Hytit autokannen alla
Oletteko olleet? Uusimmissa laivoissa niitä ei taida ollakaan..
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut lapsena, vanhemmat säästivät ottamalla aina sen edullisimman hytin.
Meidän vanhemmat säästi niin, että kuljettiin pentuna Ruotsiin ilman hyttiä. Tehtiin pesä milloin mihinkin, tosin silloin oli aika hyvin näitä matkustajatiloja, joissa sai nukkua, mut on siinä vaan ollut vahtimista kolmen aktiivisen penskan kera, miten siinä on uskaltanut silmäänsäkään ummistaa... Ja aina syötiin eväitä, ikinä ei käyty syömässä laivan ruokia. :(
Oletteko mustalaisia? Nykyäänhän ei yön yli-matkaa edes saa ostettua ilman hyttiä.
Vierailija kirjoitti:
Miten minulla on muistikuva että noissa alahyteissä jotkut poltti kun ei jaksanut könytä kannelle ? Kai muistan väärin sillä luulisi siellä nyt sentään olleen palovaroittimet :O
Melkoista sikailua siellä autokannen alla kyllä oli , ovet auki ja musiikit päällä ja kaikki räkäkännissä.
Kyllä ennen sai hyteissä tupakoida, poislukien allergiahytit. Sängyissä ei mukamas olisi saanut polttaa, mutta milläs sitä nyt kukaan valvoisi.
En ole ollut laivalla täysi-ikäisenä kertaakaan. Lapsena olin monta kertaa kun vanhemmat halusivat lähteä ja pakottivat minutkin, vaikka minua oikeasti pelotti, mutta ei sitä kuunneltu. Talvellakin oltiin laivalla. Silloin vasta pelottikin. Kesällä oli tietysti helpompaa. Ei sentään taidettu halvimmassa hytissä olla. Muistan, että jossakin vaiheessa päästiin ilmaiseksi johonkin vähän parempaan hyttiin ilmeisesti jollakin pisteillä. Laivamatkojen sijaan olisin halunnut mielummin kylpylään. Koskaan en kuitenkaan joutunut vaaratilanteeseen laivalla. Siskoni oli Siljalla jouluristeilyllä tapaninpäivänä silloin kun iski hirveä myrsky ja Silja pysähtyi varmuuuden vuoksi moneksi tunniksi johonkin matkan varrelle. Oli takaisin Helsingissä vasta illalla.
Vierailija kirjoitti:
Yksi syy miksi en Ruotsissa Turusta käydessäni mene Viking Linella on se, että takaisin tullessa Amorellalla halvimmat hytit on näitä autokannen alla olevia hyttejä, joissa ei ole edes televisiota, pelkkä radio, jossa on viisi kanavaa valittavana. Muutenkin kyseinen laiva on aika kuluneen näköinen Silja linen vastaavalla reitillä kulkeviin.
No onkai se joskus -93 Kroatias rakennettu Amorella vähän eri kuin 2004-> käyttöön tulleet Tallinkin lautat.
Vierailija kirjoitti:
Onhan noita, viime talvena olin Silja linella joka tuli Tukholmasta. Oli myrsky joten nukuin pelastusveneille vievän kannen oven vieressä.
Voi hyvänen aika nyt :,D
Vierailija kirjoitti:
Joo, aikoinaan Viking Sallyn säästöluokassa 😳
Eli olet nukkunut juurikin Estonian autokannen alla.
M/S Viking Sally (1980–1990)
M/S Silja Star (1990–1991)
M/S Wasa King (1991–1993)
M/S Estonia (1993-1994)
Tuossa leikkauskuvassa näkyy nuo autokannen alaiset hytit:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä muistaakseni luokkaretkellä. Ainakin joskus olen ollut. 95.
Samoin. Opettajilla ja valvojilla oli a-hytit! Itse asiassa tulin finnjetillä edellisenä iltana kun estonia upposi seuraavana yönä. Aivan kamala keli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä muistaakseni luokkaretkellä. Ainakin joskus olen ollut. 95.
Samoin. Opettajilla ja valvojilla oli a-hytit! Itse asiassa tulin finnjetillä edellisenä iltana kun estonia upposi seuraavana yönä. Aivan kamala keli.
Kannattaa muista että esim Finnjetin ja lähestulkoon kaikkien muidenkin Itämerellä siihen aikaan liikenteessä olleiden autolauttojen jääluokka oli parempi kuin Estoniassa, eli kestivät paremmin sitä pelkkää kovaa aallokkoakin.
Se oli kiva ääni, kun kun talvella jäät raapi laivan kylkiä ja konehuoneessa paukkui. Eihän tuo lapsena vaivannut, mutta nyt aikuisena en nukkuisi silmällistäkään säkkipimeässä kopperossa jonne kuuluu helvetillinen mekkala!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut, Regina Balticalla. Samalla reitillä, kuin Estonia, onneksi ei myrskynnyt. Se oli sitä köyhää opiskelija-aikaa. Enää en ottaisi edes ikkunatonta hyttiä.
Mitä iloa siitä akkunasta on?
Luo vähän levollisemman fiiliksen, kun näkee mitä ulkona tapahtuu/ei tapahdu. Eikä ole niin klaustrofobinen olo. Psykologinen juttu siis, kyllähän jokaonen ymmärtää, ettei siitä ikkunasta karkuun pääse edes hätätilanteessa.
Itse asiassa kun luin Estonialta selviytyneiden tarinoita niin joku kertoi pelastautuneensa hytistä juurikin ikkunan kautta, kun se oli mennyt rikki. Hytin ovi oli tukossa ja tavarat lennelleet ovea vasten. En sitten tiedä miten tuo käytännössä onnistuu, luulisi että ikkuna menee vasta veden paineesta rikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus penskana 1. kerran laivalla ollessa, joku Vikingin paatti oli. Estonian jälkeen ollut AINA ikkunallinen hytti.
Siitäkö meinaat ulos?
Eihän näy edes mitään muuta kuin mustaa paitsi kesällä.
Juu, tottakai. Hyppypotkulla ikkuna tuhannen päreiksi ja loiskis! Vakavasti ottaen, pääsee nopeammin ja varmemmin ulos, jos jotain tapahtuisi.
Hytissä ei taida olla mitään, millä sen ikkunan oikeasti saisi rikottua. Joskus koittanut rikkoa auton lasia ja kyllä on kovaa tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Yksi syy miksi en Ruotsissa Turusta käydessäni mene Viking Linella on se, että takaisin tullessa Amorellalla halvimmat hytit on näitä autokannen alla olevia hyttejä, joissa ei ole edes televisiota, pelkkä radio, jossa on viisi kanavaa valittavana. Muutenkin kyseinen laiva on aika kuluneen näköinen Silja linen vastaavalla reitillä kulkeviin.
Nyt ei kyllä auennut logiikkasi lainkaan. Mitä ihmeen väliä sinulle on sillä, onko laivassa jolla matkustat autokannen alla halpishyttejä vai ei? Eihän sinua kukaan niihin pakota, vaan saat ihan vapaasti ottaa vaikka luksushytin, jos vaan perseesi kestää.
Itse tuli aikoinaan paljon kuljettua Viking Sallylla, eli siis Estonialla ja aina säästöluokassa eli autokannen alla. Kyllähän sitä joskus mietti, että jos tässä purtelossa jotain tapahtuisi, niin ikinä en täältä ulos selviäisi. Sinne alashan mentiin todella jyrkkiä ja kapeita portaita, tai sitten toivottoman hitaalla tavarahissillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, aikoinaan Viking Sallyn säästöluokassa 😳
Eli olet nukkunut juurikin Estonian autokannen alla.
M/S Viking Sally (1980–1990)
M/S Silja Star (1990–1991)
M/S Wasa King (1991–1993)M/S Estonia (1993-1994)
Jaha, minäkin olen matkustanut upouuden Estonian eli Viking Sallyn autokannen alla. Yksin, 16-vuotiaana. Muistan hämärästi sen, kuinka vaikeaa hytin löytäminen laivan sokkeloista oli. Ajatus karmaisee, vaikka tuosta on melkein neljäkymmentä vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei kyllä auennut logiikkasi lainkaan. Mitä ihmeen väliä sinulle on sillä, onko laivassa jolla matkustat autokannen alla halpishyttejä vai ei? Eihän sinua kukaan niihin pakota, vaan saat ihan vapaasti ottaa vaikka luksushytin, jos vaan perseesi kestää.
Hinnoittelu lienee kilpailun takia lähes sama halvimmissa hyteissä laivasta riippumatta.
Toisilla paateilla niitä autokannen alapuolisia hyttejä ei kuitenkaan ole.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut lapsena, vanhemmat säästivät ottamalla aina sen edullisimman hytin.
Meidän vanhemmat säästi niin, että kuljettiin pentuna Ruotsiin ilman hyttiä. Tehtiin pesä milloin mihinkin, tosin silloin oli aika hyvin näitä matkustajatiloja, joissa sai nukkua, mut on siinä vaan ollut vahtimista kolmen aktiivisen penskan kera, miten siinä on uskaltanut silmäänsäkään ummistaa... Ja aina syötiin eväitä, ikinä ei käyty syömässä laivan ruokia. :(
Oletteko mustalaisia? Nykyäänhän ei yön yli-matkaa edes saa ostettua ilman hyttiä.
No silloin sai. Oli Estoniallakin kahvilan sohvilla sun muualla nukkujia, kun turma tapahtui.
Kesälomalla palasin Tukholmasta Helsinkiin ja hytti oli autokannen alapuolella. Ainoa haittapuoli, että hytistä pidempi matka kerroksiin, missä kaikki muu.
Itseäni ei uppoaminen pelota lainkaan, vaan olemattomat turvatarkastukset satamassa.
Täysi laivahan olisi otollinen paikka saada paljon pahaa jälkeä aikaiseksi. Maissa käyneille paluumatkustajille ei ole sitäkään vähää laukkujen satunnaistarkastuksia, kuin mitä lähtösatamissa.
Tulee mieleen tästä keskustelusta 1980/1990-luvun puoli yhdeksän uutiset.
Ykkösaiheena oli aina viikkarin tai siljan uusi risteilyalus, kun sellainen oli vihitty käyttöön. Oli aina edellistä hienompi. Toki iso uutinen oli aina uusi laivatilauskin.
Muistan jopa kaksi hetkeä elämästäni, joissa olin katsomassa tällaista uutislähetystä. Uutistenlukijana oli se pari päivää sitten kuollut uutistenlukija.
Sitä silloin pikkupoikana haaveili, että voi kun pääsisi tuollaisella matkustamaan.
Todellisuudessa kävi sitten niin, että olin näillä laivoilla ensimmäisen kerran vasta 1990-luvun alussa lukiossa ollessani.