Etuhammas poistettiin, implanttiin ei varaa
Ihan etummainen, iso hammas.
Implantti 2500e, ei varaa
Onko tässä muita vaihtoehtoja kuin itsemurha? En kehtaa tavata ketään tai lähteä edes kauppaan...Ikää 30 vuotta
Kommentit (88)
Käykö kuitusilta myös isoihin poskihampaisiin? Kellään kokemusta? Kyselin sellaista hammaslääkäriltä ei kuulemma tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Käykö kuitusilta myös isoihin poskihampaisiin? Kellään kokemusta? Kyselin sellaista hammaslääkäriltä ei kuulemma tehdä.
Kuitusilta ei kestä poskihampaiden kovaa purentarasitusta, se pitäisi jättää niin matalaksi että olisi lähinnä vaan näön vuoksi. Ns välihampaiden eli ennen isoja poskihampaita olevien korvaamiseen soveltuu.
Oon kuullut, että kunnallisella puolella saa implantin, jos kyse näkyvästä yläetuhampaasta. Onko tämä urbaanilegendaa? Missä kunnassa asut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö kysynyt hammaslääkärillä mitä voi tehdä?
Implantin voi laittaa mutta maksaa sen 2500e
ap
Googleta, Helsingissä klinikka tekee 1350e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on proteesi, maksoi alle 500€, kukaan ei huomaa eroa ja vaivattomampi kuin miltä kuulostaa!
Voisitko kertoa mikä on proteesi. En ole alkuperäinen kysyjä, mutta jossain vaiheessa kummatkin etuhampaani tulevat irtomaan pahan bruksismin takia. Onko proteesi sellainen missä on myös kitalaki tehtynä ja sen voi irroittaa ja elokuvissa laittavat yöksi vesilasiin? Eikä sitä erota ollenkaan oikeasta ikenestä sitä tekoientä? Asia on aika ajankohtainen itselleni ja olisi hyvä kartoittaa asiaa ennen kuin se on tapahtunut. Olen siinä ymmärryksessä, että bruksisimin takia minulle ei laiteta implanttia.
Alkuperäiselle kirjoittajalle toivotan voimia, muuta en voi. Niin.... ja itse kävisin sinun sijassasi varmaan diakonilla kysymässä apua. En tiedä auttavatko, mutta yrittänyttä ei laiteta ja muista kilpailuttaa joka ikinen hammaslääkäri ja sano, että olet kilpailutuskierroksella, että tietävät tarjota sen mihin pystyvät. Myös kunnallista voi kilpailuttaa.
Hei, mulla on etuhampaiden taakse tehty paikka-aineella täytteet kun olin narskutellut ne. Nääon olleet hyvät jo 10? vuotta
Moi, toivottavasti olet vielä kuulolla. Olen käynyt kunnallisella hoidattamassa hampaitani ja ikinä eivät ole maininneet mitään tästä vaihtoehdosta. Ovat hioneet entisestään äärettömän kuluneita hampaita, jotta alahampaat liukuisivat paremmin hampaan pinnalla. Itse mietin, että oli väärä toimintatapa. Nyt ylähampaista on jäljellä alle puolet. Purentakiskoja saa muokata vähän väliä ja painavat etuhampaita. Etuhampailla en ole purrut mitään yli vuoteen. Leivänkin laitan pieniin osiin ja asettelen takahampaille.
-Olitko sinä kunnallisella?
-Miten paikka-aine laitetaan kiinni hampaaseen? Jollain nastalla vai muuten?
-Minkä hintainen operaatio?
-Onko sinulle purentakiskot?
-Oletko ottanut botoxia bruksismin hoitoon?
-Tehtiinkö sinulle uudet kiskot paikka-aineen laiton jälkeen?
Kertoisitko kaiken, mitä mieleen tulee. Olen aika paniikissa hampaiden takia ja pelkään hammaslääkärissä muutenkin. Olen narskuttanut myös paikkoja irti takahampaista ja niitä on uusittu.
Kiitos miljoonasti jo tästäkin tiedosta. Toivottavasti näet tämän.
Kaverilta puuttuu yläetuhammas. Hänellä on silta. Implanttia ei voida laittaa, kun leukaluusta puuttuu osa, eikä kasva takaisin. On yritetty jollain mönjällä kasvattaa leukaluuta, että voitaisiin laittaa implantti. Turha homma, ei onnistunut. Kaveri jatkaa sillan käyttöä.
Kyllähän sinullekin se silta varmasti voitaisiin laittaa, jos se on voitu laittaa myös sellaiselle ihmiselle, jolta puuttuu leukaluuta ja silti viereiset hampaat pysyvät suussa kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Kaverilta puuttuu yläetuhammas. Hänellä on silta. Implanttia ei voida laittaa, kun leukaluusta puuttuu osa, eikä kasva takaisin. On yritetty jollain mönjällä kasvattaa leukaluuta, että voitaisiin laittaa implantti. Turha homma, ei onnistunut. Kaveri jatkaa sillan käyttöä.
Kyllähän sinullekin se silta varmasti voitaisiin laittaa, jos se on voitu laittaa myös sellaiselle ihmiselle, jolta puuttuu leukaluuta ja silti viereiset hampaat pysyvät suussa kiinni.
Sillassa joudutaan hiomaan viereisiä hampaita, ja olen lukenut negatiivisia kokemuksia sen käytöstä...pitkässä juoksussa huono. Eikä voi purra kunnolla.
Koko viikonloppu mennyt yksin kotona : (
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillassa joudutaan hiomaan viereisiä hampaita, ja olen lukenut negatiivisia kokemuksia sen käytöstä...pitkässä juoksussa huono. Eikä voi purra kunnolla.
ap
Eli mikään ei muu kelpaa ja kallis implantti ja se pitäisi saada muiden kustantamana. Moni pienipalkkainen maksaa vuosia omista hammashoidoistaan. Tuleeko yllätyksenä.
Vierailija kirjoitti:
Hammassillat on keksitty. Jos olet pa, niin kela/sossu antaa avustusta kun kyseessä on etuhammas.
Antaa halvimman vaihtoehdon, jonkun irtohommelin korkeintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Eli mikään ei muu kelpaa ja kallis implantti ja se pitäisi saada muiden kustantamana. Moni pienipalkkainen maksaa vuosia omista hammashoidoistaan. Tuleeko yllätyksenä.
En minäkään kyllä voisi suunnilleen saman ikäisenä kuvitella irtotekareita suuhuni...En tunne tai edes tiedä ketään jolla sellaista olisi, kun puhutaan alle 70v henkilöistä. Lähinnä vitseistä tuttu juttu.
Voitteko suositella pääkaupunkiseudulta hyviä ja kohtuuhintaisia hammaslääkäreitä implantin tekoon? Minulla tämä tulossa eikä mitään kontakteja. Pelottaakin koko asia.
Täällä kans yks bruksaaja (narskuttaja). Poskihammas jouduttiin vetämään pois kun olin purrut sen halki eikä enää pystytty korjaamaan. Olen juuri hankkinut myös yökiskot, olisi pitänyt tehdä se jo kymmenen vuotta sitten. Rahaa on palanut vaikka osa on tehty kunnallisella puolella, ei se sielläkään mitään ilmaista ole. Nyt kävin yksityislääkärissä kysymässä hinta-arvion implantista: noin 2500€ normaalitapauksessa ja koska minulla ei ole tarpeeksi vahva luu siinä joudutaan tekemään jotain ekstraa joka maksaa 800 lisää. Jo arviointikäynti ja röntgenkuva maksoivat toista sataa, niin ettei niitä arviointejakaan viitsi monesta paikasta kysyä. Puhelinhintatiedusteluista ei paljon ole hyötyä, eihän se aspa osaa sanoa millainen ja minkähintainen implantti tarvitaan. Kallista on pienituloiselle... :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Mutta sehän on evoluution tarkoituskin. Syrjäyttää epäkelvot.
Sanot vaan kysyjille, et näkisit sen toisen kaverin. 😉
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattele että se on vain persoonallinen lisä. Jos joku Paris Hilton menettäisi etuhampaan ja esittelisi sitä ylpeänä niin siitä tulisi muotia ja ihmiset kävisivät poistamassa etuhampaitaan kosmeettisista syistä.
No ei todellakaan kukaan täysjärkinen poista hampaitaan muodin takia, älä nyt hölmöjä horise.
Voi kuule, ennen kun tekohampaat olivat muotia niin nuoret tytöt vedättivät terveet hampaansa pois että saivat kauniit valkoiset tekarit tilalle. Näin teki myös oma nyt 70 v tätini, isänsä osti tekarit hänelle rippilahjaksi.
No kyllä saa monesta paikkaa halvemmalla kuin 2500.. Provohan tämä on kun mikään ratkaisu ei taas sovi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
En minäkään kyllä voisi suunnilleen saman ikäisenä kuvitella irtotekareita suuhuni...En tunne tai edes tiedä ketään jolla sellaista olisi, kun puhutaan alle 70v henkilöistä. Lähinnä vitseistä tuttu juttu.
Niin, et tunne koska ihmisillä ei ole tapana mainostaa että mulla on hei osaproteesi, ja noin normaali kanssakäymisessä sitä ei erota omista hampaista.
Noissa jenkkiläisissä muodonmuutos, superlihava- tms ohjelmissa noita osaproteeseja laitetaan ihan vakiona, jos muuttujalta puuttuu omia hampaita tai täytyy poistaa. Ovat tyytyväisiä että nyt on upea hymy eikä tarvitse peitellä enää suutaan. Näkökulma-asia, että ottaako asian noin positiivisesti että kiva että nyt edes näyttää normaalilta ja jopa hyvältä, vai alkaako murehtimaan sitä että ei tämä kumminkaan ole yhtä hyvä kuin että olisi omat terveet hampaat tai implantit.
Osaproteesi tai kuitusilta, luulisi olevan mahdollista pienemmilläkin tuloilla/osamaksulla.
Hei, mulla on etuhampaiden taakse tehty paikka-aineella täytteet kun olin narskutellut ne. Nääon olleet hyvät jo 10? vuotta