Hytit autokannen alla
Oletteko olleet? Uusimmissa laivoissa niitä ei taida ollakaan..
Kommentit (122)
Yksi syy miksi en Ruotsissa Turusta käydessäni mene Viking Linella on se, että takaisin tullessa Amorellalla halvimmat hytit on näitä autokannen alla olevia hyttejä, joissa ei ole edes televisiota, pelkkä radio, jossa on viisi kanavaa valittavana. Muutenkin kyseinen laiva on aika kuluneen näköinen Silja linen vastaavalla reitillä kulkeviin.
Olen ollut lapsena, vanhemmat säästivät ottamalla aina sen edullisimman hytin.
Olen ollut, joskus aikoinaan. Nyt aina niin ylös kuin mahdollista. Silloin vuonna jotain, kun oli vielä kunnon jäätalvia, niin jäät kolisivat laipiota vasten ja siellä alhaalla se kuului kaikista parhaiten, samoin koneitten jyly. Ei kiitos enää, kun on varaa maksaa ylemmillä kansilla olevista hyteistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän murehtisin Silja Eurooppaa - se on myös tehty samalla telakalla kuin Estonia
Miksi? Mä olen ollut aika monella Meyerilla rakennetulla laivalla ilman murheita.
Sama. Ja olen ollut Estoniallakin silloin kun vielä seilasi Turku?-Tukholma?-tukholma väliä Diana 2:sena. Vai oliko jonkun muun niminen?
Eikö se keulaportti jäänyt auki/auennut ja ollut suurimmaksi osaksi huolimattomuutta? Turvallisuuteen on varmaan kiinnitetty huomiota tuon jälkeen ihan eri tavalla.
Appiukko joka on merikapteeni sanoi että oikeastaan se on lähes mahdotonta että nuo itämeren risteilijät uppoaa. Toki aina on se pieni mahdollisuus...
Itse olen ollut joskus nuorena ja huolettomana siellä autokannen alla. Ryyppäämään sinne laivalle lähdettiin.
Nyt perheellisenä sitä ajattelee myös mukavuutta ja valitaan parempi hytti. A-luokka. Ja pakosuunnitelma mietitään valmiiksi 😅
Olen ollut, pikkutyttönä perheeni kanssa ja nuorena aikuisena kaveriporukalla. Lapsena oli vaan jännää seikkailla siellä käytävillä veljen kanssa ja aikuisena taas pääasia oli saada nuppi turvoksiin ja päästä sitten nukkumaan johonkin. Nykyään en pystyisi, on niin paha ahtaanpaikankammo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut, Regina Balticalla. Samalla reitillä, kuin Estonia, onneksi ei myrskynnyt. Se oli sitä köyhää opiskelija-aikaa. Enää en ottaisi edes ikkunatonta hyttiä.
Mitä iloa siitä akkunasta on?
Luo vähän levollisemman fiiliksen, kun näkee mitä ulkona tapahtuu/ei tapahdu. Eikä ole niin klaustrofobinen olo. Psykologinen juttu siis, kyllähän jokaonen ymmärtää, ettei siitä ikkunasta karkuun pääse edes hätätilanteessa.
Näkyy pimeetä merta?
Näkyy mm. majakoita, merimerkkien valoja, aaltopoijuja, muiden laivojen valoja, meren vaahtopäitä, rannikon lähellä asutuksen valoja, kuutamo, tähtiä...
En koskaan ole ollut niillä alimmilla kansilla hyteissä. On sen verran ahdistavan oloista jos ei ole ikkunaa hytissä. Otamme aina ikkunallisen eli vähintään A luokan hytin.. ja kun paljon matkustaa saa kivasti pisteitä niin eipä paljon euroja tarvii laittaa matkoihin kun pisteillä matkustaa mukavasti. Kerran olin muksujen kanssa Hki-Sto risteilyllä syysloman aikaan ja silloin sattui lähes samanlainen myrsky kuin Estonia yönä. Kyllä oli kauhee keinunta lapset putoilivat vuorotellen sängyistä, itse halailin wc pönttöä (en ole koskaan merisairas), kävi siinä mielessä että ei hemmetti tällästäkö se on ollut..ylösalas ja ikkuna sukelsi veteen. Kyllä siinä ehti kelailla muutamat ajatukset aamuun mennessä .Ei ollut ihan sieltä rentouttavimmasta päästä risteilyjä@@@
Vierailija kirjoitti:
Yksi syy miksi en Ruotsissa Turusta käydessäni mene Viking Linella on se, että takaisin tullessa Amorellalla halvimmat hytit on näitä autokannen alla olevia hyttejä, joissa ei ole edes televisiota, pelkkä radio, jossa on viisi kanavaa valittavana. Muutenkin kyseinen laiva on aika kuluneen näköinen Silja linen vastaavalla reitillä kulkeviin.
Tallinkin Turun reitin laivat ovat homeisia. Tosin jäi yhteen kertaan kokeiluni, oli joku Princess, jonka potkurista puolet putosi mereen Ahvenanmaan jälkeen. Silja Europalta sammui sähköt ennen Turkua, tämä oli aiemmin Turun reitillä. Jumitimme jonkin aikaa hississä. Pidän Viking Lineä paremmin hoidettuna.
Vierailija kirjoitti:
En koskaan ole ollut niillä alimmilla kansilla hyteissä. On sen verran ahdistavan oloista jos ei ole ikkunaa hytissä. Otamme aina ikkunallisen eli vähintään A luokan hytin.. ja kun paljon matkustaa saa kivasti pisteitä niin eipä paljon euroja tarvii laittaa matkoihin kun pisteillä matkustaa mukavasti. Kerran olin muksujen kanssa Hki-Sto risteilyllä syysloman aikaan ja silloin sattui lähes samanlainen myrsky kuin Estonia yönä. Kyllä oli kauhee keinunta lapset putoilivat vuorotellen sängyistä, itse halailin wc pönttöä (en ole koskaan merisairas), kävi siinä mielessä että ei hemmetti tällästäkö se on ollut..ylösalas ja ikkuna sukelsi veteen. Kyllä siinä ehti kelailla muutamat ajatukset aamuun mennessä .Ei ollut ihan sieltä rentouttavimmasta päästä risteilyjä@@@
En ole koskaan ymmärtänyt, miksi ihminen nähdessään myrskylukemat säätiedotuksessa, lähtee lomaristeilylle silloin. Eri asia on joku pakollinen reittimatka. koko ketju perustuu siihen että juhannuksenakin on myrskyvaroituksia, ja 10 m aallot vähintään. Hoh hoijaa.
Vierailija kirjoitti:
Meidän vanhemmat säästi niin, että kuljettiin pentuna Ruotsiin ilman hyttiä. Tehtiin pesä milloin mihinkin, tosin silloin oli aika hyvin näitä matkustajatiloja, joissa sai nukkua, mut on siinä vaan ollut vahtimista kolmen aktiivisen penskan kera, miten siinä on uskaltanut silmäänsäkään ummistaa... Ja aina syötiin eväitä, ikinä ei käyty syömässä laivan ruokia. :(
Nuorena ja huolettomana kun lähdettiin laivalle rellestämään, niin otettiin itsestäänselvästi halvin hytti snorkkeliosastolta. Siellä oli muita kaltaisiamme ja parhaat bileet. Oi niitä aikoja!
Estonialla muuten alimman kannen hyteistä pelastui suhteessa enemmän väkeä, kuin ylemmiltä. Siellä alhaalla kun laivan poikkeavat äänet kuuluivat selvemmin ja viimeistään käytäviin tihkuva vesi ilmoitti, että nyt on tosi kyseessä ja kiireesti pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus penskana 1. kerran laivalla ollessa, joku Vikingin paatti oli. Estonian jälkeen ollut AINA ikkunallinen hytti.
Siitäkö meinaat ulos?
Eihän näy edes mitään muuta kuin mustaa paitsi kesällä.
Juu, tottakai. Hyppypotkulla ikkuna tuhannen päreiksi ja loiskis! Vakavasti ottaen, pääsee nopeammin ja varmemmin ulos, jos jotain tapahtuisi.
Kai sulla on sitten omat pelastusliivit mukana? Ilman niitä ilo ulospääsystä voi olla harvinaisen lyhytaikaista.
Vierailija kirjoitti:
Nuorena ja huolettomana kun lähdettiin laivalle rellestämään, niin otettiin itsestäänselvästi halvin hytti snorkkeliosastolta. Siellä oli muita kaltaisiamme ja parhaat bileet. Oi niitä aikoja!
Estonialla muuten alimman kannen hyteistä pelastui suhteessa enemmän väkeä, kuin ylemmiltä. Siellä alhaalla kun laivan poikkeavat äänet kuuluivat selvemmin ja viimeistään käytäviin tihkuva vesi ilmoitti, että nyt on tosi kyseessä ja kiireesti pois.
Se on varmasti osasyy. Toinen on se, että siellä alhaalla olivat juuri ne (köyhät) nuoret. Rikkaat ruotsalaiset eläkeläiset olivat ylempänä, mutteivät pärjänneet kiipeilyssä.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut, Regina Balticalla. Samalla reitillä, kuin Estonia, onneksi ei myrskynnyt. Se oli sitä köyhää opiskelija-aikaa. Enää en ottaisi edes ikkunatonta hyttiä.
Tiedätkö, voisit ihan rauhassa matkustaa vaikka touko-elokuussa. Nykyisin hyteissä on telkkarit.
Vierailija kirjoitti:
Mikä sai köyhän suomalaisopiskelijan matkaamaan Tallinna-Tukholma -väliä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän vanhemmat säästi niin, että kuljettiin pentuna Ruotsiin ilman hyttiä. Tehtiin pesä milloin mihinkin, tosin silloin oli aika hyvin näitä matkustajatiloja, joissa sai nukkua, mut on siinä vaan ollut vahtimista kolmen aktiivisen penskan kera, miten siinä on uskaltanut silmäänsäkään ummistaa... Ja aina syötiin eväitä, ikinä ei käyty syömässä laivan ruokia. :(
Joskus 80-luvulla laivoissa oli niitä sellaisia huoneita, joissa oli riveissä nojatuoleja. Muistan kun lapsena ihmettelimme porukkaa joka eli noissa kuin jossain leirintäalueilla. Ja kun noita nojatuoleja ei riittänyt kaikille kansilipun ostaneille, loput nukkuivat sitten makuupusseineen pitkin seinustoja ties missä. Jossain vaiheessa nuo ”salit” poistettiin laivoista ja kansilippuja ei enää myyty yövuorolle. On maailma muuttunut tässäkin kohtaa paljon.
Interraililla meni hyvin ysärillä. Kunhan sai nukkumapaikan.
Miten minulla on muistikuva että noissa alahyteissä jotkut poltti kun ei jaksanut könytä kannelle ? Kai muistan väärin sillä luulisi siellä nyt sentään olleen palovaroittimet :O
Melkoista sikailua siellä autokannen alla kyllä oli , ovet auki ja musiikit päällä ja kaikki räkäkännissä.
Jep. Sielä on putka tilat. Kerran ollu enkä toiste haluu,kylmää ja dieselinhajusta olemista
Näkyy pimeetä merta?