Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Estonialta selvinnyt Marge Rull. 'Piti olla itsekäs' "

Vierailija
28.09.2019 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c4b28d75-c224-47c6-9afb-c5dfdd5e0ba5

Mitä ajatuksia juttu herättää? Itselläni hyvin ristiriitaisia tunteita. Tavallaan ymmärrän että piti huolehtia omasta selviämisestään, tavallaan kuitenkin jutussakin tulee ilmi miten hän itse pyysi apua ja sai apua monesti. Kuitenkin itse hän ei ollut valmis auttamaan ketään. Todella ristiriitaiset fiilikset. Hienoa kuitenkin tietysti että hän oli yksi selvinneistä, jokainen niistä kuolemista oli turha.

Kommentit (2848)

Vierailija
681/2848 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka ymmärtäisin teon sinänsä, en kyllä pystyisi suhtautumaan asiallisesti ihmiseen, joka olisi esim. repinyt vanhalta äidiltäni pelastusliivit itselleen. Toisaalta äitini ei olisi kestänyt pelastuslautalla joka tapauksessa.

Niin, toisaalta siinä kun pelastautuu ei voi tietää, että joutuu tuntitolkulla kamppailemaan veden varassa lilluvalla lautalla. Jotenkin itsestä tuntuu, että siinä vaiheessa jos pääsee pelastuslauttaan, ajattelisi että nyt on turvassa. Ja minun on vaikea myös ymmärtää miksi siellä on voitu pelastaa vain helikopterilla. Miksei niiden Europan ja Mariellan pelastusveneitä ole laskettu vesille ja pyritty pelastamaan ihmisiä vedestä? Joo aallokkoa on vaikea käsittää kuivalta maalta, mutta silti minulla vain herää tuo kysymys.

MInä en käsitä miksei noilta laivoilta heitetty veteen kaikki mikä olisi auttanut kellumaan edes jotenkin ja monta sataa metriä siellä köyttä ja lakanaakin. Hätä ei lue lakia.

Miksei vesirajaa lähellä ole luukkua josta näitä olisi voitu pelastaa?

Miksei ole semmoista kelluke sarja tykiä joka ampuisi kuin verkon pelastuneitten päälle ja johon tarttua. On oltava keinoja!!!!!Kiva olla vedessä kun kome kerrostalonkokoista paattia siinä vaan lilluu.

Valtavan kokoiset laivat ovat hitaassa vauhdissa aallokossa lähes ohjauskyvyttömiä. Sellaisen viereen ajautuminen voi helposti tietää ajautumista laivan alle tai murskautumista sen erinäisiin potkureihin. Pelastuslautat oli monet täynnä vettä ja niiden nostoyritykset oli tuhoon tuomittu ylipainon vuoksi. Onnistumisiakin tosin nähtiin: ainakin Mariella sai pelastattua ihmisiä hivuttautumalla aivan viereen ja avaamalla evakuointiliukumäen huolto-ovista jotka tosiaan sijaitsee lähempänä vesirajaa ja sitä kautta ihmisiä saatiin vedettyä lautoilta turvaan.

Tuo verkkotykki voisi jalostettuna olla aika jännä idea: sinänsä moisella nuotalla voisi saada vedettyä ihmiset nopeasti pois vedestä mutta mikä sen käyttöarvo olisi kovassa tuulessa ja aiheuttaisiko verkko enemmänkin pelastettavien hukkumisen...

Noihin venelaskusysteemeihin sellainen laukaisin joka laukeasi laskemaan veneet alas heti kun laivan käytös olisi riskissä ja ihmiset niissä. Ihmisistähän noitten laskemisessa ei ole paljoa hyötyä- ne pitäisi mekanisoida, älykkäästi.

Vierailija
682/2848 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin itse varmasti toiminut yhtä itsekkäästi ja hädissäni vain yrittänyt päästä ulos jotta näkisin jälleen tyttäreni.

Mutta mikäli olisin lapsen nähnyt siellä hädässä, niin tilanne olisi ollut eri. Äidinvaisto on niin vahva.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
683/2848 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No dronet vaan käyttöön: Isohkot dronet paikalle katsomaan missä uhrit ja tiputtamaan kelluke ja vaikka nostamaan laivalle.

Vierailija
684/2848 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virolaiset ovat tunnetusti paljon häikäilemättömämpiä ihan perusluonteeltaan kuin suomalaiset ja ruotsalaiset. Se on ihan heidän kulttuurissaan ja kasvatuksessaan paljon hyväksytympää. Itse olen asunut Virossa ja minulla on lukuisia virolaisia tuttuja ja muutama ystäväkin ja kyllä se on aivan ilmeistä, vaikka nykyään myös suomalaiset ovat menossa tähän suuntaan kovaa vauhtia.

Vierailija
685/2848 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh, te kaikki olisitte vastaavassa tilanteessa potkaissut jalkaanne tarttuneen ihmisen pois automaattisesti ennen kuin olisitte edes tajunneet asiaa.

No jumalauta ei varmasti potkita pois vaan katsotaan mitä voi tehdä !

No jumalauta jos sulla on minkäänlaiset refleksit niin varmasti potkit.

Vierailija
686/2848 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin itse varmasti toiminut yhtä itsekkäästi ja hädissäni vain yrittänyt päästä ulos jotta näkisin jälleen tyttäreni.

Mutta mikäli olisin lapsen nähnyt siellä hädässä, niin tilanne olisi ollut eri. Äidinvaisto on niin vahva.

No sillä tytöllä oli pienempi hätä kuin jokaisella muulla tuolla. Tuollaista vaistoa kutsutaan itsekkyydeksi van vaan mun elämä ja lapsi. Jokainen ihminen on jonkun lapsi.

Vierailija
687/2848 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä absurdia että joku, joka ei koskaan ole ollut aidosti kuolemanvaarassa, lähtee toista moralisoimaan. Ainoat joita hieman voi teoriassa paheksua, ovat mieheistön jäsenet, mutta ihan samalla tavalla sitä lyö selviytymisvietti näillekin päälle, vaikka kuinka olisi velvollisuus auttaa.

No tuolla logiikalla voi kapteeni ja päällystökin lähteä pois helikopterilla. Miksikähän ei noin tehdä? Paitsi Italiassa.

Sellainen selvitymisvietti miehistöllä että omat pelastetaan ja muita matkustajia turpiin ja potkaistaan pois. Niinkö?

Miehistöllä on apukeinoja, asioita jotka saavat hieman rauhoittumaan, mitä tavallisella matkustajalla ei ole. Heillä on koulutus ja ammattitaito, mahdollisuus lähettää hätäkutsu ja olla yhteydessä auttajaan. Heille on opetettu ja he ovat harjoitelleet toimintaa kriisitilanteissa. Heillä on tieto ja taito pelastustoimista. Sellainen saa rauhallisemmaksi kuin tavallinen matkustaja, jolla ei ole mitään noista, ainoastaan ehkä luotto miehistöön.

Mutta aivan varmasti, kun hyytävässä myrskyssä laiva painuu merten syvyyksiin ja nuo kaikki apukeinot ovat karisseet pois, ovat ne miehistön jäsenetkin enää pelkkiä ihmisiä, joilla ei ole jäljellä enää muuta kuin kauhu, ja teotkin voivat olla silloin mitä tahansa.

Vierailija
688/2848 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh, te kaikki olisitte vastaavassa tilanteessa potkaissut jalkaanne tarttuneen ihmisen pois automaattisesti ennen kuin olisitte edes tajunneet asiaa.

Ei ihmisiä ei vaan potkita. Missään tilanteessa. Ei ainakaan kun itse on kiinni muussa jo.

Vierailija
689/2848 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä absurdia että joku, joka ei koskaan ole ollut aidosti kuolemanvaarassa, lähtee toista moralisoimaan. Ainoat joita hieman voi teoriassa paheksua, ovat mieheistön jäsenet, mutta ihan samalla tavalla sitä lyö selviytymisvietti näillekin päälle, vaikka kuinka olisi velvollisuus auttaa.

No tuolla logiikalla voi kapteeni ja päällystökin lähteä pois helikopterilla. Miksikähän ei noin tehdä? Paitsi Italiassa.

Sellainen selvitymisvietti miehistöllä että omat pelastetaan ja muita matkustajia turpiin ja potkaistaan pois. Niinkö?

Matkustajathan nimenomaan valittivate ettei henkilökunta auttanut ainakaan.

Ja se korujaryöstävä bandiittijengi oli saletisti tullut laivalle tehtävää varten. Ei löytyneet pelastuneistakaan mutta veneen nähtiin poistuvan kyllä laivan suunnasta.

Ai että joku ryöstöliiga olisi käynyt hakemassa hukkuvien korut ja lähteneet sitten omalla veneellä pois 6 metrin aallokossa? Mieluummin lohduttaudun ajatuksella, että moiset roskasakit ovat painuneet pohjaan laivan mukana.

Vierailija
690/2848 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

narsku koittaa taas selittää maailman samanlaiseksi kuin itsekin on

Vierailija
691/2848 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti Marge itse ei tiedä tästä ketjusta tai ainakaan lue sitä.

Mutta te hyveposeeraajat kiusaajathan juuri haluattekin että hänelle tulisi kamalan paha olo ja syyllisyys saadaksenne jotain kostoa kun TEIDÄN nojatuolipsykologi-sjw-hyvemaailmankuvanne vastaisesti on toimittu. Hävetkää!

Vierailija
692/2848 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No dronet vaan käyttöön: Isohkot dronet paikalle katsomaan missä uhrit ja tiputtamaan kelluke ja vaikka nostamaan laivalle.

Droneen lämpökamera anturi ja automatisoidaan menemään uhrin luokse. ei ole rakettitiedettä. Sehän voisi vaikka rauhoittavasti puhua ja siinä olla kamera ja mikki jolla uhri kommunikoisikin laivaan.

Vierailija
693/2848 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun isoäiti puhuu joskus siitä, että Estonialta pelastuivat miehet ja varsinkin hyväkuntoiset nuoret miehet.

Titanicilta puolestaan enimmäkseen naisia. Kukaan mies ei siihen maailmanaikaan olisi kehdannut rynniä pelastusveneeseen/-lauttaan ennen naisia.

Että niin on maailma muuttunut. Tasa-arvo on tullut. Se pelastautuu, joka kykenee ja mitään arvojärjestystä ei ole.

En todellakaan osaa sanoa, miten olisin toiminut. Jos jättäisin lapset hyytävään mereen ja itse keikkuisin pelastuneena, niin pääsisinkö siitä koskaan yli? Sori, mulla on nyt paikka tässä. 

Osaatko perustella, miksi naisen henki olisi arvokkaampi kuin miehen?

Naiset ensin -periaatteen takana oleva ajatus on se, etteivät miehet voi synnyttää lapsia. Jos on yksi mies ja 99 naista, syntyy 99 lasta. Jos päinvastoin, syntyy 1 lapsi.

Vierailija
694/2848 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ihmisiä ei vaan potkita. Missään tilanteessa. Ei ainakaan kun itse on kiinni muussa jo.

Rullilla ei ollut pelastusliivejä. Voi olla, että tuossa vaiheessa ovat voimat olleet jo aivan pois eikä olisi jaksanut pelastaa jalasta tarttuvaa. Tietenkin näin kirkkaana kauniina päivänä sitä ajattelee, että ihmisiä ei potkita. Mutta jääkylmässä vedessä 6 metrin aallokossa ilman liivejä en ihmettele jos haluaa pysyä pinnalla itse.

Vierailija
695/2848 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matkustajathan nimenomaan valittivate ettei henkilökunta auttanut ainakaan.

Ja se korujaryöstävä bandiittijengi oli saletisti tullut laivalle tehtävää varten. Ei löytyneet pelastuneistakaan mutta veneen nähtiin poistuvan kyllä laivan suunnasta.

Ai että joku ryöstöliiga olisi käynyt hakemassa hukkuvien korut ja lähteneet sitten omalla veneellä pois 6 metrin aallokossa? Mieluummin lohduttaudun ajatuksella, että moiset roskasakit ovat painuneet pohjaan laivan mukana.

Ei vaan ne ukot ei ihan turhaan laivalla olleet ja kuvitelleet ryhmänäkään että 20 kg kultaa auttaisi kellumaan joten ne ovat olleet varmoja saaliistaan ja pelastautumisestaan jotenkin.

Vierailija
696/2848 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No herranen aika sentään! Tässä tilanteessa kuitenkin potkaisiin joku pois, eli miten jo tehty asia saadaan tekemättömäksi? Kerropa se. Tuollaisessa tilanteessa unohtuu ihan kaikki, koska oma henki on panoksena.

Vierailija
697/2848 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo Puolivälin sanat kannattaa muistaa. Tosipaikan tullen meitä ei kukaan auta. Toki joku ojentaa kätensä, jos välitöntä vaaraa ei ole, mutta oma etu menee aina kirkkaasti edelle. Se on rakennettu meihin sisälle. Ensin minä, sitten vasta muut.

Sadannen kerran höpsis. Estoniallakin auttoi moni, epäitsekkäästi oman turvallisuutensa riskeeraamalla. Mm. Marge ei selviytynyt itsekkyytensä, vaan muiden epäitsekkyyden ansiosta. Oman itsekkyyden jalustalle nosto on tietysti yksi keino selviytyä henkisesti jälkeenpäin: hokemalla etten voinut muuta voi ehkä turruttaa ne päässä kaikuvat epätoivoiset avunpyynnöt ja nilkkoihin tarrautuvat hennot kädet, mutta ei se itse totuutta muuta miksikään. Itsekkäälle toiminnalle oli myös Estonialla vaihtoehto.

Tuossa yksi kirjoittaja kertoi virolaisesta nuoresta miehestä joka selviytymisen jälkeen ajautui itsetuhoon. En yhtään epäile etteikö vähänkään empaattisempi ihminen, yliempaattisesta puhumattakaan, voisi kokea aivan hirvittäviä tunnontuskia jälkeenpäin kun ei auttanut muita avunpyytäjiä.

Ei tuollaisessa tilanteessa ole mustavalkoisesti mitään jaottelua auttajiin ja pyrkyreihin. Turvallisesti kotisohvalla on tietenkin helppo ajatella ja moralisoida, kun tietoakaan ei ole tai ei kykene käsittämään ja sisäistämään sitä.

Tuollaisessa tilanteessa vallitsevaa sekasortoa ei pysty kuvittelemaan. Myrsky, pimeys, kylmyys, kuolema, laiva kaatunut ja uppoamassa, pelkkien käsivoimien varassa, muiden tallottavana ja jos ote lipeää, putoaa kuolemaan. Kyllä tuolla ne, jotka jossain tilanteessa pystyivät auttamaan muita ovat erittäin todennäköisesti toisessa tilanteessa joutuneet tallomaan muita päästäkseen itse etenemään, tai ehkä paniikissa yrittäneet varastaa pelastusliivit toiselta. Sitten toinen tilanne on saattanut olla hieman vähemmän kaoottisempi, ja on kyennyt tekemään jotain jonkun toisen hyväksi, jos on sattunut omaamaan käsivoimia.

Vierailija
698/2848 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtähyvinhän voitaisiin toivoa että toivottavasti sinä itse olet se joka potkaistaan pois kuin Rulli teki kun kerran se on niin oikein.

Rullin moraali millä hän kertoo antaa aiheen epäillä koko muutakin moraaliaan ja jutun todenperäisyyttä.

Vierailija
699/2848 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo Puolivälin sanat kannattaa muistaa. Tosipaikan tullen meitä ei kukaan auta. Toki joku ojentaa kätensä, jos välitöntä vaaraa ei ole, mutta oma etu menee aina kirkkaasti edelle. Se on rakennettu meihin sisälle. Ensin minä, sitten vasta muut.

Sadannen kerran höpsis. Estoniallakin auttoi moni, epäitsekkäästi oman turvallisuutensa riskeeraamalla. Mm. Marge ei selviytynyt itsekkyytensä, vaan muiden epäitsekkyyden ansiosta. Oman itsekkyyden jalustalle nosto on tietysti yksi keino selviytyä henkisesti jälkeenpäin: hokemalla etten voinut muuta voi ehkä turruttaa ne päässä kaikuvat epätoivoiset avunpyynnöt ja nilkkoihin tarrautuvat hennot kädet, mutta ei se itse totuutta muuta miksikään. Itsekkäälle toiminnalle oli myös Estonialla vaihtoehto.

Tuossa yksi kirjoittaja kertoi virolaisesta nuoresta miehestä joka selviytymisen jälkeen ajautui itsetuhoon. En yhtään epäile etteikö vähänkään empaattisempi ihminen, yliempaattisesta puhumattakaan, voisi kokea aivan hirvittäviä tunnontuskia jälkeenpäin kun ei auttanut muita avunpyytäjiä.

Ei tuollaisessa tilanteessa ole mustavalkoisesti mitään jaottelua auttajiin ja pyrkyreihin. Turvallisesti kotisohvalla on tietenkin helppo ajatella ja moralisoida, kun tietoakaan ei ole tai ei kykene käsittämään ja sisäistämään sitä.

Tuollaisessa tilanteessa vallitsevaa sekasortoa ei pysty kuvittelemaan. Myrsky, pimeys, kylmyys, kuolema, laiva kaatunut ja uppoamassa, pelkkien käsivoimien varassa, muiden tallottavana ja jos ote lipeää, putoaa kuolemaan. Kyllä tuolla ne, jotka jossain tilanteessa pystyivät auttamaan muita ovat erittäin todennäköisesti toisessa tilanteessa joutuneet tallomaan muita päästäkseen itse etenemään, tai ehkä paniikissa yrittäneet varastaa pelastusliivit toiselta. Sitten toinen tilanne on saattanut olla hieman vähemmän kaoottisempi, ja on kyennyt tekemään jotain jonkun toisen hyväksi, jos on sattunut omaamaan käsivoimia.

Rullihan itse luokitteli itsensä alunkinperin ja jutussaan jälkeenkinpäin itsekkääsksi ja että vain sillä selviää ja sitä pitäisi ihannoida. Ei vaan tarvi todellakaan ihannoida. Itse elää sen kanssa.

Vierailija
700/2848 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti Marge itse ei tiedä tästä ketjusta tai ainakaan lue sitä.

Mutta te hyveposeeraajat kiusaajathan juuri haluattekin että hänelle tulisi kamalan paha olo ja syyllisyys saadaksenne jotain kostoa kun TEIDÄN nojatuolipsykologi-sjw-hyvemaailmankuvanne vastaisesti on toimittu. Hävetkää!

En nyt tajua että miksi tuo muiden potkiminen pois pitää koittaa vaikka väkisin selitellä täysin hyväksyttäväksi toiminnaksi. Vieläpä sellaisen kotisohvallaan lojuvan plösön toimesta joka ei ole todennäköisesti sen suurempaa katastrofia kokenut elämässään kuin että kahvit kaatuu sohvalle.

Asia tapahtui joskus aiemmin, se on yksi asia. Toinen on sitten tuo puolustelu jälkeenpäin ihan sivullisten toimesta?! Artikkelissa ei sen kummemmin puolusteltu asiaa tai koitettu selittää että kaikkihan tuon olisivat tehneet joten ei tässä tuon artikkelin ihmisen tekoja ihmetellä vaan tämän netti-idioottien lauman. 

Ketju on lukittu.