Kolme loukkaantunut Kuopiossa kauppakeskuksessa!
Poliisi tiedotti väkivallanteosta kuopiolaisessa kauppakeskuksessa.
Mitä on tapahtunut?
Kommentit (870)
Vierailija kirjoitti:
Introvertti, kielissä lahjakas.
Kuulostaa tutulta!
En mä ketään oo ampunut. S'il te plaît.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkaveri sanoi, että tyttö, jonka hän tappoi, oli kiusannut tätä tekijää. En tiedä, mistä hän tämän "tiesi". Onko tällaista huhua tai tietoa kellään?
Kuollut tyttö oli 16-17v ja olivat olleet samalla luokalla noin 6 viikkoa. Vaikea uskoa.
tyttö oli 9 vuotta nuorempi, ei olleet missään tekemisissä. Valikoitui silminnäkijöiden mukaan uhriksi ihan sattumalta.
Mä uskon myös että uhrit olivat valikoituneet sattumalta. Ehkä uhrien nuori ikä heijastui siihen ikään jolloin tekijä itse oli kiusattu.
Posttraumaattinen stressi aiheuttaa trigger-oireita vielä vuosienkin jälkeen aikuisenakin kun kuulee vaikkapa entisenä koulukiusattuna lasten tai nuorten supatteluita, tisrskuntaa tai ylipäänsä edes joku lapsi tai nuori katsoo fyysisesti aikuiseen ihmiseen päin.
Sen vuoksi ihmettelen, ettei tällaisia tapauksia ole Suomessa ole jopa enemmän koska kiusaaminen on maan tapa, joka alkaa päiväkodissa ja jatkuu viimeiseen hengenvetoon saakka pahimmassa tapauksessa.
Tässä tapauksessa kyseessä oli luultavasti laajennetun itsemurhan yritys. Päättäjien pitäisi herätä priorisoimaan niitä varoja kiusattujen auttamiseen, ettei tapahtuisi tällaisia hirmutekoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siilinjärvellä on muuten seurakuntapastori nimeltä Sanna Marin. Hän saattaisi olla sukua tuolle sapelinkalistelijalle, joka opiskeli Siilinjärven lukiossa.
Saattaa olla tai sitten ei ole. Ei tuo ole mitenkään erikoinen sukunimi täällä päin, ehkä ei kannata vetää yhteyksiä jos ei tiedä varmaksi.
Olen tutkinut savolaisena omaa sukuani ja ne kaikkein tavallisimmat sukunimet Kuopion ympäristössä ja Itä-Suomessa ovat niitä nen-päätteisiä kuten Korhonen, Rissanen, Miettinen ja muut vastaavat nimet. Itä-Suomessa talonpojilla oli omat sukunimet käytössä iät ajat, kun taas Länsi-Suomessa vakiintuneet sukunimet tulivat käyttöön vasta 1800-luvun puolivälin jälkeen. Silloin kun lankapuhelimet ja puhelinluettelot olivat vielä käytössä, niin muistaakseni 50 yleisintä sukunimeä Pohjois-Savossa oli niitä nen-päättteisiä.
Niin? Eniten on nen-päätteisiä mutta miten tämä nyt liittyy asiaan? Itsekin olen syntyperäinen savolainen mutta sukunimi ei ole nen-loppuinen. Ja meitäkin on paljon.
Olen itse asunut savossa jonkun aikaa elämästäni, ja kyllä voin kokemukseni perusteella sanoa, että aito savossa syntynyt ja koko sukunsa myös kantaa sukunimeä, jonka loppuosa on -nen! Ja ne joiden sukunimi ei tuohon nen-päättyvään loppunut olivat yleensä alunperin jostakin muualta Suomesta ajautuneet savoon jonkin syyn vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siilinjärvellä on muuten seurakuntapastori nimeltä Sanna Marin. Hän saattaisi olla sukua tuolle sapelinkalistelijalle, joka opiskeli Siilinjärven lukiossa.
Saattaa olla tai sitten ei ole. Ei tuo ole mitenkään erikoinen sukunimi täällä päin, ehkä ei kannata vetää yhteyksiä jos ei tiedä varmaksi.
Olen tutkinut savolaisena omaa sukuani ja ne kaikkein tavallisimmat sukunimet Kuopion ympäristössä ja Itä-Suomessa ovat niitä nen-päätteisiä kuten Korhonen, Rissanen, Miettinen ja muut vastaavat nimet. Itä-Suomessa talonpojilla oli omat sukunimet käytössä iät ajat, kun taas Länsi-Suomessa vakiintuneet sukunimet tulivat käyttöön vasta 1800-luvun puolivälin jälkeen. Silloin kun lankapuhelimet ja puhelinluettelot olivat vielä käytössä, niin muistaakseni 50 yleisintä sukunimeä Pohjois-Savossa oli niitä nen-päättteisiä.
Niin? Eniten on nen-päätteisiä mutta miten tämä nyt liittyy asiaan? Itsekin olen syntyperäinen savolainen mutta sukunimi ei ole nen-loppuinen. Ja meitäkin on paljon.
Olen itse asunut savossa jonkun aikaa elämästäni, ja kyllä voin kokemukseni perusteella sanoa, että aito savossa syntynyt ja koko sukunsa myös kantaa sukunimeä, jonka loppuosa on -nen! Ja ne joiden sukunimi ei tuohon nen-päättyvään loppunut olivat yleensä alunperin jostakin muualta Suomesta ajautuneet savoon jonkin syyn vuoksi.
Kotkassa eli aikoinaan savolaisten "Amerikassa" on paljon savolaisperillisten sukunimisiä. Ja tottakai Helsinki on varsinainen eri maakunnista ajautuneiden sulattamo, siellä on alkuperältään savolaisia, karjalaisia, pohjalaisia jne.
Outoa, miten moni ymmärtää, sympatisoi ja uhrittaa kylmäveriseen ja suunnitelmalliseen murhaan ja useisiin murhanyrityksiin syyllistynyttä aikuista miestä.
Kai te ymmärrätte että ne vanhkiloissa jo istuvatkin murhaajat on usein kaltoinkohdeltuja, olleet kiusattuja tai vähäosaisia. Koetteko siis heitäkin kohtaan sympatiaa ja sääliä?
Että se ja sama vaikka ihminen kuoli, mitä väliä omaisten tunteilla, kyllä nyt pitää jonkun äkkiä mennä halaamaan kylmäveristä murhaajaa kun on sentään huhujen mukaan ollut kiusattu lapsena! Kyllähän kiusaaminen oikeuttaa murhan. Oikeastaan ihan näppärä ajatuskulku, kun muistetaan sekin tosiseikka etä moni kiusaaja on ollut aiemmin ensin itse kiusattu. Onko näitten m´sympatijoiden silmissä siis pohjimiltaan kiusaajatkin uhreja, ja jos murha kiusatulta ymmäretään, niin ymmärretäänkö moinen kiusaajaksi alkaminenkin.
Vierailija kirjoitti:
Tuota tekijää ei säälitä ja kaikki käsittävät erittäin hyvin mitä hän on tehnyt.
Useimmat kuitenkin ymmärtävät sen, että tuo kaveri ei kulje täysillä tässä maailmassa
Tekijä on sairas, hän ei ole käsittänyt mitä on suunnitellut tekevänsä ja mitä teki.
Vain sairaaloinen mieli voi suunnitella ja tehdä tuollaista.
Ei tuollaista tehdä missään kiukkupäissään tai temperamenttin pauloissa.
Pitkään suunniteltu haudottu teko. Suunnitteleeko terve ihminen jotain tuollaista.
Kysymys ei ole mistään ilkeydestä tms. kysymys on sairaasta mielestä, joka tarvitsee hoitoa ja siksi tekoa tietyllä tavalla ymmärretään.
Se sairas mielikin voi usein olla ilkeä. Tämä suorastaan paha ja ennen kaikkea vähät välitti muista.
Väite ettei tajua mitä tekee on myös täysin tuulesta temmattu, moni kyllä tajuaa ja tekee sen vain pahuuttaan.
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa tuo samannimisten yhdisteleminen tekijään.
Savon seudulta kotoisin olevana voin kertoa, että Marin ei ole erityisen harvinainen sukunimi siellä. Marineja on siis sen verran runsaasti, että nimen perusteella on hankalaa yhdistellä.
Miksi muutenkaan pitää kaivaa niitä oikeitakaan tekijän sukulaisia?
Tehkääpä illan ratoksi pieni mielikuvaharjoitus: Mitä jos se olisi oma perheenjäsen. Laita se ”Ei meillä vaan koskaan...” ajatuskulku hetkeksi syrjään. Joku joutuu senkin kantamaan. Mitä lisäarvoa nettiviha tuottaa yhtään mihinkään?
Sitten jos joku hakkaa sinun lapsesi silpuksi sapelilla niin sinä vain toteat ettei tekijä ollut ilkeä, hän vain ei tajunnut mitä teki?
Tämä ihminen suunnitelmallisesti tappoi toisen! Ja täällä koitetaan selittää ettei ole tekijän vika. Mikä teitä vaivaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entisenä kiusattuna tunnen hieman sympatiaa tekijää kohtaan, mutta toisaalta, olisin kai itsekin joutunut hänen tulilinjalleen jos eteen olisi tullut miekkansa kanssa. Miksi nämä kostavat viattomille ihmisille kiusaamiesensa?
Minäkin olen entinen kiusattu ja lastani on kiusattu koulussa mutta ei kyllä heru yhtään sympatiaa tuollaista ihmispersettä kohtaan mikä tämä tekijä on.
Entä jos oma lapsesi kiusattuna naksahtaa aikuisena ja menee ampumaan kiusaajansa? Sitten sympatiaa löytyykin?
Olet aika tekopyhä tyyppi. Jonkun lapsi hänkin on, hän on ollut alaikäinen vielä ~7v sitten. Ei ihminen tuosta vain unohda kaltoinkohteluaan.
Ahaa että nyt onkin kuolleen tytön vika joka vasta aloitti koulun murhaajan kanssa. Kaikki sympatia vaan sille murhaajalle ja uhrin vika.
Taidat sinäkin olla sairas.
Lähetitkö jo sairaalaan kukkia tälle murhaajalle?
Tässä rikoksessa vaikuttavat eilen kaikki osalliset olevan kukin omalla tavallaan olosuhteiden uhreja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entisenä kiusattuna tunnen hieman sympatiaa tekijää kohtaan, mutta toisaalta, olisin kai itsekin joutunut hänen tulilinjalleen jos eteen olisi tullut miekkansa kanssa. Miksi nämä kostavat viattomille ihmisille kiusaamiesensa?
Minäkin olen entinen kiusattu ja lastani on kiusattu koulussa mutta ei kyllä heru yhtään sympatiaa tuollaista ihmispersettä kohtaan mikä tämä tekijä on.
Entä jos oma lapsesi kiusattuna naksahtaa aikuisena ja menee ampumaan kiusaajansa? Sitten sympatiaa löytyykin?
Olet aika tekopyhä tyyppi. Jonkun lapsi hänkin on, hän on ollut alaikäinen vielä ~7v sitten. Ei ihminen tuosta vain unohda kaltoinkohteluaan.
Ahaa että nyt onkin kuolleen tytön vika joka vasta aloitti koulun murhaajan kanssa. Kaikki sympatia vaan sille murhaajalle ja uhrin vika.
Lähetitkö jo sairaalaan kukkia tälle murhaajalle?Osa uhreista on vielä sairaalassa ja yksi on kuollut. Tekijää vain säälitään.
Mikään ei ole parissakymmenessä vuodessa muuttunut suhtautumisessa näihin suomalaisiin murhaajiin. Monella on vielä hyvin muistissa, kuinka Eveliina Lappalaisen murhaajaa, Otto Martikaista paapottiin ja jopa silitettiin hiuksista oikeudessa.
Naisen henki on Suomessa halpa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkaveri sanoi, että tyttö, jonka hän tappoi, oli kiusannut tätä tekijää. En tiedä, mistä hän tämän "tiesi". Onko tällaista huhua tai tietoa kellään?
Kuollut tyttö oli 16-17v ja olivat olleet samalla luokalla noin 6 viikkoa. Vaikea uskoa.
tyttö oli 9 vuotta nuorempi, ei olleet missään tekemisissä. Valikoitui silminnäkijöiden mukaan uhriksi ihan sattumalta.
Mä uskon myös että uhrit olivat valikoituneet sattumalta. Ehkä uhrien nuori ikä heijastui siihen ikään jolloin tekijä itse oli kiusattu.
Posttraumaattinen stressi aiheuttaa trigger-oireita vielä vuosienkin jälkeen aikuisenakin kun kuulee vaikkapa entisenä koulukiusattuna lasten tai nuorten supatteluita, tisrskuntaa tai ylipäänsä edes joku lapsi tai nuori katsoo fyysisesti aikuiseen ihmiseen päin.
Sen vuoksi ihmettelen, ettei tällaisia tapauksia ole Suomessa ole jopa enemmän koska kiusaaminen on maan tapa, joka alkaa päiväkodissa ja jatkuu viimeiseen hengenvetoon saakka pahimmassa tapauksessa.
Tässä tapauksessa kyseessä oli luultavasti laajennetun itsemurhan yritys. Päättäjien pitäisi herätä priorisoimaan niitä varoja kiusattujen auttamiseen, ettei tapahtuisi tällaisia hirmutekoja.
Mikä tarve teillä on normalisoida sitä että joku käy miekalla tappamaan muita ihmisiä yllättäen?
Sellaiseen ei ala muu kuin läpeensä paha ja yhteskuntakelvoton josta ei ikinä siihen kelpaavaa tulekaan millään tuella.
Pojat kiusasivat ja matkivat Joelia liikuntatunnilla. Muutoin kiusaamista ei näkynyt ja lukiossa se loppui kokonaan. Nytkö yli 10 vuoden takaiset ikävät koulumuistot ovat oikeutus täysin vieraan ja syyntakeettoman naisen murhaan?
Järki käteen murhaajan puolustelijat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tarve teillä on normalisoida sitä että joku käy miekalla tappamaan muita ihmisiä yllättäen?
Sellaiseen ei ala muu kuin läpeensä paha ja yhteskuntakelvoton josta ei ikinä siihen kelpaavaa tulekaan millään tuella.
Väitätkö tosissasi, etteikö kiusaamiseen varhaisella puuttumisella ja oppilaiden ryhmäyttämisellä, olisi muka estää tämän veriteon todennäköisyyttä?
On varmaan mukavaa olla murhaaja, kun keskustelu menee siihen, miten älykäs ja lempeä tyyppi on ollut kyseessä, ja jota on vaan sitten kovasti kiusattu peruskoulussa. Kun vastaavaantaipuvaiset näkevät, että tällähän saa ymmärrystä ja huomiota ja oletkin muiden silmissä uhri, en usko että sillä on hyviä tuloksia.
Jos haluttaisiin yrittää ehkäistä naisiin kohdistuvaa väkivaltaa, pitäisi ymmärtämisen sijaan ottaa kovempi nollatoleranssi naisvihalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaiseen ei ala muu kuin läpeensä paha ja yhteskuntakelvoton josta ei ikinä siihen kelpaavaa tulekaan millään tuella.Väitätkö tosissasi, etteikö kiusaamiseen varhaisella puuttumisella ja oppilaiden ryhmäyttämisellä, olisi muka estää tämän veriteon todennäköisyyttä?
Sitähän ei voi mitenkään tietää. Kyseessä voi olla vaikkapa psykoosisairaus, ja äänien käskemänä tehdyt rikokset. Aivan turha spekuloida. T. Eri
Itselläni vähintäänkin traumaattinen historia rankasti koulukiusattuna. Kiusaamisen vuoksi inhoan väkivaltaa, niin henkistä kuin fyysistäkin. Missään vaiheessa en ole hautonut joukkomurhaa, on järjetön väite, että sellainen teko johtuisi muka kiusaamisesta. Nyt vaarana on, että murhaajasta leivotaan syyntakeetonta uhria ja varsinaiset uhrit unohdetaan.
Onhan uhreissakin voinut olla kiusattuja. Kuka heutä muistaisi? Minkälaisten traumojen ja vammojen kanssa eloonjääneet joutuvat elämään loppuikänsä. Sitäkin voisi vähän ajatella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaiseen ei ala muu kuin läpeensä paha ja yhteskuntakelvoton josta ei ikinä siihen kelpaavaa tulekaan millään tuella.Väitätkö tosissasi, etteikö kiusaamiseen varhaisella puuttumisella ja oppilaiden ryhmäyttämisellä, olisi muka estää tämän veriteon todennäköisyyttä?
No minä ainakinen väitän että se ei välttämättä olisi mitenkään auttanut. Ja mistä tiedät ettei oppilaita ryhmäytetty tms. Jotkut eivät osallistu mihinkään ryhmäytyspäiviin. Mistä sinä tiedät, että kiusaamisella oli mitään tekemistä tämän teon kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain surullista tässä on taustalla.
Entinen koulukaveri kertoo tunteneensa sympatiaa tekijää kohtaan. Joel oli kuulemma mukava, fiksu ja aika hiljainen. Kiusattu koko kouluikänsä lähinnä liikuntatunnella silloisen ylipainon vuoksi. Koulukaveri myös kertoo ahdistuneensa siitä että nimi julkaistiin, sillä se leimaa tekijän koko loppuelämäkseen.
Sai YO stipendin äidinkielestä/kirjallisuudesta ja jonkin muunkin stipendin opettajakunnalta.
Jotain on tapahtunut koska lopetti tradenomiopinnot ja aloitti merkonomiopinnot itseään nuorempien seurassa tänä syksynä.
Tappoi viattoman tytön ja yritti tappaa lauman muita. Sietääkin leimautua.
Niinpä. Minuakin nimiteltiin koko kouluiän ylipainon takia, liikuntatunnilla valittiin aina viimeiseksi! Olin myös kohtuu hyvä oppilas. Vissiin ansaitsisin nyt sitten kaikkien sympatiat, jos yrittäisin joukkomurhaa.
No vähän vedät nyt mutkia suoriksi.
Eihän kiusaaminen tuosta mitenkään hyväksyttävää tee mutta kyllä se tapahtumaa selittää. Kiusaaminen todellakin voi tuhota kiusatun mielenterveyden ja siitä ehdottomasti pitäisi puhua enemmän että tässäkin tapauksessa kyllä joka ikinen joka on tuota tekijää kiusannut, on osasyyllinen tilanteeseen. Ja jokainen, joka on kääntänyt katseensa pois kun on nähnyt kiusaamista, saa miettiä toimintaansa kanssa.
Ei se kiusaaminen lopu ikinä jos nämä lakaistaan vaan maton alle tyylillä että olipa raukk a tuo tekijä kun ei kestänyt enempää vaan sek osi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähetitkö jo sairaalaan kukkia tälle murhaajalle?Tässä rikoksessa vaikuttavat eilen kaikki osalliset olevan kukin omalla tavallaan olosuhteiden uhreja.
Jösses tätä keskustelua mutta toisaalta ei yllätä Suomessa jossa oikeuslaitoskin hakee oikeutta vain tekjälle.
Ensi kerralla kun olet alkamassa valittaa vaikka raiskaustuomiosta muista mitä mieltä olit tästä tapauksesta. Koitiko keksiä ulkopuolisia syyitä miksi hänen kätensä liikkui? Oliko sinusta hän poikaparka joka ei ymmärrä mitä teki? Ilkeä hän nyt ei ainakaan ollut vaan muut ajoivat hänet siihen? Uhri siinä rikoksessa jonka itse suoritti? Koitiko jopa etsiä syytä kuolleesta tekoon?
Ei tarvitse potea pahoja tunteita jos nyt nousi sillä et ole ajatusmaailmasi kanssa yksin, koko Suomen oikeustaju on sairas.
Muistakaa myös että jos tämä nyt silpoo seuraavan ennen kuin on kiven sisässä niin annatte lisää ymmärrystä ja pienemmän tuomion koska ei ole ehtinyt edellistä kärsiä.
Kunhan vaan murhaajalle ei tule pahamieli, muusta ei väliä.
Eikö jokaisen kiusaajan ja kiusaajan myötäilijän pitäisi nyt tuntea pisto sydämessään?
Moni ei näköjään ymmärrä sitä, ettei edes painekattila kestä vääränlaista käyttöä. Ihmissielu rikkoontuu vielä vähemmästä kuin painekattila.
En puolustele nyt tekijän tekoa vaan kritisoin ylipäänsä suomalaista kiusaamisen läpitunkemaa mentaliteettia. Kiusaajat oppivat ihan omilta vanhemmiltaan käytöksensä mallioppimisella.
Tälläkin foorumilla on vaikka kuinka paljon erilaisia vihaketjuja milloin mitäkin ihmisryhmää tai jopa yhtä tiettyä ihmistä kohtaan koko ajan.
Ainakin vanhempien pitäisi ymmärtää, että oman lapsen kasvattaminen kiusaamattomuuteen on ikäänkuin sijoitus oman lapsensa tulevaisuuteen ja hengenpitimiksikin parhaimmassa tapauksessa.