"Estonialta selvinnyt Marge Rull. 'Piti olla itsekäs' "
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c4b28d75-c224-47c6-9afb-c5dfdd5e0ba5
Mitä ajatuksia juttu herättää? Itselläni hyvin ristiriitaisia tunteita. Tavallaan ymmärrän että piti huolehtia omasta selviämisestään, tavallaan kuitenkin jutussakin tulee ilmi miten hän itse pyysi apua ja sai apua monesti. Kuitenkin itse hän ei ollut valmis auttamaan ketään. Todella ristiriitaiset fiilikset. Hienoa kuitenkin tietysti että hän oli yksi selvinneistä, jokainen niistä kuolemista oli turha.
Kommentit (2848)
Siis tuo että piti antaa turpiin toista uhria on niin ala-arvoista puhetta ettei tosikaan.
Vierailija kirjoitti:
Siis tuo että piti antaa turpiin toista uhria on niin ala-arvoista puhetta ettei tosikaan.
Ihan normaali keino, jos joku on hysteerinen, sitä pitää läpsäistä.
Vierailija kirjoitti:
Vastenmielisin tyyppi aikoihin, pitääkö kertoa että jonkun omaisen karisti jaloistaan poykaisemalla. Anu Saagim on samaa tasoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinkö teillä kasvatetaan lapset? Lasun paikka. Itse en läpsäisisi edes tuota Margea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoi nähneensä matkan aikana leikkihuoneessa 4-5 lasta, iältään 6-10-vuotiaita.-matkustaja
Tämä tuntuu aika oudolta ottaen huomioon onnettomuuden ajankohdan. Miksi aamuyöllä olisi lapsia leikkihuoneessa? Vai olisiko lapset juosseet ainoaan tietämäänsä paikkaan?
Huom. _matkan_ aikana, ei onnettomuuden aikaan.
Tosin alkuperäisessä jutussa mainittiin, että nimenomaan onnettomuuden aikaan.
Mutta siitäkin on sanottu, että muistaa varmaan nähneensä lapset aiemmin illalla ja sotkee ajankohdat muistoissaan. Malliesimerkki muistojen vääristymisestä katastrofissa. Joka suurkatastrofissa eloonjääneiden muistoissa etenkin yksityiskohdat ovat ristiriitaisia ja siksi epäluotettavia.
Voisitko olla jankuttamatta itsestäänselvyyksiä koska kaikki tietävät jo nuo kaikki peruskoulusta saati yliopistotasolta.Anna jotain uutta.
Kaikki eivät tuntuneet tietävän. Onko sulla menkat kun koko ajan rähiset??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinkö teillä kasvatetaan lapset? Lasun paikka. Itse en läpsäisisi edes tuota Margea.
Ei jum*lauta sä olet tyhmä !!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilanne. Jälleen kerran tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, Estonian aikuiset selviytyjät avomerellä ja kodin lastenhuone ovatkin vertailukelpoisia miljöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelastui vain 4 Ruotsal. poliisia 70 stä :
Ruotsin poliisi kärsi onnettomuudessa valtavan menetyksen, sillä Estonialle oli kokoontunut 70 miestä ja naista Tukholman läänin poliisin ammattiosastosta.
Eläkeläisten osasto vaimoineen. Vanhemmista rouvista ei varmaan kukaan pelastunut.
Eivät olleet eläkeläisiä vaan ihan työikäisiä, paljon oli alle 40-vuotiaita.
Ei ollut hänen kuolinaikansa.
Pelastuneilla on täällä vielä jokin tehtävä.
Jumala salli tämänkin onnettomuuden tapahtua. Hän haluaa muistuttaa meitä siitä, että kuolema voi yllättää millon vain, kenen ihmisen vain. Pitäisi olla aina valmiina täältä lähtöön. Toisin sanoen Synnit anteeksi ja Rauha Jumalan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei vielä tän ikäsiä lapsia opeteta siihen miten hysteerisiä ihmisiä tulee kohdata. Sen aika on sitten myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku kaipasi niitä pelastautuneita uskovaisnuoria: osa jäi auttamaan muita vaikka tiesi hukkuvansa. Upeaa epäitsekkyyttä. Ruotsista.
Raamattukoulusta pelastui kuusi
29. Yasmina, 18, Ruotsi
30. Daniel, 20, Ruotsi
31. Bengt, 34, Ruotsi
32. Martin, 22, Ruotsi
33. Erik, 22, Ruotsi
34. Mats, 26, RuotsiKahdeksantoista nuorta noista hukkui ja jäi auttamaan, silminnäkijöiden mukaan.
Helluntaiseurakuntalaisia oli laivalla 21.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samat fiilikset ap. Mutta niin kuin moni sanoikin, että ei hän olisi pystynyt ketään auttamaan. Kyllä tuollainen kuolemankamppailu, jos oikeasti haluaa elää, on tehtävä itsekkäästi. En siis tuomitse tätä ihmistä tai ketään, joka tuolta selvisi.
Mä olen monesti miettinyt, että itse en olisi selvinnyt tuosta hengissä.
Aika yllättävää lukea tuo haastattelu. Minä nimittäin muutin vuokralle Virossa töissä ollessani asuntoon, jossa oli asunut aiemmin Estonialla kuollut tanssija. Asunto vuokrattiin osittain kalustettuna. Aluksi ajattelin usein iltaisin sitä kuollutta tanssijaa enkä pitänyt mitenkään laivalla matkustamisesta vaikka tapauksesta oli kulunut parisen vuotta.
Eli jollain 23 v tanssijalla oli oikein omistusasuntokin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku kaipasi niitä pelastautuneita uskovaisnuoria: osa jäi auttamaan muita vaikka tiesi hukkuvansa. Upeaa epäitsekkyyttä. Ruotsista.
Raamattukoulusta pelastui kuusi
29. Yasmina, 18, Ruotsi
30. Daniel, 20, Ruotsi
31. Bengt, 34, Ruotsi
32. Martin, 22, Ruotsi
33. Erik, 22, Ruotsi
34. Mats, 26, RuotsiKahdeksantoista nuorta noista hukkui ja jäi auttamaan, silminnäkijöiden mukaan.
Helluntaiseurakuntalaisia oli laivalla 21.
OK kaksi oli poissa 20 stä sanoi IL.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa nyt rauhoittamisilla ole ollut tasan mitään roolia. Kyseessä oli hätätilanne, joka vaati toimintaa eikä rauhoittelua. Kaikki kunnia rauhallisuudelle, mutta pikkuisen yliarvostettua, jos sitä pidetään ykkösprioriteettina tuollaisessa tilanteessa.
Tästä eri mieltä. Avun kohteen rauhoittaminen on ykkösprioriteetteja ja siksipä ihan perus hätätilannekoulutuksissakin homma alkaa aina sillä että kerrotaan "no niin ei mitään hätää, otetaas iisisti, apu on tulossa" yms. ympäripyöreää. Siihen päälle pelastusliivi kouraan, tsemppitaputus olkapäälle että you gonna make it ja sitten NEEEEXT!
Niin, tuossa on se pelastusliivi tai ylipäätään ”avun kohde” se pointti. Että rauhallisuudella pyritään johonkin, vaikka pelastusliivin pukemiseen oikein päin. Ihan pelkkä rauhoittava naisen ääni ei nyt vaan auta mitään. Tai no, jos on tärkeää kuolla rauhallisena, niin ehkä sitten jotain. Mutta aika laiha lohtu se pelkkä naisen rauhoittava ääni on uppoavassa laivassa, että enpä kutsuisi sen kuulijoita ”avun kohteiksi”.
En välittäisi itse uhrata ainokaista henkikultaani, jos minulla ei olisi sen seurauksena muuta annettavaa kuin jutella rauhoittavalla äänellä muille kuoleville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samat fiilikset ap. Mutta niin kuin moni sanoikin, että ei hän olisi pystynyt ketään auttamaan. Kyllä tuollainen kuolemankamppailu, jos oikeasti haluaa elää, on tehtävä itsekkäästi. En siis tuomitse tätä ihmistä tai ketään, joka tuolta selvisi.
Aika yllättävää lukea tuo haastattelu. Minä nimittäin muutin vuokralle Virossa töissä ollessani asuntoon, jossa oli asunut aiemmin Estonialla kuollut tanssija. Asunto vuokrattiin osittain kalustettuna. Aluksi ajattelin usein iltaisin sitä kuollutta tanssijaa enkä pitänyt mitenkään laivalla matkustamisesta vaikka tapauksesta oli kulunut parisen vuotta.
Viron itsenäistyessä asuntoja sai todella edullisesti. Laivalla sai Viron töihin verrattuna huomattavasti parempaa palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viron itsenäistyessä asuntoja sai todella edullisesti. Laivalla sai Viron töihin verrattuna huomattavasti parempaa palkkaa.
Mutta Brittikoulujen taksat ovat kyllä virolaisten ulottumattomissa normaalisti, Rullin lapsi siellä opiskelemassa....
En kehtaisi kyllä katsoa peiliin jos olisin joku Rull. En tosiaankaan. Vaikka nimenomaan pitäisi hänen niin tehdä.
Jep Rull saa reagoida miten vaan mutta toista reagoijaa vaan turpiin. Sehän reagoi väärin, vaikka on samassa kriisissä. Potkia voi toisia kyllä. Hyvin menee Virolla näköjään. Oksasen Puhdistus taa menossa eri variaatioin. Virosta tuli just inhottavampi paikka maailmassa mitä muistan.
Vältän edelleenkin.
Tässä on niiden länsimaissa nykyisin demonisoitujen moraalikäsitysten perusidea: luodaan asenteilla tilanne, jossa pahaan paikkaan joutuneelle pahin vaihtoehto on se että hän toimisi moraalikäsitystä vastaan ja ns. menettäisi kasvonsa. Tavallaan siis laitetaan selkä seinää vasten ja sehän on kaikkien tiedossa, että silloin ihminen toimii yleensä kaikista tehokkaimmin.