Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lisääntyisin heti, jos saisin itse valita synnytystapani

Vierailija
30.09.2019 |

Voisin harkita välittömästi mieheni kanssa perheenlisäystä, jos vain saisin varmuudella itse valita oman synnytystapani ilman taistelua. Nykyisessä tilanteessa en suostuisi altistamaan lasta tai itseäni vammautumiselle, kun tulevaisuus on jo muutenkin hyvin epävarma. Itsekästä? Yhtä itsekästä, kuin vaatia naisia lisääntymään valtiontalouden kannalta.

Kommentit (74)

Vierailija
61/74 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäminäminä. Järkyttävää ulinaa aivan kuin sektio olisi joku ihmisoikeus. Ite jos maksaa niin suon sen toki kaikille sitä haluaville. Ei valtion kassa ole mikään pohjaton kaivo josta voi inttää itselleen mitä ikinä vain keksii toivoa jollain ”MINUN keho ja kun MINÄ haluan” verukkeella. Ihme kermape*rseilyä.

Jos otetaan ihan puhdas matematiikka, niin kumman ajattelet olevan valtiolle parempi sijoitus, sektio+veronmaksaja vai ei sektiota eikä veronmaksajaa. Kysyn, en vastaa. Olen siis tuo jolla jäi toinen lapsi tekemättä koska eka sektioon päätynyt synnytys oli niin kamala että muisti meni ja kärsin pitkään ptsd-oireista.

Vierailija
62/74 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi voi olla vammainen vaikkei raakauden aikaisissa tutkimuksissa ja kokeissa ois havaittu mitään ja synnytyksessä ois menny kaikki loistavasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaverini vaati ja sai kahden kivuliaan alatiesynnytyksen jälkeen leikkauksen. Ensin keisarileikkaus, sitten korjausleikkaus vuodon vuoksi ja kolmas leikkaus kohdunpoisto. Kaikki muutaman tunnin sisällä. Onneksi ei henki mennyt vaikka oli lähellä. Onneksi on nyt steriili.

Kylläpä oletkin tosi hyvä kaveri. Mihin ihminen tarvitsee vihollisia kun on tällaisia kavereita.

On itse sitä mieltä että on hyvä kun ei voi tulla enää raskaaksi. Ei siis mitään tekemistä kaveruutemme kanssa. Olen ollut tukena kun on tehnyt lapsensa kolmen eri miehen kanssa ja kaikki raskaudet ovat olleet "yllätyksiä".

Vierailija
64/74 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä repesin tolle Synnytys-Tapanille

:’-D

Vierailija
65/74 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä synnytystapa toivot ap? Kaikki automaattisesti olettaa sinun tarkoittavan sektiota. Olen itse esikoisen kiireellisessä sektiossa saanut sekä meinannut kuolla komplikaatiossa verenhukkaan. Verenluovuttajien ansiosta sain lisäverta ja viikon päivät meni kipupumppuun kiinnitettynä morfiinihuurussa. Ja sektiohaavani repesi auki sekä tulehtui. Tikkausalue tuli kivuttomaksi reilun kuukauden päästä lapsen syntymästä, ensimmäinen kuukausi meni kipulääkkeillä ja sukulaisten lapsenhoitoavulla kun en vuoteesta päässyt kivuilta ylös saati pystynyt tekemään vauvan nostoja.

Komplikaation jäljiltä jälkivuoto kesti runsaana 7 viikkoa ja synnärilääkäri pahoitteli etten kohdun vioittumisen takia voi tulla enää raskaaksi.

Lapsi oli myös kuolla sektioon, apgar 2 ja alkuun ei hengittänyt lainkaan mutta teholla saivat virkoamaan. Meni kaksi vuorokautta synnärillä ennenkä pääsin pyörätuolilla näkemään letkuissa ja happimaskissa olevaa vauvaani sekä leikkauksen jäljiltä maidon nousu höiryiintyi eikä imetys sujunut mikä oli pettymys. Vauvan saaman synnytyskomplikaatio-happivajeen takia esikoiseni on nykyisin lievästi kehitysvammainen 5-vuotias. Mikään synnytystapa ei ole riskitön

Ikävä kuulla, että synnytyksesi ei sujunut ilman komplikaatioita. Et voi kuitenkaan verrata keskenään hätäsektiota ja suunniteltua sektiota, jotka ovat kaksi täysin eri asiaa. Suunniteltu sektio on nimenomaan hyvin ennakoitu ja hallittu tilanne, jota hätäsektio ei ole. Haluan nimenomaan elektiivisen sektion etten vahingossakaan joudu hätäsektioon pieleen menneen alatiesynnytyksen vuoksi.

Ap

Vierailija
66/74 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä synnytystapa toivot ap? Kaikki automaattisesti olettaa sinun tarkoittavan sektiota. Olen itse esikoisen kiireellisessä sektiossa saanut sekä meinannut kuolla komplikaatiossa verenhukkaan. Verenluovuttajien ansiosta sain lisäverta ja viikon päivät meni kipupumppuun kiinnitettynä morfiinihuurussa. Ja sektiohaavani repesi auki sekä tulehtui. Tikkausalue tuli kivuttomaksi reilun kuukauden päästä lapsen syntymästä, ensimmäinen kuukausi meni kipulääkkeillä ja sukulaisten lapsenhoitoavulla kun en vuoteesta päässyt kivuilta ylös saati pystynyt tekemään vauvan nostoja.

Komplikaation jäljiltä jälkivuoto kesti runsaana 7 viikkoa ja synnärilääkäri pahoitteli etten kohdun vioittumisen takia voi tulla enää raskaaksi.

Lapsi oli myös kuolla sektioon, apgar 2 ja alkuun ei hengittänyt lainkaan mutta teholla saivat virkoamaan. Meni kaksi vuorokautta synnärillä ennenkä pääsin pyörätuolilla näkemään letkuissa ja happimaskissa olevaa vauvaani sekä leikkauksen jäljiltä maidon nousu höiryiintyi eikä imetys sujunut mikä oli pettymys. Vauvan saaman synnytyskomplikaatio-happivajeen takia esikoiseni on nykyisin lievästi kehitysvammainen 5-vuotias. Mikään synnytystapa ei ole riskitön

Taidat olla yksittäistapaus! Eipä tuollaista monelle satu, toisin kuin se että alatiesynnytyksessä vauva jumittuu ja se joudutaan pakolla vetämään ulos jne. Kyllä lapselle kaikista turvallisin tapa on sektio. Äidille taas ei ole.

Vierailija
67/74 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en halunnut alatiesynnyttää, vaan tiesin jo ennen raskautumistani haluavani sektion. Kerroin tästä jo ihan ensimmäisissä neuvoloissa ja sain sitten raskauden loppupuolella lähetteen pelkopolille.

Pelkopolilla keskusteltiin tosi asiallisesti synnytyspelostani ja koska olin lukenut kaiken mahdollisen sektion riskeistä, sanoi pelkopolin hoitaja, että ymmärtää minua ja tietää, että päätäni ei saa puheella käännetyksi. Sovimme lantion alueen magneettikuvauksen, jotta kuvasta nähdään mahtuisiko lapsi hyvin syntymään. Kuvissa todettiin, että minulla on hyvä synnyttäjän lantio, mutta en silti halunnut alatiesynnyttää. Sain sektioajan.

Pelkopolilta ehdotettiin vielä, että ballonkilla(?) voitaisiin edesauttaa synnytyksen käynnistymistä lasketun ajan aikoihin, jotta ei ainakaan tarvitsisi synnyttää yliaikaista lasta alateitse, mutta tähän minua ei pakotettu, vaan rohkaistiin vain siihen, että saan edelleen muuttaa koska vain mieleni sektiosta. Ja sektio lopulta tehtiin.

Elektiivisessä sektiossa tapahtui sitten hoitovirhe, mutta toivuin joka tapauksessa siitä erinomaisen hyvin, enkä kadu päätöstäni. Lapsi syntyi täyden 10 apgarin pisteillä ja se oli minulle tärkeintä.

Vierailija
68/74 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävä kuulla, että synnytyksesi ei sujunut ilman komplikaatioita. Et voi kuitenkaan verrata keskenään hätäsektiota ja suunniteltua sektiota, jotka ovat kaksi täysin eri asiaa. Suunniteltu sektio on nimenomaan hyvin ennakoitu ja hallittu tilanne, jota hätäsektio ei ole. Haluan nimenomaan elektiivisen sektion etten vahingossakaan joudu hätäsektioon pieleen menneen alatiesynnytyksen vuoksi.

Ap

On suunniteltu päivystyssektio, kiireellinen seltiö sekä hätäsektio. Tässä ollut kyse kiireellisestä päivystyssektio sata eikä hätäsektiosta

Vierailija
69/74 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kyseessä kiireellinen päivystyssektio eikä hätäsektio. Vekit ihan eri suuntiin kun hätäsektiosta tehdään pystyyn eikä vaakasuuntaan

Vierailija
70/74 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse hankkisin myös lapsen heti, jos olisi varmaa, että sektion saa. Minulle kyse on periaatteesta.

Minulla pitää olla valta päättää mitä keholleni tapahtuu.

Sektion kalliudesta ulistaan kovasti ,mutta kumma kyllä kehitysapuun on varaa syytää järjettömiä summia. Jos halutaan lisää vauvoja, silloin pitäisi päivittää synnyttäminen nykyaikaan. Eli naiselle täysi oikeus valita itse synnytystapansa ilman pelkopolilla ravaamista ja jännittämistä että saako sen sektion vai ei.

Monilla tutuillani tämä myös syynä lapsettomuuteen.

N31

Ethän sinä voi päättää, mitä kehollesi tapahtuu raskauden aikana tai sen jälkeen, oli synnytystapa mikä hyvänsä. Voi tulla raskausarpia, peräpukamia, suonikohjuja alapäähän, laskeumia, hiustenlähtöä, tissien rupsahtamista, raju verenhukka, tai veritulppa, vaikka saisitkin sektion. Sektion jälkeen voi tulla kiinnikkeitä, arpipuutos, tai märkivä sektiohaava. Elektiivisen sektiopäätöksen saanut voi joutua synnyttämään syöksynä alateitse, tai kiireellisellä/hätäsektiolla. Alatiesynnytyksen haluava voi joutua synnyttämään sektiolla. Siitä hetkestä lähtien, kun päätät kantaa toista ihmistä kehossasi, et voi enää määrätä, mitä kehollesi tapahtuu.

Vierailija
71/74 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Toivoin istukan repeämän, lonkkavian sekä ultratun keskivertoa isomman sikiön takia (minulla ja miehelläni 38cm pituuseroa) suunniteltua sektiota mutta lapsivedet tuli kaksi viikkoa ennen pelkopoliaikaa. Venyttivät synnärillä sektion aloitusta sillä periaatteella että saatan vuorokaudessa aueta 8cm jolloin alatiesynnytys voisi tapahtua mutta aukesin lapsivesien tultua puolessatoista vuorokaudessa vain sentin ja sikiön sykkeiden romahdettua tuli kiireellinen päivystyssektio. Syntyi yli nelikiloinen keskonen joten ennenaikaisena syntyneeksi isokokoinen vauva. Jälkikäteen alatiesynnytys olisi ollut parempi jos vain aukeamisvaihe olisi sujunut ilman että sikiöllä sykkeiden romahdusta. Lapsemme kysellyt sisarusta mutta kohdun vioittumisen takia ei mahdollista

Vierailija
72/74 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en toivu koskaan sektiosta. 40-senttinen koholla oleva kutiseva arpi lonkasta lonkkaan. Ruma kuin mikä. Mutta kutina on pahin.Vieläkin, vaikka on  30 vuotta sektiosta. Onneksi lapsi selvisi paremmin, oli varpaat edellä syntymässä. Hänelle tuli vain astma ja suolistosairaus, kun jäi vaille synnytyskanavan bakteereja ja vastustuskyky on huono.  Esikoisen alatiesynnytys oli paljon helpompi, siitä toivuin hyvin ja lapsi on täysin terve.

Vierailija
73/74 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse hankkisin myös lapsen heti, jos olisi varmaa, että sektion saa. Minulle kyse on periaatteesta.

Minulla pitää olla valta päättää mitä keholleni tapahtuu.

Sektion kalliudesta ulistaan kovasti ,mutta kumma kyllä kehitysapuun on varaa syytää järjettömiä summia. Jos halutaan lisää vauvoja, silloin pitäisi päivittää synnyttäminen nykyaikaan. Eli naiselle täysi oikeus valita itse synnytystapansa ilman pelkopolilla ravaamista ja jännittämistä että saako sen sektion vai ei.

Monilla tutuillani tämä myös syynä lapsettomuuteen.

N31

Ethän sinä voi päättää, mitä kehollesi tapahtuu raskauden aikana tai sen jälkeen, oli synnytystapa mikä hyvänsä. Voi tulla raskausarpia, peräpukamia, suonikohjuja alapäähän, laskeumia, hiustenlähtöä, tissien rupsahtamista, raju verenhukka, tai veritulppa, vaikka saisitkin sektion. Sektion jälkeen voi tulla kiinnikkeitä, arpipuutos, tai märkivä sektiohaava. Elektiivisen sektiopäätöksen saanut voi joutua synnyttämään syöksynä alateitse, tai kiireellisellä/hätäsektiolla. Alatiesynnytyksen haluava voi joutua synnyttämään sektiolla. Siitä hetkestä lähtien, kun päätät kantaa toista ihmistä kehossasi, et voi enää määrätä, mitä kehollesi tapahtuu.

Ei sitä voi määrätä muutenkaan. Jonkun paskamaisen taudin voi saada vaikka eläis miten terveellisesti, riskejä se toki vähentää. Se että elämä on jotenkin hallittavissa on yleinen harha nykyihmisellä.

Vierailija
74/74 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektion saadakseen "mukavuussyistä" täytyy olla synnytyspelko-diagnoosi. Ei ole mitenkään vaikea prosessi, esikoiseni syntyi sektiolla heinäkuussa ja kaikki meni tosi hyvin :) En koskaan suostuisi synnyttämään alateitse ja minulle on ihan sama mitä siitä muut ajattelee.