"Estonialta selvinnyt Marge Rull. 'Piti olla itsekäs' "
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c4b28d75-c224-47c6-9afb-c5dfdd5e0ba5
Mitä ajatuksia juttu herättää? Itselläni hyvin ristiriitaisia tunteita. Tavallaan ymmärrän että piti huolehtia omasta selviämisestään, tavallaan kuitenkin jutussakin tulee ilmi miten hän itse pyysi apua ja sai apua monesti. Kuitenkin itse hän ei ollut valmis auttamaan ketään. Todella ristiriitaiset fiilikset. Hienoa kuitenkin tietysti että hän oli yksi selvinneistä, jokainen niistä kuolemista oli turha.
Kommentit (2848)
Psykopaatti ei ole välttämättä mikään rosvo, vaan ihminen joka ei tunne empatiaa ja joille muiden pelastumisella ei erityisesti ole väliä, elleivät he ole häntä itseään hyödyttäviä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Psykopaatti ei ole välttämättä mikään rosvo, vaan ihminen joka ei tunne empatiaa ja joille muiden pelastumisella ei erityisesti ole väliä, elleivät he ole häntä itseään hyödyttäviä ihmisiä.
Ei mennyt tämäkään tyypittely ihan putkeen. Psykopaatti on ihminen, joka ei tunne tai jonka tunteet ovat hyvin rajoitettuja. Psykopaatti voi olla rikollinen tai sitten ei, hyvissä kirurgeissa on psykopaatteja ja hyvä niin :) Psykopaatti tekee valinnan, mitä ominaisuutensa kanssa tekee.
Siinä mielessä Estonialla ryöstelleet ihmiset ovat todellakin voineet olla psykopaatteja, koska he eivät ole tunteneet huolta omasta selviytymisestään..
Mieluummin olen tekemisissä järkevän oloisen psykon kanssa kuin epävakaan yh-mamman..
Kyökkipsykologiakeskusteluko tästä tulikin? Av mammat esiintyvät ihmisten ajatusmaailmat tuntevina ammattilaisina.
Vierailija kirjoitti:
Kyökkipsykologiakeskusteluko tästä tulikin? Av mammat esiintyvät ihmisten ajatusmaailmat tuntevina ammattilaisina.
Eipä niitä ajatusmaailmoja sinun ole pakko miettiä, kunhan heitin jonkun ajatuksen tänne.
tästä itsekkäästä selviämisestä on puhunut myös moni muu estonialta selvinnyt. Esim. ruotsalainen Kent ja tanskalainen Morten. Morten sanonut että 10 vuotta tunsi syyllisyyttä siitä ettei auttanut ketään laivalla, mutta on oppinut antamaan itselleen anteeksi. Kent kertoi jossain dokumentissä, että laivalla vallitsi kaaos, jossa kaikki voimat meni omaan selviytymiseen. Lautalla meressä joutui katsomaan muiden kuolemista pystymättä auttamaan mitenkään. On ihan turha syytellä ketään ja on hyvä toisaalta että tulee rehellisesti ilmi miten ihmiset käyttäytyvät odottamattomassa katastrofissa. Jokaisen on myös hyvä muistaa että on lähtökohtaisesti itse vastuussa omasta selviämisestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marge keskittyi omaan selviytymiseensä päästäkseen takaisin tyttärensä luo. Miettikää tuota hetki. Minusta se on hienoa, että hän asetti tyttärensä etusijalle, hänellä oli syy taistella.
Taidat olla hieman yksinkertainen. Toivotko tuollaista sankaria itseäsi auttamaan tosi paikan tullen joka ei halua auttaa muita. Voisi olla lusikka nurkassa nopeaan. Mutta ei siinä mitään häviäisi.
Sankaria? Missä kohtaa hän sanoi olevansa sankari?
Missään kohdassa hän ei myöskään sanonut ettei halua auttaa muita.Sun juna tais mennä jo..
Olenko niin väittänyt että sanoi olevansa sankari??
Eikö tuo nyt jonkin asteinen sankari ole kun selvisi Estonialta. Semmoisena sitä ainakin täällä pidetään: ihaillaan, puolustetaan sen YLI MENEVÄÄ itsekkyyttä. Kopteriinkin vaan ensiksi itsekkäänä (sen sanoin).
Totta kai jokainen on vastuussa itsestään, mutta osa ihmisistä jää lohduttamaan itkevää lasta, osa juoksee ohi ja taistelee tiensä ulos.
126 sivua samaa jankkaamista, ihan sama mitä niistä sivuista lukee.
Vierailija kirjoitti:
tästä itsekkäästä selviämisestä on puhunut myös moni muu estonialta selvinnyt. Esim. ruotsalainen Kent ja tanskalainen Morten. Morten sanonut että 10 vuotta tunsi syyllisyyttä siitä ettei auttanut ketään laivalla, mutta on oppinut antamaan itselleen anteeksi. Kent kertoi jossain dokumentissä, että laivalla vallitsi kaaos, jossa kaikki voimat meni omaan selviytymiseen. Lautalla meressä joutui katsomaan muiden kuolemista pystymättä auttamaan mitenkään. On ihan turha syytellä ketään ja on hyvä toisaalta että tulee rehellisesti ilmi miten ihmiset käyttäytyvät odottamattomassa katastrofissa. Jokaisen on myös hyvä muistaa että on lähtökohtaisesti itse vastuussa omasta selviämisestään.
Siinähän se onkin tämä itsekkyysjuttu, marge kun ei tunne syyllisyyttä.
Tuollainen tilanne yleensä herättää muitakin tunteita kuin ei-häpeää ja ei-katumusta. Muut tuntee syyllisyyttä, mutta Marge ei.
Kylmä ja itsekeskeinen kalkkuna.
Nyt tajusin mistä tässä on kyse! Marge on niin kaunis, että ihmisiä risoo se, ja siksi saa kuraa niskaansa. Jos hänen tilallaan joku rumempi kertoisi sanan tarinan, saisi hän sympatiaa ja taputuksia osakseen.
Kyllä, käytän kateuskortin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen tilanne yleensä herättää muitakin tunteita kuin ei-häpeää ja ei-katumusta. Muut tuntee syyllisyyttä, mutta Marge ei.
Miten niin ei tunne syyllisyyttä? Mistä niin päättelet?
Ja sitten itse ihmettelen, mistä pitäisi tuntea syyllisyyttä? Siitä että selvisi vai?
Vierailija kirjoitti:
Totta kai jokainen on vastuussa itsestään, mutta osa ihmisistä jää lohduttamaan itkevää lasta, osa juoksee ohi ja taistelee tiensä ulos.
sepäs se kun siellä ei ollut itkeviä lapsia mitä olisi pitänyt jäädä lohduttamaan, isommat lapset yrittivät selviytyä ja heitä on myös yritetty auttaa. Marge ei ole syyllinen laivan kaatumiseen eikä siihen että on selvinnyt sieltä ulos. Ei tarvitse potea syyllisyyttä.
Nämä ihmiset jotka täällä syyttävät Margea itsekkääksi, ovat ilmeisesti ihmisiä jotka odottavat muiden apua joka asiassa. He eivät voi käsittää että on tilanteita jossa esim. heitä ei huomioitaisi ja jäätäisi auttamaan. Tämä voi olla tosi pelottavaa henkilöille jotka luottavat aina muiden ihmisten apuun tilanteessa kuin tilanteessa. Siksi ottavat tämän uutisen jollain lailla henkilökohtaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko paykopaatti? Muut tuntevat myötätuntoa ihmistä kohtaa joka on joutunut nuorena pienen lapsen äitinä hirvwään onnettomuuteen. Sonä haukut itsekeskeiseksi kalkkunaksi, jokin taitaa päässä vispata ja pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marge keskittyi omaan selviytymiseensä päästäkseen takaisin tyttärensä luo. Miettikää tuota hetki. Minusta se on hienoa, että hän asetti tyttärensä etusijalle, hänellä oli syy taistella.
Taidat olla hieman yksinkertainen. Toivotko tuollaista sankaria itseäsi auttamaan tosi paikan tullen joka ei halua auttaa muita. Voisi olla lusikka nurkassa nopeaan. Mutta ei siinä mitään häviäisi.
Sankaria? Missä kohtaa hän sanoi olevansa sankari?
Missään kohdassa hän ei myöskään sanonut ettei halua auttaa muita.Sun juna tais mennä jo..
Olenko niin väittänyt että sanoi olevansa sankari??
Eikö tuo nyt jonkin asteinen sankari ole kun selvisi Estonialta. Semmoisena sitä ainakin täällä pidetään: ihaillaan, puolustetaan sen YLI MENEVÄÄ itsekkyyttä. Kopteriinkin vaan ensiksi itsekkäänä (sen sanoin).
Sanoi itse häntä ”tuollaiseksi sankariksi” joten miksi? Jo aluksi luki ettei tämä ole mikään sankaritarina.
Minä ihailen häntä siksi että pelastui, olen vilpittömästi onnellinen jokaisen puolesta joka tuolta selviytyi, en koe että minun tarvitsi syyllistää yhtään ketään varsinkaa tuota naista joka selvisi uppoamisesta. En myöskään itse saa sitä käsitystä että hän olisi ollut itsekäs, hän toimi vaistojensa varassa ja teki sen mitä pystyi selvitäkseen, minä en ole ikinä ollut noin hirvittävässä onnettomuudessa joten minulla ei ole varaa arvostella ketään, sinulla ilmeisesti on tai ainakin koet olevasi muita ylempänä että voit sanoa kuten kirjoitat.
Miettikää miten moni ihminen on ollut Estonialla ihan tuhannen päissään kun tuo onnettomuus tapahtui. Niin päissään, ettei ole edes hahmottanut mitä tapahtuu, eikä ole ollut minkäänlaista mahdollisuutta selvitä.
Vierailija kirjoitti:
Nämä ihmiset jotka täällä syyttävät Margea itsekkääksi, ovat ilmeisesti ihmisiä jotka odottavat muiden apua joka asiassa. He eivät voi käsittää että on tilanteita jossa esim. heitä ei huomioitaisi ja jäätäisi auttamaan. Tämä voi olla tosi pelottavaa henkilöille jotka luottavat aina muiden ihmisten apuun tilanteessa kuin tilanteessa. Siksi ottavat tämän uutisen jollain lailla henkilökohtaisesti.
Kielinee vakavasta narsistisesta luonnehäiriöstä. Galaksin keskipisteinä itseään pitävät olettavat automaattisesti muut palvelijoikseen, tai muuten nämä ovat kakkosluokkaa, hylkiöitä, sairaita ja viallisia.
Olisihan se aika metkaa kun lentokoneessa jos ihan varmasti hädässä olisi henkilökunta virittäisi itselleen pakopaikan ja ryntäisi koneesta samoin ensimmäisenä koska "mun työvuoro päättyi just kun on tää hätäkin tässä".
Tajuatteko jo ?
Se että Estonialla henkilökunta katsoi voivansa paeta kertoo suoraan että Laivassa ei muutkaan säännöt ja lasti olleet normaalit, ja he tiesivät tästä.
Asiaa on turha yrittää selittää, lentokoneessakaan ei työvuoro lopu henkilökunnallta silloin, kun kone kokee haverin.
Eikä se lopu laivallakaan normaalisti.
Sitten on tämä Mariella ja muitten laivojen juttu.
Entäs jos nämäkin laivat olisivat tuossa kelissä olleet hädässä niin pelastustöitä ei oltaisi siis voitu aloittaa koska liian vaarallista? On sama missä laivassa ollaan merihädässä normaalisti samanlaisia ihmisiä siellä meressä oli kuin omissakin laivoissanne.
Olisiko nyt niin ettei uskallettu koska oikeasti pelotti muu kuin se merenvellominen siinä? Pelastusvehkeet uskalletaan laittaa aina esiin.
Ei varmaan sen enempää kuin muutenkaan ihmisissä normaalisti. Ei siellä ollut sellaista tilannetta, jossa olisi ollut aikaa alkaa pelaamaan pelejä. Ne mahdolliset psykopaatit oli niissä ryöstelijöissä, mutta katsokaapa Vilho Itärannan haastattelu, jos sellainen löytyy. Siinä hän muistaakseni kertoo, ettei nähnyt ryöstelijöitä pelastuneiden joukossa.
Varmaankin se tilanne on muuttunut oman nahan puolesta taistelusta yhteistyöhön, kun aluksen sisätiloista on päästy ulos kyljelle tms.