Estonia-laivan uppoamisesta 25 vuotta aikaa, muistatko sen aamun, kun uutiset pyörittivät, mitä oli tapahtunut?
Missä itse olit silloin, kun sait tietää Estonia-laivaturmasta?
Itse olin kotona ja nukkumassa vielä sikeästi, kun vanhin lapsistamme (silloin 6 vuotias) tuli sängyn viereen sanomaan minulle näin: " Äiti, joku iso laiva on uponnut isoon veteen, telkkarissa kerrotaan" Minä: aijaa, mut missä päin?" ja lapseni siihen, että "jossain lähellä" . Lapseni oli herännyt jo aikaisemmin isänsä lähdettyä jo töihin, ja hän aina katseli aamuisin lasten ohjelmia. Minä siitä sitten kömmin pystyyn, vaikka ajattelin, että joku öljytankkeri vaan taasen mennyt karille jossain päin. Nuorin lapsemme vielä nukkui lastenhuoneessa, hän oli siihen aikaan noin neljän ikäinen. Menin sitten heti olkkariin katsomaan telkkarin uutisia, ja huh,huh, kun tapahtuma aukeni minulle, ja kun uutisten lukija kertoi, että ihmisiä oli laivassa noin tuhat, niin ja ne kauheat myrskyisän laineiset meripelastuskuvat helikoptereineen oranssien pelastulauttojen kera ovat jäänneet muistiini. Koko päivä menikin sitten telkkarin uutisia seuraten, ja tilanteen kehittymistä, ja iltauutisissa näytettiin sitten jo niitä mustia ruumispusseja rivissä Utön saarelta jne. Muistaakseni vanhin lapsista oli silloin hieman flunssainen ja hän ei lähtenyt srk:n eskariin tuona päivänä. Mieheni soitti töistä, että oli kuullut töihin ajellessaan radion uutisista kyseisestä onnettomuudesta. Jälkeen päin tuon aamun olen kysellyt vanhimmalta lapseltani, että ei kai siitä jäänyt minkäänlaista traumaattista muistijälkeä, koska hänhän katsoi lastenohjelmien lomassa yksin ensiuutiset moisesta tragediasta, mutta ei hän ainakaan myönnä, että hänelle olisi siitä mitään huonoa kiksiä jäänyt. Mitenkäs te muut palstalaiset, missä olit silloin?
Kommentit (235)
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa on mainittu Mobira ja ettei ollut vielä kännyköitä. Oli kuitenkin hyvinkin jo joillakin pienempiäkin kapuloita. Muistan, että uutisoinnissa mainittiin joidenkin soitelleen hädissään kännyköillään laivasta, kun se jo oli uponnut ja että heidän puhelimensa hälyttivät pitkään vielä uppoamisen jälkeenkin, kun omaiset soittelivat. Itselläni oli tuolloin jo kokemusta matkapuhelimista ja muistan miettineeni, että voiko olla mahdollista ja miten kauheaa sen on täytynyt olla. Silloinhan puhelimet olivat vankkaa tekoa ja järjestelmät erilaisia.
Tuskin soivat laivassa, eihän ne tahdo toimia nykyisinkään laivan hyteissä.
Olin 11v ja isovanhempieni kanssa risteilyllä Mariellalla. Olin innoissani kun olin saanut kaksi vapaapäivää koulusta reissua varten. Illalla jo myrskysi niin että buffetissa lautaset tipahteli ja minä olin huonovointinen. Aamulla isoisä kävi hakemassa meille aamiaista hyttiin ja palasi naama valkosena ja vakavana. Mummu selitti mulle että on tapahtunut onnettomuus mutta meillä ei ole mitään hätää eikä päästänyt mua kannelle tai oikeastaan ollenkaan ulos hytistä.
Heräsin aamulla ja väsytti niin että valehtelin äidilleni että minulla on migreeni. Olin viidennellä luokalla. Äitini toi lääkettä ja kertoi Estonian uponneen. Jostain syystä se ei hetkauttanut minua ollenkaan vaikka esim. Ayrton Sennan ja prinsessa Dianan kuolemia surin kuukausia. Kai noi Estonian uhrit olivat mun lapsellisessa mielessä liian "tavallisia".
Kuoliko Diana Estonian jälkeen?
Ystävän sukulainen oli Mariellalla töissä ja ystävä väittää että teki myöhemmin i tsemurhan kun ei päässyt yli tästä onnettomuudesta. Ei kestänyt kaikkia niitä muistikuvia tapahtuneesta. Itse olen aina ollut epäileväinen että voiko tollanen todella olla ulkopuolisellekkin niin traumaattinen kokemus että ajaa tollaseen tekoon? Mitä mieltä olette?
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei uskoisi jos kertoisin miten Estonia liittyy minuun.
Kokeile
Vierailija kirjoitti:
Diana kuoli 3vuotta Estonian jälkeen. Ayrton Senna samana keväänä Estonian onnettomuuden kanssa.
Autossa kuulin uutisissa duuniin ajaessa. Ihan epätodelliselta kuulosti samoin kuin WTC-uutiset myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile
Antaa olla.
T. Avo Piht
Kuusisaaresta ajoin juuri kohti Pasilaa duuniin Nissanilla.
Vierailija kirjoitti:
Olin pari vuotta sitten risteilyllä todella pahan syysmyrskyn aikaan ja heräsin siihen ryskeeseen ja keinumiseen keskellä yötä. Vilkaisin ikkunasta ulos ja hämmästyin, kun Viking oli aivan vieressä. Pystyin näkemään Vikingin ikkunoista sisälle. Onko nykyään vaatimuksena, että lautat seilaavat toistensa lähellä kovissa myrskyissä?
Taitaa olla. Muutama vuosi sitten olimme kaveriporukalla risteilemässä ja oli niin kova aallokko että illan show peruttiin yökerhossa ja ihmisille jaettiin oksennuspusseja. Tuona iltana oli kolme autolauttaa kulkemassa rinta rinnan , lähellä toisiaan. Sen näkeminen ikkunasta lohdutti kun tuopit lenteli syliin...
Olin 1 v. Kuulin tapahtumasta ensimmäisen kerran vasta joskus alakouluikäisenä ohimennen.
Huh jos joku olisikin soittanut uponneesta laivasta että istun hytissä ilmakuplassa...ja omaiset olisivat tsempanneet siinä.
Olin neljäsluokkalainen. Koko koulun aamunavauksessa pidimme hiljaisen hetken. Muista IL ja IS lööpit tapahtuneesta.
Muuten ei mitään erityistä muistikuvaa, mutta suuronnettomuus kiinnosti minua todella paljon ja katsoin varmaan uutisointia kuvainnollisesti muna kovana, ja myöhemmin dokumentteja sen yön tapahtumista. Sama juttu Konginkankaan bussionnettomuuden kanssa, USA:n 9/11, Thaimaan ja Itä-Aasian joulu-tsunami, Fukushima yms. eli ovat kiinnostaneet kovasti. Myös vanhat asiat, esim. Tsernobyl, Hiroshima jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile
Antaa olla.
T. Avo Piht
Tämä oli feikkaaja, oikeasti ette uskoisi.
En käsitä jos on tuollainen tilanne ettei kaikilta laivoilta heitetä mereen vaikka lakanoista tehtyä köyttä tai ihan mitä tahansa jossa voisi pelastautua. Lakanoitahan on montasataa metriä noissa laivoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Diana kuoli 3vuotta Estonian jälkeen. Ayrton Senna samana keväänä Estonian onnettomuuden kanssa.
Estonian ja Dianan välissä tuntui olevan paljon pitempi aika.
Vierailija kirjoitti:
Heräsin aamulla ja väsytti niin että valehtelin äidilleni että minulla on migreeni. Olin viidennellä luokalla. Äitini toi lääkettä ja kertoi Estonian uponneen. Jostain syystä se ei hetkauttanut minua ollenkaan vaikka esim. Ayrton Sennan ja prinsessa Dianan kuolemia surin kuukausia. Kai noi Estonian uhrit olivat mun lapsellisessa mielessä liian "tavallisia".
Mulle julkkisten kuolemat ei ole tuntuneet juuri missään. Etenkään seurapiiri-sellaisten. Tavallaan traaginen kuolema ei yllätä, jos on elänytkin veitsen terällä.
Sinänsä tuntuu surkealta, jos avaruudessa käynyt ihminen kuolee lento-onnettomuudessa, action -näyttelijä kolarissa jne.
Tässä ketjussa on mainittu Mobira ja ettei ollut vielä kännyköitä. Oli kuitenkin hyvinkin jo joillakin pienempiäkin kapuloita. Muistan, että uutisoinnissa mainittiin joidenkin soitelleen hädissään kännyköillään laivasta, kun se jo oli uponnut ja että heidän puhelimensa hälyttivät pitkään vielä uppoamisen jälkeenkin, kun omaiset soittelivat. Itselläni oli tuolloin jo kokemusta matkapuhelimista ja muistan miettineeni, että voiko olla mahdollista ja miten kauheaa sen on täytynyt olla. Silloinhan puhelimet olivat vankkaa tekoa ja järjestelmät erilaisia.