Estonia-laivan uppoamisesta 25 vuotta aikaa, muistatko sen aamun, kun uutiset pyörittivät, mitä oli tapahtunut?
Missä itse olit silloin, kun sait tietää Estonia-laivaturmasta?
Itse olin kotona ja nukkumassa vielä sikeästi, kun vanhin lapsistamme (silloin 6 vuotias) tuli sängyn viereen sanomaan minulle näin: " Äiti, joku iso laiva on uponnut isoon veteen, telkkarissa kerrotaan" Minä: aijaa, mut missä päin?" ja lapseni siihen, että "jossain lähellä" . Lapseni oli herännyt jo aikaisemmin isänsä lähdettyä jo töihin, ja hän aina katseli aamuisin lasten ohjelmia. Minä siitä sitten kömmin pystyyn, vaikka ajattelin, että joku öljytankkeri vaan taasen mennyt karille jossain päin. Nuorin lapsemme vielä nukkui lastenhuoneessa, hän oli siihen aikaan noin neljän ikäinen. Menin sitten heti olkkariin katsomaan telkkarin uutisia, ja huh,huh, kun tapahtuma aukeni minulle, ja kun uutisten lukija kertoi, että ihmisiä oli laivassa noin tuhat, niin ja ne kauheat myrskyisän laineiset meripelastuskuvat helikoptereineen oranssien pelastulauttojen kera ovat jäänneet muistiini. Koko päivä menikin sitten telkkarin uutisia seuraten, ja tilanteen kehittymistä, ja iltauutisissa näytettiin sitten jo niitä mustia ruumispusseja rivissä Utön saarelta jne. Muistaakseni vanhin lapsista oli silloin hieman flunssainen ja hän ei lähtenyt srk:n eskariin tuona päivänä. Mieheni soitti töistä, että oli kuullut töihin ajellessaan radion uutisista kyseisestä onnettomuudesta. Jälkeen päin tuon aamun olen kysellyt vanhimmalta lapseltani, että ei kai siitä jäänyt minkäänlaista traumaattista muistijälkeä, koska hänhän katsoi lastenohjelmien lomassa yksin ensiuutiset moisesta tragediasta, mutta ei hän ainakaan myönnä, että hänelle olisi siitä mitään huonoa kiksiä jäänyt. Mitenkäs te muut palstalaiset, missä olit silloin?
Kommentit (235)
Ex-Ruskolainen kirjoitti:
Uppoamista seuraavana aamuna menin omakotityömaalle rakentamaan perheelleni taloa. Muistan että maalasin käytettynä ostamiani väliovia.
Perhettä ei enää ole, ja talon meiltä ostanut, minua nuorempi nainenkin on kuollut jo vuosia sitten.
Kumpa ihmiset ymmärtäisivät, miten hauras ja lyhyt elämä on, ja miten turhiin asioihin se monen kohdalla kuluu.
♥️
Olin lukion ekalla. Aamulla näin jonkun uutisen, mutta siinä kohti ei vielä tajuttu (tai itse en tajunnut) turman laajuutta. Päivän mittaan tilanne alkoi selvitä. Jostain syystä nuorena onnettomuus ei niin koskettanut, eihän mukana ollut juurikaan suomalaisia. Vasta myöhemmin on tullut isompi ahdistus matkustajien puolesta. Muistan, että tyhminä vitsailtiinkin aiheesta, joka sai luokkakaverin itkemään. Hänellä oli ollut tuttuja laivalla.
Muistan, että sen jälkeen sai vuodenkin ajan risteilyjä 20mk hytti, eli ihan ilmaiseksi ja kavereiden kanssa tarjouksia käytettiinkin. Ajattelin, että on erityisen turvallista matkustaa kun onnettomuus on niin lähellä mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaa melkein itkettää vieläkin kun kuuntelee sitä hätäpuhelua minkä se kapteeni soitti. Sähköt poikki, laiva kallellaan. Mikä kauhea tilanne.
Se on aika dramaattinen. Rakastuin sen myötä myös Europan kapteeniin joka otti tilanteen haltuunsa.
Jan-Thure on ihana, oli niin rauhallinen <3
Hän oli kai Mariellan kapteeni? Siljan oli Esa Mäkelä.
Muistan, että olin koulun jälkeen kaverilla ja katsottiin uutisia ja tuntui kamalalta. Aamusta ei muistikuvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaa melkein itkettää vieläkin kun kuuntelee sitä hätäpuhelua minkä se kapteeni soitti. Sähköt poikki, laiva kallellaan. Mikä kauhea tilanne.
Se on aika dramaattinen. Rakastuin sen myötä myös Europan kapteeniin joka otti tilanteen haltuunsa.
Hän oli kai Mariellan kapteeni? Siljan oli Esa Mäkelä.
Pahoittelut, taisin sekoittaa laivat!
Siviilipalveluksessa koulun keittiöllä pesemässä lattioita. Seuraavaksi radiosta taisi tullakin Sirkesaloa.
Olin 13 vuotias ja olin yhdellä apuun menneistä laivoista. Muistan kun heräsin vessaan ja jäin ihmettelemään ikkunasta mitä valoja ikkunasta näkyy. Sitten tuli kuulutus että perille saapuminen myöhästyy. Katsoin ikkunasta helikoptereita ja muistan tyhjiä pelastuslauttoja ja tavaraa kun valonheittimet pyyhkäisivät ikkunan ohi.
Olen lukenut kaikki mahdolliset jutut aiheesta, katsonut videot. Aina vuosipäivänä palaa enemmän mieleen ja tongin enemmän tietoa ja luen samat asiat uudelleen mitä löydän.
Viime keväänä kävin ensimmäisen kerran risteilyllä lasteni kanssa, halusin hytin jossa oli ikkuna merelle ja telkkari että voin valvoa koko yön, kävin läpi pelastussuunnitelman ja reitin kannelle, ja suunnittelin miten pelastan lapset. Kukaan läheisistäni ei uskonut että pystyn siihen, olen yrittänyt lähteä monesti mutta samantien alkaa painajaiset ja joudun perumaan.
Silloin kun tämä tapahtui niin Suomeen palatessamme satamassa annettiin lappuja joissa tarjottiin kriisiapua.
Muistan aamu-uutiset ja järkytyksen. Myös sen kuinka ala-asteikäiset lapseni tulivat koulusta ja kertoivat, että heidän luokkatoverinsa, kaksi sisarta, olivat itkeneet koko päivän, koska heidän isänsä oli tuolla laivalla, eivätkä he tienneet oliko elossa vai kuollut (oli pelastunut)
Lukiossa olin, kirjoitukset seuraavana keväänä. Oltiin mietitty abiristeilyä, mutta kummasti ei ollut halukkaita enää... Muistan sen päivän illan, oli ihan tyyntä ja liput puolitangossa kaikkialla.
Hieman aiheesta ohi, muistan aiemman av-keskustelun Estoniasta jossa puitiin sitä miten Silja Europa myöhästyi aikataulustaan pelastustöiden takia, ja matkustajille tarjottiin hyvitykseksi ilmainen aamiainen. Matkustajat valittivat myöhästymisestä ja siitä että ei se aamiainen lohduta kun ruokahalu menee kun joutuu kuuntelemaan miten ruumiit tömähtelevät laivan kylkiä vasten.
Tapahtuiko näin todella, muistaako kukaan? Tuossa keskustelussa asiaa puitiin kovasti ja mietittiin että varmaan järkytys purkautui tuollaisena käytöksenä.
Paljastut vajakiksi;
"joutuu kuuntelemaan miten ruumiit tömähtelevät laivan kylkiä vasten."
Miksi Europa ei voinut käyttää omia pelastusveneitään/lauttoja mutta Mariella pystyi?
Vierailija kirjoitti:
Paljastut vajakiksi;
"joutuu kuuntelemaan miten ruumiit tömähtelevät laivan kylkiä vasten."
Suora lainaus siitä ketjusta mitä muistelin.
Noista muista laivoista paikalla ei ollu mitään hyötyä. Katselivat vaan vierestä kun ihmiset hukkuivat
Ihmettelin alkuun että mikä laiva kun oli ihan outo. Tunsin vain Viikkatit ja Siljat ja Finnlinesin ekä myös. Ajattelin että on virheuutisointia eikä oo suomessa tapahtunut
Vierailija kirjoitti:
Noista muista laivoista paikalla ei ollu mitään hyötyä. Katselivat vaan vierestä kun ihmiset hukkuivat
Mikseivät laskeneet oman aluksen pelastusveneitä mereen?
Minulla oli tuolloin keskiviikkona poikkeuksellisesti vapaapäivä. Olin kuitenkin herännyt ennen miestäni. Kun mieheni heräsi, hän tapansa mukaan avasi heti tv:n ja huusi minulle keittiöön: "Itämerellä on uponnut laiva ja sinä et ole avannut televisiota"
Virumiehet ajoivat korjaamattomalla laivalla täyttä eteen Itämeren pahimmassa kelissä.