Äitien pakottaminen alatiesynnytykseen Suomessa
Viime päivien otsikoissa on kauhisteltu syntyvyyden kiihtyvää laskua. Yksi syy monista kymmenistä on se, että naisilta evätään potilaan itsemääräämisoikeus, heidän tullessaan raskaaksi. Kuulostaa ihmisoikeusrikkomukselta, mutta se on Suomessa vallitseva tämänhetkinen hoitosuositus.
Toivottavasti joskus tulevaisuudessa kummastellaan tätä aikaa, kun naiset eivät saaneet päättää omasta kehostaan eli valita synnytystapaansa. Suomessa ollaan tultu jälkijunassa synnytyskulttuurissa aina (kuten mm. YLE:n artikkelista https://yle.fi/uutiset/3-10976854 käy ilmi) ja edelleen 2019 laahataan muita länsimaita kaukana jäljessä.
Nykypäivän Suomessa äitien otsaan (kuten minun) lyödään edelleen diagnoosi: synnytyspelko, jotta äidit saavat valinnanvapauden omasta synnytystavastaan. Jos kerran 1990-luvulla valinnanvapaus ollaan naamioitu ahtaaksi lantioksi ja 2000-luvulla synnytyspeloksi, olisiko 2020-luku viimein se aika, kun valinnanvapautta ei naamioida enää miksikään diagnoosiksi, vaan kutsutaan synnytystavan valinnaksi?
”– Vielä 90-luvulla monesti synnytyspelkodiagnoosi piilotettiin jonkun toisen diagnoosin taakse. Saatettiin tehdä sektio synnytyspelon vuoksi, mutta diagnoosissa lukikin suhteellisesti ahdas lantio. Esimerkiksi vuonna 1996 Suomessa tehtiin ahtaan lantion vuoksi yli 700 keisarinleikkausta. Synnytyspelko oli virallisena syynä vain sadassa suunnitellussa sektiossa. Vuonna 2010 ahtaan lantion diagnoosilla tehtiin enää noin 300 keisarinleikkausta. Synnytyspelon vuoksi tuolloin hoidettiin jo yli 4 000 äitiä. Heistä suurin osa synnytti kuitenkin alateitse.” -YLE
Mitä pelkkiä diagnooseja on tuijottelu, kummasti lantiot naisilla levenivät 14 vuodessa. Joko alkaa tilanne valjeta? Vuosittain nämä tuhannet äidit joutuvat käymään läpi synnytyspelkopolin: paikka mihin äiti siis Suomessa pakotetaan, mikäli ei halua synnyttää alateitse. Pelkopolin idea ja sisältö on suostutella äiti alatiesynnytykseen, keinolla millä hyvänsä. Pelkopoleilla äitejä uhkaillaan, pelotellaan, haukutaan, vähätellään ja heille valehdellaan alatiesynnytys täysin riskittömäksi. Vaikka Suomen laissa kielletään tällainen potilaan kohtelu ja valehtelu, se rehottaa päivittäin Suomen pelkopoleilla. Kukaan ei puutu asiaan.
Valitettavan monella äidillä, joka haluaisi päättää synnytystavastaan, ei ole samaa määrää 5 vuoden aikana kerättyä faktatietoa laukoa vastaan pelkopolilla syötetylle alatiepropagandalle ja periksiantamatonta luonnetta, jotta selviytyisi pelkopolin mankelista. Monet joutuvat Suomessa siis alatiesynnytykseen passiivisesti pakotettuna, eli toisin sanoen pelkopoli ei myönnä sektiota, vaikka sitä oltaisi vastaanotolla itkien ja huutaen aneltu.
Miten nykypäivän Suomessa tapahtuu tällaista?
Kommentit (2040)
Eipä tarvi taas miettiä kenen kynästä tämä on tullut kun välillä seuraa ko. fanaatikkoa instassa...
1. Älä aivopese ihmisiä!
-Lietsot vaan tota "kaikki lapset kuolee alatiesynnytykseen ja äidit vähintään vammautuu.
2. Ne faktat. Niitä ollaan kyselty instassa ja ihan meidän syntymäkuun faceryhmässä.
3. Anna jokaisen synnyttää miten synnyttää.
4. Mä en tiedä KETÄÄN henkilökohtaisesti joka olisi saanut synnytystraumat. Hyvä kun sun kohdalle ne on kaikki osunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidit painostaa lääkäreitä tekemään sektion, ei haluta enää olla kuten luonto on tarkoittanut vaan kaikesta pitäisi päästä helpommalla leikkausten ja lääkkeiden turvin. Sama laihdutuksen kohdalla, muiden pitää se hoitaa ei itse.
Aiotko ajatella näin esim. omasta syöpäkasvaimestasi tai vaikka tulehtuneesta hampaasta?
Vertaatko sinä lastasi syöpäkasvaimeen?
Koirapuolella se on sairaan rodun merkki, ettei kyetä synnyttämään luonnollista reittiä, eikä parittelukaan onnistu, vaan käytetään säännönmukaisesti keinosiemennystä. Esim. englanninbulldogeilla "luonnollinen parittelu" on suurin piirtein sitä, että ihminen nostaa uroksen nartun päälle.
Ehkä meidän ihmistenkin on syytä miettiä tätä, että mihin se ihmisten rakenne kehittyy, jos siirrytään synnyttämään sektiolla. Lapsien tekemisessähän on jo paljon kaikenlaisia hedelmöityshoitoja.
Ja sanon tämän viimeisillään raskaana olevana, synnytyssairaalaan lähtöä odottelevana. En minäkään riemulla odota sitä mahdollisuutta, että tulee väliaikaisia tai pysyviä repeämiä sun muuta ikävää, mutta... Jos se synnytys alateitse onnistuu niin on ainakin yksi osoitus siitä, etten mitään kovin elinkelvotonta rakennetta jälkeläiselleni periytyä ja uskallan häntäkin aikanaan kannustaa lasten hankintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varmasti ole mitään näyttöä siitä, että synnytyskidutuksen läpikäyminen olisi emotionaalisesti äitiä ja lasta lähentävä toimenpide ja välttämätön. Jos nainen haluaa sektion ja suunnitella synnytyksensä niin siihen tulisi suostua.
Jos kokee synnytyksen synnytyskidutuksena niin kannattaa kyllä pysyä lapsettomana. Ei aina voi ottaa kirsikoita kakusta. Lapsen saamiseen nyt vaan kuuluu osana se synnytys. Niin ikävää kuin se onkin.
Tämä on aivan uskomaton keskustelu! Odotan jos sitä alapeukkujen määrää, minkä kommenttini tulee saamaan 😂😂😂
Mitä ihmeen kirsikoita kakusta? Lapseni syntyi sektiolla (lääket. syystä), luuletko, että se pitkine toipumisineen oli joku kylpyläloma? Siinähän minuun kohdistui esim. suurempi kuolemanvaara kuin alatiesynnytyksessä olisi kohdistunut. Ja ei, lapsen saamiseen ei tosiaan aina kuulu se alatiesynnytys, jos se todella oli sinulle jokin uutinen.
Mitä ihmettä sä raivoat? Tiedän todellakin, koska minulla on 2 kiireellistä sektiota. Yritin synnyttää, mutta ei onnistunut ja 20 ja 15 tunnin jälkeen leikattiin. Missä olen olen jotenkin sanonut, ettei lääketieteellisistä syistä sektiota saisi tehdä? Puhuin niistä, jotka voisivat synnyttää alateitse, mutta eivät halua! Itse menin tosi huonoon kuntoon sektiossa enkä voi ymmärtää että joku haluaa sen vapaaehtoisesti.
Rauha, hyvä ihminen. Ja opettele lukemaan.
Sinun kohdallasi suunniteltu sektio olisi erittäin todennäköisesti ollut turvallisempi vaihtoehto kuin tuo epäonnistunut alatiesynnytysyritys + hätäsektio.
Ei mulle tehty hätäsektiota. Kiireellinen kuten kirjoitin. 3. Synnytys olisi automaattisesti sektio. Minulla ei löytynyt estettä miksi lapsi ei tullut ulos niin päätin yrittää alateitse toisen kerran. Ekalla kerralla lapsen napanuora kaulan ympäri pariin kertaan ja siksi sektio.
Kiitos korjauksesta, pointti pysyy silti samana: suunniteltu sektio olisi ollut kohdallasi sekä sinulle että vauvallesi turvallisempi ratkaisu.
Mistä sen voi etukäteen tietää? Kaikenvaraltako kaikki pitäisi leikata. Edelleenkään en tajua, että joku haluaa muuta kuin lääketieteellisistä syistä sektion. On sen verta karu kokemus.
Ei aina voikaan, mutta esim. kiireellisiin ja hätäsektioihin päätyvät synnytykset eivät ole edes mitään harvinaisuuksia, ja nämä ovat riskeiltään suurempia kuin suunnitellut sektiot. Myöskään muut esim. vauvaan kohdistuvat komplikaatiot eivät ole erityisen harvinaisia alasynnytyksissä. On typeryyttä leimata sektiota toivovat, sillä monet järkisyyt puoltavat sektiota (toisaalta monet taas alasynnytystä). Riskejä on molemmissa, sektion riskit kohdistuvat enemmän synnyttäjään, minkä vuoksi Suomessa suositaan alasynnytystä.
Sitähän voi mennä synnyttämään muualle, jos Suomessa on niin kamalaa.
Vierailija kirjoitti:
Koirapuolella se on sairaan rodun merkki, ettei kyetä synnyttämään luonnollista reittiä, eikä parittelukaan onnistu, vaan käytetään säännönmukaisesti keinosiemennystä. Esim. englanninbulldogeilla "luonnollinen parittelu" on suurin piirtein sitä, että ihminen nostaa uroksen nartun päälle.
Ehkä meidän ihmistenkin on syytä miettiä tätä, että mihin se ihmisten rakenne kehittyy, jos siirrytään synnyttämään sektiolla. Lapsien tekemisessähän on jo paljon kaikenlaisia hedelmöityshoitoja.
Ja sanon tämän viimeisillään raskaana olevana, synnytyssairaalaan lähtöä odottelevana. En minäkään riemulla odota sitä mahdollisuutta, että tulee väliaikaisia tai pysyviä repeämiä sun muuta ikävää, mutta... Jos se synnytys alateitse onnistuu niin on ainakin yksi osoitus siitä, etten mitään kovin elinkelvotonta rakennetta jälkeläiselleni periytyä ja uskallan häntäkin aikanaan kannustaa lasten hankintaan.
Sulla on aika romantisoitu kuva koko asiasta.
Tuo ei pidä ihmisen kehityksessä ollenkaan paikkaansa, etkä voi onnistuneen synnytyksen perusteella kuvitella, että jälkeläisesi on edes elinkelpoinen saati sitten lisääntymiskelpoinen ns. evoluution silmissä.
Kannattaa tutustua aiheeseen ennen kuin kuvittelee tuollaista, ja kannattaa suojella itseään ja lastaan faktalla, eikä jollakin romanttisilla kuvitelmilla.
Näinpä juuri. Itse haluaisin vielä toisen lapsen, mutta en halua synnyttää. Synnytys meni ihan hyvin, mutta eihän tuo alapää ole enää sellainen mitä oli ennen synnyttämistä. Minusta on niin outoa, että tästä asiasta en kuullut sanaakaan, että se ei palaudu entiselleen. Keneltäkään. P-puhetta kyllä kuuli jos sitäkään, että kyllä kaikki palautuu entiselleen. Tämähän on valetta.
Olen nuori ihminen vielä ja olis kyllä vielä alapäälle käyttöä, mutta se ei enää ole läheskään yhtä tiukka kuin ennen synnytystä. Vaikka kuinka jumppaisi. Ei se ole mikään pinnallisuuskysymys, se vaikuttaa koko seksuaalisuuteen ja itse nautintoon. Ja virtsankarkailua on myös lievästi - tätä ei ollut raskausaikana, vaan vasta synnytyksen jälkeen.
Juu eikä Suomessa osata/ymmärretä myöskään vatsalihasten päälle, ei mitään kontrollia että ovatko erkaantuneet - jos ovat niin ovatko palautuneet. Ja sitten potilas kaikessa hiljaisuudessa hyväksyy olemattomat ja ajoittain kivuliaatkin vatsalihaksensa - ja niiden puuttumisesta johtuvat selkä-hartia- ja niskavaivat. Kunnes joskus kyllästyy ja maksaa isot rahat leikkauksesta, vaikka alun fysioterapialla oltaisi joutua leikkauksesta ja lukuisilta ongelmilta välttyä.
Mahtava palsta. Sain juuri tiedon, että minulla voi olla vain 2 lasta sektioiden vuoksi! Minnekäs nuo 2 ylimääräistä antaisi😂😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Näinpä juuri. Itse haluaisin vielä toisen lapsen, mutta en halua synnyttää. Synnytys meni ihan hyvin, mutta eihän tuo alapää ole enää sellainen mitä oli ennen synnyttämistä. Minusta on niin outoa, että tästä asiasta en kuullut sanaakaan, että se ei palaudu entiselleen. Keneltäkään. P-puhetta kyllä kuuli jos sitäkään, että kyllä kaikki palautuu entiselleen. Tämähän on valetta.
Olen nuori ihminen vielä ja olis kyllä vielä alapäälle käyttöä, mutta se ei enää ole läheskään yhtä tiukka kuin ennen synnytystä. Vaikka kuinka jumppaisi. Ei se ole mikään pinnallisuuskysymys, se vaikuttaa koko seksuaalisuuteen ja itse nautintoon. Ja virtsankarkailua on myös lievästi - tätä ei ollut raskausaikana, vaan vasta synnytyksen jälkeen.
Juu eikä Suomessa osata/ymmärretä myöskään vatsalihasten päälle, ei mitään kontrollia että ovatko erkaantuneet - jos ovat niin ovatko palautuneet. Ja sitten potilas kaikessa hiljaisuudessa hyväksyy olemattomat ja ajoittain kivuliaatkin vatsalihaksensa - ja niiden puuttumisesta johtuvat selkä-hartia- ja niskavaivat. Kunnes joskus kyllästyy ja maksaa isot rahat leikkauksesta, vaikka alun fysioterapialla oltaisi joutua leikkauksesta ja lukuisilta ongelmilta välttyä.
Se alakerran kiristysoperaatio on kuule aikalailla pienempi operaatio kuin sektio. Mene semmoiseen. Vai onko tässä se, että sektion maksaa kunta veromarkoillasi ja pimperon kiristykseen joutuu maksamaan itse?
Sektion jälkeen minut pistettiin kävelemään pitkin osastoa yhden perusBuranan voimin ja oltiin nihkeinä kun pyysin lisää, itku kurkussa soittelin miehelle että käy ostaa mulle kipulääkettä ! Ja myöhemmin tuli kipua aiheuttavia kiinnikkeitä.
Ihan mielenkiintoista olisi joskus kuulla kokemuksia niiltä äideiltä, jotka ovat käyneet läpi pelkopolin ja kuitenkin päätyneet synnyttämään alateitse. Useimmilla se synnytys lopulta menee hyvin ja synnytyskokemuksiin ollaan pääasiassa tyytyväisiä. Myös useimmat heistä, jotka ovat pelkopolilla käyneet ja päätyneet alatiehen.
Moni muuten pelkää synnyttämistä alateitse JA sektiolla, ihan muistutuksena vain. Esim. itse pelkään sektiota ihan järjettömästi.
Onneksi olen onnistunut synnyttämään alateitse - onnekkaat neljä kertaa ilman minkäänlaisia vaurioita. Päälle päin minusta ei oikeastaan huomaa, että olen ikinä ollut raskaana tai synnyttänyt, olen 32-vuotias. Kierukka on isompi kuin olisi synnyttämättömällä, kohtu ei siis ole neitseellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidit painostaa lääkäreitä tekemään sektion, ei haluta enää olla kuten luonto on tarkoittanut vaan kaikesta pitäisi päästä helpommalla leikkausten ja lääkkeiden turvin. Sama laihdutuksen kohdalla, muiden pitää se hoitaa ei itse.
Aiotko ajatella näin esim. omasta syöpäkasvaimestasi tai vaikka tulehtuneesta hampaasta?
Ajatteletko sinä lapsestasi samoin kuin syöpäkasvaimesta, jos ajattelet leikkauksen olevan ratkaisu molempiin?
Heh, arvasin, että joku keksii tuon muka ovelana.
Sun vertaus ei päde, koska puhumme lääketieteellisistä toimenpiteistä, ja vastasin kommenttiin, jossa haluttiin olla kuten "luonto on", jos otetaan joku periaate, silloin se pätee kaikkeen, eikä sitä käytetä vain esim. naisten kidutukseen, jos kärsii syvästä naisvihasta.
Ymmärrätkö? Jos et ymmärrä, niin luet uudestaan ajatuksen kanssa.
Mun rakkaan lapseni syntymä ei ole ollut lääketieteellinen toimenpide, joten en edelleenkään löydä mitään logiikkaa, miksi vertaisin sitä syöpäkasvaimen poistoon. Sori.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se on, he keille on tehty sektio tottakai puolustelee sitä ja ne ketkä on synnyttäneet luonnollisesti, puolustavat omaa kantaansa.
Sektio muun kuin äidin tai lapsen terveyden takia ei ole perusteltua.
Minulla 3 sektiota. Ei oma valinta. Kohtu meni sektiossa niin huonoon kuntoon, että todettiin sekundaarinen lapsettomuus. Täysin mystisesti tulin kuitenkin spontaanisti raskaaksi. Onneksi, mutta haluaisin muistuttaa näitä sektioita ihannoivia, että vaikka ei leikkauspöydälle kuolisivat niin lapsettomuuden vaara lisääntyy sektioissa huomattavasti.
Kiitos siskot. Kerron sekundäärisestä lapsettomuudestani ja saan 5 alapeukkua. Kiitos tuesta.
Sait alapeukkuja, koska kaikki tietää, että sektiot johtaa lapsimäärän rajaamiseen.
Kyllä mulle leikkaava lääkäri sanoi kahden sektion jälkeen, että ehkä kolmannen vielä pystyy sektioimaan ei enempää. Riippuu siis kohdun/arven kunnosta mikä määrä sektioita/raskauksia sektiokohdussa kenellekin on turvallista.
En siis itse alapeukuttanut, mutta ihmettelin viestäsi, koska kaikki tietää tuon, ja toit sen esille jonain ns. negatiivisena asiana sektioista, vaikka se on itsestäänselvää.
En usko, että kovin moni tietää. En ainakaan itse tiennyt. En alapeukuttanut, mutta luulen, että alapeukut tulivat ihmisiltä, jotka ajattelevat viestin olevan vain jotakin keksittyä pelottelua.
eri
Minä olen tuo 3 sektion lapsettomuudesta kärsinyt äiti ja minulle ei yksikään lääkäri ole puhunut mitään lapsimäärän rajaamisesta. Kun kysyin lapsimäärästä niin yksi lekuri kertoi, tehneensä yhdelle äidille kuudennen sektion. Eli minun tapauksessani lapsia sai tulla jos on tullakseen, mutta vaikeaa oli, koska sektioissa kohtu mennyt huonoon kuntoon ja aiheutti lapsettomuutta. Tällä palstalla kun ei saa kertoa mitään negatiivista sektiosta vaikka kuvittelisin olevani aikamoinen kokemusasiantuntija. Synnyttämättömätkin todennäköisesti tietävät paremmin kuin minä.
Itse olen kyllä luullut, että on ihan yleistä tietoa, että sektio = arpikudosta kohdussa, eli esim. alatiesynnytys sektion jälkeen ei ole täysin turvallinen, koska kohtu voi revetä ja monissa maissa sitä ei anneta tehdä ollenkaan sektion jälkeen.
Useampi sektio ei myöskään ole turvallista, eli muualla se lapsimäärä jää korkeintaan siihen neljään, jos valitaan sektiot.
Eli se rajaa automaattisesti lapsimäärää, ainakin muualla tuo on yleistä tietoa.
2 sektion jälkeen aina suunniteltu sektio aina eli ei edes yritetä synnyttää. Se on ainoa ero. Laitatko lähteen tuosta lapsimäärän rajaamisesta ”mikä muualla on yleistä tietoa”. Kukaan ei ole mulle kertonut ja 4. Sektio tulossa!!!! Ei yksikään lääkäri sanonut mitään ja niitä on tullut nähtyä.
Vierailija kirjoitti:
Mahtava palsta. Sain juuri tiedon, että minulla voi olla vain 2 lasta sektioiden vuoksi! Minnekäs nuo 2 ylimääräistä antaisi😂😂😂😂
Älä välitä. Mä olen Muumimamma, jolla karkailee virtsa. Aina oppii uutta.
Ketään ei Suomessa pakoteta synnyttämään alakautta kirjoitti:
Netistä löydettyä:
Onnistunut alatiesynnytys itsessään on sekä äidille että syntyvälle lapselle turvallisempi vaihtoehto sektioon verrattuna. Jokainen tehty keisarileikkaus vaikuttaa merkittävästi myös seuraaviin raskauksiin lisäten ongelmia raskauden onnistumisessa, istukan kiinnittymisessä (eteisistukka ja kohdunseinämään kasvanut istukka) ja seuraavan keisarileikkauksen suorittamisessa (kiinnikkeet, verenhukan ja tulehdusriskin lisääntyminen).
Oletko jo käynyt synnytystapa-arviossa sairaalan äitiyspoliklinikalla (noin raskausviikolla 36)? Siellä voidaan ottaa paremmin ja yksityiskohtaisemmin kantaa edelliseen synnytykseen ja keskustella kanssasi toiveista ja peloista koskien seuraavaa synnytystä. Ensisijaisesti suosittelisin alatiesynnytystä, ellei tälle ole esteitä. Asiaan vaikuttavat kuitenkin edellisen synnytyksen kulun lisäksi monet muut asiat, mm. odottajan toiveet - ketään ei pakoteta synnyttömään alakautta.Ystävällisin terveisin,
Marja Makkonen
Erikoistuva lääkäri, LT
Naistentaudit ja synnytykset
HUS/Hyvinkään sairaala
Nyt lähti isosti arvostusta Marjalle. Omalla nimellään täällä kommentoi. Itse en uskalla :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sektiosta toipuminen oli kyllä nopeaa. Seuraava päivänä kävin suihkussa ja sitä seuraavana nostelin vauvaa ja toimin jo normaalisti. Kipuja ei ollut, pärjäsin perus kipulääkkeillä. Viikko sektiosta koin oloni melko normaaliksi, seksiä harrastimme ja hoidin vauvan. Toki otin rauhallisesti enkä nostellut vauvaa painavampia juttuja ja kävelin rauhassa. Kaikin puolin kivuton, helppo ja miellyttävä kokemus. Suunniteltu sektio on huomattavasti hätäsektiota turvallisempi ja toipuminen yleensä erittäin nopeaa.
Mulla suunniteltu sektio. Aivan hirveät kivut. Mikää lääke ei aittanut ja pääsin sängystä autettuna vasta 3vrk sektiosta. Siitä eteenpäin 3-4vk kipuhelvetti ja 4kk meni ennenkun tuli mitään lihaskoontoa/korsettia ja mulla oli treeniKIELTO lääkäriltä 5 kk ajan. Aivan hirveä kokemus. Se ei kaikilla ole niinkuin sinulla!
Kuitenkin todella harvinaista olla noin kipeä. Tuossa vaiheessa kannataa ehdottomasti pyytää kipulääkitys. Ei ole mitenkään mahdollista, ettei ”’mikään lääke auta”. Ihmiseltä saa lääkittyä sellaisetkin kivut, joissa on jouduttu todella vakaviin onnettomuuksiin. Ei se kärsimys kenestäkään parempaa ihmistä tee. Jotkut ovat myös paljon kipuherkempiä kuin toiset. 4kk lihaskunnon ja korsetin palautumiseen edes osittain ei kuullosta kyllä yhtään pahalta.
On itsestäänselvää, että sektio ja alatie on erilaisia. Ja jokaisella on niistäkin erilainen kokemus. Juuri sen vuoksi en kaipaa ketään päsmäröimään ja päättämään puolestani, kumman riskit haluan ottaa ja mihin kivut. Se ei kuulu kenellekään - ei edes niille kuuluisille ”minun verorahat!!!1” tyypeille. Olen myös sitä mieltä, että mikä muka on tärkeämpi verorahakohde, kuin vastasyntyneen vauvan pääasiallisen hoitajan hyvinvointi. Itselleni sektio oli nimenomaan psyykkisesti tärkeä, jonka avulla sain positiivisen alun omalle äitiydelle.
No onko sulla kokemus alatiestä? Et voi sanoa mitään jos et ole kokenut molempia. Mulla on kolme alatietä ja sektio, silloin pystyy vertailemaan. Sullahan voisi olla esim suoerhelppo alatie.
Vauva oli 4,5 kiloa, seuraava tuskin pienempi. En näe mitään järkeä ottaa riskiä, en tarvitse sitä vertailukohtaa yhtään mihinkään jos kerran sektiolla menee näin hienosti. Ja vaikka seuraava ei menisikään, en kadu sektiopäätöstä.
Minull tehtiin hätäsektio raskausmyrkytyksen takia ja lääkäri sanoi että 2 vuotta pidettävä väliä seuraavaan raskauteen. Tulin kuitenkin kierukan petettyä raskaaksi kun poika oli 7kk ja jouduin abortoimaan vauvani ;(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miten kukaan voi kommentoida ”elämässä on tärkeämpiäkin asioita kuin pimpula ja seksi”. Ei erityisen älykästä kommentointia. Tottakai elämäsäs on tärkeämpiä asioita kuin seksi - kuten oma lapsi - mutta on se seksi silti erittäin tärkeää. Ei ole mitään syytä, miksi naisen pitäisi joutua valitsemaan vain siksi, ettei pääsisi liian helpolla tässä elämässä.
Seksi on äärimmäisen tärkeä osa monelle nuorelle naiselle, ennenkaikkea parisuhteen osalta. Harva parisuhde voi hyvin, jos toinen ei seksistä voi enää nauttia. En tiedä millainen hirviömäinen mielikuva näillä naisilla on miehistäkin, mutta ei ainakaan oma mieheni osaa nauttia seksistä, joka sattuu minuun. Naisen kiihottaminen ja nautinto on oleellista seksistä suurimmalle osalle miehistä. Parisuhde on vielä tärkeämpi, kun perheeseen tulee pieni lapsi ja seksielämä on osa sitä. Vaikka kuinka väitätte, että naisen tulee olla vain tyytyväinen menetettyyn seksiin (jos sai terveen lapsen) ja mies on itsekäs sika halutessaan seksiä oman puolison kanssa, oikea elämä ei toimi niin.
Näitä kommentteja seksi ei ole tärkeää ja lapsi on koko elämän sisältö laukoo muumiäidit, telttoihin pukeutuvat lapsentekokoneet joille mies on vain lapsen tekemistä varten mikä mahdollistaa lasten lisäksi muuttumisen muumiksi, sukupuolettomaksi äitimiskoneeksi. Viis miehestä. Kyllä se nyt kuitenkin on niin että seksi sitouttaa miehen parisuhteeseen hyvin pitkälti ja jos sitä ei ole ja vaimo on muumi niin turha ihmetellä jos miestä ei kiinnosta perhe eikä parisuhde.
Miten ihmeessä äitiys voisi tehdä naisesta sukupuolettoman?
Kannattaa ehkä välillä pysähtyä ja miettiä, että mitä naiseus sinulle on, ja mistä olet tuon käsityksen omaksunut.
Vierailija kirjoitti:
Synnytys nyt vaan on riski teki sen miten tahansa. Silti äideillä pitäisi olla itsemääräämisoikeus synnytystapaan.
Lääkärit siis pitäisi pakottaa työhön toimenpiteisiin jotka ovat tutkitusti haitallisempia kuin synnytys?
Mutta toki, saathan sinä kotona itsestäsi vauvan ulos leikata.
Näitä kommentteja seksi ei ole tärkeää ja lapsi on koko elämän sisältö laukoo muumiäidit, telttoihin pukeutuvat lapsentekokoneet joille mies on vain lapsen tekemistä varten mikä mahdollistaa lasten lisäksi muuttumisen muumiksi, sukupuolettomaksi äitimiskoneeksi. Viis miehestä. Kyllä se nyt kuitenkin on niin että seksi sitouttaa miehen parisuhteeseen hyvin pitkälti ja jos sitä ei ole ja vaimo on muumi niin turha ihmetellä jos miestä ei kiinnosta perhe eikä parisuhde.