Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Estonialta selvinnyt Marge Rull. 'Piti olla itsekäs' "

Vierailija
28.09.2019 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c4b28d75-c224-47c6-9afb-c5dfdd5e0ba5

Mitä ajatuksia juttu herättää? Itselläni hyvin ristiriitaisia tunteita. Tavallaan ymmärrän että piti huolehtia omasta selviämisestään, tavallaan kuitenkin jutussakin tulee ilmi miten hän itse pyysi apua ja sai apua monesti. Kuitenkin itse hän ei ollut valmis auttamaan ketään. Todella ristiriitaiset fiilikset. Hienoa kuitenkin tietysti että hän oli yksi selvinneistä, jokainen niistä kuolemista oli turha.

Kommentit (2848)

Vierailija
1221/2848 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olikohan Margen tanssiryhmä semmoinen eroottista tanssia esittävä? Neuvostoliiton jälkeisessä Virossahan oli paljon semmoisia.

Hyvin todennäköisesti, eikä vähiten tuon Iltalehden jutun kuvankin perusteella.

Vetivät tarvittaessa sellaisia mutta laivalle nyt oli vaan perheenkestävää materiaalia. Mutta arvaahan sen, erikoisesiintymisiä varmaan oli.

Erikoiselta tuntuu sekin, että MArgen kämppis, ilmeisesti kollega myös, nukkui alasti hytissä.

Ehkä se on neuvostoliittolainen tapa.

Vierailija
1222/2848 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä siellä kannella on pystynyt noita liivejä jakamaan mutta itse laivan sisällä on ollut vähän eri meininki, kuin myös pelastuslautoilla. Sitä paitsi pitääkö kaikkien jäädä jakamaan niitä liivejä?

Ei tietenkään kaikkien: osa keskittyi mm. vetämään muita ihmisiä kannelle ja osa saamaan pelastuslauttoja mereen. Pelastusliivien jako ja ihmisten rauhoittelu olisi sopinut hyvin vaikkapa toimintakykyisen tanssijan hommaksi, kun tutkitusti naisen ääni on stressaavissa tilanteissa muutenkin rauhoittavampi kuin miehen. Mm. lentokoneiden ohjaamoiden varoitusviestit on tämän vuoksi yleensä naisäänen puhumia.

Niin. Jännä ettei Marge tullut silloin ajatelleeksi että hänen äänensä todellakin saattaisi rauhoittaa muita ja hänen tulisikin jäädä sinne rauhoittelemaan muita.

Ei ole mitään jännää. Margehan itse tunnustaa ettei edes halunnut ajatella mitään muuta kuin itseään,joten siinä ole mitään ihmeteltävää.  Sen sijaan väite ettei hän olisi edes voinut tehdä mitään muuta on perätön jo tämänkin esimerkin valossa: olisi ollut tapoja joilla hän olisi voinut auttaa ja jopa pelastaa muita ihmisiä, jos vaan olisi niin halunnut tehdä. 

Oishan sillä Estonian rakentaneella telakallakin ollut tapoja estää koko onnettomuus. Jos vaan olisivat niin halunneet tehdä! Eikö olekin itsekästä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1223/2848 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olikohan Margen tanssiryhmä semmoinen eroottista tanssia esittävä? Neuvostoliiton jälkeisessä Virossahan oli paljon semmoisia.

Vetivät tarvittaessa sellaisia mutta laivalle nyt oli vaan perheenkestävää materiaalia. Mutta arvaahan sen, erikoisesiintymisiä varmaan oli.

Erikoiselta tuntuu sekin, että MArgen kämppis, ilmeisesti kollega myös, nukkui alasti hytissä.

Mitä ihmeellistä siinä on? Moni nukkuu alasti. Itse en, mutta moni tekee niin.

Vierailija
1224/2848 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluisat viimeiset kuvat ottanut Öyn:

Minusta onnettomuutta pitäisi tutkia vielä. Miksi se tapahtui? Minusta siihen ei ole saatu täyttä selvyyttä, Öun sanoo.

Valokuvistaan saamansa rahat hän lahjoitti Viron lastenkotilapsille.

Vierailija
1225/2848 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai oliko siellä päällystön luona?

Vierailija
1226/2848 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillakin nyt vaan on tapana nukkua alasti. Tai jospa hytissä oli liian kuuma.

Vierailija
1227/2848 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samassa hytissä työkaverin kanssa?

Vierailija
1228/2848 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuluisat viimeiset kuvat ottanut Öyn:

Minusta onnettomuutta pitäisi tutkia vielä. Miksi se tapahtui? Minusta siihen ei ole saatu täyttä selvyyttä, Öun sanoo.

Valokuvistaan saamansa rahat hän lahjoitti Viron lastenkotilapsille.

Täyttä selvyyttä ei saada koskaan.

Vierailija
1229/2848 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samassa hytissä työkaverin kanssa?

Eikös he olleet myös ystäviä lapsesta saakka?

Ja eiköhän hän nukkunut peiton alla. Vai keksitkö tähän vielä jonkun lepsoilujuonteenkin?

Vierailija
1230/2848 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piht nähty, vai sekoitetaanko hänet siihen toiseen mieheen joka oli ruotsalainen:

Valdur, 29, Viro

"Seitsemäs kansi oli jo täynnä väkeä, heillä oli jo liivit. Vapaavuorossa ollut kapteeni Piht oli jakamassa matkustajille pelastusliivejä", matruusi-konemies kertoi.

Vierailija
1231/2848 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän yritti mennä suihkuun mutta vettä ei tullut. Ehkä odotteli jos alkaisi toimia

Vierailija
1232/2848 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä tarina kusee. Ensiksikin ryhmän nimeksi määrätty Pantera. Joka on juutalaisten keksimä juttu aikoinaan kun he alkoivat levittää huhua että Jeesuksen isä on roomalainen sotilas Panthera. Tämä sotilas kuoli myöhemmin keisarin joukoissa Saksan aluella jossa rooman joukot sotivat.

Toisekseen  Rull kuului henkilökuntaan

Kolmanneksi Rull pelasti vain itseään

Neljänneksi se kanadalaisvirolainen on jutussa kahdestikin

Viidenneksi Silver Linde.

Vaikuttaa sisäpiiriltä.

Kaikki koordinaatit muutenkin viittaavat samaan tekijätahoon kuin Titanickissakin.

Kuudenneksi ollaan otettu selittelemään "muka raadollisesti" tarinaansa. Homma kusee sanon minä.

Seitsemänneksi: hän vitsaili entä jos laiva uppoaakin?

Kahdennakseksi: Valmistauduin kuin urheilusuoritukseen

Häneltä vuotaa tietoa suoraan mikä on valehtelijalle annettu ohje: puhu niin paljon totta kuin valhe kestää silti, niin kaikki uskovat.

Tää nainen valehtelee. On mielipiteeni.

Kun olet noin tarkkaan miettinyt salaliittoteoriasi, niin kerrotko vielä mikä siinä on motiivina? Miksi laiva piti upottaa ja miksi Marge laitettiin sinne rynnimään lautalle?

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä tarina kusee. Ensiksikin ryhmän nimeksi määrätty Pantera. Joka on juutalaisten keksimä juttu aikoinaan kun he alkoivat levittää huhua että Jeesuksen isä on roomalainen sotilas Panthera. Tämä sotilas kuoli myöhemmin keisarin joukoissa Saksan aluella jossa rooman joukot sotivat.

Toisekseen  Rull kuului henkilökuntaan

Kolmanneksi Rull pelasti vain itseään

Neljänneksi se kanadalaisvirolainen on jutussa kahdestikin

Viidenneksi Silver Linde.

Vaikuttaa sisäpiiriltä.

Kaikki koordinaatit muutenkin viittaavat samaan tekijätahoon kuin Titanickissakin.

Kuudenneksi ollaan otettu selittelemään "muka raadollisesti" tarinaansa. Homma kusee sanon minä.

Seitsemänneksi: hän vitsaili entä jos laiva uppoaakin?

Kahdennakseksi: Valmistauduin kuin urheilusuoritukseen

Häneltä vuotaa tietoa suoraan mikä on valehtelijalle annettu ohje: puhu niin paljon totta kuin valhe kestää silti, niin kaikki uskovat.

Tää nainen valehtelee. On mielipiteeni.

Kun olet noin tarkkaan miettinyt salaliittoteoriasi, niin kerrotko vielä mikä siinä on motiivina? Miksi laiva piti upottaa ja miksi Marge laitettiin sinne rynnimään lautalle?

Laivan upotti sama taho joka upotti Titanikinkin. Ennen Titanikin uppoamista kanadalaiset rapparit kirjoittivat kirjan (Robertson)the Wreck of Titan, jossa samanlainen sakki uppoa laivan mukana. Titanikin uppoaminen mahdollisti Federal Bankin perustamisen koska vastustaja menehtyi siinä jolla oli vaikutusvaltaa. Jokaikinen miehistön ratkaiseva jäsen oli jesuiitta. Luotiin mahdollisimma turvattomuutta luova ilmapiiri jossa Jumala ei varjelekaan ihmisiä. White Star kuului tuolle sisäpiirille ja sen käskettiin tehdä Jumalaa uhmaava laiva joka sitten uppoaakin.

Shokin ja turvattomuuden luominen ja kansainvälinen uhripopula piti saada samaan kasaan .

Sama oli estonian upottamisessa, ennen Eu ta. Shokkiaalto lyötiin mieliin samoin. Se joka ymmärtää miten lamauttava on mieleen luotu shokkiaalto voi verrata sitä jopa tavalliseen pommiin.

Sama oli WTC iskuilla tarkoitus. Tekijä on sama taho, jälleen.

Katsokaa tämä haastattelu: Vastaukset tässä:

[/quote Höpöttämisessäkin on sääntönsä. Kokeilepa kirjoittaa oikein sen 1912 uponneen matkustajalaivan nimi.

Vierailija
1233/2848 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kippa: (taas yksi kolarissa kuollut myöhemmin tässä keittiöstä):

Keittiöstä pelastui minun lisäkseni yksi nainen ja esivalmistelutehtävissä ollut nuori mies. Nainen kuoli autokolarissa myöhemmin, Kippa ihmettelee elämän arvaamattomia käänteitä.

Vierailija
1234/2848 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piht nähty, vai sekoitetaanko hänet siihen toiseen mieheen joka oli ruotsalainen:

Valdur, 29, Viro

"Seitsemäs kansi oli jo täynnä väkeä, heillä oli jo liivit. Vapaavuorossa ollut kapteeni Piht oli jakamassa matkustajille pelastusliivejä", matruusi-konemies kertoi.

Myös Ivan näki Pihtin?

Ivan, 45, Venäjä

Konemies jakoi vapaavuorossa olleen kapteeni Avo Pihtin kanssa pelastusliivejä. Yritti irrottaa pelastusvenettä, mutta ei onnistunut, eikä sen jälkeen nähnyt kapteenia enää.

Vierailija
1235/2848 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me puhuttiin miehen kanssa että miten kukin omisi toiminut (tai uskoo että toimisi, oikea tilanne on toki ihan eri) ja mies sanoi että hän jättäisi meidät muut jälkeensä jos ymmärtäisi että luultavasti ketään ei meistä ei selviä ja yrittäisi pelastaa itsensä?! Itse ottaisin lapset kainaloon ja kuolisin mieluummin he sylissäni kuin eläisin itseni kanssa että jätin heidät sinne kun tilanne oli toivoton.. olen vähän järkyttynyt.

Minä soisin miehellni sen, että pelastuu, jos muuta ei voisi.

Toki, mutta en voi kuvitella että ITSE jättäisin lapseni kuolemaan ja yrittäisin pelastaa itseni. Miten voisin muka elää niin vaikka jäisikin henkiin?

No vaikkapa ajattelemalla, että kuolleelle lapsellesi ei olisi sinun kuolemastasi ollut mitään iloa.

Minä en voisi elää itseni kanssa muistaen aina miten lapseni itkivät perääni kun lähdin ja jätin heidät kuolemaan. Juu ei. Ei se olisi mitään elämää, mieluummin kuolen heidän kanssaan.

Eihän se eronhetki nyt niin välttämättä mene vaan esim. että lapset tippuvat jonnekin tai et enää näe heitä ja vain tajuat sen todellisuuden, etkä kuvittele, että saisit heidät enää takaisin, ja pitää miettiä, haluaako itse koittaa kuitenkin selviytyä.

Minä puhun nyt juuri sellaisesta että nimenomaan jätetään ne lapset sinne kun tajutaan että luultavasti kukaan meistä ei selviydy. Jos olisivat hävinneet / kuolleet / tippuisivat johonkin tilanne olisi tietysti ihan eri. Lue koko viestiketju.

No haloo, tuo minun antamani esimerkki on esimerkki tilanteesta, jossa on todennäköistä, etteivät he selviydy, ja jollaiseen tämän langan aloittaneen mieskin viittasi.

MINÄ kirjoitin sen ja kyseessä oli mieheni. Puhuimme tilanteesta jossa yritämme vaikka kannelle yhdessä tai olemme vielä hytissä ja vettä tulee oven alta. Ehkä minä tiedän paremmin mistä puhuin mieheni kanssa kuin sinä..

Sinä ja sinun kuviteltu miehesi ette olleet koko paatilla. Häpeä. Älä kirjoittele tänne tuommoisia valejuttuja, että muka olisitte olleet kokeneet Estonian turman.

Vierailija
1236/2848 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää oli kuitenkin vasta muutama vuosi Neukkulan romahtamisen jälkeen. Joidenkin tuttavien kavereihin kuului tuo tanssiryhmä, osa kuoli, osa selvisi. Ihan tavallisia virolaisia nuoria tyttöjä, jotka olivat silloin harrastaneet tanssia, balettia. Eivät olleet mitään agentteja. Hyvässä kunnossa tietenkin fyysisesti. Se oli kovaa aikaa Virossa, ja oli tehtävä niitä hommia mihin nyt pystyi ja sattui saamaan. Tanssiryhmiä oli joka laivalla. Muistan kyllä, että virolaiset eivät meinanneet uskoa että tällainen länsivalmisteinen laiva voi upota. Olivat aika vihaisia että miten se voi olla mahdollista. Neuvostolaivat uppoaa, mutta ei länsimaiset.

Vierailija
1237/2848 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valdur, 29, Viro

Myös Ivan näki Pihtin?

Ivan, 45, Venäjä

Konemies jakoi vapaavuorossa olleen kapteeni Avo Pihtin kanssa pelastusliivejä. Yritti irrottaa pelastusvenettä, mutta ei onnistunut, eikä sen jälkeen nähnyt kapteenia enää.

Tuon jälkeen Piht kidnappattuko? Ihan hakua tää sitten onko.

Vierailija
1238/2848 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me puhuttiin miehen kanssa että miten kukin omisi toiminut (tai uskoo että toimisi, oikea tilanne on toki ihan eri) ja mies sanoi että hän jättäisi meidät muut jälkeensä jos ymmärtäisi että luultavasti ketään ei meistä ei selviä ja yrittäisi pelastaa itsensä?! Itse ottaisin lapset kainaloon ja kuolisin mieluummin he sylissäni kuin eläisin itseni kanssa että jätin heidät sinne kun tilanne oli toivoton.. olen vähän järkyttynyt.

Minä soisin miehellni sen, että pelastuu, jos muuta ei voisi.

Toki, mutta en voi kuvitella että ITSE jättäisin lapseni kuolemaan ja yrittäisin pelastaa itseni. Miten voisin muka elää niin vaikka jäisikin henkiin?

No vaikkapa ajattelemalla, että kuolleelle lapsellesi ei olisi sinun kuolemastasi ollut mitään iloa.

Minä en voisi elää itseni kanssa muistaen aina miten lapseni itkivät perääni kun lähdin ja jätin heidät kuolemaan. Juu ei. Ei se olisi mitään elämää, mieluummin kuolen heidän kanssaan.

Eihän se eronhetki nyt niin välttämättä mene vaan esim. että lapset tippuvat jonnekin tai et enää näe heitä ja vain tajuat sen todellisuuden, etkä kuvittele, että saisit heidät enää takaisin, ja pitää miettiä, haluaako itse koittaa kuitenkin selviytyä.

Minä puhun nyt juuri sellaisesta että nimenomaan jätetään ne lapset sinne kun tajutaan että luultavasti kukaan meistä ei selviydy. Jos olisivat hävinneet / kuolleet / tippuisivat johonkin tilanne olisi tietysti ihan eri. Lue koko viestiketju.

No haloo, tuo minun antamani esimerkki on esimerkki tilanteesta, jossa on todennäköistä, etteivät he selviydy, ja jollaiseen tämän langan aloittaneen mieskin viittasi.

MINÄ kirjoitin sen ja kyseessä oli mieheni. Puhuimme tilanteesta jossa yritämme vaikka kannelle yhdessä tai olemme vielä hytissä ja vettä tulee oven alta. Ehkä minä tiedän paremmin mistä puhuin mieheni kanssa kuin sinä..

Sinä ja sinun kuviteltu miehesi ette olleet koko paatilla. Häpeä. Älä kirjoittele tänne tuommoisia valejuttuja, että muka olisitte olleet kokeneet Estonian turman.

Äläpäs vastaile muille kuin psyko.

Vierailija
1239/2848 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun isoäiti puhuu joskus siitä, että Estonialta pelastuivat miehet ja varsinkin hyväkuntoiset nuoret miehet.

Titanicilta puolestaan enimmäkseen naisia. Kukaan mies ei siihen maailmanaikaan olisi kehdannut rynniä pelastusveneeseen/-lauttaan ennen naisia.

Että niin on maailma muuttunut. Tasa-arvo on tullut. Se pelastautuu, joka kykenee ja mitään arvojärjestystä ei ole.

En todellakaan osaa sanoa, miten olisin toiminut. Jos jättäisin lapset hyytävään mereen ja itse keikkuisin pelastuneena, niin pääsisinkö siitä koskaan yli? Sori, mulla on nyt paikka tässä. 

Osaatko perustella, miksi naisen henki olisi arvokkaampi kuin miehen?

Eihän hän niin väittänytkään.

Vierailija
1240/2848 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän tämä Estonia-keskustelu meni kirjaimellisesti hulluksi. Nato, Neuvostoliitto, pommi, vakooja-juttujen kirjoittaja (t) oikein innostui! 

Eikö ufoja tai jotain body-snatchereja mitenkään saisi mukaan? Ai ei vai. No entäs edes ihmissudet tai alienit?

Ketju on lukittu.