Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitien pakottaminen alatiesynnytykseen Suomessa

Järkisektion saanut
03.10.2019 |

Viime päivien otsikoissa on kauhisteltu syntyvyyden kiihtyvää laskua. Yksi syy monista kymmenistä on se, että naisilta evätään potilaan itsemääräämisoikeus, heidän tullessaan raskaaksi. Kuulostaa ihmisoikeusrikkomukselta, mutta se on Suomessa vallitseva tämänhetkinen hoitosuositus.

Toivottavasti joskus tulevaisuudessa kummastellaan tätä aikaa, kun naiset eivät saaneet päättää omasta kehostaan eli valita synnytystapaansa. Suomessa ollaan tultu jälkijunassa synnytyskulttuurissa aina (kuten mm. YLE:n artikkelista https://yle.fi/uutiset/3-10976854 käy ilmi) ja edelleen 2019 laahataan muita länsimaita kaukana jäljessä.

Nykypäivän Suomessa äitien otsaan (kuten minun) lyödään edelleen diagnoosi: synnytyspelko, jotta äidit saavat valinnanvapauden omasta synnytystavastaan. Jos kerran 1990-luvulla valinnanvapaus ollaan naamioitu ahtaaksi lantioksi ja 2000-luvulla synnytyspeloksi, olisiko 2020-luku viimein se aika, kun valinnanvapautta ei naamioida enää miksikään diagnoosiksi, vaan kutsutaan synnytystavan valinnaksi?

”– Vielä 90-luvulla monesti synnytyspelkodiagnoosi piilotettiin jonkun toisen diagnoosin taakse. Saatettiin tehdä sektio synnytyspelon vuoksi, mutta diagnoosissa lukikin suhteellisesti ahdas lantio. Esimerkiksi vuonna 1996 Suomessa tehtiin ahtaan lantion vuoksi yli 700 keisarinleikkausta. Synnytyspelko oli virallisena syynä vain sadassa suunnitellussa sektiossa. Vuonna 2010 ahtaan lantion diagnoosilla tehtiin enää noin 300 keisarinleikkausta. Synnytyspelon vuoksi tuolloin hoidettiin jo yli 4 000 äitiä. Heistä suurin osa synnytti kuitenkin alateitse.” -YLE

Mitä pelkkiä diagnooseja on tuijottelu, kummasti lantiot naisilla levenivät 14 vuodessa. Joko alkaa tilanne valjeta? Vuosittain nämä tuhannet äidit joutuvat käymään läpi synnytyspelkopolin: paikka mihin äiti siis Suomessa pakotetaan, mikäli ei halua synnyttää alateitse. Pelkopolin idea ja sisältö on suostutella äiti alatiesynnytykseen, keinolla millä hyvänsä. Pelkopoleilla äitejä uhkaillaan, pelotellaan, haukutaan, vähätellään ja heille valehdellaan alatiesynnytys täysin riskittömäksi. Vaikka Suomen laissa kielletään tällainen potilaan kohtelu ja valehtelu, se rehottaa päivittäin Suomen pelkopoleilla. Kukaan ei puutu asiaan.

Valitettavan monella äidillä, joka haluaisi päättää synnytystavastaan, ei ole samaa määrää 5 vuoden aikana kerättyä faktatietoa laukoa vastaan pelkopolilla syötetylle alatiepropagandalle ja periksiantamatonta luonnetta, jotta selviytyisi pelkopolin mankelista. Monet joutuvat Suomessa siis alatiesynnytykseen passiivisesti pakotettuna, eli toisin sanoen pelkopoli ei myönnä sektiota, vaikka sitä oltaisi vastaanotolla itkien ja huutaen aneltu.

Miten nykypäivän Suomessa tapahtuu tällaista?

Kommentit (2040)

Vierailija
1041/2040 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Hyi ällöä mä en ainakaan ikinä synnyttäis, vaan mun vauva leikattais kyl ulos mun mahasta". Tuostahan tässä oikesti on kyse. On niin ällöä ja eläimellistä, ei ollenkaan instagram-materiaalia.

Eiköhän tämä hömpötys mene jossain vaiheessa ohi; suurin osa nuorista naisista tuskin jättää hankkimatta lapsia tuollaisista syistä, vaan taustalla on esim. se ettei ylipäätään kiinnosta saada lapsia. Mikä on ihan ok. Sanokaa mieluummin niin kuin asia oikeasti on.

Eli millaisista syistä he sitten jättävät lapset hankkimatta? Jokin syyhän siihen on että syntyvyys jää tänä vuonna 1,23 lapseen per nainen eli lasku jatkuu.

Suomen syntyvyys on nyt romahtanut aivan muutamassa vuodessa. Oletko sitä mieltä, että sektion saaminen Suomessa olisi vaikeutunut merkittävästi nyt aivan lähivuosina?

Oman kokemukseni mukaan resurssipula julkisessa terveydenhuollossa on viimeisen parin vuoden aikana pahentunut huomattavasti. Ihmisten luottamus julkiseen sektoriin vähenee kun palvelu heikkenee. Muiden puolesta en voi puhua mutta näin on omalla kohdallani.

Ja tästä mielikuvastasi johtuu Suomen alentunut syntyvyys.

Omalla kohdallani sektioneuvotteluaikojen saaminen on tänä aikana vaikeutunut, ts. siirtynyt aina myöhemmäksi ja myöhemmäksi, joten en pitäisi mahdottomana että joku heikkotahtoisempi luovuttaisi ja keskittyisi muihin asioihin. Näitä asioita jaetaan omanikäisten/ samassa tilanteessa olevien kesken hyvin avoimesti. Sairaaloiden temput eivät jää vain potilaan ja tietyn lääkärin välisiksi.

Sairaaloiden temput? Siis se, että lekureilla saattaa olla kiireellisempiä asioita kuin neuvotella jonkun mamman kanssa siitä milloin lapsen syntymä sopii hänelle?

Ei voi olla kiireellisempää asiaa kuin mamman kanssa neuvottelu. Jos on muka jotain tärkeämpää, mamma ei synnytä ollenkaan. Tai ainakaan mamman kaverit ei synnytä.

Eli toisen mamman synnytyksen hoitaminen ei ole mielestäsi tärkeämpää, kuin sinun kanssasi neuvottelu? Jos tärkeysjärjestys on tämä, niin miten suu pannaan sitten, kun lääkäri ei ehdikään hoitamaan sinun sektiotasi, koska on neuvottelemassa toisen mamman kanssa?

Vierailija
1042/2040 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. kysymykseen "Miten nykypäivän Suomessa tapahtuu tällaista?".

Naiset ovat kautta maailman historian joutuneet taistelemaan omista oikeuksistaan.

Ei siitä kauaa ole kun naiset synnytyksen jälkeen joutuivat kirkossa ja seurakunnan edessä kirkotettavaksi, koska olivat synnytyksessä saastuneita ja likaisia. Siitäkin naiset joutuivat taistelemaan. Ystäväni äiti oli kirkotettu vielä 50-luvulla, tosin omasta halustaan.

Perheväkivalta ja vaimon hakatuksesi tuleminen oli ihan lailla hyväksyttyä vielä 80-luvulle asti. Samoin vaimon raiskaaminen vuoteen 1994. Eikä tekijää rangaistu.

Ja samanlaista keskustelua käytiin 70-80-luvulla kivunlievityksestä synnytyksestä ja silloinkin naisten ääntä yritettiin vaientaa ja sitä paheksuttiin suuresti, koska se ei silloin ollut luonnollinen synnytys, eikä äiti ollut äiti eikä mikään, jos lapsi syntyi ilman suurta tuskaa ja kipua.

Sama myös kun naiset vaativat isiä mukaan synnytykseen, vastustus oli kova ja perusteltiin, kuinka isiltä menee seksihalut (syntyvyys oli jo kääntynyt laskuun 70-luvulla) ja sen väitettiin vaikuttavan jo syntyvyyteen ja kätilöt ja lääkärit perustelivat, että isän mukana olo vaatiin lääkärien ja kätilöiden hoivan ja äidit ja vauvat jäävät hoitamatta.

Ja ihan vastaavaa kritiikkiä on saanut myös kotisynnytys, vaikka kotona on synnytytetty vuosisatoja ja luulisi sen olevan luonnollisen synnytysmuoto.

Naisen its määräämisoikeutta ja ääntä on yritetty vaimentaa vuosisatoja ja muut päättää mikä naiselle olisi parasta ja miten hänen pitäisi tehdä.

Samaa yritetään edelleen, onhan naiset joutuneet alistumaan vuosisatoja ja tehneet kaikenmaailman temppuja. Synnyttäneet selällään sängyssä, remmeihin sidottuna ja aina löytyy vielä yrittäjiä 2000-luvulla, jospa naiset suostuisi.

Ja nyt se on oikeus sektioon, naisen niin halutessa, mutta se halutaan kaikin keinoin estää, ihan samalla tavalla kuin aikoinaan kirkottaminen, raiskaus avioliitossa, perheväkivalta jne.

Onneksi tämän päivän useammalla naisella on korkea koulutaso ja sitä tietoa ja faktaa on saatavilla, jopa kansainvälistä, kun kielitaitoa löytyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1043/2040 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei kestä synnytystä, ei kestä äitiyttäkään.

Itse sain lapseni suunnitellulla sektiolla jonka halusin mukavuussyistä.

Äitiydestä nautin kaikkine haasteineen siitä huolimatta, että en halunnut alapääni menevän tohjoksi.

Vierailija
1044/2040 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä mene lääkäreillä enää aikaa sektioneuvotteluihin, kyn tähän saadaan todellinen valinnanvapaus eli tämä törkeä naisten määräily loppuu.

Vierailija
1045/2040 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän, että täällä on lukuisia naisia, joiden mielestä verorahoja ei missään nimessä tule tuhlata naisiin. Synnytys ja raskaus ovat kuitenkin naisen elämän suurimpia ja vaarallisimpia asioita enkä näe kovin montaa tärkeämpää kohdetta niille verovaroille kuin äitien kokonaisvaltainen hyvinvointi.

Itse synnytin toisessa EU maassa suunnitellulla sektiolla. Vaikka tämä maa on hyvin kaukana kehityksestä Suomeen nähden, jopa täällä on itsestäänselvää, että saa valita. Ja mitä verorahoihin tulee niin täällä ei ole edes sosiaaliturvaa, mutta raskauteen ja synnytykseen panostetaan täysin. Olin sairaassa 4 yötä täysin ilmaiseksi (ei mitään poliklinikka tai toimistomakasuja). Lakanat vaihdettiin, ruoka tultiin nenän eteen ja hoitajat auttoivat jatkuvasti vauvanhoidossa, tosin isäkin sai olla paikalla koko ajan vaikka jokaisessa huoneessa oli aina kaksi äitiä. Kukaan ei tullut valittamaan, että äidit ”kuvittelevat olevan hotellissa” (niinkui suomalaiset naiset toisiaan pilkkaavat tälläkin palstalla), koska äidin tarvetta levätä ja tottua vauvaan pidettiin niin tärkeänä.

Pidän valtavana ongelmana sitä, miten pieni prioriteetti äidit ja äitien hyvinvointi on yhteiskunnalle ja miksi niin monet naiset sitä pitävät normaalina - jopa suotavana, ettei kukaan vaan vahingossakaan pääse liian helpolla. Melko negatiivinen ympäristö saada lapsi.

Tuosta valinnaisesta sektiosta. Sain paljon tietoa riskeistä ja esimerkiksi tietoa muiden maiden tilastoista. Suomessa on matala sektioprosentti ja välittömiä ongelmia synnytyksissä melko vähän. Pitkäaikaisia vaivoja ja vammoja naisilla on kuitenkin paljon enemmän kuin monessa muussa maassa, missä tehdään enemmän sektioita. Tämä johtuu siitä, että myös isommat riskilapset laitetaan tulemaan alakautta ja kun se lapsi on ulkona, harvaa enää kiinnostaa korjata äidin vaurioita tai ylipäätään äidin hyvinvointi. Siihen päälle vielä muiden äitien pilkka ja pinnalliseksi sekä heikoksi haukkuminen ei kyllä auta ketään.

Loistava kirjoitus! Olen itse miettinyt paljon samaa - miten vahva rakenteissa piilossa oleva naisviha meillä onkaan. Jopa niin piilotettu ja ovela että naiset itse alkavat levittää ja jatkaa samaa vihaa vahtimalla toisiaan. Ja vastimalla suoritutumisen eetosta kaikilta, kaikkien pitää siis selvitä itse, kellekään ei saa antaa apua, kukaan ei saa päästä helpolla.

Tämä rakenne on kuin hengitysilma eli ehdollistettu jo lapsena, koulussa, kodissa ja sitä ei oikeastaan edes huomaa itsekään ellei tietoisesti ajattele.

Itse synnytin joku aika sitten, olin valvonut 3vrk siinä vaiheessa kivun/komplikaatioiden/käynnistyksen takia, ja huutavan vauvan kanssa valvoin vielä 2 vrk lisää. Osastolla hoitaja ei ottanut vauvaa edes tunniksi että olisin monen yön valvomisen jälkeen tunnin nukkunut. Sanoi että politiikka on se ettei auteta koska äidin pitää pärjätä itse.

Ymmärrän tämän sinällään mutta synnytyksestä voi olla poikki, uupunit, kip, vaurioitunut, vammautnut. Silti pitää jaksaa sama kuin terveiden ja hyväkuntoisten.

Tässä jotenkin kiteytyy hyvin se että HEIKKO EI SAA OLLA!

Minäkin pyörryin tuolla osatolla verenhukan takia, kävelin seiniä pitkin horjuen ja olin uupumuksesta sekaisin. Itse piti vaihtaa lakanat ja hoitaa pyykit ja ruuat - mikä on edelleen ok jos äiti suht hyvävointinen. Mutta joskus pieni auttaminen saattaisi olla paikallaan kuitenkin.

Onhan tämä todella ihmeellistä kyllä. Jo varmaan Cro Magnon -luolaihmiset auttoivat toinen toisiaan siten että jos joku ihmisryhmän jäsenistä oli heikossa kunnossa synnytyksen jälkeen niin toiset äidit auttoivat sitten uuden ryhmän jäsenen hoitamisessa eli vastasyntyneen hoivaamisessa ja imettämisessäkin tarvittaessa kun todennäköisesti joku tuosta ihmisryhmästä imetti omaansa niin samalla toisenkin vauvaa jos sille tarvetta oli. Ylipäätään ihmisten oli pakko auttaa toisiaan tuolloin jo 30.000v. sitten jääkauden lopulla, lisäksi lapsia pidettiin jossain määrin yhteisinä ja etenkin miesten taholta kun koskaan ei voinut tietää kenen miehen lapsi oli kyseessä, jos edes tiedettiin että miehellä on jotain osuutta lapsen saamisessa, jos edes tiedettiin että yhdyntä aiheuttaa raskauden siis eikä tuohon aikaan ihminen ollut mitenkään yksiavioinen.

Vierailija
1046/2040 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on nyt kyse siitä, että joko Suomeen halutaan lisää vauvoja tai sitten ei haluta lisää. Jos sektioita ei sallita naisille, ei kukaan normaalilla terveellä järjellä varustettu ihminen halua tieten tahtoen synnyttää alakautta. Kärsi, kärsi ja kirkkaimman kruunun ehkä saat ja taivaspaikan. Ja cp-vammaisen mutta allergiattoman lapsen. Ja lisää muovijätettä Tenojen muodossa.

Halleluja, onneksi minulla ei ole lapsia, jotka näiden perinnehullujen kanssa joutuisivat maailmaa jakamaan. Idoottien vallankumous on lähellä, ei tarvitse muuta kuin osata työntää pippeli pimppiin. Hurraa!

Nyt on kyllä normaali terve järki jossain ihan muualla kuin kirjoittajan hallussa. 

Vierailija
1047/2040 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 sivua ruikutusta,  eiköhän parempi ettei  valittajat tee lapsia enää.

Vierailija
1048/2040 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä huomaa että jollain on vähän ongelmia pääkopan kanssa. Haukutaan alapääfanaatikoksi, alatieuskovaiseksi jne.

Lääketieteellinen fakta on että useasti alatiesynnytys nyt vaan on normaalisti komplisoimattomassa synnytyksessä turvallisin tapa niin äidille kuin lapselle.

Alapääfanaatikkoja ovat oikeasti ne sektiota haluavat jotka pelkää että se alapää räjähtää. Sellaisille pelkääjille annetaan se sektio. Sinne vaan kertomaan asiasta lekurille tai hoitajalle. Ei ole vaikeaa. Minulta asia ei ole pois ja haluan että kaikille pelkääjille se sektio tulee.

Sensijaan asia ei ole ihmisoikeuskysymys koska kyse on terveydestä ja leikkauksista.

Pääkopan hoitoon voi tarvita leikkausta (transsukupuolisuus) mutta muun kehokuvan/ mielihäiriöiselle ( käteni ei ole omani, jatkuvat kauneusleikkaukset) ei leikkaukset auta mitään.

Vierailija
1049/2040 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei kestä synnytystä, ei kestä äitiyttäkään.

Itse sain lapseni suunnitellulla sektiolla jonka halusin mukavuussyistä.

Äitiydestä nautin kaikkine haasteineen siitä huolimatta, että en halunnut alapääni menevän tohjoksi.

Ja luulet että synnytyksessä kaikilla niin käy? Ei todellakaan.

Vierailija
1050/2040 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin on erilaiset mietteet. 

Odotin toista lastani ja oli perätilassa vielä viime metreillä. Pohdittiin sektiota lääkärin kanssa. Vauva oli vieläpä hieman vinottain, joten suositteli sektiota. Sanoi, että hyvin kyllä voi onnistua alatiekin. Valmius leikata nopeasti on, jos siltä näyttää. Naistenklinikka kyseessä. 

Minua ei koskaa ollut leikattu missään yhteydessä ja suunniteltu sektiokin (johon siis ilman muuta olisin päässyt) tuntui aivan kamalalta ajatukselta. Vatsa silvotaam, kohtu viilletään auki. Tuli unettomia öitä. 

Ihmeen kaupalla lapsi kääntyikin aivan viime tingassa oikein päin ja tuli alakautta näpsäkästi. 

Että olin onnellinen. Eli omasta näkökulmasta leikkauksen haluaminen vapaaehtoisesti ilman mitään kunnon lääketieteellistä perustetta tuntuu aivan absurdilta

En silti siis moiti ketään. Toin esiin vain oman näkökulmani. 

Omasta näkökulmastani nautinnollisimman ruumiinosan altistaminen silpomiselle ajaisi minut varmaankin itsemurhaan. Minusta tuntuu absurdilta ajatella sitä, että joku toinen nainen ei koe seksuaalista nautintoaan todella merkitsevänä asiana elämässään ja on lisäksi valmis riskeeraamaan mm. pidätyskykynsä synnyttääkseen alakautta.

Minäkään en moiti ketään. Toin vain esiin oman näkökulmani.

Saanko hieman auttaa sinua? Tarkoitat siis tätä:

”Ymmärrän että tilastollisesti katsoen alatiesynnytys olisi turvallisempi sekä minulle että vauvalle. Olen kuitenkin valmis valitsemaan itselleni ja hauvallesi hieman riskialttiimman tavan, koska nautinnollisimman ruumiinosani silpominen saisi minut tekemään itsemurhan. Lisäksi minusta tuntuu absurdilta ajatella, että joku nainen olisi valmis riskeeraamaan seksuaalisen nautintonsa ja pidätyskykynsä valitsemalla synnytystavan, jonka on tutkimuksissa havaittu jopa lisäävän seksuaalista nautintoa.”

Ihan ketään moittimatta tämäkin näkökulma.

Minä puolestani autan nyt sinua: Seksuaalisuutensa kanssa sinut olevilla ihmisillä ei tapahdu vastaavaa seksin paranemista kuin henkilöillä, jotka vapautuvat vasta synnytyksen myötä. Puhiu vain omasta puolestasi jos koet, että takapuolesi revittely auttoi sinua vapautumaan.

Ihan sinua moittimatta tämä näkökulma. Tsemppiä kuulatreeniin, toivottavasti ei pahemmin lirahtele housuun juostessa. Toivottavasti kaasutkin pysyvät hyvin sisällä ja omana tietonasi.

N19 jälleen vauhdissa laaja-alaisine kokemuksineen?

Hyvä voi muuttua vielä paremmaksi, vaikka itse kuvittelet muuta.  

Ja aika on siitä vekkuli asia, että se tasoittaa tenojen käytön tarpeen ihan kaikilla. Muista tämä sitten kun itse olet vanha.

Vierailija
1051/2040 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alatiesynnytys on ihan normaali synnytys, kaikki eläimet synnyttävät alateitse. Sektio on sitä varten mikäli asiat menee pieleen eikä ole enää muita vaihtoehtoja (alatiesynnytys ei onnistu).

Mielestäni jos lapsia haluaa, täytyy vaan hyväksyä se, että synnytys kuuluu asiaan ja se tapahtuu alateitse.

Tottakai ymmärrän sitten, jos vaikkapa edellinen synnytys on aiheuttanut suuria traumoja, vauva on perätilassa tai tosi isokokoinen ja äiti taas pieni. Tottakai tällaiset syyt on asia erikseen.

Mutta mikäli anatomisesti kaikki kunnossa, vauva normaalikokoinen eikä mitään erityisiä syitä ole, niin normaali alatiesynnytys on se vaihtoehto 1.

Lapsia ei ole kenenkään pakko tehdä, mutta mikäli niitä haluaa niin tietää sen jo etukäteen, että synnytys on aika olennainen osa siinä prosessissa.

Vierailija
1052/2040 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

minäminäminä ja minä.

entä jos kaikki synnyttäjät vaatii erikoiskohtelut ja elton johnin laulamaan synnytyksen ajaksi.

riittääkö rahat siihen ja resurssit?

olin synnärillä harjoittleussa aikoinaan, niin monella oli pitkä lista kaikista vaatimuksista joille työntekijät nauro kahvihuoneessa, ja olihan ne melkoisia prinsessoja ne synnyttäjät usein.

Vierailija
1053/2040 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miten kukaan voi kommentoida ”elämässä on tärkeämpiäkin asioita kuin pimpula ja seksi”. Ei erityisen älykästä kommentointia. Tottakai elämäsäs on tärkeämpiä asioita kuin seksi - kuten oma lapsi - mutta on se seksi silti erittäin tärkeää. Ei ole mitään syytä, miksi naisen pitäisi joutua valitsemaan vain siksi, ettei pääsisi liian helpolla tässä elämässä.

Seksi on äärimmäisen tärkeä osa monelle nuorelle naiselle, ennenkaikkea parisuhteen osalta. Harva parisuhde voi hyvin, jos toinen ei seksistä voi enää nauttia. En tiedä millainen hirviömäinen mielikuva näillä naisilla on miehistäkin, mutta ei ainakaan oma mieheni osaa nauttia seksistä, joka sattuu minuun. Naisen kiihottaminen ja nautinto on oleellista seksistä suurimmalle osalle miehistä. Parisuhde on vielä tärkeämpi, kun perheeseen tulee pieni lapsi ja seksielämä on osa sitä. Vaikka kuinka väitätte, että naisen tulee olla vain tyytyväinen menetettyyn seksiin (jos sai terveen lapsen) ja mies on itsekäs sika halutessaan seksiä oman puolison kanssa, oikea elämä ei toimi niin.

Mielensäpahoittajat taas vauhdissa. En tarkoita tätä sillä kommentilla että seksi ei ole tärkeintä. Tarkoitan sillä sitä että nuoret naiset tekee päätökset elässään VÄÄRÄLLÄ PRIORITEETTIJÄRJESTYKSELLÄ. Kaikki päätökset tehdään etunenässä seksi seksi seksi ja pimpan ulkonäkö. Kaikki asiat päätetään sen suodattimen läpi, jopa se synnytystapa eli viis lapsen parhaasta kunhan seksi!

Oon niin kyllästynyt tähän. Oma lapsi on tuhat kertaa tärkeämpi kuin seksi. Lapsia saaneena ei tulisi mieleen yhtään mitään päätöstä elämässä suodattaa sen läpi että mites tässä nyt toimii jotta se seksi on etusijalla.

Elämäss on todella valtavan paljon muita tärkeämpiä asioita kuin seksi. Vituttaa että media ja yhteiskunta on tuputtamit nuorille naisille sen aivovamman että kaikki pitää elämässä suunnitella sen mukaan ettei vaan seksi kärsi. Naiset itse ei edes huomaa miten ovelasti tuo ehdollistaminen tapahtuu.

Mutta joo, tuskin ymmärsitte mitään. Pitäkää vaan se seksinne etusijalla kaikessa.

Anteeksi, mutta oletko naisvihaaja? Naisia on kautta aikojen alistettu yhteiskunnan tahtoon ja nainen ei ole saanut olla seksuaalinen. NYKYÄÄN onneksi saa, mutta sinunkaltaisesi yrittävät sen taas viedä pois. Tuskin sanoisit miehelle samalla tavalla, jos synnytys olisi luotu miehelle? ”Sori nyt vaan, vaikka sun penis halkeaisi kahtia, mutta se lapsen etu on tärkein. Tärkeintä ei ole seksi. Haittaako se nyt niin paljon, vaikket voisi enää koskaan harrastaa vaimosi kanssa itseäsikin tyydyttävää seksiä?”

Kun ensinnäkin, perhe ja lapsen saaminen lähtee parisuhteesta. Parisuhteeseen kuuluu olennaisena osana läheisyyttä seksi. Vaikka lapsi onkin tärkeä, niin ei sitä toista kumppania saa silti unohtaa. Kun se oma kumppanikin on tärkein ihminen maailmassa. Tottakai kuka tahansa kumppaniaan rakastava haluaa saada läheisyyttä ja myös itseään TYYDYTTÄVÄÄ seksiä sen toisen kanssa. Liian moni parisuhde päättyy, kun seksi ei ole enää tyydyttävää tai sitä ei ole enää ollenkaan. Pitääkö tosiaan laittaa se oma parisuhdekin mahdollisesti likoon, jos seksi ei alatiesynnytyksen takia enää ole molempia miellyttävää ja tällöin suhde kärsii?

KUN MYÖS SE NAINEN ON SEKSUAALINEN IHMINEN, vaikka sinä et ehkä sitä ymmärrä, koska sinun mielestäsi naisen tulee vain tyytyä kohtaloonsa ja hänen osaltaan tyydyttävä seksi voi olla sitten siinä. + Muut mahdolliset ongelmat, kuten pidätyskyvyn heikkeneminen. Sairasta. Lapsen saamisen ei todellakaan pidä estää naisen mahdollisuutta seksuaaliseen mielihyvään, kun tarjolla on toinenkin vaihtoehto, joka ei sitä evää.

N19

Olen ehkä kyyninen vanha piaru, mutta minusta on jotenkin liikuttavan hauskaa se, miten 19-vuotiaaksi naiseksi esittäytyvä luennoi naisen elämästä ja kirjoittaa seksuaalisuudesta isoilla kirjaimilla. Anteeksi.

Monet nuoremmat naiset on nykyään hyvin valveutuneita oikeuksistaan, seksuaalisuudestaan, siitä mitä ne haluaa jne.

Se voi ehkä tuntua naurettavalta joistakin vanhemmista naisista, mutta itse näin vähän vanhempana naisena olen oikein tyytyväinen tähän kehitykseen.

Ohis. Kun tilastotiedosta tykkään, niin tähän Kontulan tutkimuksista vähän faktaa.

Suomalaiset nuoret naiset saavat vähemmän orgasmeja kuin vuosikymmeniin. Se tuntuu ihan uskomattomalta ottaen huomioon miten paljon liberaalimpaa ja kokeilevampaa seksi on. Mutta näin se vain on. Samoin nuorten seksin määrä on vähentynyt.

On sitä liberaalia ja kokeilevaa seksiä ennenkin harrastettu. Siitä vain ei puhuttu eikä tuotu julkisuuteen kuten nykyään. On ihan hyvä asia että nykyään puhutaan ja nostetaan kissat pöydälle. T. Mummeli

Vierailija
1054/2040 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kyllä huomaa että jollain on vähän ongelmia pääkopan kanssa. Haukutaan alapääfanaatikoksi, alatieuskovaiseksi jne.

Lääketieteellinen fakta on että useasti alatiesynnytys nyt vaan on normaalisti komplisoimattomassa synnytyksessä turvallisin tapa niin äidille kuin lapselle.

Alapääfanaatikkoja ovat oikeasti ne sektiota haluavat jotka pelkää että se alapää räjähtää. Sellaisille pelkääjille annetaan se sektio. Sinne vaan kertomaan asiasta lekurille tai hoitajalle. Ei ole vaikeaa. Minulta asia ei ole pois ja haluan että kaikille pelkääjille se sektio tulee.

Sensijaan asia ei ole ihmisoikeuskysymys koska kyse on terveydestä ja leikkauksista.

Pääkopan hoitoon voi tarvita leikkausta (transsukupuolisuus) mutta muun kehokuvan/ mielihäiriöiselle ( käteni ei ole omani, jatkuvat kauneusleikkaukset) ei leikkaukset auta mitään.

MT-potilas trollailee mukavuussektiolla. Suurin osa odottajista synnyttää alateitse koska se on parasta lapselle.

Vierailija
1055/2040 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei seksi lopu synnytykseen, se loppuu siksi että se lapsi on aikamoinen seksintappaja. Heräilee joka yö, alkuun 1h välein. Ei nuku päivällä kuin 1/2h päiväunia, nukahtaa vasta 21 ja herää kello 7. Ei nuku koko yötä heräämättä vieläkään vaikka on kolme vuotta. Joten kannattaa harkita tarkkaan haluaako lapsia. Sektio tai ei, sillä ei ole väliä.

Vierailija
1056/2040 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä naisen keho on luotu vauvan synnyttämiseen :)

Emätin venyy ja joustaa, vauva pääsee tulemaan. Synnytyksen jälkeen emätin palautuu takaisin.

Vierailija
1057/2040 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

minäminäminä ja minä.

entä jos kaikki synnyttäjät vaatii erikoiskohtelut ja elton johnin laulamaan synnytyksen ajaksi.

olin synnärillä harjoittleussa aikoinaan, niin monella oli pitkä lista kaikista vaatimuksista joille työntekijät nauro kahvihuoneessa, ja olihan ne melkoisia prinsessoja ne synnyttäjät usein.

No kohta loppuu työt niillä kahvihuoneessa nauravilla akoilla 😂 kovat yt:t ainakin tulee

Vierailija
1058/2040 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

minäminäminä ja minä.

Kätilöt nimenomaan oikein OHJEISTAVAT, että synnytykseen kannattaa tulla toivelistan kanssa!!!! Onpa inhottava synnäri, mikä synnäri kyseessä? Ja miksi olet opiskellut tuollaiselle alalle tolla asenteella? Eikö mitään muita aloja löytynyt?

Vierailija
1059/2040 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

minäminäminä ja minä.

Jokaisen kätilöksi opiskelevan täytyisi tajuta se fakta, että synnärityössä kohtaat todella, todella erilaisia naisia ja perheitä. Synnytys harvoin on naiselle mikään helppo ja voimaannuttava kokemus, ja kätilönä sinä saat varmasti kuulla asiasta. Synnyttäjiä on laidasta laitaan ja paljon on myös näitä "prinsessoja" ja sinun on se ammattilaisena kestettävä. Valtaosa synnyttäjistä tulee toivelistan kanssa kuten ohjeistetaan.

Synnytys ei ole mikään helppo juttu. Miksi mennä töihin synnärille jos vaan haukkuu asiakkaita/potilaita kahvihuoneessa? Pätee muuhunkin hoitoalaan. Järkyttävää.

Olen itsekin hoitoalalla eikä meillä todellakaan puhuta potilaista ellei ole jotain aivan äärimmäisiä erikoistapauksia. Kahvitauolla puhumme aivan muista asioista kuin potilaista.🙄

Tykkäisitkö sinä, että sinun hoitopaikkasi henkilöstö nauraa sinulle kahvitauolla? Voi miten ammattimaista!

Vierailija
1060/2040 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Hyi ällöä mä en ainakaan ikinä synnyttäis, vaan mun vauva leikattais kyl ulos mun mahasta". Tuostahan tässä oikesti on kyse. On niin ällöä ja eläimellistä, ei ollenkaan instagram-materiaalia.

Eiköhän tämä hömpötys mene jossain vaiheessa ohi; suurin osa nuorista naisista tuskin jättää hankkimatta lapsia tuollaisista syistä, vaan taustalla on esim. se ettei ylipäätään kiinnosta saada lapsia. Mikä on ihan ok. Sanokaa mieluummin niin kuin asia oikeasti on.

Lähemmäs nelikymppisenä lapsettomana voisin kertoa, että mulla oli sektio mielessä jo lapsena. Pidin synnytystä hullun hommana silloin ja kun sukulaisnainen sai 2 lastaan sektiolla niin ymmärsin että se on myös yksi tapa synnyttää. Kuvittelin myös että synnytysinhoni jossain vaiheessa katoaisi ja tulisi vauvakuumeet ja kypsyisin ihmisenä, mutta ei. Kypsynyt olen, mutta synnytys on edelleen itselleni ongelma. Suuri syy lapsettomuuteni on, etten halua punnata lasta ulos alakautta. Enkä ole halunnut joutua ruinaamaan pelkopolilta sektiota, koska sitä ei 100% varmasti saa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän viisi