Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Estonia-laivan uppoamisesta 25 vuotta aikaa, muistatko sen aamun, kun uutiset pyörittivät, mitä oli tapahtunut?

Vierailija
27.09.2019 |

Missä itse olit silloin, kun sait tietää Estonia-laivaturmasta?

Itse olin kotona ja nukkumassa vielä sikeästi, kun vanhin lapsistamme (silloin 6 vuotias) tuli sängyn viereen sanomaan minulle näin: " Äiti, joku iso laiva on uponnut isoon veteen, telkkarissa kerrotaan" Minä: aijaa, mut missä päin?" ja lapseni siihen, että "jossain lähellä" . Lapseni oli herännyt jo aikaisemmin isänsä lähdettyä jo töihin, ja hän aina katseli aamuisin lasten ohjelmia. Minä siitä sitten kömmin pystyyn, vaikka ajattelin, että joku öljytankkeri vaan taasen mennyt karille jossain päin. Nuorin lapsemme vielä nukkui lastenhuoneessa, hän oli siihen aikaan noin neljän ikäinen. Menin sitten heti olkkariin katsomaan telkkarin uutisia, ja huh,huh, kun tapahtuma aukeni minulle, ja kun uutisten lukija kertoi, että ihmisiä oli laivassa noin tuhat, niin ja ne kauheat myrskyisän laineiset meripelastuskuvat helikoptereineen oranssien pelastulauttojen kera ovat jäänneet muistiini. Koko päivä menikin sitten telkkarin uutisia seuraten, ja tilanteen kehittymistä, ja iltauutisissa näytettiin sitten jo niitä mustia ruumispusseja rivissä Utön saarelta jne. Muistaakseni vanhin lapsista oli silloin hieman flunssainen ja hän ei lähtenyt srk:n eskariin tuona päivänä. Mieheni soitti töistä, että oli kuullut töihin ajellessaan radion uutisista kyseisestä onnettomuudesta. Jälkeen päin tuon aamun olen kysellyt vanhimmalta lapseltani, että ei kai siitä jäänyt minkäänlaista traumaattista muistijälkeä, koska hänhän katsoi lastenohjelmien lomassa yksin ensiuutiset moisesta tragediasta, mutta ei hän ainakaan myönnä, että hänelle olisi siitä mitään huonoa kiksiä jäänyt. Mitenkäs te muut palstalaiset, missä olit silloin?

Kommentit (235)

Vierailija
141/235 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystävän sukulainen oli Mariellalla töissä ja ystävä väittää että teki myöhemmin i tsemurhan kun ei päässyt yli tästä onnettomuudesta. Ei kestänyt kaikkia niitä muistikuvia tapahtuneesta. Itse olen aina ollut epäileväinen että voiko tollanen todella olla ulkopuolisellekkin niin traumaattinen kokemus että ajaa tollaseen tekoon? Mitä mieltä olette?

Voisiko liittyä siihen että Mariellalle ilmeisesti pelastettiin enemmän ihmisiä kuin virallisen totuuden mukaan? Joukossa niitä, jotka myöhemmin katosivat. Eräskin virolaismies (miehistön jäsen) soitti Mariellalta kotiin ja kertoi että eräs toinen miehistön jäsen on pelastettu myös Mariellalle. Tämä toinen on yksi niitä, jotka ensin olivat useilla pelastuslistoilla ja pelastumisesta ilmoitettiin myös omaisille viranomaistahoilta mutta myöhemmin katosivat.

Moni Mariellalle pelastettu on myös ihmetellyt miten tiukasti heitä vartioitiin laivalla.

Vierailija
142/235 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noista muista laivoista paikalla ei ollu mitään hyötyä. Katselivat vaan vierestä kun ihmiset hukkuivat

Jos aiheesta jotakin tietäisit, niin tietäisit myös sen, että Europan tullessa ensimmäisenä oletetulle paikalle oli Estonia uponnut jo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/235 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä melko hyytävä selvityjän tarina luettavaksi (in english):

https://www.theatlantic.com/magazine/archive/2004/05/a-sea-story/302940/

Vierailija
144/235 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan mutta ei pukukakarana tietenkään tuommosistä mielisairastuta. Mun mielestä se oli enemmänkin siistiä!

Vierailija
145/235 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 19-v sairaanhoitajaopiskelija. Aamulla klo 7 oltiin parin opiskelukaverin kanssa lähdössä kävelemään koululle kun kämppäkaveri tuli silmät ymmyrkäisinä ja tukka pystyssä selostamaan kelloradiostaan juuri kuulemaansa uutista. Koulussa ei opiskelusta tullut mitään kun piti seurata koko päivän uutisia televisiosta. Jonkun aikaa oltiin siinä uskossa että pelastuneita tulee paljon. Iso osa meidän luokasta kuului SPR:n ensiapupäivystäjiin ja mietittiin tuleeko meillekin hälytys, Hangon lähellä kun oltiin. Oli melkoinen tyrmistys tajuta että mitään pelastuneita ei tule...

Vierailija
146/235 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin leikkauksen jälkeisellä sairauslomalla. Ekassa radion uutislähetyksessä puhuttiin autolautan olevan merihädässä. Kun avasin telkun, sanottiin autolautan kaatuneen kovassa merenkäynnissä. Oli sitä outo seurata, karmea syysmyrsky käynnissä ja vain muutamaaste lämmintä.

Töihin palattua ajelin bussilla Helsingin Hämeentietä kotiin, kun meidät pysäkin kohdalla ohitti valkoisten kuorma-autojen saattue. Ne kuljettivat merestä löydettyjä vainajia.

Yksi sukulainen hukkui.

"Valkoisten kuorma-autojen saattue".

Nyt kirjoittaja on totuuden toisella puolen.

Vierailija
147/235 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noista muista laivoista paikalla ei ollu mitään hyötyä. Katselivat vaan vierestä kun ihmiset hukkuivat

Jos aiheesta jotakin tietäisit, niin tietäisit myös sen, että Europan tullessa ensimmäisenä oletetulle paikalle oli Estonia uponnut jo.

Eikö Mariella ollut ekana paikalla?

Vierailija
148/235 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emma K. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin leikkauksen jälkeisellä sairauslomalla. Ekassa radion uutislähetyksessä puhuttiin autolautan olevan merihädässä. Kun avasin telkun, sanottiin autolautan kaatuneen kovassa merenkäynnissä. Oli sitä outo seurata, karmea syysmyrsky käynnissä ja vain muutamaaste lämmintä.

Töihin palattua ajelin bussilla Helsingin Hämeentietä kotiin, kun meidät pysäkin kohdalla ohitti valkoisten kuorma-autojen saattue. Ne kuljettivat merestä löydettyjä vainajia.

Yksi sukulainen hukkui.

"Valkoisten kuorma-autojen saattue".

Nyt kirjoittaja on totuuden toisella puolen.

Estonia upposi tiistain ja keskiviikon välisenä yönä. Ruumiit tuotiin vasta perjantaina 30.9. Mutta jossain siinä Hämeentien kulmilla saattue tosiaan pyöri, olin bussilla matkalla Helsingistä Loviisaan. Bussi ajaa Aleksis Kiven katua ja siitä Itäväylälle. Jossain niillä kulmilla näin saattueen. Sitä näytettiin muistaakseni sen

päivän uutisissakin.

Vierailija
149/235 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta meressä oli pelastuslauttoja täynnä ihmisiä...

Vierailija
150/235 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla mitään käsitystä siitä miten vaikea on saada kylmästä kangistuneet ihmiset nostettua kerrostalon kokoiseen matkustajalaivaan???

Vierailija
151/235 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käsitä jos on tuollainen tilanne ettei kaikilta laivoilta heitetä mereen vaikka lakanoista tehtyä köyttä tai ihan mitä tahansa jossa voisi pelastautua. Lakanoitahan on montasataa metriä noissa laivoissa.

No voi pyhä sylvi kyllä siellä on varmasti ihan oikeaakin köyttä ettei tarvi ruveta lakanoista askartelemaan. Vakava aihe mutta väkisin hymyilyttää kun ajattelee miten tällänen köysi pelastaminen konkreettisesti tapahtuis.

Vierailija
152/235 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No noille laivoille pelastetut kymmenet ihmiset on varmasti erimieltä etteikö muista laivoista ollut hyötyä. Ilman noita laivoja olis pelastuneita vielä huomattavasti vähemmän.

Mariella ekana paikalla 2.10 ja Europa 2.30.

Vierailija
153/235 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aallokko on ollut hirmuista tuona yönä, kun Estonia upposi. Olisipa paikalla ollut kuinka monta laivaa hyvänsä uppoamishetkellä, ei merestä olisi pystytty pelastamaan montakaan henkeä lisää. 

Kun tilanne oli käytännössä toivoton paikalle tulleille ammattipelastajillekin, niin mitä se olisi ollut sitten laivalla olleille amatööreille?

Jostain muistan lukeneeni, että itämerellä myrsyaallot ovat sellaisia teräviä, johtuen meren mataluudesta. Ja siksi aallokossa työskentely on todella vaativaa. Jossain Atlantilla taas myrskyaallot ovat loivempia, mutta korkeampia. Ei tietysti helppo ympäristö sekään. 

Vierailija
154/235 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hieman aiheesta ohi, muistan aiemman av-keskustelun Estoniasta jossa puitiin sitä miten Silja Europa myöhästyi aikataulustaan pelastustöiden takia, ja matkustajille tarjottiin hyvitykseksi ilmainen aamiainen. Matkustajat valittivat myöhästymisestä ja siitä että ei se aamiainen lohduta kun ruokahalu menee kun joutuu kuuntelemaan miten ruumiit tömähtelevät laivan kylkiä vasten.

Tapahtuiko näin todella, muistaako kukaan? Tuossa keskustelussa asiaa puitiin kovasti ja mietittiin että varmaan järkytys purkautui tuollaisena käytöksenä.

Voisi luulla, että kun ihminen menee shokkiin, hän voi sanoa ihan mitä sattuu tarkoittamatta mitä sanoo.

Hesari on nostanut tämän jutun nettiotsikkoonsakin. Lainaus on Esa Mäkelän haastattelusta:

"Laivassa oli yli 2 000 matkustajaa, joukkoon mahtui hyvinkin erikoisia reaktioita. Siinä ei oikein tiedä, mitä sanoa, kun toinen valittaa, että tässä ei voi syödä aamiaista, kun ruumiita ajelehtii meressä."

Täytyyhän tuon olla ollut ihan karmea kokemus noille turvassa olleille matkustajillekin. Tuntui niin uskomattomalta mantereeltakin käsin ja seuraavan kerran kun meni laivalle, niin siellä oli aika hiljaista ja apea tunnelma, käytiin turvallisuusinfossa yms.

Vierailija
155/235 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko merikapteeni yhtä arvostettu ammatti kun lentokapteeni? Aika nuori ollut toi Mariellan kapteeni siihen aikaan vasta päälle kolmekymppinen. Jotenkin kapteenit mieltää aina sellasiks vanhoiksi merikarhuiksi kun vaikka Titanicin kapu.

Vierailija
156/235 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla mitään käsitystä siitä miten vaikea on saada kylmästä kangistuneet ihmiset nostettua kerrostalon kokoiseen matkustajalaivaan???

Hirveässä myrskyssä pimeällä merellä. Varmasti kaikki teki parhaansa.

Vierailija
157/235 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan tuon aamun hyvin. Olin tekemässä lähtöä töihin ja aamu-uutisissa kerrottiin autolautan olevan merihädässä. Uutiset oli jokseenkin sekavia vielä siinä vaiheessa. Ensin luulin kyseessä olevan vikingin/siljan. Olin aivan ymmyrkäisenä miten voi iso laiva upota? Lähdin sekavissa tunteissa bussiin, mitään tietoja ei saanut mistään muualta töissä kuin radiosta.  Ei sitä voinut todeksi uskoa, että näin käynyt. Turvallisuuden tunne meni myös pitkäksi aikaa, ei huvittanut laivalle mennä.

Työkaveri kertoi myöhemmin että oliko Mariella, mikä meni avuksi niin hänen ystävänsä oli tuolla laivalla .Hyttinsä ikkunasta olivat katsoneet shokissa, sitä kauhunäkyä ihmiset olivat upponeet jotkut siinä silmien edessä. Vain murto-osa pääsi pelastuslautoille. Ruumiita kellui joka paikassa. Kauheata varmaan ollut todistaa tuollaista.

Vierailija
158/235 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 11. Koulussa keskusteltiin asiasta. Menin 1,5 vuotta tapahtumasta ensimmäistä kertaa laivalle luokkaretkelle Ruotsin risteilylle ja alkoholistivanhemmat vittuili, että jospa siellä olisi kunnon myrsky siellä laivalla niin saisit vähän säpinää...

Vierailija
159/235 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 25-vuotias opiskelija ja muistan tuon synkän harmaan myrskyaamun keskellä lama-aikaa kouristavan kylmänä ja surullisena - asiaa oli kertakaikkisen vaikea uskoa. Helsingistä käsin meri tuntuu aina olevan läsnä ja risteilijä ihmisineen tuttuna miljöönä jotenkin niin läheiseltä siellä mustan myrskyisällä merellä taistelemassa. Ajattelin merta, Estoniaa, sen matkustajia ja Kaivopuiston rannassa palavaa ikuista tulta merelle menehtyneistä palamassa juuri silläkin hetkellä.

Jotenkin sitä koko ajan odotti, että suurin osa pelastuu, sellaiseen on jotenkin tottunut. Onnettomuus ja kaikki siihen liittyvät lukuisat tragediat järkyttivät syvästi ja kyynelet nousevat silmiin aina Estonia-uutisia lukiessa tai Tallinnassa muistomerkin nähdessäni.

(Diana kuoli elokuun lopussa 1997, muistan kun heti herättyäni kuulin uutisen, joka oli toisella tapaa hyvin traaginen, mutta ei henkilökohtaisesti ja syvällisesti järkyttävä, kuten Estonia-onnettomuus.)

Vierailija
160/235 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli tuolloin keskiviikkona poikkeuksellisesti vapaapäivä. Olin kuitenkin herännyt ennen miestäni. Kun mieheni heräsi, hän tapansa mukaan avasi heti tv:n ja huusi minulle keittiöön: "Itämerellä on uponnut laiva ja sinä et ole avannut televisiota"

Oletko vielä ton saman miehen kanssa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kolme