"Estonialta selvinnyt Marge Rull. 'Piti olla itsekäs' "
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c4b28d75-c224-47c6-9afb-c5dfdd5e0ba5
Mitä ajatuksia juttu herättää? Itselläni hyvin ristiriitaisia tunteita. Tavallaan ymmärrän että piti huolehtia omasta selviämisestään, tavallaan kuitenkin jutussakin tulee ilmi miten hän itse pyysi apua ja sai apua monesti. Kuitenkin itse hän ei ollut valmis auttamaan ketään. Todella ristiriitaiset fiilikset. Hienoa kuitenkin tietysti että hän oli yksi selvinneistä, jokainen niistä kuolemista oli turha.
Kommentit (2848)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Typeryksiä ärsyttää yks Marge joka ei tarpeeksi auttanut muita tilanteessa jossa kukaan muukaan ei voinut auttaa ketään. Itse tiedän varmasti, etten missä tahansa hätätilanteessa jossa kyse on selvityymisestäni, auttaisi yhtään ketään. Toisaalta, autan usein ihmisiä muuten, esim kaupungilla jos joku juoppo makaa maassa, yritän katsoa onko vain humalassa ja hälytän aina apua jos tarpeen. Osaan myös elvyttää ja senkin tekisin. Mutta kun on oikea hätä, ihminen auttaa vain itseään, ei siinä mitään sankaria leikitä kuten elokuvissa. Ketään ei näytä ärsyttävän miehistö joka osaamattomuuttaan ajoi nämä ihmiset tähän tilanteeseen...ja veden alle hautaan.
Joillakin on kuitenkin myötätunto ohjaava tekijä toiminnassaan ei omasta egosta käsin edes kriisissä. Eikä se ole leikki, vaan totista myötätuntoa, ei vaan voi jättää tekemättä- juttu. Tajuatko? Ja tämä piirre ei ole ihmiselle vaje vaan rikkaus ja kehittyneisyyttä ja rohkeutta. Pakoon pääsee mitä vaan ongelmaa, se ei ole tällaiselle vaihtoehto kun pitää auttaa.
Nyt tuolla laivalla oli kylmä henkilökunta joka pelasti itseään. Kyllä se kertoo että jokin on pielessä alunkinperin. Ei siitä mihinkään pääse.
Sinulla ei selvästikään ole. Vaikutat jääkylmältä, itsekeskeiseltä moralisoijalta josta ei ole mitään iloa kenellekään ja josta ei varsinkaan ole pelastamaan yhtään ketään. Olet selvästi sitä tyyppiä joka kuulustelee syöpäpotilaalta elämäntavoista ja halveksii juoppoja ja kodittomia. Tykkäät kuitenkin kiillottaa sädekehääsi Vauva-palstalla turvalliesti omalta sohvalta käsin ja leikkiä itseksesi, että olen sentään Parempi Ihminen.
Pthui.
Olen eri kuin se, jolle vastasit, mutta sanonpahan vaan, että tylyjä viestejä tänne laittelet. Pystyn itse samaistumaan täysin siihen tunteeseen, kun tuntuu että ei voi jättää auttamatta, vaikka oma turvallisuus on uhattuna. Se ei ole heikkoutta, vaan myötätuntoa, joka on yksi niistä asioista, mikä tekee meistä inhimillisiä. Sitä toivoisi olevan maailmassa enemmän.
Niinhän sinä mielessäsi kuvittelet ja mielelläsi samaistut, kun istut kotona patterin lämmössä ja ruokapatojen ääressä. Empatiasi ei kuitenkaan riitä nuorelle naiselle, joka taistelee myrskyävällä merellä hengestään, vaan häntä saa lyödä kuin vierasta sikaa? Koska ei antanut jonkun/jonkin tuntemattoman ihmisen/esineen hukuttaa itseään!?
En minä ole lyönyt tätä ihmistä, kun ei tämä ihminen edes tätä palstaa lue, kun on virolainen. Olen muuten itsekin auttanut niin että olen vaarantanut oman turvallisuuteni, joten siksi ymmärrän aiempaa kommentoijaa.
Kerropa, oi sankarimme, millainen oli tuo auttamistilanne? Roikuitko viimeisillä voimillasi jossain kiinni jääkylmässä myrskyävässä meressä hypotermian partaalla, mutta annoit silti tuntemattoman tarrata jalkaasi ja vetää sinua kohti syvyyksiä? Tai varmaan ainakin aivan samankaltainen tilanne kyseessä?
Vai pelastitko omaa lastasi palavasta talosta? Ota hupmioon, että tilanteet eivät ole millään tavalla verrattavissa, jos kyseessä on oma perheenjäsen ja jos et ole itsekin _kuolemaisillasi_ .
Minä en todellakaan jaksa avata täällä kipeää asiaa yhtään enempää, varsinkin kun sävy on noin aggressiivinen. Margea ei saa kritisoida ollenkaan, mutta minä, ihminen, joka lukee näitä viestejä, minua ilmeisesti saa sitten lyödä sanan säilällä ihan urakalla. Minkä takia? Ihan vaan siksi, että toivoisin että ihmiset auttaisivat toisiaan katastrofitilanteessa. Nyt alkaa kohta tulla jo liian paha mieli näistä viesteistä, ja taidankin häipyä koko keskustelusta.
Aijai, oma moralismi osuukin omaan nilkkaan, niin johan alkaa itku.
Joo joo joo, olisi ihanaa kun me kaikki oltaisiin enkelimäisen epäitsekkäitä ja kaikki vaikka kuolisimme juuri sinun puolestasi, mutta ihminen ei ole evoluution pyörteissä rakentunut sellaiseksi. Oman hengen säilyttäminen on jokaiselle eliölle ykkösasia ihan vaistojen tasolla ja Marge Rullin kritisoiminen selviytymisestä on yksinomaan raukkamaista.
Miten voit edes mainita enkelimäisyyttä laivalla jolla aselasteja joista siviilit ei tiedä mitään. Jokaikinen siviili joka ei tiedä lastista on enkeli asioitten mittasuhteet huomioiden verrattuna tuollaiseen riskienottoon kokonaiselta valtiolta !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Typeryksiä ärsyttää yks Marge joka ei tarpeeksi auttanut muita tilanteessa jossa kukaan muukaan ei voinut auttaa ketään. Itse tiedän varmasti, etten missä tahansa hätätilanteessa jossa kyse on selvityymisestäni, auttaisi yhtään ketään. Toisaalta, autan usein ihmisiä muuten, esim kaupungilla jos joku juoppo makaa maassa, yritän katsoa onko vain humalassa ja hälytän aina apua jos tarpeen. Osaan myös elvyttää ja senkin tekisin. Mutta kun on oikea hätä, ihminen auttaa vain itseään, ei siinä mitään sankaria leikitä kuten elokuvissa. Ketään ei näytä ärsyttävän miehistö joka osaamattomuuttaan ajoi nämä ihmiset tähän tilanteeseen...ja veden alle hautaan.
Joillakin on kuitenkin myötätunto ohjaava tekijä toiminnassaan ei omasta egosta käsin edes kriisissä. Eikä se ole leikki, vaan totista myötätuntoa, ei vaan voi jättää tekemättä- juttu. Tajuatko? Ja tämä piirre ei ole ihmiselle vaje vaan rikkaus ja kehittyneisyyttä ja rohkeutta. Pakoon pääsee mitä vaan ongelmaa, se ei ole tällaiselle vaihtoehto kun pitää auttaa.
Nyt tuolla laivalla oli kylmä henkilökunta joka pelasti itseään. Kyllä se kertoo että jokin on pielessä alunkinperin. Ei siitä mihinkään pääse.
Henkilökunta pukee aina pelastusliivit ensin itselleen. Sen jälkeen niitä aletaan jakaa matkustajille. Täysi-ikäiset matkustajat huolehtivat itse pelastusliivit päälleensä ja sen jälkeen auttavat liivien pukemisessa alaikäisten päälle. Ei niitä henkilökunta ala matkustajien päälle pukemaan. Ihan saman kaavan mukaan toimitaan lentokoneissakin. Happinaamari ja/tai pelastusliivi ensin itselle/henkilökunnalle, sitten vasta lapselle tai autettavalle vieruskaverille.
Nykyisin laivoilla pelastusveneissä ja -lautoissa on tilaa sekä matkustajille, että henkilökunnalle. Estonia kallistui ja upposi todella nopeasti. Ei siinä varmastikaan ole ollut aikaa muuten, kuin avata pelastusliivien säilytyslaatikot ja heitellä liivit esille. Ihan eri asia, jos evakuointiin on riittävästi aikaa, eikä laiva uppoa noin nopeasti, missä ajassa Estonia upposi. Pelkkä voimakas kallistuminen estää normaalit evakuoinnin toimintakäytännöt. Toisen kyljen ollessa veden alla, menetetään muutenkin puolet pelastusveneistä ja pelastusliiveistä.
Evakuointiohjeet ovat jokaisessa hytissä ja nykyään tulee turvakuulutukset joka ikisen risteilyn alussa. Kuinka moni matkustaja tutustuu evakuointiohjeisiin tai kuuntelee turvaohjeet, saati kävelee reitin pelastautumispisteelleen?
T. Laivatyöntekijä. (Tässä ketjussa on nähtävästi pari muutakin laivahenkilökuntaa vastaillut).Lukeeko hytissä että tässä laivassa on aselastia? Ellei lue niin kaikki muu on pintakiillettä ja tämä taas selittää Estonia laivan henkilökunnan käytöstä kummasti, että tulipa kiire.
Merirahtikirjat eivät ole julkista tietoa, saati hyttteihin jaettavaa viihdelukemistoa. Varustamoille on pakollista ilmoittaa IMDG-koodatut rahdit. Ilman merirahtikirjaa ei ole pääsyä laivalle edes maitorekalle. Em. mainittu tosin ei käytä IMDG-koodia.
No niin. Matkustaja ei tiedä olevansa riskilaivalla sillätavalla.
Ei kuulu matkustajille, ei suurimmalle osalle henkilökunnasta ollenkaan. Tiesitkö että jokaisessa laivassa ja jokaisella lähdöllä on mm. säiliörekkoja. Siis räjähdysherkkää lastia. Nämä lastataan tiettyjen ohjeiden mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan henkilökunta sai isompaa palkkaa jos suostui aselastilaivalle? Kysyn en tiedä.
Juu, henkilökunnaltahan sitä tosiaan kysytään lupa aselastin viemiseen :))
Ei sitä kysytä ehkä mutta palkassa se näkyy varmaan.
Ja paskat näkyy. Jos laivalla kuljetettais aselastia, niin siitä tietäs hyvin harva. Vain ne joiden olis pakko tietää. Tavis henkilökunta ei todellakaan sais tietää eikä niille maksettais mitään ekstraa. Ei ne nyt halua levittää aselastitietoa puolelle maapallolle.
Muka suuri salalittoteoreetikko ja on noin ulalla. Edes perusasiat ei hallussa.
Kyllä kuulemma näkyy höveliytenä henkilökuntaa kohtaan. Niin että revi siitä. Riskista maksetaan aina.
Että ihan kuulemma. Monenko aselastilaivan henkilökuntaa tunnet? Kyllä nuo lastit on salaista tietoa. Ei niitä kerrota jokaiselle tanssitytölle joka laivalle tulee esiintymään. Naurettavaa väittää muuta. Jos henkilökunta ei riskistä tiedä, niin siitä ei myöskään tarvi maksaa ekstraa. Eikä makseta, kyllä ne ekstrat käärii hihoihinsa ihan joku muu kuin henkilökunta.
Opettele nyt edes ne perusasiat ja tule sitten pätemään.
Olenko väittänyt että tanssityttö tietäisi? Mutta kaikki on mahdollista kun matruusi ojentaa hänelle kättä apuun monesti. Ja luikitaan henkilökunnan aknssa kuin rotat laivasta ulos pikapikaa. Ehkäpä räjähdyksiäkin oli odotetttavissa ? Ja kiire siksi.
Ehkä MR Skylight tulipalona (räjähdysmahdollisuus siis )olikin ihan ok?
Jokin perkuleen kiire niille tuli koko henkilökunnallle että kuulutuksetkin unohtu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkilökunta pukee aina pelastusliivit ensin itselleen. Sen jälkeen niitä aletaan jakaa matkustajille. Täysi-ikäiset matkustajat huolehtivat itse pelastusliivit päälleensä ja sen jälkeen auttavat liivien pukemisessa alaikäisten päälle. Ei niitä henkilökunta ala matkustajien päälle pukemaan. Ihan saman kaavan mukaan toimitaan lentokoneissakin. Happinaamari ja/tai pelastusliivi ensin itselle/henkilökunnalle, sitten vasta lapselle tai autettavalle vieruskaverille.
Nykyisin laivoilla pelastusveneissä ja -lautoissa on tilaa sekä matkustajille, että henkilökunnalle. Estonia kallistui ja upposi todella nopeasti. Ei siinä varmastikaan ole ollut aikaa muuten, kuin avata pelastusliivien säilytyslaatikot ja heitellä liivit esille. Ihan eri asia, jos evakuointiin on riittävästi aikaa, eikä laiva uppoa noin nopeasti, missä ajassa Estonia upposi. Pelkkä voimakas kallistuminen estää normaalit evakuoinnin toimintakäytännöt. Toisen kyljen ollessa veden alla, menetetään muutenkin puolet pelastusveneistä ja pelastusliiveistä.
Evakuointiohjeet ovat jokaisessa hytissä ja nykyään tulee turvakuulutukset joka ikisen risteilyn alussa. Kuinka moni matkustaja tutustuu evakuointiohjeisiin tai kuuntelee turvaohjeet, saati kävelee reitin pelastautumispisteelleen?
T. Laivatyöntekijä. (Tässä ketjussa on nähtävästi pari muutakin laivahenkilökuntaa vastaillut).Lukeeko hytissä että tässä laivassa on aselastia? Ellei lue niin kaikki muu on pintakiillettä ja tämä taas selittää Estonia laivan henkilökunnan käytöstä kummasti, että tulipa kiire.
Merirahtikirjat eivät ole julkista tietoa, saati hyttteihin jaettavaa viihdelukemistoa. Varustamoille on pakollista ilmoittaa IMDG-koodatut rahdit. Ilman merirahtikirjaa ei ole pääsyä laivalle edes maitorekalle. Em. mainittu tosin ei käytä IMDG-koodia.
Ei kuulu matkustajille, ei suurimmalle osalle henkilökunnasta ollenkaan. Tiesitkö että jokaisessa laivassa ja jokaisella lähdöllä on mm. säiliörekkoja. Siis räjähdysherkkää lastia. Nämä lastataan tiettyjen ohjeiden mukaisesti.
Juu muttei torpedoja ja NL kamaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt oli laivassa kallistumaa jo lähdössä niin korreloiko ohjeitten rikkomiseen jotenkin? Sinne vietiin rekka kaksi lisukkeeksi?
Arvaan että näin.
Ymmärrän että Viro köyhä mutta silti siviilit ja myrskykin. On uhraamista jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla ei selvästikään ole. Vaikutat jääkylmältä, itsekeskeiseltä moralisoijalta josta ei ole mitään iloa kenellekään ja josta ei varsinkaan ole pelastamaan yhtään ketään. Olet selvästi sitä tyyppiä joka kuulustelee syöpäpotilaalta elämäntavoista ja halveksii juoppoja ja kodittomia. Tykkäät kuitenkin kiillottaa sädekehääsi Vauva-palstalla turvalliesti omalta sohvalta käsin ja leikkiä itseksesi, että olen sentään Parempi Ihminen.
Pthui.
Olen eri kuin se, jolle vastasit, mutta sanonpahan vaan, että tylyjä viestejä tänne laittelet. Pystyn itse samaistumaan täysin siihen tunteeseen, kun tuntuu että ei voi jättää auttamatta, vaikka oma turvallisuus on uhattuna. Se ei ole heikkoutta, vaan myötätuntoa, joka on yksi niistä asioista, mikä tekee meistä inhimillisiä. Sitä toivoisi olevan maailmassa enemmän.
Niinhän sinä mielessäsi kuvittelet ja mielelläsi samaistut, kun istut kotona patterin lämmössä ja ruokapatojen ääressä. Empatiasi ei kuitenkaan riitä nuorelle naiselle, joka taistelee myrskyävällä merellä hengestään, vaan häntä saa lyödä kuin vierasta sikaa? Koska ei antanut jonkun/jonkin tuntemattoman ihmisen/esineen hukuttaa itseään!?
En minä ole lyönyt tätä ihmistä, kun ei tämä ihminen edes tätä palstaa lue, kun on virolainen. Olen muuten itsekin auttanut niin että olen vaarantanut oman turvallisuuteni, joten siksi ymmärrän aiempaa kommentoijaa.
Kerropa, oi sankarimme, millainen oli tuo auttamistilanne? Roikuitko viimeisillä voimillasi jossain kiinni jääkylmässä myrskyävässä meressä hypotermian partaalla, mutta annoit silti tuntemattoman tarrata jalkaasi ja vetää sinua kohti syvyyksiä? Tai varmaan ainakin aivan samankaltainen tilanne kyseessä?
Vai pelastitko omaa lastasi palavasta talosta? Ota hupmioon, että tilanteet eivät ole millään tavalla verrattavissa, jos kyseessä on oma perheenjäsen ja jos et ole itsekin _kuolemaisillasi_ .
Minä en todellakaan jaksa avata täällä kipeää asiaa yhtään enempää, varsinkin kun sävy on noin aggressiivinen. Margea ei saa kritisoida ollenkaan, mutta minä, ihminen, joka lukee näitä viestejä, minua ilmeisesti saa sitten lyödä sanan säilällä ihan urakalla. Minkä takia? Ihan vaan siksi, että toivoisin että ihmiset auttaisivat toisiaan katastrofitilanteessa. Nyt alkaa kohta tulla jo liian paha mieli näistä viesteistä, ja taidankin häipyä koko keskustelusta.
Hei, hei...melkein sata sivua jaksoitkin itseksesi :D
Jokos sinä pidät itseäsikin minuna ? Osaatko kirjoittaa yhtään ilman tuota :D merkkiä. Tiedän kuka olet.
Reps :D :D
Joku mt-potilas, kiukkuinen mummeli täällä vauhkoaa kaikille miten virolaiset on niin itsekkäitä, etenkin tanssitytöt...
Arvaa myös että tämä Marge suorittaa iskujen ottajaa tällä lehtijutullaan. Kyseessä on isommat lastit takana ja kansa halutaan saada näpertelemään Margen asioilla.
Eli aselasti jonka pelättiin räjähtävän (lisää?) sai henkilökunnan pakenemaan.
Ja matkustajat eivät olleet pääasia koko reissussa. Vaan ne torpedot joita ahnehdittiin ylilasti (kallistuma).
Suomalainen keittiösissikin tämän jo tajuaa.
Vierailija kirjoitti:
Joku mt-potilas, kiukkuinen mummeli täällä vauhkoaa kaikille miten virolaiset on niin itsekkäitä, etenkin tanssitytöt...
Voit kuule olla varma että olet ulalla :) Marge on ihan vaan sivujuonikin.
Torpedothan ne Venäjälläkin Kurskissakin räjähtivät ja jos niitä on yhdessä sukessa ainakin 15 niin montakohan ja millaista ahdettiin Estoniaan?
Säälittää Viron köyhyys ja asema mutta on se vaan liian iso riski ...
MItenkähän se S.hlin liittyy tähänkin soppaan huoh? Liittyykö?
Haluan vaan puolestani tuoda esille sen ettei meitä suomalaisia voi kusettaa.
Me tiedämme kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain luin että laivan kyljen päällä kävelevät ihmiset näkivät ikkunoista suoraan hytteihin joissa epätoivoiset ihmiset ihmiset takoivat ikkunaa ja anoivat apua. Jäin miettimään miksi he siellä hyteissään olivat kun luulis että olivat käytävällä ettimässä ulospääsyä.
Luulis myös että joku olisi kirveellä rikkonut noita ikkunoita, mutta kukaan ei tehnyt mitään.
Kerropa mistä sinne pelastautujien keskelle olisi yhtäkkiä ilmestynyt kirves? Siellä kyljen päällä oli aivan helvetin kylmä ja todella tuulista, osa huuhtoutui tuulen takia suoraan jäiseen mereen. Ei siellä ole aikaa alkaa rikkomaan ikkunoita jos oma selviytyminen on kiinni siitä, kuinka monessa sekunnissa pääset pelastuslauttaan. Eivät ne ikkunat olisi edes särkyneet kun ovat vieläkin ehjät vaikka ovat valtavassa paineessa merenpohjassa.
En ole tuo lainaamasi henkilö, mutta olen miettinyt tuota ikkuna-asiaa. Tuo lasin hakkaaminen sisältä käsinhän olisi ollut mahdollista vain, jos veden pinta olisi jo laivan sisällä noussut korkealle. Jos miettii ikkunan ja hytin oven välistä etäisyyttä, kyllä siinä helposti yli kolme metriä on matkaa, nythän se oviseinä olisi toiminut lattiana. Haluaisin niin kovasti uskoa, ettei tuo kerrottu ole totta. :(
Ei se olekaan totta. Siinä vaiheessa kun laiva oli kyljellään, siitä oli sähköt poissa, eli kaikki hytit olivat pilkkopimeitä. Ikkunoista ei siis voinut nähdä sisälle. Ja tosiaan ei sieltä hytin ovelta (joka siinä vaiheessa on muuttunut lattiaksi) edes ylettäisi ikkunaa takomaan. Ja kyllä suurin osa niistä pinnanpuoleisista ikkunoista on edelleen ehjiä. Ilma pääsi pois oviaukoista. Pohjan puolen ikkunoista en osaa sanoa, niitä saatta olla rikkoutunut enemmän.
Kyllä se ikkunajuttu on totta, siellä on mahdollista seisoa muunkin päällä ja taskulappujakin oli.
Ei ole. Minkä päällä ne ihmiset sinun mielestäsi olisivat seisoneet? Hyteissä on sileälaitaiset sängyt, jotka ulottuvat ulkoseinään asti, sekä ikkunapöytä. Kaikki muu on irtainta, joka oli tuossa vaiheessa läjässä ovea vasten monen metrin päässä alapuolella.
Tuosta taskulampulla valaistusta hytistä käsin ikkunaan hakkaamisesta ei ole ikinä missään lehtijutussa mainittu, enkä tosiaan usko että sellaista on tapahtunut. Jos esität linkin johonkin julkaistuun artikkeliin jossa tästä kerrotaan, saatan muuttaa mielipidettäni.
Kului minuutti, toinenkin. Puoliväli oli jo hyppäämässä hyiseen mereen, kunnes näki etäämmällä pelastuslautan lepäämässä Estonian kyljellä. Hän lähti kävelemään hytti-ikkunoiden poikki kohti pelastuslauttaa, mutta ei voinut olla pysähtymättä hetkeksi paikoilleen. Vaisto puuttui peliin, kun hän kuuli aluksen sisälle mottiin jääneiden ihmisten hakkaavan ikkunoita ja huutavan apua.
Olen eri kuin jolle vastasit, mutta minusta tässä on oleellinen ero. Puoliväli ei puhu hyteistä mitään, eli ikkunat on voineet olla missä vaan, ja hänkään ei tosiaan nähnyt laivan sisälle. Eli "ikkunajuttu" ei ole totta. Aluksen sisällehän jäi satoja ihmisiä, ja moni heistä on varmasti hakannut ovia ja ikkunoita ja huutanut. Tuollaisten ylidramaattisten, mutta järjellä ajatellen epäuskottavien yksityiskohtien keksiminen ("katselivat ikkunasta epätoivoisia ihmisiä anomassa apua") kuitenkin vie keskustelua aivan turhaan hakoteille.
Moniko hopeakettu luiskahti elefanttimaisesti vaappuvien palstamammojen jalkojen välistä pelastuslautalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit kuule olla varma että olet ulalla :) Marge on ihan vaan sivujuonikin.
Mene nyt jo hoitoon noiden torpedofantasioidesi kanssa. Se laiva upposi vain ja ainoastaan siihen kun vesi tulvi sisään pudonneeen keulaportin kautta. Voisitte hullut oikeasti unohtaa jo kaikki naurettavat salaliittoteoriat
Vierailija kirjoitti:
Arvaa myös että tämä Marge suorittaa iskujen ottajaa tällä lehtijutullaan. Kyseessä on isommat lastit takana ja kansa halutaan saada näpertelemään Margen asioilla.
Ja matkustajat eivät olleet pääasia koko reissussa. Vaan ne torpedot joita ahnehdittiin ylilasti (kallistuma).
Otapa nyt ne iltalääkkeet 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pthui.
Aijai, oma moralismi osuukin omaan nilkkaan, niin johan alkaa itku.
Joo joo joo, olisi ihanaa kun me kaikki oltaisiin enkelimäisen epäitsekkäitä ja kaikki vaikka kuolisimme juuri sinun puolestasi, mutta ihminen ei ole evoluution pyörteissä rakentunut sellaiseksi. Oman hengen säilyttäminen on jokaiselle eliölle ykkösasia ihan vaistojen tasolla ja Marge Rullin kritisoiminen selviytymisestä on yksinomaan raukkamaista.
Tuolla oli parisenkymmentä nuorta jotka jäivät auttamaan ja vaain neljä heistä pelastui joten voit lopettaa sen ettei kukaan jäisi auttamaan toisia. Tuo ei vaan päde kuule. Ja otos on riittävän iso ketä siellä oli ja käyttäytyi. Mutta laivan henkilökunta veti samaa linjaa ja pelasti itseään.
He eivät olleet mitenkään vaistojen varassa pelkästään!
Sori, mutta en mitenkään voi ymmärtää teidän putkinäköisten mustavalkoihmisten ajattelua. Ai jos joku nuori joskus jossain kykeni auttamaan muita, niin kukaan ei voisi mennä survival-moodiin tai toisin päin? Sitähän täällä on yritetty selittää, että ihmisten reaktiiot tuollaisessa ovat erilaisia, eivätkä ne ole puhtaasti valintoja eikä ennustettavissa tai hallittavissa. Meillä on pelkkiä silminnäkijäkertomuksia ja juuri mikään ei ole niin epäluotettavaa kuin silminnäkijäkertomukset. Sinä et ollut siellä, et tiedä mitä tapahtui, etkä tiedä millaista on selviytyminen äärirajoilla Joten parempi kun pidät suusi kiinni.
Joku jo kirjoitti hätäpäissään " Kirka on kuollut" äsken (koodina )ja se huomattiin. Eipä ihme että ketjut katoilevat täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totuus on että Estonialta selvisivät ne joilla oli onnea. Tietysti hyvä kunto ja päättäväisyys auttoi. Mutta vain jos ymmärsit, huomasit tarpeeksi nopeasti laivan uppoavan ja oli paikassa mistä pääsi pois.
Tärkeintä oli päästä pelastuslauttaan ja pysyä siellä (monihan huuhtoutui useammankin kerran pois). Merestä ei kai pelastettu ketään elossa. Moni meressä kellunut on varmaankin ollut hengissä vielä kun muut laivat tulivat paikalle.
Yksi mies pelastettin merestä. Hän ei yrityksistä huolimatta onnistunut pääsemään pelastuslauttoihin ja ui koko ajan. Hänet pelastettiin jo aamuyöstä.
Kuka hänet pelasti? Helikoptereiden pintapelastajat kertoivat että ensin oli tarkoitus pelastaa meressä olevia mutta myrskyn takia oli mahdotonta eikä tiedetty ovatko edes elossa. Väkeä vinssattiin ylös vain lautoilta.
Eräästä laivaasta oli laskettu köysitikkkat (köysiverkko) laivan partaalle, olisiko ollut Mariella. Mies kiipesi köysiä pitkin laivan kuudennelle (?) kannelle. Olisiko tämä ollut se pelastuminen?
Ei tämä köysitikkaita kivunnut tyyppi ollut lillunut meressä vaan lautalla. Merestä ei pelastunut ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otapa nyt ne iltalääkkeet 👍
Minä jaoin ne juuri tässä sinulle ja tiedät sen. Osui ja upposi kunnolla.
Että ihan kuulemma. Monenko aselastilaivan henkilökuntaa tunnet? Kyllä nuo lastit on salaista tietoa. Ei niitä kerrota jokaiselle tanssitytölle joka laivalle tulee esiintymään. Naurettavaa väittää muuta. Jos henkilökunta ei riskistä tiedä, niin siitä ei myöskään tarvi maksaa ekstraa. Eikä makseta, kyllä ne ekstrat käärii hihoihinsa ihan joku muu kuin henkilökunta.
Opettele nyt edes ne perusasiat ja tule sitten pätemään.