Äitien pakottaminen alatiesynnytykseen Suomessa
Viime päivien otsikoissa on kauhisteltu syntyvyyden kiihtyvää laskua. Yksi syy monista kymmenistä on se, että naisilta evätään potilaan itsemääräämisoikeus, heidän tullessaan raskaaksi. Kuulostaa ihmisoikeusrikkomukselta, mutta se on Suomessa vallitseva tämänhetkinen hoitosuositus.
Toivottavasti joskus tulevaisuudessa kummastellaan tätä aikaa, kun naiset eivät saaneet päättää omasta kehostaan eli valita synnytystapaansa. Suomessa ollaan tultu jälkijunassa synnytyskulttuurissa aina (kuten mm. YLE:n artikkelista https://yle.fi/uutiset/3-10976854 käy ilmi) ja edelleen 2019 laahataan muita länsimaita kaukana jäljessä.
Nykypäivän Suomessa äitien otsaan (kuten minun) lyödään edelleen diagnoosi: synnytyspelko, jotta äidit saavat valinnanvapauden omasta synnytystavastaan. Jos kerran 1990-luvulla valinnanvapaus ollaan naamioitu ahtaaksi lantioksi ja 2000-luvulla synnytyspeloksi, olisiko 2020-luku viimein se aika, kun valinnanvapautta ei naamioida enää miksikään diagnoosiksi, vaan kutsutaan synnytystavan valinnaksi?
”– Vielä 90-luvulla monesti synnytyspelkodiagnoosi piilotettiin jonkun toisen diagnoosin taakse. Saatettiin tehdä sektio synnytyspelon vuoksi, mutta diagnoosissa lukikin suhteellisesti ahdas lantio. Esimerkiksi vuonna 1996 Suomessa tehtiin ahtaan lantion vuoksi yli 700 keisarinleikkausta. Synnytyspelko oli virallisena syynä vain sadassa suunnitellussa sektiossa. Vuonna 2010 ahtaan lantion diagnoosilla tehtiin enää noin 300 keisarinleikkausta. Synnytyspelon vuoksi tuolloin hoidettiin jo yli 4 000 äitiä. Heistä suurin osa synnytti kuitenkin alateitse.” -YLE
Mitä pelkkiä diagnooseja on tuijottelu, kummasti lantiot naisilla levenivät 14 vuodessa. Joko alkaa tilanne valjeta? Vuosittain nämä tuhannet äidit joutuvat käymään läpi synnytyspelkopolin: paikka mihin äiti siis Suomessa pakotetaan, mikäli ei halua synnyttää alateitse. Pelkopolin idea ja sisältö on suostutella äiti alatiesynnytykseen, keinolla millä hyvänsä. Pelkopoleilla äitejä uhkaillaan, pelotellaan, haukutaan, vähätellään ja heille valehdellaan alatiesynnytys täysin riskittömäksi. Vaikka Suomen laissa kielletään tällainen potilaan kohtelu ja valehtelu, se rehottaa päivittäin Suomen pelkopoleilla. Kukaan ei puutu asiaan.
Valitettavan monella äidillä, joka haluaisi päättää synnytystavastaan, ei ole samaa määrää 5 vuoden aikana kerättyä faktatietoa laukoa vastaan pelkopolilla syötetylle alatiepropagandalle ja periksiantamatonta luonnetta, jotta selviytyisi pelkopolin mankelista. Monet joutuvat Suomessa siis alatiesynnytykseen passiivisesti pakotettuna, eli toisin sanoen pelkopoli ei myönnä sektiota, vaikka sitä oltaisi vastaanotolla itkien ja huutaen aneltu.
Miten nykypäivän Suomessa tapahtuu tällaista?
Kommentit (2040)
Mun puolesta naisella tulee tottakai olla sanan valtaa synnytystapaansa.
Alateitse synnyttäneenä tiedän kyllä mikä näissä keskusteluissa eniten meinaa provosoida ainakin itseäni. Trollien ja joidenkin ilkeiden naisten kommentit muka-löysistä pimpeistä ja alateitse synnyttäneiden äitien seksuaalisuuden ja naisellisuuden vähättely. Moni nainen, synnyttänyt tai synnyttämötän on jonkin verran epävarma itsestään vaikkei siihen olisi syytäkään. Kyllähän nämä kommentit tuntuu pahalta. Itse olen palautunut raskauksista ja synnytyksistä täysin eikä oikeastaan mitään pysyviä muutoksia ole jäänyt kehoon. Parisuhde on käynyt läpi erilaisia vaiheita, mutta meidän kohdalla isoimmaksi osaksi yhteinen perheprojekti ja kokemukset ovat hioneet meitä vain enemmän yhteen ja kun mies on ihanin niin oman kehon eri tiloihin on ollut helppo sopeutua. Seksuaalisuus kehittyy ja käy läpi erilaisia vaiheita läpi elämän, mutta harvemmin synnytys ja äitiys tekee naisesta pelkkää muumimammaa jos hän ei ole sitä ollut ennen lapsia. Ja jos jollekin jotain vaivaa jää alatiesynnytyksestä tai sektiosta niin sopeutumista tukisi varmasti arvostavampi keskustelu kuin nämä tena-pöksy, epäkiihottava muumimamma, jonka mies vaihtaa kohta toiseen -kommentit.
Toisten kiusaaminen ei ehkä varsinaisesti ole sitä asiallista keskustelua aiheesta. Myöskään suunnitellulla sektiolla synnyttäneitä ei tule haukkua muita tyhmemmiksi. Jokainen tilanne on yksilöllinen ja eri asioita saa painottaa.
Synnytystavoista, niihin liittyvistä PLUSSISTAkin ja miinuksista voisi käydä joskus ihan asiallista keskustelua. Ei tarvitsisi joka toisessa kommentissa huutaa olettavansa, että kaikkien synnyttäneiden naisten keho on aivan hirveä, pilalla, ruma ja arvoton. Heidän parisuhteensa ovat kuivia ja syy siihen oli se synnytys ja kun kroppasi uhrasit. Turhaan. "Kun olet t_yhmä ja nyt sulla on aivan hirveä p_imppi, yök!"
Eikö teillä Jonneilla ja Lissuilla ole jotain läksyjä? Jos ne on tehty niin ottakaas tiskit koneesta äidin/iskän puolesta ja siivotkaa huoneenne. Sopikaas joku järkevä meno kavereiden kanssa, helpottaa yksinäisyyttä. Jos ei ole kavereita niin katsokaas itsellenne joku kiva harrastus. Harrastakaa jotain kehittävää, lukekaa kokeisiin tai tehkää jokin ylimääräinen lisätehtävä. Suunnitelkaa vähän jatko-opintoja itsellenne, että saatte tehtyä elämällänne jotain kivaa, vähemmän masentavaa. Käykääs lenkillä tai salilla niin saatte vähän purettua energiaa itsetunto nousee ja tutustutte fiksuihin kavereihin. Kuunnelkaa lempimusiikkianne niin mieli rentoutuu ja on jotain puhuttavaa niiden kavereiden kanssa koulu-aiheiden lisäksi. Ja olkaas ihmisiksi. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nainen ei ole valmis henkisesti siihen että ne lapset tosiaan syntyy sieltä alapäästä niin kannattaa ehkä suosiolla jättää ne lapsenteot muille. Ymmärrän lääketieteelliseen kannan kyllä jos äidin tai lapsen terveys vaatii sektion, muuten en.
Naisen keho on suunniteltu siihen että se osaa toimia synnytyksessä, eriasia on jos nainen mieleltään on häiriintynyt niin ei sellainen voi synnyttää, saisi jättää kyllä lisääntymättä.
Niinhän naiset jättääkin nykyään suomessa, miksi siitä pitää sitten inistä pitkin poikin mediaa.
Naiset kehoa ei todellakaan ole suunniteltu nykyisen kokoisen pään synnyttämiselle, sehän se onkin ongelmana, ihmisen pään koko kasvaa nopeammin kuin naisilla levenee synnytyspaikat. Ihan yleistä tietoa, jos tietäisit mistään mitään.
Itseasiassa ne koko vauvat kasvavat, ei pelkkä pää ja syy on liikalihavuus joka aiheuttaa sokerivauvoja. Juuri oli uutinen että vain 25% on normaalipainoisia yli 30 v. Eli juuri siinä iässä missä lapsia pykätään on lihavia. Jos ylisyöt saat ylisuuren lapsen.
Vierailija kirjoitti:
Kolmannen ja neljännen asteen repeämiä on synnytyksistä 1,1%:lla. Kaikki ovat tällä palstalla ilmeisesti.
Sektion komplikaatioita 24-27% yksikään ei ole eksynyt tälle palstalle.
https://www.potilaanlaakarilehti.fi/artikkelit/synnytystapa-vaikuttaa-a…
Kannattaa lukea vähän tilastoja.
Tässäpä se onkin. Lääketieteellisesti ei ole järkevää siirtyä pienemmästä riskistä suurempaan. Jos 100% leikataan siksi, että vältetään 1,1%:lle tulevat repeämät ja saadaan aikaan 27% komplikaatioriski, puhumattakaan sektion aiheuttamasta 5-9 kertaisesta infektioriskistä alatiesynnytykseen verrattuna, niin jotenkin ymmärrän ettei siinä ole järjen hiventäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en pelkäisi synnytystä noin paljon. Synnytykset menee yleensä ihan hienosti suomalaisissa sairaaloissa sekä äidin että lapsen osalta. Toki riskejä on aina, mutta lapsen saaminen on monella tapaa riski aina muutenkin.
Itselläni takana monta alatiesynnytystä eikä alapäässä ole mitään eroa entiseen. Repeytymiä ei ole tullut yhtään. Orgasmin saan jopa helpommin ja alapää yhtä tiukan tuntuinen kuin ennenkin. Lantionpohjan lihakset ovat täysin kunnossa eikä virtsankarkailua ole ollut koskaan. Synnytykset ja äidiksi tuleminen voivat auttaa naista löytämään oman eroottisuuden vielä voimakkaammin. Kaikki lähtee omasta ajattelusta ja suhtautumisesta omaan itseen.
Joskus voi toki käydä huono tuuri ja revetä pahasti, mutta yleensä senkin saa ajan kanssa kuntoon. Sektio on aina iso toimenpide ja minun mielestäni turhaan sitä ei kannata valita. Elämä ei aina ole helppoa ja kontrolloitua, mutta itse ainakin kannustaisin naisia luottamaan siihen omaan kehoon ja uskomaan luonnollisuuden voimaan. Lääkärit ja kätilöt
ovat siinä apuna ja kaikki on hyvin hoidossa sairaalassa. Tsemppiä kaikille synnyttäjille ja äidiksi haaveileville. Lapsi on ihanin lahja.No onneksi olkoon vaan sulle. Sullahan ei ole kirjaimellisesti mitään kokemusta repeämisestä ja siitä palautumisesta - ja ehkä miehesi ei vaan kerro, etkä itse huomaa, mutta tavara ei varmasti ole sama kuin ennen lapsen tuloa😁.
Kannustaisitko mielummin naisen oikeutta ilman painostusta tai syyllistämistä valita ihan itse miten lapsen haluaa maailmaan saada?
Suvaitsevaisia ollaan usein vain niissä asioissa, jotka eivät itseään kosketa millään lailla.
Tässä oli taas aivan timanttia argumentaatiota. Ensin kerrotaan että ”kyllä miehes tietää että sun tavara on pilalla” ja sitten seuraavassa kappaleessa aletaan puhua naisen oikeudesta valita.
Kaksilla rattailla ei voi ajaa. Päätä nyt, kiinnostaako sinua miehen nautinto vai naisen valinnanvapaus.
No kun huomasin tämän naisen olevan vieraantunut kehostaan kun kuvittelee että monen lapsen jälkeen alapää on kuin ennenkin niin toin ilmi, että todennäköisesti hänen mieskään ei asiasta hiisku. Tietenkään. Tässä argumentissa ei ollut mitään tekemistä miehen tai naisenkaan nautinnon kanssa vaan pointtina tuoda esille alapään fyysiset muutokset synnytyksen jäljiltä. Että se alapää on muuttunut vaikka juuri tällä naisella ei ongelmia olekkaan.
Miksi se ei olisi minun oikeuteni olla kiinnostunut myös toisen osapuolen nautinnosta? Vai onko oikeuteni olla vaan ei kiinnostunut miehen tyydyttämisestä... se kun vaikuttaa siihen seksin kokonaisuuteen.
Harmillista, että suunnitellusta sektiosta keskusteleminen ajautuu pääosin aina väittelyksi. Tässähän ei olla keneltäkään kieltämässä alatiesynnytystä synnytystapana, vaan toivotaan, että suunniteltu sektio voisi olla helpommin saatavilla oleva vaihtoehto niille, jotka syystä tai toisesta eivät halua alateitse synnyttää.
Myös kommentit: "Jos et uskalla alateitse synnyttää, jätä lapset hankkimatta." ovat kyllä todella ala-arvoisia. Synnytys ei mielestäni määrittele millainen on hyvä äiti. Enemminkin harmittaa, jos naiset jättävät lapsihaaveensa toteuttamatta, koska pelkäävät että heidät pakotetaan synnyttämään alateitse. Luulisi myös, että epätietoisuus tulevasta synnytyksestä ja pelkopolilla ravaaminen aiheuttavat vain stressiä odottavalle äidille ja näin ollen myös sikiölle.
Ja teille, jotka olette niin tarkkoja verorahojenne käytöstä, niin itse olisin kyllä aivan valmis maksamaan suunnittelusta sektiostani, mutta valitettavasti tälläistä palvelua ei voi Suomesta ostaa.
184 on sanonut kaiken olennaisen. Kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen niin monta kertaa linkittänyt faktat ja tilastot, että en jaksa enää. Pitäkää tunkkinne.
Jotkuthan niihin tilastojen huonoihinkin lukuihin joutuvat. Voi osua omalle kohdalle, koska mahdollisuus kerta on. Siinä ei enää tilastot jälkikäteen lohduta.
Jos paha komplikaatio osuu kohdalle, ei lohdutusta enää tarvitse.
Lupasin etten linkitä, mutta kaksi sanaa: 20-kertainen veritulppariski.
Auton allekin voi jäädä tai lunta pudota katolta niskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä ajatellaan jo ihan toipumistakin. Sektio on iso leikkaus ja toipumiseen menee huomattavasti enemmän aikaa kuin alatiesynnytyksessä. Leikkauksessa on suuremmat komplikaatio riskit kuin alatiesynnytyksessä. Vanha leikkaus arpi voi aiheuttaa komplikaatioita seuraavassa raskaudessa.
Pakko kommentoida tähän sen verran, että itse sain lapseni suunnitellulla sektiolla (hirveän tappelun jälkeen). Viikon päästä leikkauksesta liikuin, siivosin ja harrastin seksiä normaalisti. Serkkuni sai lähes samaan aikaan alateitse piikansa eikä pystynyt istumaan vielä lapsensa ristiäisissäkään. Että niin...
Tunnen useita äitejä, ja järjestäen sektiolla synnyttäneet ovat toipuneet nopeammin eivätkä kärsi alapäävaivoista vuosienkin jälkeen. Oli kyseessä sitten suunniteltu tai hätäsektio.
Just just, ja hevoset lentää. Että muka viikossa olisit muka sekstannut sen kokovatsan peitteiden läpi tehdyn reikähaavan kanssa. Hahahhhaa.
Sitäpaitsi kaikki ohjeet sektion jälkeen on että ei saa kuukauteen nostella mitään muuta kuin vauva, ja sinä lähdet siivoomaan? Että tälläinen tarina taas.
Vertaa: Joltain poistettu umpisuoli ja ei kun viikon päästä seksiä? Ei todellakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nainen ei ole valmis henkisesti siihen että ne lapset tosiaan syntyy sieltä alapäästä niin kannattaa ehkä suosiolla jättää ne lapsenteot muille. Ymmärrän lääketieteelliseen kannan kyllä jos äidin tai lapsen terveys vaatii sektion, muuten en.
Naisen keho on suunniteltu siihen että se osaa toimia synnytyksessä, eriasia on jos nainen mieleltään on häiriintynyt niin ei sellainen voi synnyttää, saisi jättää kyllä lisääntymättä.
Niinhän naiset jättääkin nykyään suomessa, miksi siitä pitää sitten inistä pitkin poikin mediaa.
Naiset kehoa ei todellakaan ole suunniteltu nykyisen kokoisen pään synnyttämiselle, sehän se onkin ongelmana, ihmisen pään koko kasvaa nopeammin kuin naisilla levenee synnytyspaikat. Ihan yleistä tietoa, jos tietäisit mistään mitään.
Itseasiassa ne koko vauvat kasvavat, ei pelkkä pää ja syy on liikalihavuus joka aiheuttaa sokerivauvoja. Juuri oli uutinen että vain 25% on normaalipainoisia yli 30 v. Eli juuri siinä iässä missä lapsia pykätään on lihavia. Jos ylisyöt saat ylisuuren lapsen.
NO EI KYLLÄ AINA NÄINKÄÄN! Olen tuo joka synnytti 4730 g vauvan ja ihan hoikka lähes alipainon puolella olin ennen raskautta ja raskauden jälkeen. Ei ollut raskausdiabetesta tai sokerivauvaa. Loukkaa tällainen, että vauvan kokoon voi itse aina vaikuttaa ja isojen vauvojen äidit ovat aina niitä ylipainoisia. Suvussa isoja vauvoja ollut ja varmaan aina tulee olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä ajattelen kyllä, että sektion valitseminen tuo myös sellaista valheellista hallinnan tunnetta.
Mitä sitten? Se on kuitenkin kohteena olevan henkilön OMA valinta, ja sitä pitää kunnioittaa.
Yhtäkkiä kun henkilö on raskaana, niin tuleekin lauma porukkaa kertomaan että tuo sinun touhusi on nyt valheellista, ja tekemään päätökset tämän henkilön yli, hänen mielipidettään kullematta, tai sitä noteeraamatta.
Sektio maksaa enemmän, joten siitä ovisi lätkäistä isomman hintalapun synnytykselle, jos sen sektion haluaa välttämättä. Toki myös vastuuvapautuslomake pitää kirjoittaa, että ymmärtää sektion riskit. Ei tietystikään koske varsinaista hoitovirhettä.
Vierailija kirjoitti:
Harmillista, että suunnitellusta sektiosta keskusteleminen ajautuu pääosin aina väittelyksi. Tässähän ei olla keneltäkään kieltämässä alatiesynnytystä synnytystapana, vaan toivotaan, että suunniteltu sektio voisi olla helpommin saatavilla oleva vaihtoehto niille, jotka syystä tai toisesta eivät halua alateitse synnyttää.
Myös kommentit: "Jos et uskalla alateitse synnyttää, jätä lapset hankkimatta." ovat kyllä todella ala-arvoisia. Synnytys ei mielestäni määrittele millainen on hyvä äiti. Enemminkin harmittaa, jos naiset jättävät lapsihaaveensa toteuttamatta, koska pelkäävät että heidät pakotetaan synnyttämään alateitse. Luulisi myös, että epätietoisuus tulevasta synnytyksestä ja pelkopolilla ravaaminen aiheuttavat vain stressiä odottavalle äidille ja näin ollen myös sikiölle.
Ja teille, jotka olette niin tarkkoja verorahojenne käytöstä, niin itse olisin kyllä aivan valmis maksamaan suunnittelusta sektiostani, mutta valitettavasti tälläistä palvelua ei voi Suomesta ostaa.
Ikävää teidän kannaltanne, että sektio ei ole ostettavissa Suomesta. Se johtuu puhtaasti siitä, ettei se ole millekään sairaalalle riittävän hyvä bisnes. Iso leikkaus riskeineen ja päälle vielä vauvan mahdollinen tehohoito - tuollainen ei kerta kaikkiaan herätä halua vapaaseen kilpailuun. Varsinkin kun julkisen puolen synnytys on Suomessa käytännössä ilmainen ja kansainvälisesti vertailtuna erittäin turvallinen.
Virosta ja Venäjältä varmasti löytyy sairaaloita, jotka tarjoavat sektioita.
Ja kyseessä ei minun nähdäkseni ole vain verovarojen haaskaus vaan myös se, että suomalaisen julkisen terveydenhuollon ideologiaan ei kerta kaikkiaan sovi se, että vähemmän riskejä sisältävä vaihtoehto korvataan riskialttiimmalla. Julkisen puolen toimenpiteelle vaaditaan lääketieteellinen indikaatio, näin sen täytyy mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinpä juuri. Itse haluaisin vielä toisen lapsen, mutta en halua synnyttää. Synnytys meni ihan hyvin, mutta eihän tuo alapää ole enää sellainen mitä oli ennen synnyttämistä. Minusta on niin outoa, että tästä asiasta en kuullut sanaakaan, että se ei palaudu entiselleen. Keneltäkään. P-puhetta kyllä kuuli jos sitäkään, että kyllä kaikki palautuu entiselleen. Tämähän on valetta.
Olen nuori ihminen vielä ja olis kyllä vielä alapäälle käyttöä, mutta se ei enää ole läheskään yhtä tiukka kuin ennen synnytystä. Vaikka kuinka jumppaisi. Ei se ole mikään pinnallisuuskysymys, se vaikuttaa koko seksuaalisuuteen ja itse nautintoon. Ja virtsankarkailua on myös lievästi - tätä ei ollut raskausaikana, vaan vasta synnytyksen jälkeen.
Juu eikä Suomessa osata/ymmärretä myöskään vatsalihasten päälle, ei mitään kontrollia että ovatko erkaantuneet - jos ovat niin ovatko palautuneet. Ja sitten potilas kaikessa hiljaisuudessa hyväksyy olemattomat ja ajoittain kivuliaatkin vatsalihaksensa - ja niiden puuttumisesta johtuvat selkä-hartia- ja niskavaivat. Kunnes joskus kyllästyy ja maksaa isot rahat leikkauksesta, vaikka alun fysioterapialla oltaisi joutua leikkauksesta ja lukuisilta ongelmilta välttyä.
Se alakerran kiristysoperaatio on kuule aikalailla pienempi operaatio kuin sektio. Mene semmoiseen. Vai onko tässä se, että sektion maksaa kunta veromarkoillasi ja pimperon kiristykseen joutuu maksamaan itse?
Et ymmärtänyt pointtia vaan poimit juuri sen mistä sanoin, mistä ei ole kysymys. Eli vielä, ei ole kyse pinnallisuudesta.
Tuollaisessa kiristysleikkauksessa voi ja usein tulee alueita, joissa ei ole tuntia ja voi myös tuntoaisti hetkistä (kivuliaaksi asti). Kun pointtina oli juuri tuo, että saisi itsensä tuntea taas ehjäksi naiseksi myös seksuaalisuuden osalta...tuntea nautintoa seksin aikana. Ei oikeen sovi yhteen tuon kiristysleikkauksen kanssa😁Kuten myös sektiossa. Arpi ja sen alaosa tunto mennyt. Kiinnikkeistä kohdussa ikäviä kipuja.
Minä koen huomattavasti parempana vaihtoehtona arven vatsassa kuin arvet emättimessä ja sen ympäristössä, niistä arvosta huolimatta löysän emättimen ja virtsan karkailun. Ja riskin kiinnikkeistä ja niiden kivuista ottaisin mielelläni verrattuna ylläolevat 100% varmuudella tulevat vaivat + riski monesta muusta.
Ihan turhaan sinä minulle perustelet omia valintojasi. Voit olla mitä mieltä hyvänsä, voit silti antaa minun myös tehdä omat valintani. Miksi haluat rajoittaa sinulle tuntemattoman naisen itsemääräämisoikeutta tässä asiassa?
Ihan ohis, mutta kai olet tietoinen siitä, että emättimen löysyys ja virtsankarkailu johtuvat raskaudesta, ja niitä esiintyy myös sektiolla synnyttäneillä.
Ihan vaan vinkkinä, kyllä minun alapään löysyys ja virtsan karkailu vaan johtuu synnytyksestä, ei raskaudesta😁. Raskaana ollessa kaikki oli oikein bueno vielä, vessaan kerkesi viimeiselläänkin oikein hyvin ja suihkussakin kävin ennen sairaalaan lähtöä kun lapsivesi tuli. Kaikki oli vallan mainiosti. Näin ohiksena vaan.
Ai mulla on kyllä samat virtsa ongelmat vaikka sektiolla noi lapset tuli. Eli virtsankarkailulta ja löysyydeltä en kyllä säästynyt, ikävä kyllä.
Mitä se on teiltä pois jos sektion valinnut nainen kuolee komplikaatioihinsa? Valitkaa te se alatiesynnytys vaan jatkossakin ja antakaa muiden ottaa omat riskinsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ajattelen kyllä, että sektion valitseminen tuo myös sellaista valheellista hallinnan tunnetta.
Mitä sitten? Se on kuitenkin kohteena olevan henkilön OMA valinta, ja sitä pitää kunnioittaa.
Yhtäkkiä kun henkilö on raskaana, niin tuleekin lauma porukkaa kertomaan että tuo sinun touhusi on nyt valheellista, ja tekemään päätökset tämän henkilön yli, hänen mielipidettään kullematta, tai sitä noteeraamatta.
Sektio maksaa enemmän, joten siitä ovisi lätkäistä isomman hintalapun synnytykselle, jos sen sektion haluaa välttämättä. Toki myös vastuuvapautuslomake pitää kirjoittaa, että ymmärtää sektion riskit. Ei tietystikään koske varsinaista hoitovirhettä.
Ei se paljon helpompaa ole, vaikka et olisikaan raskaana. Voin kertoa, että isoa vatsan alueen leikkausta ei saa, ellei lääkäri katso sitä tarpeelliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
NO EI KYLLÄ AINA NÄINKÄÄN! Olen tuo joka synnytti 4730 g vauvan ja ihan hoikka lähes alipainon puolella olin ennen raskautta ja raskauden jälkeen. Ei ollut raskausdiabetesta tai sokerivauvaa. Loukkaa tällainen, että vauvan kokoon voi itse aina vaikuttaa ja isojen vauvojen äidit ovat aina niitä ylipainoisia. Suvussa isoja vauvoja ollut ja varmaan aina tulee olemaan.
Hän ei nyt varmaan tarkoittanut sinua juuri henkilökohtaisesti, vaan esitti tilastojen pohjalta tämän tiedon. Ainahan poikkeuksia on. Ei kannata loukkaantua jos ei nyt ihan siihen keskiarvoon itse sovikaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei halua alatiesynnytystä, on parempi jättää koko paletti muille halukkaille.
Syntyvien määrä olkoon mitä on. Kyllä tänne tulijoita riittää, jos maa tyhjenee. Ja tulijathan synnyttelee liudoittain lapsia tuosta vaan. Tämä onkin hyvä kehitys.
Näinhän naiset ovat tehneetkin, siitä lähtien kun tytöillä oli mahdollisuus koulutukseen ja pystyi elättämään itsensä.
Syntyvyys läksi laskuun 70-luvulla ja moni nainen synnytti sen ainokaisensa, kun oli kokenut alatiesynnytyksen, pidettiin huoli, ettei toista enää tule.
Itse synnytin alateitse v.86 ja synnytyssalissa päätin, ettei enää toista lasta hankita, jos tästä elävien kirjoissa selviän. Samoin se oli miehelle hyvin traumasttinen kokemus, eikä lisää lapsista haaveiltu, vaikka talous ja muut oli kunnossa. Ja näin on monella ystävillä ja tuttavillani.
Miniäni synnytti 2000-luvulla alateitsi 2vrk, kun vauva oli perätilassa, eikä lääkäri suostunut sektioon.
En tiedä, perustuuko Suomessa sektio-kielteisyys lääkärien vakaamukseen vai mihin, sillä kansainvälisessä vertailussa sektioita tehdään Suomessa todella vähän. Enkä usko suomalaisten lasten olevan sen terveempiä, kuin muualla maailmassa.
Päinvastoin monet alatiesynnyttänyt nainen on saanut elinikäiset vammat, mutta vasta viime aikoina niistä on alettu puhua. Ennen ne oli vaiennettu asia.
Ei kait kenellekään liene tullut syntyvyyden lasku yllätyksenä, kun nykyään naisen asema ja oikeudet ovat toiset, kuin esiäideillämme, jotka joutuivat tyytymään kohtaloonsa, jotka joutuivat synnyttämään, kun ehkäisyä ei ollut ja naisen oikeudet oli miehen taskussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinpä juuri. Itse haluaisin vielä toisen lapsen, mutta en halua synnyttää. Synnytys meni ihan hyvin, mutta eihän tuo alapää ole enää sellainen mitä oli ennen synnyttämistä. Minusta on niin outoa, että tästä asiasta en kuullut sanaakaan, että se ei palaudu entiselleen. Keneltäkään. P-puhetta kyllä kuuli jos sitäkään, että kyllä kaikki palautuu entiselleen. Tämähän on valetta.
Olen nuori ihminen vielä ja olis kyllä vielä alapäälle käyttöä, mutta se ei enää ole läheskään yhtä tiukka kuin ennen synnytystä. Vaikka kuinka jumppaisi. Ei se ole mikään pinnallisuuskysymys, se vaikuttaa koko seksuaalisuuteen ja itse nautintoon. Ja virtsankarkailua on myös lievästi - tätä ei ollut raskausaikana, vaan vasta synnytyksen jälkeen.
Juu eikä Suomessa osata/ymmärretä myöskään vatsalihasten päälle, ei mitään kontrollia että ovatko erkaantuneet - jos ovat niin ovatko palautuneet. Ja sitten potilas kaikessa hiljaisuudessa hyväksyy olemattomat ja ajoittain kivuliaatkin vatsalihaksensa - ja niiden puuttumisesta johtuvat selkä-hartia- ja niskavaivat. Kunnes joskus kyllästyy ja maksaa isot rahat leikkauksesta, vaikka alun fysioterapialla oltaisi joutua leikkauksesta ja lukuisilta ongelmilta välttyä.
Se alakerran kiristysoperaatio on kuule aikalailla pienempi operaatio kuin sektio. Mene semmoiseen. Vai onko tässä se, että sektion maksaa kunta veromarkoillasi ja pimperon kiristykseen joutuu maksamaan itse?
Et ymmärtänyt pointtia vaan poimit juuri sen mistä sanoin, mistä ei ole kysymys. Eli vielä, ei ole kyse pinnallisuudesta.
Tuollaisessa kiristysleikkauksessa voi ja usein tulee alueita, joissa ei ole tuntia ja voi myös tuntoaisti hetkistä (kivuliaaksi asti). Kun pointtina oli juuri tuo, että saisi itsensä tuntea taas ehjäksi naiseksi myös seksuaalisuuden osalta...tuntea nautintoa seksin aikana. Ei oikeen sovi yhteen tuon kiristysleikkauksen kanssa😁Kuten myös sektiossa. Arpi ja sen alaosa tunto mennyt. Kiinnikkeistä kohdussa ikäviä kipuja.
Minä koen huomattavasti parempana vaihtoehtona arven vatsassa kuin arvet emättimessä ja sen ympäristössä, niistä arvosta huolimatta löysän emättimen ja virtsan karkailun. Ja riskin kiinnikkeistä ja niiden kivuista ottaisin mielelläni verrattuna ylläolevat 100% varmuudella tulevat vaivat + riski monesta muusta.
Ihan turhaan sinä minulle perustelet omia valintojasi. Voit olla mitä mieltä hyvänsä, voit silti antaa minun myös tehdä omat valintani. Miksi haluat rajoittaa sinulle tuntemattoman naisen itsemääräämisoikeutta tässä asiassa?
Ihan ohis, mutta kai olet tietoinen siitä, että emättimen löysyys ja virtsankarkailu johtuvat raskaudesta, ja niitä esiintyy myös sektiolla synnyttäneillä.
Ihan vaan vinkkinä, kyllä minun alapään löysyys ja virtsan karkailu vaan johtuu synnytyksestä, ei raskaudesta😁. Raskaana ollessa kaikki oli oikein bueno vielä, vessaan kerkesi viimeiselläänkin oikein hyvin ja suihkussakin kävin ennen sairaalaan lähtöä kun lapsivesi tuli. Kaikki oli vallan mainiosti. Näin ohiksena vaan.
Ai mulla on kyllä samat virtsa ongelmat vaikka sektiolla noi lapset tuli. Eli virtsankarkailulta ja löysyydeltä en kyllä säästynyt, ikävä kyllä.
Hahahaha tuon saa itse kuntouttamalla kuntoon. Oletko kuullut lanrionpohjalihaksista? Virtsa karkailee jos ne ovat huonossa kunnossa. Käy äitiysfyssarilla mittauttamassa niiden kunto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se on, he keille on tehty sektio tottakai puolustelee sitä ja ne ketkä on synnyttäneet luonnollisesti, puolustavat omaa kantaansa.
Sektio muun kuin äidin tai lapsen terveyden takia ei ole perusteltua.
Minulla 3 sektiota. Ei oma valinta. Kohtu meni sektiossa niin huonoon kuntoon, että todettiin sekundaarinen lapsettomuus. Täysin mystisesti tulin kuitenkin spontaanisti raskaaksi. Onneksi, mutta haluaisin muistuttaa näitä sektioita ihannoivia, että vaikka ei leikkauspöydälle kuolisivat niin lapsettomuuden vaara lisääntyy sektioissa huomattavasti.
Kiitos siskot. Kerron sekundäärisestä lapsettomuudestani ja saan 5 alapeukkua. Kiitos tuesta.
Sait alapeukkuja, koska kaikki tietää, että sektiot johtaa lapsimäärän rajaamiseen.
Kyllä minulle leikkaava lääkäri sanoi toisen sektion jälkeen, että vielä mahdollista yksi raskaus ja tehdä yksi sektio ei enempää.Riippuu aika paljon jokaisen omasta kehosta ja kudoksesta kestääkö sektion vai peräti neljä.
En siis itse alapeukuttanut, mutta ihmettelin viestäsi, koska kaikki tietää tuon, ja toit sen esille jonain ns. negatiivisena asiana sektioista, vaikka se on itsestäänselvää.
En usko, että kovin moni tietää. En ainakaan itse tiennyt. En alapeukuttanut, mutta luulen, että alapeukut tulivat ihmisiltä, jotka ajattelevat viestin olevan vain jotakin keksittyä pelottelua.
eri
Minä olen tuo 3 sektion lapsettomuudesta kärsinyt äiti ja minulle ei yksikään lääkäri ole puhunut mitään lapsimäärän rajaamisesta. Kun kysyin lapsimäärästä niin yksi lekuri kertoi, tehneensä yhdelle äidille kuudennen sektion. Eli minun tapauksessani lapsia sai tulla jos on tullakseen, mutta vaikeaa oli, koska sektioissa kohtu mennyt huonoon kuntoon ja aiheutti lapsettomuutta. Tällä palstalla kun ei saa kertoa mitään negatiivista sektiosta vaikka kuvittelisin olevani aikamoinen kokemusasiantuntija. Synnyttämättömätkin todennäköisesti tietävät paremmin kuin minä.
Itse olen kyllä luullut, että on ihan yleistä tietoa, että sektio = arpikudosta kohdussa, eli esim. alatiesynnytys sektion jälkeen ei ole täysin turvallinen, koska kohtu voi revetä ja monissa maissa sitä ei anneta tehdä ollenkaan sektion jälkeen.
Useampi sektio ei myöskään ole turvallista, eli muualla se lapsimäärä jää korkeintaan siihen neljään, jos valitaan sektiot.
Eli se rajaa automaattisesti lapsimäärää, ainakin muualla tuo on yleistä tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä se on teiltä pois jos sektion valinnut nainen kuolee komplikaatioihinsa? Valitkaa te se alatiesynnytys vaan jatkossakin ja antakaa muiden ottaa omat riskinsä.
Kyllä minusta nuoren äidin kuolema on aina todella surullinen asia. Kahta surullisempi, jos päätös perustuu paikkaansapitämättömään informaatioon.
T. Se joka ei enää jaksa linkittää.
Jos paha komplikaatio osuu kohdalle, ei lohdutusta enää tarvitse.
Lupasin etten linkitä, mutta kaksi sanaa: 20-kertainen veritulppariski.