Hytit autokannen alla
Oletteko olleet? Uusimmissa laivoissa niitä ei taida ollakaan..
Kommentit (122)
Olen ollut, Regina Balticalla. Samalla reitillä, kuin Estonia, onneksi ei myrskynnyt. Se oli sitä köyhää opiskelija-aikaa. Enää en ottaisi edes ikkunatonta hyttiä.
16-20 v. tuli oltua useasti autokannen alla. Sitten a- ja b-hyteissä. 30+ ollut parivuoteelliset 3 hengen hytit kaveriporukalla. Omalla matkalla sitten hieman parempi parivuoteellinen hytti. Mieluiten nukkuisin pelastuslautassa. Pelkään laivamatkustamista. 🙈
Nuorena kyllä - 20 v sitten.
Nykyisin vain deluxe- tai commodore-hytti.
Onhan niitä edelleen.
Vähän ankeita ne ovat, mutta suurin ongelma on, että niissä sijainnista riippuen voi kuulua erilaisia laivan koneiden ääniä. Lisäksi huonolla säkällä sinne alas sattuu remujengiä, joka pitää möykkää.
Olen ollut, lukion reissulla vuonna 2012. En muista laivaa mutta meni Turusta Tukholmaan. Vitsailtiin että jos jotain tapahtuu laivalle, me kuollaan ensimmäisenä.
Vierailija kirjoitti:
En ole. Minusta jo 90-luvulla sinne meni lähinnä vain köyhät ex-neukkulasta.
Höpsis.
Kyllä vielä 2000-luvulla opiskelijat ja muut ryyppääjät käyttivät ainakin Amorella/Isabellalla, Silja taisi vakituisesti luopua moisista Turun reitillä jo 80-luvun puolivälissä.
Vaan olipa niilläkin eräs kesä Estonia käytössä Silja Star nimellä Svea/Wellamo telakkareissun takia.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut, Regina Balticalla. Samalla reitillä, kuin Estonia, onneksi ei myrskynnyt. Se oli sitä köyhää opiskelija-aikaa. Enää en ottaisi edes ikkunatonta hyttiä.
Mitä iloa siitä akkunasta on?
Joskus penskana 1. kerran laivalla ollessa, joku Vikingin paatti oli. Estonian jälkeen ollut AINA ikkunallinen hytti.
Vierailija kirjoitti:
Vähän ankeita ne ovat, mutta suurin ongelma on, että niissä sijainnista riippuen voi kuulua erilaisia laivan koneiden ääniä. Lisäksi huonolla säkällä sinne alas sattuu remujengiä, joka pitää möykkää.
Ainahan siel "Bronxis" on remua. Jos laiva keinuu, tulee esim 9-kannen hyteissä pahempi merenkäynti.
90-luvun sekopäisillä viking linen juopporisteilyillä otettiin aina hytit autokannen alta kustannussyistä ja sen takia että muut samanhenkiset köyhät opiskelijanuoret olivat siellä myös. Ei haitannut vaikka pidettiin hyttien ovia auki ja musiikki pauhasi.
Estonia oli uponnut vain muutama vuosi takaperin mutta ei sitä kukaan murehtinut tai asiasta puhunut. Vasta nyt myöhemmällä iällä alkanut kiinnostaa se tapauksen traagisuus enemmän
Vierailija kirjoitti:
Joskus penskana 1. kerran laivalla ollessa, joku Vikingin paatti oli. Estonian jälkeen ollut AINA ikkunallinen hytti.
Siitäkö meinaat ulos?
Eihän näy edes mitään muuta kuin mustaa paitsi kesällä.
Käytännöllinen kirjoitti:
Oltuani kerran merisairas myrskyssä, olen aina ottanut hytin autokannen alta. Siellä kun keinunta ei tunnu. Enkä muutenkaan vietä risteilyllä aikaa hytissä kuin nukkuessani.
Eikä ole rahasta kiinni.
Tuo on muuten kyllä totta ja hyvä vinkki muillekin.
Vierailija kirjoitti:
90-luvun sekopäisillä viking linen juopporisteilyillä otettiin aina hytit autokannen alta kustannussyistä ja sen takia että muut samanhenkiset köyhät opiskelijanuoret olivat siellä myös. Ei haitannut vaikka pidettiin hyttien ovia auki ja musiikki pauhasi.
Estonia oli uponnut vain muutama vuosi takaperin mutta ei sitä kukaan murehtinut tai asiasta puhunut. Vasta nyt myöhemmällä iällä alkanut kiinnostaa se tapauksen traagisuus enemmän
Ainakin Turku-Ahvenanmaa väli on niin matalaa että uppoisko ne lotjat siinä kokonaan?
Olen yöpynyt autokannen alla monta kertaa. Matkustin 90-luvun alussa turistiryhmien mukana oppaana, enkä koskaan tiennyt etukäteen, millaiseen hyttiin joutuisin. Pahin reissu taisi olla neljä opasta pienessä hytissä kaukana aaltojen alla. Toisaalta olin joskus yksin sviitissäkin ja pääsin kehuskelemaan kollegoille, että minullapa oli hytissäni jotain aivan ennenkuulumatonta: televisio.
Enää en menisi alakansille; en itse asiassa ole ollut edes laivassa pariinkymmeneen vuoteen. Joku mainitsi raskaat palo-ovet, ja ne minuakin kammottivat. Nykyisistä en tiedä, mutta tuolloin alakansien portaikotkin olivat hyvin ahtaita ja jyrkkiä, eikä mikään kiipeileminen kiinnosta minua enää. Ja kieltämättä Estonia on jättänyt mieleeni jälkensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä iloa siitä akkunasta on?
Luo vähän levollisemman fiiliksen, kun näkee mitä ulkona tapahtuu/ei tapahdu. Eikä ole niin klaustrofobinen olo. Psykologinen juttu siis, kyllähän jokaonen ymmärtää, ettei siitä ikkunasta karkuun pääse edes hätätilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitäkö meinaat ulos?
Eihän näy edes mitään muuta kuin mustaa paitsi kesällä.
Juu, tottakai. Hyppypotkulla ikkuna tuhannen päreiksi ja loiskis! Vakavasti ottaen, pääsee nopeammin ja varmemmin ulos, jos jotain tapahtuisi.
Vierailija kirjoitti:
Olen yöpynyt autokannen alla monta kertaa. Matkustin 90-luvun alussa turistiryhmien mukana oppaana, enkä koskaan tiennyt etukäteen, millaiseen hyttiin joutuisin. Pahin reissu taisi olla neljä opasta pienessä hytissä kaukana aaltojen alla. Toisaalta olin joskus yksin sviitissäkin ja pääsin kehuskelemaan kollegoille, että minullapa oli hytissäni jotain aivan ennenkuulumatonta: televisio.
Enää en menisi alakansille; en itse asiassa ole ollut edes laivassa pariinkymmeneen vuoteen. Joku mainitsi raskaat palo-ovet, ja ne minuakin kammottivat. Nykyisistä en tiedä, mutta tuolloin alakansien portaikotkin olivat hyvin ahtaita ja jyrkkiä, eikä mikään kiipeileminen kiinnosta minua enää. Ja kieltämättä Estonia on jättänyt mieleeni jälkensä.
No eipä taida olla enää 1995 jälkeen valmistuneissa lautoissa, kuten ei sitä irtoavaa keulavisiirikään.
Kyllä muistaakseni luokkaretkellä. Ainakin joskus olen ollut. 95.