Lisääntyisin heti, jos saisin itse valita synnytystapani
Voisin harkita välittömästi mieheni kanssa perheenlisäystä, jos vain saisin varmuudella itse valita oman synnytystapani ilman taistelua. Nykyisessä tilanteessa en suostuisi altistamaan lasta tai itseäni vammautumiselle, kun tulevaisuus on jo muutenkin hyvin epävarma. Itsekästä? Yhtä itsekästä, kuin vaatia naisia lisääntymään valtiontalouden kannalta.
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Onneksi tuollainen nainen ei lisäänny. Lapsella olisi kauhea lapsuus tuollaisen itsekkään äidin kanssa.
Hetkonen.. mites tämä nainen on itsekäs? Sektio on äidille vaarallisempi tapa synnyttää, mutta lapselle turvallisempi tapa syntyä. Äiti siis riskeeraa itsensä pitääkseen huolta vauvan turvallisesta ja kontrolloidusti syntymästä... Eli on siis itsekäs nainen miten?🤔
Veljen vaimolla oli sovittu sektio. Kuinka ollakaan, synnytyksen ollessa käsillä, lääkäri päätti, että alakautta mennään. En nyt kerro enempää, ettei tutut tunnista, mutta törkeää, kerrassaan törkeää. Näin naistenklinikalla jokunen vuosi sitten.
Että ei sitä sektiota todellakaan saa, tai voi edes luottaa siihen, että sen saa, VAIKKA olisi riskisynnyttäjä ja synnyttäisi ns. ajallaan ja sektiosta olisi sovittu.
Että ottaa päähän kaikki lässytykset siitä että "kyllä sektion saa jos vaatii". Ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Veljen vaimolla oli sovittu sektio. Kuinka ollakaan, synnytyksen ollessa käsillä, lääkäri päätti, että alakautta mennään. En nyt kerro enempää, ettei tutut tunnista, mutta törkeää, kerrassaan törkeää. Näin naistenklinikalla jokunen vuosi sitten.
Että ei sitä sektiota todellakaan saa, tai voi edes luottaa siihen, että sen saa, VAIKKA olisi riskisynnyttäjä ja synnyttäisi ns. ajallaan ja sektiosta olisi sovittu.
Että ottaa päähän kaikki lässytykset siitä että "kyllä sektion saa jos vaatii". Ei saa.
Järkyttävää! Tämä justiin että saa jännittää loppuun saakka pidetäänkö lupaukset. Jos valinnanvapaus olisi niin nainen saisi itse päättää eikä tarvitsisi ylenmäärin vielä tuollaista asiaa stressata. Toivon, että tuosta tapauksesta tehtiin valitus.
Ap on itsekäs. Hän vaatii itselleen erikoiskohtelua ohi muiden. Seuraavaksi hän vaatii lapselleen erikoispäiväkodin, -koulun jne. Itsekäs.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surullista että on naisia, joiden mielestä ei ole vieläkään, melkein 2020-luvulla oikein, että nai en päättää itse mitä hänen vartalolleen tapahtuu.
Verorahat uli uli, sektio on vaarallinen ulinaa, naisen pitää synnyttää kivulla ja tuskalla koska Raamattu!!
Hävetkää! Olette häpeäksi koko naissukupuolelle.
Kyse on ihmisoikeudesta valita itse mitä kropallensa tapahtuu.Naisella on ihan täysi oikeus valita mitä kropalle tapahtuu. Lisääntyminen on 100% vapaaehtoista. Ja saahan synnytyksessäkin halutessaan kivunlievitystä.
/6
Ei ole, jos tarjotaan vain kivunlievitystä eikä sektiota.
Miten se on sinulta muutenkaan pois jos haluavat saisivat sektion?Ei olekaan, jos maksatte ne huvileikkauksenne itse. Verorahoja ei moiseen pidä käyttää, silloin se on minulta(kin) pois.
/6
Abortti voisi olla sekin maksullinen. Kun maksaa 2500 e siitä, että ei saa lasta, niin huvittelu saa hintansa.
Mistä ihmeestä tulee käsitys, että keisarileikkaus olisi helpompi tapa synnyttää?
Mulla on tosin kokemus vain niistä (kolme, joista kaksi hätänä ja kolmas sovittuna), mutta monta tuttua, jotka ovat kokeneet molemmat tavat. Onkohan sitten vaan sattumaa, että he kaikki ovat sitä mieltä, että alateitse oli helpompi ja kivuttomampi kokonaisuutta ajatellen?
Kaikkihan me ollaan yksilöitä ja jokainen synnytys ainutlaatuinen. Jos pelkää kovasti niin varmasti saa apua tai ainakin pitäisi saada. Kyllä kai suurin osa synnytyksistä tapahtuu ilman vammautumisia ja joillakin jopa liiankin nopeasti ja/tai vähillä kivuilla.
Lisääntyminen on todellakin vapaaehtoista ja jos ei ole valmis kipua kestämään ja riskiä ottamaan niin parempi jäädä lapsettomaksi. Onneksi ette ymmärrä mistä silloin jäätte paitsi. Lapsi on lahja - erittäin arvokas sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Minulle tehtiin sama. Lopputuloksena vaikeasti vammautunut lapsi, aukileikattu alapää (samalla meni peräaukon sulkijalihas, oli kiire saada lapsi maailmaan) ja minulle ikuinen ulosteenpidätyskyvyttömyys. Lapsi kuoli 7 kk iässä.
Kun mukavuussektiota ei noin vain saa, mutta vammainen lapsi voidaan antaa kenelle tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Maksa itse sektiosi. Ei verorahoja turhuuksiin. Jos et osaa synnyttää, älä synnytä, simple as that.
Moni maksaisikin mutta kun se ei ole siltikään mahdollista tässä maassa. Eikä sitä kokonaan tarvitsisi maksaa vaan sektion ja at-synnytyksen erotus. Eikö niin.
”Lapselle keisarileikkaus ei kuitenkaan ole yksiselitteisesti helpompi ja turvallisempi tapa syntyä silloin, kun normaalille synnytykselle ei ole estettä. Jopa päinvastaista on joissakin tutkimuksissa esitetty.”
Terveyskirjasto.fi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surullista että on naisia, joiden mielestä ei ole vieläkään, melkein 2020-luvulla oikein, että nai en päättää itse mitä hänen vartalolleen tapahtuu.
Verorahat uli uli, sektio on vaarallinen ulinaa, naisen pitää synnyttää kivulla ja tuskalla koska Raamattu!!
Kyse on ihmisoikeudesta valita itse mitä kropallensa tapahtuu.Naisella on ihan täysi oikeus valita mitä kropalle tapahtuu. Lisääntyminen on 100% vapaaehtoista. Ja saahan synnytyksessäkin halutessaan kivunlievitystä.
/6
Miten se on sinulta muutenkaan pois jos haluavat saisivat sektion?Ei olekaan, jos maksatte ne huvileikkauksenne itse. Verorahoja ei moiseen pidä käyttää, silloin se on minulta(kin) pois.
/6
Abortti voisi olla sekin maksullinen. Kun maksaa 2500 e siitä, että ei saa lasta, niin huvittelu saa hintansa.
Haluat siis rankaista naista siitä että hän on seksuaalinen olento. Sitä sinä olet sanomassa. Onko naisen seksuaalisuus sinulle uhka? Mitä muita naisvihan muotoja kenties haluat jakaa täällä? Olet kuvottava.
Vierailija kirjoitti:
Ap on itsekäs. Hän vaatii itselleen erikoiskohtelua ohi muiden. Seuraavaksi hän vaatii lapselleen erikoispäiväkodin, -koulun jne. Itsekäs.
Eihän Ap pelkästään itselleen sitä vaatinut, vaan kaikille muillekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
/6
/6
Ei missään nimessä. Hylätyt lapset tulevat valtiolle aivan hel.vetin kalliiksi.
/6
https://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/duo/duo93493.pdf
Välittömät leikkaukseen liittyvät vaarat.
Suomessa suurin osa keisarileikkauksista tehdään spinaali- tai epiduraalipuudutuksessa, joihin joskus liittyvä äidin verenpaineen lasku heikentää istukan verenvirtausta nopeasti ja paljon. Vaikka lapsi syntyy vain muutamia minuutteja äidin verenpaineen laskun jälkeen, hän voi olla kärsinyt lyhytaikaisesta hapenpuutteesta (Rout ja Rocke 1994). Yleisanestesiassa nukutusaineet menevät istukan läpi ja lamaavat lapsen hengitystä ja ärtyvyyttä.
Elektiiviseen keisarileikkaukseen liittyy suu- rentunut vastasyntyneen hengitysvaikeuksien riski. Se on sitä suurempi, mitä aikaisemmin en- nen laskettua aikaa lapsi syntyy. Raskausviikol- la 37 vaara on seitsenkertainen (esiintyvyys 7,4 %), ja vielä 39. raskausviikolla, jolloin suurin osa elektiivisistä keisarileikkauksista tehdään, riski on kuusinkertainen (esiintyvyys 1,8 %) (Jackson ja Paterson-Brown 2001). Keisarileikkauksella syntyneillä lapsilla on suurempi vaara joutua hoitoon vastasyntyneiden valvonta- ja teho-osastolle myös veren pienen glukoosipitoisuuden ja matalan ruumiinlämmön vuoksi (Wagner 1994). Synnytyksen aiheuttama katekoliamiinien erityksen käynnistyminen valmistaa lasta syntymänjälkeistä sopeutumista (adaptaatiota) varten. Elektiivinen keisarileikkaus ei käynnistä eritystä, ja koko adaptaatio- prosessin täytyy tapahtua syntymän jälkeen (Agata ym. 1995).
Kirurgiset komplikaatiot vaanivat myös lasta; riski saada ihon laseraatio veitsestä kohtua avattaessa on 1,3–1,9 %, perätilassa olevalla si- kiöllä vielä suurempi (Goer 2001).
Keisarileikkauksen jälkeiseen synnytykseen liittyy lisääntyneitä vaaroja myös lapsen kan- nalta. Perinataalikuolleisuus on suurentuneen kohturuptuurariskin vuoksi kahdeksan kertaa suurempi verrattuna ensisynnyttäjien tai niiden uudelleensynnyttäjien lapsiin, joille ei ole aikai- semmin tehty keisarileikkausta (Smith ym. 2002).
Myöhempään terveyteen liittyvät riskit.
Synnytystapa saattaa vaikuttaa vastasyntyneen immunologiaan. Alateitse syntyneiden lasten veressä on enemmän liuskatumaisia valkosoluja, monosyyttejä ja luonnollisia tappajasoluja kuin keisarileikkauksella syntyneillä. Lisäksi fagosyyttien toimintakyky on alateitse syntyneillä lapsilla parempi jopa vielä kuusi kuukautta syntymän jälkeen (Grönlund ym. 1999). Näillä tekijöillä saattaa olla merkitystä myöhemmän atopian, astman tai infektiokierteen syntymisen kannalta (Xu ym. 2001).
Minäminäminä. Järkyttävää ulinaa aivan kuin sektio olisi joku ihmisoikeus. Ite jos maksaa niin suon sen toki kaikille sitä haluaville. Ei valtion kassa ole mikään pohjaton kaivo josta voi inttää itselleen mitä ikinä vain keksii toivoa jollain ”MINUN keho ja kun MINÄ haluan” verukkeella. Ihme kermape*rseilyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
/6
/6
Ja lasku miehelle. Sikiöstä saa DNA:n. Testaus vaikka väkisin ja mies voi suorittaa maksun myös vankeusrangaistuksena jos ei ole varaa maksaa. Hinnankin voi nostaa 35 000 euroon. Oppisi miehetkin kantamaan vastuun.
Kaverini vaati ja sai kahden kivuliaan alatiesynnytyksen jälkeen leikkauksen. Ensin keisarileikkaus, sitten korjausleikkaus vuodon vuoksi ja kolmas leikkaus kohdunpoisto. Kaikki muutaman tunnin sisällä. Onneksi ei henki mennyt vaikka oli lähellä. Onneksi on nyt steriili.
Vaikea ymmärtää miksi joku vapaaehtoisesti haluaisi sektion. Esim riski kuolla keuhkoveritulppaan on 26-kertainen verrattuna alatiesynnytykseen.
Vierailija kirjoitti:
Kaverini vaati ja sai kahden kivuliaan alatiesynnytyksen jälkeen leikkauksen. Ensin keisarileikkaus, sitten korjausleikkaus vuodon vuoksi ja kolmas leikkaus kohdunpoisto. Kaikki muutaman tunnin sisällä. Onneksi ei henki mennyt vaikka oli lähellä. Onneksi on nyt steriili.
Kylläpä oletkin tosi hyvä kaveri. Mihin ihminen tarvitsee vihollisia kun on tällaisia kavereita.
Mitä synnytystapa toivot ap? Kaikki automaattisesti olettaa sinun tarkoittavan sektiota. Olen itse esikoisen kiireellisessä sektiossa saanut sekä meinannut kuolla komplikaatiossa verenhukkaan. Verenluovuttajien ansiosta sain lisäverta ja viikon päivät meni kipupumppuun kiinnitettynä morfiinihuurussa. Ja sektiohaavani repesi auki sekä tulehtui. Tikkausalue tuli kivuttomaksi reilun kuukauden päästä lapsen syntymästä, ensimmäinen kuukausi meni kipulääkkeillä ja sukulaisten lapsenhoitoavulla kun en vuoteesta päässyt kivuilta ylös saati pystynyt tekemään vauvan nostoja.
Komplikaation jäljiltä jälkivuoto kesti runsaana 7 viikkoa ja synnärilääkäri pahoitteli etten kohdun vioittumisen takia voi tulla enää raskaaksi.
Lapsi oli myös kuolla sektioon, apgar 2 ja alkuun ei hengittänyt lainkaan mutta teholla saivat virkoamaan. Meni kaksi vuorokautta synnärillä ennenkä pääsin pyörätuolilla näkemään letkuissa ja happimaskissa olevaa vauvaani sekä leikkauksen jäljiltä maidon nousu höiryiintyi eikä imetys sujunut mikä oli pettymys. Vauvan saaman synnytyskomplikaatio-happivajeen takia esikoiseni on nykyisin lievästi kehitysvammainen 5-vuotias. Mikään synnytystapa ei ole riskitön
Hienoa :)