Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Estonialta selvinnyt Marge Rull. 'Piti olla itsekäs' "

Vierailija
28.09.2019 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c4b28d75-c224-47c6-9afb-c5dfdd5e0ba5

Mitä ajatuksia juttu herättää? Itselläni hyvin ristiriitaisia tunteita. Tavallaan ymmärrän että piti huolehtia omasta selviämisestään, tavallaan kuitenkin jutussakin tulee ilmi miten hän itse pyysi apua ja sai apua monesti. Kuitenkin itse hän ei ollut valmis auttamaan ketään. Todella ristiriitaiset fiilikset. Hienoa kuitenkin tietysti että hän oli yksi selvinneistä, jokainen niistä kuolemista oli turha.

Kommentit (2848)

Vierailija
2141/2848 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjassa on pakko ollut olla reikä, ja sellainen sieltä ainakin yksi löytyi.

Vierailija
2142/2848 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko olleet koskaan hengenvaarassa? Se on jännä tunne, ajattelu kapeutuu, mietit putkinäköisesti vain selviytymistä. Paniikki tulee vasta jälkeenpäin tai siinä vaiheessa, kun ei pysty enää aktiivisesti toimimaan. Varmasti selviytymisstrategioita on monenlaisia ja osa pystyy ajattelemaan hädän hetkellä muitakin, mutta itse ajattelin vain omaa etuani. Jälkeenpäin, kun järjen ääni palaa, tuollainen itselle vieras käytös voi olla erittäin traumatisoivaa ja artikkelissakin kerrotaan, ettei moni selviytyjä halua edes jutella koko tapahtumasta.

Selviytyjät eivät halua jutella koko tapahtumasta, koska tietävät etteivät ole sellaisia sankareita joina naiset heitä pitävät. Vaan aivan päinvastoin.

Mutta meidän Rulli on tästä ylpeä eikä kadu eikä häpeä mitään. On vielä 25 vuodenkin jälkeen samassa moodissa kuin silloin 1994. Mammat vielä ilkeää tätä Rullia puolustella henkeen ja vereen.

Rull on vielä niin tyhmä että huutelee tätä tunteettomuutta ja itsekkyyttä "etteivät ole sellaisia sankareita" pitkin lehdistöä.

Itse pitäisin edes pääni kiinni, jos en olisi muuhun kyennyt silloin 1994 enkä sen jälkeen.

Netistä löytyy onneksi myös niitä selviytymistarinoita, joissa on tehty yhteistyötä ja autettu toisia. Esimerkiksi Ylen sivuilta löytyy vuoden 1994 uutisklippi suomalaisesta selviytyjästä, joka kertoo olleensa vedessä ja hänessä on roikkunut kome ihmistä samalla kun nuori tyttö on yrittänyt kiskoa häntä pelastuslauttaan. Lopulta pääsi lauttaan, kun vahvempi mies hänet sieltä merestä kiskoi. Muitakin samanlaisia tarinoita löytyi. Että ei se itsekkyys ole ainoa toimintatapa tuossa tilanteessa.

Juuri näin, aina voi valita ja rakkaus valitsee epäitsekkäästi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2143/2848 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Natostahan ei tultu apuun myöskään vaikka kaikki kalusto oli samanlaista tehtävää harjoittelemassa. Niin aivojaaan voisi käyttää.

Natosta itse asiassa tultiin, lähin jäsenvaltio Tanska lähetti pelastushelikopterin. Venäjä sen sijaan ei laittanut tikkua ristiin, vaikka sillä on valtavasti kalustoa ja lähempänäkin. Sinänsä yksinkertaisempikin osaa katsoa karttaa ja ymmärtää, miksi Suomi ja Ruotsi olivat ensimmäiset ja pääasialliset pelastustöihin osallistuneet. Terkkuja Pietariin vaan, kun karttoja sieltäkin löytyy.

Niin jos Venäjältä vietiin Venäjän etua vastaan kenties materiaaleja niin jo se voi jarruttaa halua osallistua tikullakaan kummasti. Miksipä mennä riskeeraamaan kenties räjähtävää laivaa ja saada vielä syyt niskoilleen?

Mistä päästäänkin taas siihen että aselastia kuljetteli kiinnostavat tahot. Näin arvioisin. Pelastusvastuu kuuluikin niille jotka omaa hommaansa pyörittelivät omaksi tuhoksensa.

Uskon kyllä että moni venäläinen olisi halunnut osallistua auttamaan siinä kuin kuka tahansa muuten.

Mitään aselasteja nyt kuitenkaan ei ollut, ja uskomuksesi on yhdentekevä, kun tosiasiat ovat faktoja. 

Oletko tyhmä vai ostettu trolli, tiedät itsekin että asia on vähintäänkin kaikille kysymys, ainakin kun Viro ja Ruotsi myönsivät niitä olleen ja moni muukin joka seilasi tuota väliä- torpedoistakin puhuttu. Rabekin näköjään ja pohjassakin reikä.

Mikään valtio ei ole "myöntänyt" mitään aselasteja. Foliojengi vaan kehittelee näitä satujaan, ja puhuahan he kyllä osaavat vaikka mistä. Nettiin mahtuu puhetta, mutta mikään virallinen tieto ei moisia väitteitä tue eikä anna edes sijaa sellaisilla spekuloimiselle. Keulaportti hajosi, koska se oli heikko eikä sitä käytetty oikein, ja siinä se. Myrskyävä merivesi pääsi täyttämään laivan autokannen ja alakerroksia niin, että laiva kaatui ja hörrpi sitten lisää vettä. Ei siinä mitään aselasteja tarvita, saati torpedoita. 

Vierailija
2144/2848 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pohjassa on pakko ollut olla reikä, ja sellainen sieltä ainakin yksi löytyi.

Estonian vesirajassa oli muutaman rekan mentävä reikä, ja kun ajettiin päin nelimetrisiä aaltoja, niin se hörppi sisään ahnaasti vettä. Miksi pohjasskain olisi vielä ollut pakko olla reikä?

Vierailija
2145/2848 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko näissä epäitsekkyyttä vaativissa sellainen, vähän samanlainen mentaliteetti että itse ei tarvitse tehdä mitään, yhteiskunta huolehtii? Heitä jotka olettavat että jos joutuvat johonkin katastrofiin, heidät pelastetaan ilman että heidän tarvitsee itse tehdä mitään?

Samaa mietin. He vaativat muilta empatiaa ja auttamista, mutta samalla heidän mielestään Rull ei olisi saanut pelastua, eivätkä "empatiassaan" velloessaan edes huomaa tässä mitään ristiriitaa. Ilmeisesti pelastuminen on heidän mielestään ansaittava moraalisella puhtaudella ja kukaanhan ei ole niin puhdas ja oikeaoppinen kuin he itse, joten haiskahtaa kovasti siltä, että ovat huolissaan vain omasta avunsaannistaan. Eivät kestä ajatusta, että maailmassa on tilanteita, joissa pitää itse toimia ja kestää, vaan odottavat, että joku Marge hoitaa sen heidän puolestaan.

En tarkoita etteikö muiden auttaminen olisi hienoa ja jaloa ja tavoiteltavaa, mutta muistakaa, että tilanteessa jossa kuolema on jokaisella sekunnin päässä, on jokaisen henki yhtä arvokas eikä kenelläkään ole velvollisuutta uhrata omaansa teidän edestänne. Ymmärrän, jos tämä ajatus on vaikea.

Rull olisi saanut pelastua mutta niin olisi moni muukin. Ja Marge taitaa olla vihonviimeinen jonka haluaisin laivaan ja hänen varaan jäämisensä näillä puheillaan.

Empatia tarkoittaa jotain muuta kuin Margen tarinat. 25 v jälkeenkin.

Eivätpä sinunkaan juttusi mitään empatian ykkösesimerkkejä ole :)

Muut matkustajat eivät ole laivalla tai millään muullakaan kulkuneuvolla sinua varten eivätkä sinua pelastamassa.

Henkilökunta on sitä varten, ja viimeiseen asti, nyt eivät edes kuuluttaneet että pelastautukaa.

Kirjoitinkin, että matkustajat. Henkilökunnalla on toki velvollisuus tehdä parhaansa, mutta hekään eivät ihmeisiin pysty eikä heidänkään tarvitse kuolla velvollisuudesta. Paitsi ehkä kapteenin jos kaikki eivät pelastu, mutta jos on kapteeni, niin on kokenut merenkävijä ja vastuussa aivan eri tavalla kuin jokin satunnainen hyttipoika.

Ja sadannen kerran, Marge ei kuulunut laivan henkilökuntaan. Ei, vaikka olikin laivalla tanssikeikalla.

Ja sadannen kerran laivalla on senverran hämärää hommaa etten usko ihan tuohon tarinaan, etenkin kun tuli esille näin tässä kovassa hengessään.

Henkilökunta ei hoitanut hommiaan on tosiasia myös, ei mielipide. Matkustajien piti hoitaa heidän työt. Sen verran aikaa pitää olla että matkustajille ilmoitetaan edes että laiva uppoaa, ulos.

Kyllä. Kun laiva kallistuu pahasti ja uppoaa kymmenessä minuutissa, sähköt pätkii, komentosillalla on täysi epäselvyys tilanteesta ja kädet enemmän kuin täynnä töitä kaikessa, se on todella hämärää hommaa. Siinä kaikki organisoitu toiminta tai harjoiteltujen suunnitelmien toteuttaminen on mahdotonta, jokainen toimii itsekseen parhaaksi katsomallaan tavalla. Henkilökunnasta se osa, joka tajusi, kykeni ja osasi, teki kuka mitäkin pelastustöiden eteen. Kannelle ehtineet laukoivat pelastuslauttoja ja purkivat pelastusliivejä, sisällä laivassa jokainen oman yksilöllisen tilanteensa mukaan pyrki ulos ja/tai auttamaan mahdollisia avuntarvitsijoita. Tilanne oli täysi kaaos ja paniikki, ei siinä voi olettaa mitään keneltäkään, mitä joku nettiviisas nyt sattuu 25 vuotta myöhemmin kuivalla maalla keksimään.

Ei ihan noin mennyt henkilökunta pötki ottamaan lauttaa ja auttoi omiaan, jätti kuuluttamisen matkustajille ja vieläpä pyysi pelastamaan itsensä ekana helikopterillekin tämä Marge. Ja kuten sanottu heistä pelastui nuoret miehet ja kaikkein vahvimmat ja heitä oli puolet kaikista pelastuneista! Tässä tosiasiat.

Satuilet turhaan. Marge oli perseenheiluttaja, ei henkilökuntaa. Henkilökunta teki kuka mitäkin kykeni. Nuoret miehet eivät liity mitenkään väitteisiisi. On sen sijaan selvää, että hyväkuntoisimmat pelastuvat varmimmin, samoin kuin he, joilla on jotain tietotaitoa ja otollisimmat olosuhteet, kuten laivahenkilökunta. 

Marge ei ollut perseenheiluttaja -mikä ilmaisu paljastaa jo ettei sulla riitä ymmärrys. Nuoret korstomiehet pelastuivat eniten. Miksikähän kun kuuluivat vielä henkilökuntaan.Kaikkein potentiaalisimmat auttamaan muita. Sen sijaan hennot ruotsalaisnaiset jäivät auttamaan, uskovaiset.

Vierailija
2146/2848 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin taas yhden väärän käsityksen, mikä tällä palstalla on toistunut: se että merivesi olisi ollut Estonian upotessa jääkylmää. Eipä ollut. Katsoin Forecasta kuinka lämmintä tähän aikaan merivesi on uppoamiskohdalla, ja se oli 12-14 astetta. Ei siis ollenkaan jäistä. Olen itse käynyt vielä syyskuun alussa uimassa vain hieman lämpimämmässä merivedessä.

Vierailija
2147/2848 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Natostahan ei tultu apuun myöskään vaikka kaikki kalusto oli samanlaista tehtävää harjoittelemassa. Niin aivojaaan voisi käyttää.

Natosta itse asiassa tultiin, lähin jäsenvaltio Tanska lähetti pelastushelikopterin. Venäjä sen sijaan ei laittanut tikkua ristiin, vaikka sillä on valtavasti kalustoa ja lähempänäkin. Sinänsä yksinkertaisempikin osaa katsoa karttaa ja ymmärtää, miksi Suomi ja Ruotsi olivat ensimmäiset ja pääasialliset pelastustöihin osallistuneet. Terkkuja Pietariin vaan, kun karttoja sieltäkin löytyy.

Niin jos Venäjältä vietiin Venäjän etua vastaan kenties materiaaleja niin jo se voi jarruttaa halua osallistua tikullakaan kummasti. Miksipä mennä riskeeraamaan kenties räjähtävää laivaa ja saada vielä syyt niskoilleen?

Mistä päästäänkin taas siihen että aselastia kuljetteli kiinnostavat tahot. Näin arvioisin. Pelastusvastuu kuuluikin niille jotka omaa hommaansa pyörittelivät omaksi tuhoksensa.

Uskon kyllä että moni venäläinen olisi halunnut osallistua auttamaan siinä kuin kuka tahansa muuten.

Mitään aselasteja nyt kuitenkaan ei ollut, ja uskomuksesi on yhdentekevä, kun tosiasiat ovat faktoja. 

Oletko tyhmä vai ostettu trolli, tiedät itsekin että asia on vähintäänkin kaikille kysymys, ainakin kun Viro ja Ruotsi myönsivät niitä olleen ja moni muukin joka seilasi tuota väliä- torpedoistakin puhuttu. Rabekin näköjään ja pohjassakin reikä.

Mikään valtio ei ole "myöntänyt" mitään aselasteja. Foliojengi vaan kehittelee näitä satujaan, ja puhuahan he kyllä osaavat vaikka mistä. Nettiin mahtuu puhetta, mutta mikään virallinen tieto ei moisia väitteitä tue eikä anna edes sijaa sellaisilla spekuloimiselle. Keulaportti hajosi, koska se oli heikko eikä sitä käytetty oikein, ja siinä se. Myrskyävä merivesi pääsi täyttämään laivan autokannen ja alakerroksia niin, että laiva kaatui ja hörrpi sitten lisää vettä. Ei siinä mitään aselasteja tarvita, saati torpedoita. 

2 maata eli Viro ja Ruotsi myönsivät ne. Päivitä tietosi. Ja myönsivät vasta kun oli pakko ihan.

Vierailija
2148/2848 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomasin taas yhden väärän käsityksen, mikä tällä palstalla on toistunut: se että merivesi olisi ollut Estonian upotessa jääkylmää. Eipä ollut. Katsoin Forecasta kuinka lämmintä tähän aikaan merivesi on uppoamiskohdalla, ja se oli 12-14 astetta. Ei siis ollenkaan jäistä. Olen itse käynyt vielä syyskuun alussa uimassa vain hieman lämpimämmässä merivedessä.

Merituuli tekee olosta tuossa vedessä hyytävän.

Vierailija
2149/2848 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos uudesta tiedosta!

Vierailija
2150/2848 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lähettelet Pietariin terveisiä koska sinne ei ole minulla yhteyksiä. Tämä kertoo miten irti olet todellisuudesta myös ja aivopesty.

Sjakerrakin crew ei tainnut innostua oikein pelastustöistä vai?

Do Svidanja! :)

Menet siis lääkärille, hyvä! Juttelehan pitkään.

Ei mulla ole asiaa lääkäriin. Olen terve puin pukki. En silti usko, että kykenisin Estonian kaltaisessa tilanteessa pelastamaaan ketään muuta, hyvä jos itse pääsisin ulos ja tuurilla selviäisin hukkumatta ja paleltumatta kuoliaaksi. Kymmenen minuuttia aikaa, tietenkin ilman tätä tietoa, täysin epäselvässä ja kaoottisessa tilanteessa nopsaan kallistuvassa laivassa keskellä yötä myrskyssä muuttaisi pelikirjan sellaiseksi, että hengenlähtö on oletusarvo. 

Älä vaan mene laivalle töihin.

Vierailija
2151/2848 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nyt olen netistä lukenut muitakin selviytymistarinoita, niin kyllä niissä korostuu paljon enemmän yhteistyö ja auttaminen kuin itsekkyys. Esimerkiksi pelastuslautoilla piti olla tarpeeksi ihmisiä, että lautta pysyi vakaana eikä heittelehtinyt aallokossa. Nyt on Margen jutun toimittaja tahallaan nostanut itsekkyyden muka tärkeäksi tekijäksi selviytymisessä, ja sitten tällä palstalla aletaan hehkuttamaan itsekkyyttä.

Vierailija
2152/2848 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kollaa kestää ja kaveria ei jätetä- näin Suomessa. Jämpti on näin.

Vierailija
2153/2848 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä nyt olen netistä lukenut muitakin selviytymistarinoita, niin kyllä niissä korostuu paljon enemmän yhteistyö ja auttaminen kuin itsekkyys. Esimerkiksi pelastuslautoilla piti olla tarpeeksi ihmisiä, että lautta pysyi vakaana eikä heittelehtinyt aallokossa. Nyt on Margen jutun toimittaja tahallaan nostanut itsekkyyden muka tärkeäksi tekijäksi selviytymisessä, ja sitten tällä palstalla aletaan hehkuttamaan itsekkyyttä.

Margehan itse sanoo: Piti olla itsekäs omalla suullaan.

Vierailija
2154/2848 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa analysointia. Fakta on se, että tähänkin vastanneista suurin osa olisi itsekäs tuollaisessa tilanteessa. Luonto nyt vaan toimii niin, että kun on hengestä kyse, se oma henki pyritään säilyttämään, eikä mikään raitonaalinen ajattelu, johon moraalikin liittyy, toimi paniikkitilanteessa.

Ja joo saa laittaa alanuolia ja pistää kädet korville ja hokea eieieieiei, mutta et voi tietää miten käyttäydyt jos et ole tuollaisessa hengenvaarassa ollut.

Jos näin olisi aina, niin meillä ei olisi poliiseja, palomiehiä tai sotilaita.

Vierailija
2155/2848 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se Naton Skagerrakin sakki on aika outo juttu. Euroopassa oli vain 1 ainoa lentotukialuskin tuohon aikaan Natolla, ja arvaan että tuolla se oli. Käytössä joo. Ulvilan murhan aikoihin rakennettiin toinen De Witt alus.

Vierailija
2156/2848 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa analysointia. Fakta on se, että tähänkin vastanneista suurin osa olisi itsekäs tuollaisessa tilanteessa. Luonto nyt vaan toimii niin, että kun on hengestä kyse, se oma henki pyritään säilyttämään, eikä mikään raitonaalinen ajattelu, johon moraalikin liittyy, toimi paniikkitilanteessa.

Ja joo saa laittaa alanuolia ja pistää kädet korville ja hokea eieieieiei, mutta et voi tietää miten käyttäydyt jos et ole tuollaisessa hengenvaarassa ollut.

Jos oiiikein pinnistät, saatat keksiä mikä ero on koulutetulla pelastustyöntekijällä ja yllättävään katastrofiin joutuneella laivamatkustajalla. 

Vierailija
2157/2848 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko olleet koskaan hengenvaarassa? Se on jännä tunne, ajattelu kapeutuu, mietit putkinäköisesti vain selviytymistä. Paniikki tulee vasta jälkeenpäin tai siinä vaiheessa, kun ei pysty enää aktiivisesti toimimaan. Varmasti selviytymisstrategioita on monenlaisia ja osa pystyy ajattelemaan hädän hetkellä muitakin, mutta itse ajattelin vain omaa etuani. Jälkeenpäin, kun järjen ääni palaa, tuollainen itselle vieras käytös voi olla erittäin traumatisoivaa ja artikkelissakin kerrotaan, ettei moni selviytyjä halua edes jutella koko tapahtumasta.

Selviytyjät eivät halua jutella koko tapahtumasta, koska tietävät etteivät ole sellaisia sankareita joina naiset heitä pitävät. Vaan aivan päinvastoin.

Mutta meidän Rulli on tästä ylpeä eikä kadu eikä häpeä mitään. On vielä 25 vuodenkin jälkeen samassa moodissa kuin silloin 1994. Mammat vielä ilkeää tätä Rullia puolustella henkeen ja vereen.

Rull on vielä niin tyhmä että huutelee tätä tunteettomuutta ja itsekkyyttä "etteivät ole sellaisia sankareita" pitkin lehdistöä.

Itse pitäisin edes pääni kiinni, jos en olisi muuhun kyennyt silloin 1994 enkä sen jälkeen.

Netistä löytyy onneksi myös niitä selviytymistarinoita, joissa on tehty yhteistyötä ja autettu toisia. Esimerkiksi Ylen sivuilta löytyy vuoden 1994 uutisklippi suomalaisesta selviytyjästä, joka kertoo olleensa vedessä ja hänessä on roikkunut kome ihmistä samalla kun nuori tyttö on yrittänyt kiskoa häntä pelastuslauttaan. Lopulta pääsi lauttaan, kun vahvempi mies hänet sieltä merestä kiskoi. Muitakin samanlaisia tarinoita löytyi. Että ei se itsekkyys ole ainoa toimintatapa tuossa tilanteessa.

Valitsehan sinäkin rakkaus ja säästä meidät lässytykseltäsi. 

Vierailija
2158/2848 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuon Tiilikaisen murtuminen oli sydäntäsärkevää, koska tajusi että nyt losahti ja lujaa koko Pohjolaan. Kyllä nämä miehet tietävät ketkä siellä opettivat olemaan meitä. Sama Palmen ja lIndhin kohdalla. Hiljennettiin kerralla. Silmätysten ja raa-asti.

Vierailija
2159/2848 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

:,D :,D Oliko pelastuslautalle kipuaminen nyt sitten jokin epäitsekkyyden osoitus (muiden kuin Margen kohdalla, tietenkin)? Tai että lautale nostetaan ihmisiä, jotta se ei kaadu ja itse ollaan näin turvassa? Onnistut puhumaan itsesi kanssa ristiin omassa viestissäsi.

Vierailija
2160/2848 |
01.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitsehan sinäkin rakkaus ja säästä meidät lässytykseltäsi. 

Rakkaus valitsee totuuden ja iloitsee sen kanssa. Mr Skylight on feikki.

Ketju on lukittu.