Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka korvaa, jos Posti hävittää nettikirpparilla myydyn tuotteen?

Vierailija
01.10.2019 |

Myyn erilaisilla nettikirppareilla tavaraa. Ostaja maksaa tuotteen ja minä postitan. Jos paketti häviää Postin kuljetuksessa, niin kuka sen korvaa? Pitääkö minun palauttaa rahat ostajalle? Vai jääkö se ostajan tappioksi kun minä todistetusti olen kuitenkin laittanut paketin postiin? Posti ilmeisesti korvaa vain max. 20 € per kilo ja välillä kyseessä on 500 g painava tuote, josta ostaja maksoi 100 €.

Kommentit (86)

Vierailija
21/86 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myyjällä on aina vastuu tuotteen kuljetuksesta. Elin sinun tulee hakea vanhongonkorvausta ja sinun tulee esittää näyttöä lähetyksen sisällön arvosta, esim. kuitti. 

Ja ostajalle sinun pitää palauttaa rahat heti, ellei hän jää odottamaan mahdollisia korvauksia.

Miten minä tavallinen kansalainen voin olla vastuussa postin tekemisistä? Ap

Tavallinen kansalainen se ostajakin on. Miten ostaja voi olla vastuussa kun hän ei ole pakettiin koskenutkaan? 

Niinpä. Siksi kysynkin miten tämä oikeasti menee kun molemmat on tavallisia kansalaisia ja posti hukkaa. Ap

Vierailija
22/86 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kysymys. Yleensä verkkokaupoilla ainakin diili on sellainen, että myyjälle (kaupalle) tulee takkiin, jos paketti häviää.

Jos myyt todella kallista tuotetta (tai no mikä kellekin on kallis..), Postilta voi lähettää myös postivakuutettuna. Silloin lähetyskulut ovat suuremmat, mutta Posti korvaa enemmän, jos tavara häviää. Muuten kun Posti korvaa tavaraa painon mukaan.

¨

Joo mutta verkkokaupassahan se vastuu on yrittäjä-myyjällä (b to c -kauppa) ja laki suojelee kuluttajaa. Mutta en minä kuluttaja-myyjänä ole samassa vastuussa. Ap

Mitä sinä sitten kyselet, kun tiedät paremmin? Totta kai voi jättää rahat palauttamatta, mutta ostaja voi olla toista mieltä ja tehdä esim. rikosilmoituksen. Palauta rahat ja tee korvaushakemus postille. Kuluttaja myyjänä(ostajana) pitää aina muistaa ottaa huomioon millä summalla on valmis sen takapuolensa pyykimään, jos kaikki ei menekää nappiin, kun sitä lain tuomaa turvaa ei ole.

Rikosilmoitus mistä? Siinä vaiheessa kun AP on pistänyt pakettinsa postiin ei tuote ole enää hänen vastuullaan.

Tuote on niin pitkään lähtettäjän vastuulla kunnes pystytään näyttämään toteen, että OIKEA tuote on lähetetty, eikä esim. vain tyhjää pakettia.

Millä minä todistan poliisille lähettäneeni oikean tuotteen? Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/86 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myyjällä on aina vastuu tuotteen kuljetuksesta. Elin sinun tulee hakea vanhongonkorvausta ja sinun tulee esittää näyttöä lähetyksen sisällön arvosta, esim. kuitti. 

Ja ostajalle sinun pitää palauttaa rahat heti, ellei hän jää odottamaan mahdollisia korvauksia.

Miten minä tavallinen kansalainen voin olla vastuussa postin tekemisistä? Ap

Si-nä o-let teh-nyt va-lin-nan eli va-lin-nut toi-mi-tus-ta-vak-si pos-tin. Jos et tälläistä riskiä ole valmis ottamaan suosi esim. vain noutoa tai toimita tuotte itse.

Ehdotan aina ostajalle ensin noutoa. Ostaja pyytää silti postittamaan, jolloin postitan. Ap

Eli teet ihan tietoisen valinnan.

Vierailija
24/86 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten todistat postittaneesi tuotteen? Voitko todistaa tarvittaessa poliisille, että olet tuotteen postittanut? Mikäli näin on, niin Postin kuljetusehdoissa kerrottaneen miten he korvaavat hukatun kuljetuksen. Ostajan riskillä, ellei ole halunnut ottaa kalliimpaa kuljetusta.

Vierailija
25/86 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta luulen että lähettäjä joutuu palauttamaan rahat ostajalle näissä tapauksissa. Eli lähettäjän tappioksi koituu.

Jos on hyvin arvokas paketti niin vakuuttaisin sen. Kuriiripalveluilla varmaan onnistuu ainakin, en tiedä onko postillakin joku vakuutus.

Vierailija
26/86 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole mikään huijarimyyjä. Itse ostajana olisin sitä mieltä että myyjä palauttaa rahat. Itse myyjänä taas sitä mieltä että ostajan tappio. Siksi kysyn mitä laki sanoo. Ap

Vierailija
27/86 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kysymys. Yleensä verkkokaupoilla ainakin diili on sellainen, että myyjälle (kaupalle) tulee takkiin, jos paketti häviää.

Jos myyt todella kallista tuotetta (tai no mikä kellekin on kallis..), Postilta voi lähettää myös postivakuutettuna. Silloin lähetyskulut ovat suuremmat, mutta Posti korvaa enemmän, jos tavara häviää. Muuten kun Posti korvaa tavaraa painon mukaan.

¨

Joo mutta verkkokaupassahan se vastuu on yrittäjä-myyjällä (b to c -kauppa) ja laki suojelee kuluttajaa. Mutta en minä kuluttaja-myyjänä ole samassa vastuussa. Ap

Mitä sinä sitten kyselet, kun tiedät paremmin? Totta kai voi jättää rahat palauttamatta, mutta ostaja voi olla toista mieltä ja tehdä esim. rikosilmoituksen. Palauta rahat ja tee korvaushakemus postille. Kuluttaja myyjänä(ostajana) pitää aina muistaa ottaa huomioon millä summalla on valmis sen takapuolensa pyykimään, jos kaikki ei menekää nappiin, kun sitä lain tuomaa turvaa ei ole.

Rikosilmoitus mistä? Siinä vaiheessa kun AP on pistänyt pakettinsa postiin ei tuote ole enää hänen vastuullaan.

Tuote on niin pitkään lähtettäjän vastuulla kunnes pystytään näyttämään toteen, että OIKEA tuote on lähetetty, eikä esim. vain tyhjää pakettia.

Pakkaat sen paketin vasta postin tiskillä, teette paperin jossa minä postinvirkailia x todistan että henkilö x on lähettänyt tuotteen x ja otat siitä valokuvan.

Vierailija
28/86 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole mikään huijarimyyjä. Itse ostajana olisin sitä mieltä että myyjä palauttaa rahat. Itse myyjänä taas sitä mieltä että ostajan tappio. Siksi kysyn mitä laki sanoo. Ap

Se sinun pitää pystyä näyttämään toteen ettet ole huijarimyyjä.

Vierailija
29/86 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

¨

Pakkaat sen paketin vasta postin tiskillä, teette paperin jossa minä postinvirkailia x todistan että henkilö x on lähettänyt tuotteen x ja otat siitä valokuvan.

Ei enää ole posteja vaan niitä automaatteja vain.

Vierailija
30/86 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen vastaavan tilanteen jälkeen videoinut puhelimella pakkauksen ja lähetyksen.

Vierailija
31/86 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

¨

Ei enää ole posteja vaan niitä automaatteja vain.

https://beta.posti.fi/fi/palvelupisteet-kartalla

Vierailija
32/86 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä palautat rahat ja haet itse korvauksia Postilta, so simple. Lähettäjän vastuulla, kunnes vast.ott. on kuitannut saaduksi. Postin vastuulla toki katsoa, että menee perille. t: logistiikka-alalla

Vierailija
33/86 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten jo sanottukin, kuluttajansuojalaki ei sovellu kun kyseessä ei ole myyjän elinkeinotoiminta. Sen sijaan sovelletaan siis kauppalakia. Finlexistä löytyy ihan ilmaiseksi, jos kiinnostaa tutkia tarkemmin, mutta kuten ketjussa on jo tullutkin ilmi, niin jos toimituksesta on sovittu, niin toimitus on pääsääntöisesti myyjän vastuulla. Vastaavasti jos sovitaan noudosta, niin nouto on ostajan vastuulla. Eli ajatus on kutakuinkin se, että tavara katsotaan luovutetuksi myyjältä ostajalle silloin, kun se joko on toimitettu sovittuun paikkaan ostajalle, tai kun se on noudettavissa sovitusta paikasta. Luovutukseen asti tavara on myyjän vastuulla.

Myyjän ja postin välinen asia on sitten se, jos posti hukkaa tai rikkoo tavaran. Ostaja ei ole tässä osapuolena. Vastaavasti myyjän ei tarvitse välittää siitä, mitä tavaralle tapahtuu kuljetuksen aikana, jos ostaja on valtuuttanut kolmannen osapuolen noutamaan tavaran puolestaan.

Rahat on siis palautettava ostajalle, jos myyjän tilaama postikuljetus epäonnistuu.

Vierailija
34/86 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksiköhän sinusta b2c kaupassa paketti on myyjän vastuulla? Koska se on OIKEIN ja REILUA. Siksi asia on kirjattu kaikkia koskevaksi säännöksi. Saman moraalin tulisi sinulla ylettää tähänkin. Ostaja ei ole ikinä pakettia nähnyt eikä siihen koskenut.

Tässä kuviossa on nyt mukana 3 tahoa: Sinä, Posti ja ostaja. Kenellä on ollut vähiten syyllisyyttä kadonneeseen pakettiin? Vain sinä tai posti olisitte voineet menetellä toisin, ei ostaja. Hänen tulee saada rahansa.

Vierailija
35/86 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet antanut seurantakoodin ostajalle ja tuote häviää niin se on ostajan vastuulla lähteä etsimään sitä.

Kuka tahansa voi netissä "ostaa" tälläisen seurantakoodin menemättä lähellekään postilaatikkoa ja syyttää postia paketin jota ei ole koskaan lähetttykään hukkaamisesta.

Vierailija
36/86 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksiköhän sinusta b2c kaupassa paketti on myyjän vastuulla? Koska se on OIKEIN ja REILUA. Siksi asia on kirjattu kaikkia koskevaksi säännöksi. Saman moraalin tulisi sinulla ylettää tähänkin. Ostaja ei ole ikinä pakettia nähnyt eikä siihen koskenut.

Tässä kuviossa on nyt mukana 3 tahoa: Sinä, Posti ja ostaja. Kenellä on ollut vähiten syyllisyyttä kadonneeseen pakettiin? Vain sinä tai posti olisitte voineet menetellä toisin, ei ostaja. Hänen tulee saada rahansa.

Minulta vai Postilta? Posti hukkaa, en minä. Minä en ole menetellyt väärin vaan Posti tekee siinä tilanteessa virheen. Ap

Vierailija
37/86 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulta vai Postilta? Posti hukkaa, en minä. Minä en ole menetellyt väärin vaan Posti tekee siinä tilanteessa virheen. Ap

Sinulta, sinä olet se joka on tehnyt Postin kanssa kuljetusdiilin.

Vierailija
38/86 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä palautat rahat ja haet itse korvauksia Postilta, so simple. Lähettäjän vastuulla, kunnes vast.ott. on kuitannut saaduksi. Postin vastuulla toki katsoa, että menee perille. t: logistiikka-alalla

Tämä kysymys siis koskee juurikin tilannetta, jossa jätän paketin postin haltuun ja posti hukkaa sen. Ap

Vierailija
39/86 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sovitteko muusta kuin Postin korvauksen käyttämisestä? Mikäli kalliimpi esine kuin Posti normaalisti korvaa, niin käyttäisin kalliimpaa kuljetusvaihtoehtoa. Myyjä sopii asian Postin kanssa ja korvaus menee ostajalle.

Vierailija
40/86 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän kyllä, että Posti hukkasi pakettisi. Olet sen ymmärrettävästi kertonut.

Kysyit itse sitä, että kumpi menettää 100€: sinä vai myyjä, koska Posti ei sitä maksa. Eli sinä maksat. Tai voithan reklamoida toki Postille, jos saisit edes osan menetyksestäsi takaisin. Selvittely ei kuulu ostajalle kuitenkaan millään tavoin eikä hänen tule odotella rahoja tms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kolme