olin kaksi viikkoa. Se on kallista ja turhauttavaa, synnytyksen jälkeen pääsee parin päivän jälkeen kotiin! Sitten on verikokeissa juoksua, onko saatu haavatulehdus pois, onko veriarvot nousseet tarpeeksi, vieläkö tikit ovat, joko poistetaan jne. Kaikille näille tulee hintaa. Ja vauvalle pitää hankkia hoitaja, kun on sairaalassa käyntejä eikä äiti saa nostaa vauvaa pitkään aikaan. Isä auttaa äitiä vessaan ja laittaa ruokaa, vauvalle pitää olla useinkin vielä oma hoitaja.

Ikävä kokemus sinulla, itse olin miehen kanssa perhehuoneessa kolme päivää eli maksettavaa tuli 3x41,20€. Laskuttaja oli töpännyt ja unohtanut laskuttaa miehen vastaavan maksun. Tikit olivat ihonsisäiset sulavat, joten niiden poistamiseen ei tarvinut uhrata ajatusta. Oli todella mukava synnytys kaikin puolin. Ensi-imetys oli kiireettömästi heräämössä, ei tullut ongelmia silläkään saralla 👍🏼

Vierailija
1739/2040 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan tarvitse 2 viikkoa sairaalassa olla normaalitilanteessa. Huonekaverilla kiireellinen sektio (epäonnistunut alatiesynnytys) ja sairaalassa 3 vuorokautta ja kotiin. Alatiesynnytyksessäkään et välttämättä voi nostaa vauvaa painavampaa tai paine kohdistuu tikkeihin. Lisäverta pari pussia. Tikkien sulamista seurataan vasta jälkitarkastuksessa mikä sekin naurettava vilkaisu alakertaan ja sen jälkeen olet omillasi repeämiesi kanssa. Kävellä voit joskus kun haava on sen verran parantunut ja turvotus alapäässä laskenut. Istumiseen meni monta viikkoa. Vessassa käyminen onkin oma haasteensa ettei tikit repeä kakatessa. Virtsan kirvely on myös ihana kokemus joka kerta. Seksi sattui puoli vuotta synnytyksen jälkeen. Ja tämä on tarina hyvin menneestä synnytyksestä.

Olin yli viikon sairaalassa ja mies hoiti vauvan sillä välin, kun en voinut nousta sängystä moneen päivään. Kätilöt auttoivat jos vauvalle tuli yöllä kakka. Eli alatiesynnytys ei aina ole se nopea ponnistus ja heti lenkille seuraavana päivänä. Ihan yhtälailla siinäkin voi joutua tikattavaksi ja liikuntakyvyttömäksi pitkäksi aikaa.

En ymmärrä miksi alatiesynnytys on sektiosynnyttäneiden mielestä automaattisesti helppo ja nopea? Tuskin kukaan alatiesynnyttäjä kuvittelee sektionkaan jälkeen heittävänsä heti kuperkeikkaa täysissä voimissaan. Jokainen synnytys on oma kokemuksensa ja äidillä pitäisi olla oikeus valita mihin pystyy ja mitkä riskit uskaltaa ottaa.

Vierailija
1740/2040 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävä kokemus sinulla, itse olin miehen kanssa perhehuoneessa kolme päivää eli maksettavaa tuli 3x41,20€. Laskuttaja oli töpännyt ja unohtanut laskuttaa miehen vastaavan maksun. Tikit olivat ihonsisäiset sulavat, joten niiden poistamiseen ei tarvinut uhrata ajatusta. Oli todella mukava synnytys kaikin puolin. Ensi-imetys oli kiireettömästi heräämössä, ei tullut ongelmia silläkään saralla 👍🏼[/quote]

Sinulle tuli maksettavaa tuon verran, mutta muut veronmaksajat maksavat kalliisti sinunkin hoitosi. Kokonaiskulut eivät todellakaan ole ne, mitkä asiaks maksaa, vaan veroilla kaikki tulevat sairaanhoitoa Suomessa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kuusi